Osirus | Giant XTC Composite 0 29er (2012)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Na langere tijd met mijn Merida gefiets te hebben, is eindelijk het moment gekomen om een nieuwe fiets te bestijgen :winkie:
De Merida zal niet met pensioen gaan, maar de nieuwe is wel op alle terreinen beter!

Het gaat om de Giant XTC Composite 0 29er, modeljaar 2012.

Specs:

FRAME
Maten L
Kleuren Composite/Blue
Frame Giant Composite Technology
Voorvork Fox FLOAT F29 RLC FIT Factory w/ 15mm Thru Axle, Tapered Steerer, 100mm nu met Kashima Coating!Fox Float F29 SC Factory (de mooie oranje versie)

ONDERDELEN
Stuur Giant Contact TR, Flat 31.8
Stuurpen Giant Contact
Zadelpen Giant Contact, 30.9 Magura Vyron 150 dropper
Zadel Fi'zi:k Tundra 2 w/ K:ium Rails
Pedalen PD-M520 (had ik nog)Shimano PD-M8000
Shifters SRAM X9, 2x10 Speed SRAM XX1
Voorderailleur SRAM X9
Achterderailleur SRAM X0 SRAM XX1 Eagle
Remmen Avid Elixir 7, 160mm Shimano XT M8000
Remhendels Avid Elixir 7 Shimano XT M8000
Cassette SRAM PG1070 12x36, 10-SpeedEagle
Ketting SRAM PC-1071KMC X10SL
Crankset SRAM X9, compact Omgebouwd naar single
Bottom Bracket SRAM GXP Press Fit
Velgen Giant P-XC29-2
Naven [F] Giant Tracker Sealed/CNC w/ 15mm Axle, [R] Giant Tracker Performance, 32h

Spaken DT Swiss Competition Wielen zijn overleden, nieuwe besteld: Acros Nineteen ED met Ryde Trace25, handgespaakt.
Banden Schwalbe Racing Ralph, 29x2.1 EvoRocket Ron, 29x2.25 Evo Continental Xking v2.4/a2.2
Dropper: Magura Vyron 150mm

Wat piccies (net gewassen van na zijn eerste rit):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Erg gaaf (vind ik dan):
De blauwe accenten die overal zijn doorgetrokken, bijv spaaknippels, binnenwerk schijven, steekas, etc, de asymetrische chainstay´s, de enorme down tube en de versprongen triangle´s.
Laatst gewijzigd door OsiruS op ma 1 maart 2021, 22:43, 9 keer totaal gewijzigd.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Overigens vind ik wel te vaak "giant" terugkomen, dus mogelijk dat ik de velgen wel van wat stickers ga ontdoen (laat de blauwe vlakken misschien wel zitten).
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Gave bike en inderdaad die blauwe accenten zijn erg mooi.
Ik zou "giant" ook van de velgen af halen, zal haar goed doen ;)
Gebruikersavatar
stevens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 6 juli 2009, 18:34
Mijn mountainbike: Trek Superfly & Specialized Demo 8
Contacteer:

Ik vind dit een van de stijfste frames op moment ... en rijdt als de brandweer :-q
Push Yourself Harder
hksmit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: do 15 juli 2010, 21:43
Mijn mountainbike: Bergwerk Faunus & Magura MB09XC
Contacteer:

Oeh super! Dikke racebak is dit. Een van mn favoriete hardtails van de laatste tijd.
Mvg Harm
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Mooi fietsie!

Zit je achterwiel er trouwens scheef in, of lijkt dat maar zo op de foto?
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

downhilldirtbike schreef:Mooi fietsie!

Zit je achterwiel er trouwens scheef in, of lijkt dat maar zo op de foto?
Dat lijkt niet zo, maar dat is ook zo :oops:
Ga hier van de week even mee terug. Wiel loopt mooi vrij en bij de chainstay´s loopt deze wel mooi. Schijf loopt ook niet aan.
Iemand een idee?

Edit: staat nu recht, alleen loopt de schijf nu iets aan...
Even zoeken op het forum.
Edit2: Even rem caliper wat losser gedraaid, rem ingeknepen, kijken of deze nu goed gepositioneerd is, beetje bijduwen en weer vastdraaien. Schijfremmen zijn dus ook zo moeilijk niet! Probleem opgelost, wiel recht en schijf loopt niet meer aan.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
A3 van Lunssen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 19 oktober 2011, 20:45

Mooie bike! Giant = vet! :-q
rudie20vt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 juli 2012, 13:27
Mijn mountainbike: giant anthem x 29er

moie bike en dat van die gaint stikkers had ik ook en heb de velgen ondaan van stikkers.
Dom wean heendert nich ' t wördt pas slim a-j ' t zölf nich deur hebt
Biker 2526
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 20 juli 2010, 19:52
Mijn mountainbike: Giant xtc composite 29er 1

Mooie bike Osirus :-q

Heb zelf de composite 29er 1, zelfde frame maar mindere afmontage, erg fijne en snelle fiets. Hoe bevalt ie jouw na je eerste rit?
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Mooie fiets :-q.

