Sittard/Geleen e.o. (windraakroute)

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Plaats reactie
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Stukje in Vrouwebosch kun je het beste links houden. Dan is ie net iets minder steil. Fiets ik meestal op middelste blad omhoog, zodat je ook niet teveel tempo hebt. Middendoor gaat overigens ook, maar dan zou ik iets meer tempo aanhouden.

Stukje na Puth (meest technische klimmetje van de route) kun je ook het beste links houden. Mocht het je vanuit de aanloop van de route niet lukken, zou ik het eens proberen indien je van rechts komt. Kun je namelijk iets meer snelheid maken. Hier binnenste blad en veel tempo. Daarnaast niet nadenken over niet uit kunnen klikken. Indien je hier over gaat nadenken gedurende een klim(metje) haal je het bij voorbaat al niet :)

Afdaling na klim Daniken is te vinden door na de klim in Daniken de weg naar rechts te vervolgen en dan niet direct de eerste weg rechts te nemen maar rechtdoor aan te houden. Vervolgens dan wel rechts aanhouden in het volgende stuk. Dan kom je vanzelf uit bij de afdaling.

Wil je trouwens je techniek verbeteren dan kun je het beste het pad dat je nu afdaalt in Daniken proberen omhoog te fietsen. Tot aan de trappetjes is het een kwestie van techniek, daarna een kwestie van uithoudingsvermogen :) Leuk om je maximale hartslag uit te lezen! Betreft dus het stuk dat tussen de bomen omhoog gaat. Ik kan je geruststellen, het is te fietsen!

Nog even iets anders. Afgelopen zaterdag het stuk downhill (wat er nog van over is) in Stammenderbos gevonden. Wel even opletten. Er zitten nu nogal wat kuilen in het stuk, gevuld met zand, waardoor je snel blijft hangen. Zoals ik ook heb ervaren. Weet je ook weer meteen waarom een downhillbike een andere geometrie heeft :)

@ Francois. Ik zie nu dat je een 29'er hebt. Dan moet je toch al helemaal die klimmetjes boven komen. Met 26 is het een uitdaging, met 29 een eitje ;)
Ruutjer
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 27 september 2011, 13:41
Mijn mountainbike: Sunn Tox Single Speed
Contacteer:

Kan me eigenlijk alleen maar bij de andere aansluiten. Nadat je ze een keer gefietst hebt, kom je ze altijd op :-q
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Thx voor de tips...ik zal de route toch vaker rijden nu, dus kan nog vaak genoeg proberen...uitdaging :-)
Trouwens met mijn 29er kan ik echt niet meer als met de 26er...wel fijner op klimmen met wortels enzo...of bv. de Brunssummerheide routes...heerlijk fietsen...grote wielen icm fully...
Ik heb een soortgelijke ervaring gehad met de klim in route 1 (Brunssum) die uitkomt bij de tennisbaan...is nu eitje :-) Inderdaad 1x gelukt, daarna altijd...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Voor wie geinteresseerd is. Heb vandaag de route gefietst incl. enkele aanpassingen: verbeterde afdaling na Sweikhuizen, extra afdaling en beklimming Daniken en nog een aanvullend stuk in het Stammenderbos, incl. oude DH trail. Heb .gpx beschikbaar. In totaal 650hm in plaats normaal ca. 550hm. Totaal iets van 35km (hier en daar een afkorting indien het verhard betreft).
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

You've got mail :D
Extra hoogtemeters en minder kilometers :-q
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Raoul89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 24 augustus 2012, 22:21

Vandaag de windraakroute voor het eerst gefietst. Zeker leuke stukken erin. Vooral door de bosgebieden. Lekkere klimmetjes, afdalingen en kleine single tracks. Jammer van de hoeveelheid 'verbindingsstukken' over asfalt of door weilanden.

Ik ben op de windraak zelf begonnen. De bewegwijzering is in het eerste stuk daar door een stel grapjassen verwijderd door alle bordjes met groene verf te bespuiten. Dus daar was het even zoeken naar de juiste weg. Gelukkig kwamen we een andere mtb'er tegen die de route goed kende.


Over het algemeen wel een zeer leuke route! Vooral na de deceptie van vorige week (Nuth- Voerendaal route)
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ja die bordjes...ik had gelukkig de route op de GPS gezet...inmiddels ken ik de route nu redelijk. Nuth-Voerendaal is enkel leuk om stukken van te gebruiken als verbindingsroute...naar Valkenburg, Meersen of de Winraak route...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

Iemand die toevallig maandagochtend tijd en zin heeft in een rondje?
Welk rondje het wordt, daar komen we wel uit. :wink:
Live life on the edge, the view is much better there!
sjorske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: di 6 mei 2008, 23:20
Mijn mountainbike: Trek 4500 HT '04, Trek Topfuel 9.8 carbon '10, Pipedream Sirius '14, Turner Flux '15

Voor wie het weet te vinden ligt er boven bij Watersley, achter het oude klooster, ook nog een leuk technisch stukje dat veel gebruikt wordt door een woensdagavond groep die daar traint voor wedstrijden. Een snake trail afdaling met leuke kombochtjes.

Om het even kort uit te leggen waar het ligt: als je voor het klooster staat, zeg maar het hoofd gebouw van het hele complex, dan moet je voor de ingang langs, om het gebouw heen en dan aan de achterkant de bosjes in. Je moet dus letterlijk langs de ramen v/h gebouw fietsen. Als je het trailtje gevonden hebt kun je het eenvoudig in de route plakken en kun je de trappen voor de hoofdingang als afdaling ook nog even meepakken.
Nog ff...............................en dan zijn we op de helft.


http://www.mtbclub-discovery.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Gisteren de Bikeboutique toertocht gereden (50km). Heb de .gpx van de 30km ook gedownload en zie dat dit bijna exact een kopie is van de aangepaste Windraakroute die ik zelf rij (excl. stuk Kolleberg). Zo is er o.a. een aanvullende afdaling in Daniken (en klim), een leukere afdaling in Sweikhuizen, en nog een extra lus in het Stammenderbos. Weet niet of de .gpx nog op de site staat, maar heb alle drie beschikbaar (30, 50 en 80km). Denk dat dit mijn vaste route wordt ;)
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Vandaag de tocht in Puth gereden...hier zitten ook een paar leuke stukken in om eventueel te verwerken in een aangepaste route...toch veel mogelijkheden in dit gebied :-)
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

@François: Heb je de toertocht als .gpx bestand beschikbaar? Kon de tocht vandaag helaas niet fietsen, maar wil hem wel graag een andere keer gaan proberen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

@Rossi: u got mail :-)
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Gisteren op koningginne dag de route gefietst en blij verrast met een mooie MTB route die niet zo ver Limburg in is.
Een stukje Limburg wat niet vanzelf sprekend is om te MTB en en genoten met dat mooie weer , auto geparkeerd bij ijssalon Coumans en gaan.

Grtz; Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ptje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 7 augustus 2011, 14:18
Mijn mountainbike: Lapierre spicy 316 Turner nitrous

Ik ga zondag Route Windraak.
Als iemand mee wilt sluit maar aan.(tempo ligt 21 gemiddeld)
Plaats reactie