MTB positie op fiets: Bekken kantelen of rechtop zadel?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

J.R. schreef:Hallo, hier de TS... Ik heb op basis van het advies van Titaleon mijn zadel een flink stuk naar achter verplaatst en iets naar voren gekanteld. Ik zit nu langer, maar naar mijn verbazing ook comfortabeler en mijn rugpijn is over! :)
Mag ik hieruit, heel voorzichtig dan, concluderen dat je vrij dicht op je stuur zat en eigenlijk 'gedwongen' in een BOLLE houding zat ????
( dat kun je vrij goed zien als je grote etalages passeert ) .........
Greetz Leonneke²
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

J.R. schreef:... Ondanks dat mijn MTB frame de zelfde bovenbuis lengte heeft als mijn racefiets en het zadel op de zelfde hoogte zit...
Zit je op de racefiets veel in de beugel of op de remgrepen? Dan ligt daar deels de verklaring - bij de MTB zit het stuur een stukje dichterbij en is de reach korter..
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

Titaleon schreef:
J.R. schreef:Hallo, hier de TS... Ik heb op basis van het advies van Titaleon mijn zadel een flink stuk naar achter verplaatst en iets naar voren gekanteld. Ik zit nu langer, maar naar mijn verbazing ook comfortabeler en mijn rugpijn is over! :)
Mag ik hieruit, heel voorzichtig dan, concluderen dat je vrij dicht op je stuur zat en eigenlijk 'gedwongen' in een BOLLE houding zat ????
( dat kun je vrij goed zien als je grote etalages passeert ) .........
Klopt! Vandaar dat bekken kantelen te geforceerd voelde en er extra druk op mijn handen ontstond.
Yugor schreef:
J.R. schreef:... Ondanks dat mijn MTB frame de zelfde bovenbuis lengte heeft als mijn racefiets en het zadel op de zelfde hoogte zit...
Zit je op de racefiets veel in de beugel of op de remgrepen? Dan ligt daar deels de verklaring - bij de MTB zit het stuur een stukje dichterbij en is de reach korter..
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Inmiddels is via een mede forumlid via "te koop" een 2,5cm setback zadelpen onderweg :)
cannondalecarlos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: do 22 december 2011, 00:22
Mijn mountainbike: *BMC TE02 XO1 2014* *BMC TE01 X11 2014*

Setback zadelpen was bij mij DE oplossing icm zadelhoogte.
chubbike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 augustus 2012, 18:30
Mijn mountainbike: Kona King Kikapu

Door mijn werk is mijn rug niet mijn sterkste punt. Mijn 2e hands bike ,die ik kocht , had een Selle San Macro.
Das een plank ! Heb bij de fietsenmaker een zachter zadel gekocht en moet zeggen dat mijn rug weinig klaagt.
Ben een beginnende biker en heb alles zelf afgesteld . Zal weinig van kloppen maar mijn rug klaagt niet. Das voor mijn al een goed ding.
Is het puur om het gewicht dat die dure zadels zo hard zijn ??
Die San Marco was voor mij geen optie :(
http://www.presto.nl/index_webzine.html#column" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Men praat hier steeds over zadel naar voren of achter om de rug holler te krijgen Maar is het niet logischer om het stuur wat op te hogen zodat je wat rechter gaat zitten met evt wat langere stuurpen

Ik weet het niet maar dit zecht mijn gevoel van logica

Ben benieuwd of dat hier onderbouwd of ontkracht word

Ps. Zie net dat ik reageer op zeer oud topic maar hoop toch op reactie
Plaats reactie