Ik fiets al sinds december 2010 met veel plezier op de aluminium versie van de XTC-29er rond. Heb nog wel een kleine upgrade op mijn verlanglijstje staat, een composite frame :wink:.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Biker 2526 schreef:Mooie bike Osirus :-q

Heb zelf de composite 29er 1, zelfde frame maar mindere afmontage, erg fijne en snelle fiets. Hoe bevalt ie jouw na je eerste rit?
En dat is het 2013 model? Die had ik zelf ook besteld, aangezien de 2012 composite 0 net de dag ervoor verkocht was. Werd ik de dag erna door de LBS gebeld dat de koper van de 2012 er toch vanaf zag, maar dat de 2013 wel besteld was. Mocht ik kiezen, de 2013 moesten ze sowieso nog in de showroom plaatsen. Ik had dus bijna dezelfde gehad!
Erg fijne fiets, gigantisch wendbaar op technische stukken waardoor mijn snelheid daar enorm toenam. Merk wel dat ik aan de compacte crank moet wennen, maar dat gaat steeds beter. Zadel is knoepehard, maar ook dat gaat wennen.
Maar de fiets is zo enorm direct en geeft zoveel gevoel terug, ik heb de hele rit met een grote smile gefietst.
Zonet even over de weg gefietst om een paar biertjes bij een neef van mij te drinken. Merk dat de snelheid toch een paar km/u hoger ligt dan bij de oude fiets. Ook na de tocht van zondag merkte ik dat ik minder vermoeid was. Nodigt dus uit tot langere tochten!
Kan dan ook niet wachten om snel wat andere technischere parcours te gaan pakken, zoals Zeddam en LDD.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Tweemeter schreef:Mooie fiets :-q.

Ik fiets al sinds december 2010 met veel plezier op de aluminium versie van de XTC-29er rond. Heb nog wel een kleine upgrade op mijn verlanglijstje staat, een composite frame :wink:.
De blank alu met blauwe decals?
Deze fiets heeft mij doen overtuigen om toch maar niet zelf te bouwen en serieus naar Giant te kijken. Vooraf zat ik te denken om de alu giant te kopen, frame te verkopen en een On-one scandal frame terug te kopen, tot ik daadwerkelijk een proefrit maakte 2 twee weken terug. Toen begon ik te twijfelen en alleen omdat ik de kleurstelling persoonlijk niet mooi vond heb ik niet gelijk de knoop doorgehakt. Toen vrouwlief ineens mijn budget verhoogde kwam de composite in beeld, tot die tijd zat ik toch echt de alu te overwegen.
Want ook de alu is zeer direct met sturen en voelt stijf aan. Sprak mij veel meer aan dan de bulls copperhead plus en de cube reaction waar ik op heb gereden.
Een composite frame is een mooie upgrade, maar ik zou in jouw geval naar een setje mooie (lees: lichtere) wielen kijken, mogelijk profiteer je daar veeeel meer van. Las ergens dat de S-XC wielen iets van 2150 gram wegen, de P-XC die in de mijne zitten iets van 1900 gram wegen.
Neem je bijvoorbeeld een hope/crest wielset voor 409 euro, dan weegt die 1750 gram. Daar zul je veel meer winst mee boeken. Wordt trouwens ook mijn eerste upgrade, wielen. Maar dat zal nog wel langere tijd duren, eerst hiermee gaan genieten!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Merkte trouwens vandaag wel dat mijn zadel toch nog ietsje hoger mag.
Misschien ook de handels op het stuur wat verder naar binnen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

OsiruS schreef:
Tweemeter schreef:Mooie fiets :-q.

Ik fiets al sinds december 2010 met veel plezier op de aluminium versie van de XTC-29er rond. Heb nog wel een kleine upgrade op mijn verlanglijstje staat, een composite frame :wink:.
De blank alu met blauwe decals?

Een composite frame is een mooie upgrade, maar ik zou in jouw geval naar een setje mooie (lees: lichtere) wielen kijken, mogelijk profiteer je daar veeeel meer van. Las ergens dat de S-XC wielen iets van 2150 gram wegen, de P-XC die in de mijne zitten iets van 1900 gram wegen.
Neem je bijvoorbeeld een hope/crest wielset voor 409 euro, dan weegt die 1750 gram. Daar zul je veel meer winst mee boeken. Wordt trouwens ook mijn eerste upgrade, wielen.
Ik heb de alu 2011-versie, helemaal zwart. Was ongeveer de eerste XTC 29er in Nederland. Qua afmontage zit hij een beetje tussen de alu XTC 29er-0 en 1 van 2012 in, dus wel een Fox voorvork en de P-XC wielen en verder een XT/SLX-mix. Aangezien ik +100kg weeg is veel lichter setje wielen (wat dan ook nog een beetje betaalbaar is) niet echt haalbaar en voldoet de P-XC eigenlijk wel. Wanneer ik nu de S-XC zou hebben gehad was een andere wielset idd eerder een optie geweest.

Maar een composite frame als upgrade was ook met een dikke knipoog bedoeld, ben zeer tevreden met wat ik nu heb. Veel fietsplezier :-q.
Plaats reactie