Wheelie

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Hierbij mijn wheelie... Duurde niet lang dus knap om vast te leggen :lol: :lol:

Afbeelding
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Vandaag maar eens tijd besteden aan de wheelie, wordt anders niets. In routes train je het niet echt.

[EDIT] Iemand een idee wat de techniek achter een 180 stoppie is? kan zo snel niets vinden (een goede howto)
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stoppie 180 bedoel je op je voorwiel je achterwiel 180deg verzetten?
1. Gecontroleer leren stoppen waarbij je achterwiel ~20cm los komt bij lage snelheid,
2. Gecontroleer leren stoppen en je achterwiel opzij verzetten (wat uit je heup moet komen),
3. Insturen en de rem erop gooien en je achterwiel opzij verzetten (dus eigenlijk combineren met 2.),
4. Oefenen, oefenen, oefenen... (vlakke is een, op een steile helling is weer een ander verhaal)

Filmpje edoch in het Duits...

XC wielen vinden overigens hoge zijdelingse krachten niet zo leuk, dus probeer niet als een gek rond te gooien ware het een streetbike...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Thnx. blijven oefenen dus! Gister 3 uur wheelie geprobeerd, 5 stuks waren er van een meter of 10. schiet nog niet echt op. Ook nog ff op een 26" geprobeerd, wat een verschil :-S maar het is niet onmogelijk op een 29" kost alleen (veel) meer kracht vanuit de benen. pratice makes perfect ..... :-D
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Coucke
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 10:38
Mijn mountainbike: Cube ltd pro 2011

Wheelietje na school, wel al een tijdje geleden
Afbeelding
If it got wheels, you can wheelie it
LuNaTiCxSkitzo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 augustus 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Trek 6300 2011

Met N wheelie is het vooral belangrijk om op het balans punt te blijven van achterover vallen en voorover vallen, als je dreigt achterover te vallen druk je rustig/zachtjes op de achterrem. Als je dreigt terug te vallen op je voorwiel geef dan wat gas/'n trap bij. Probeer het niet in een al te lage versnelling te doen. Het werkt het beste om midden midden te doen (dus voor op het middelste blad en achter ook). Het gaat ook makkelijker als je al een beetje rijd, dan raak je minder snel uit balans. Wat ik meestal doe is rustig rijden, dan de vering iets induwen en dan terug veren achterover. En dan trappen natuurlijk!

En sowieso heel veel oefenen, je merkt om de dag dat het steeds beter gaat.
Nadeel van een wheelie is dat je tandwielen er snel van slijten.
Voordeel is dat je je fiets beter leert aanvoelen, plus dat je beter balans krijgt op smalle paadjes.

Gtz,

Daan
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

LuNaTiCxSkitzo schreef:Met N wheelie is het vooral belangrijk om op het balans punt te blijven van achterover vallen en voorover vallen, als je dreigt achterover te vallen druk je rustig/zachtjes op de achterrem. Als je dreigt terug te vallen op je voorwiel geef dan wat gas/'n trap bij. Probeer het niet in een al te lage versnelling te doen. Het werkt het beste om midden midden te doen (dus voor op het middelste blad en achter ook). Het gaat ook makkelijker als je al een beetje rijd, dan raak je minder snel uit balans. Wat ik meestal doe is rustig rijden, dan de vering iets induwen en dan terug veren achterover. En dan trappen natuurlijk!

En sowieso heel veel oefenen, je merkt om de dag dat het steeds beter gaat.
Nadeel van een wheelie is dat je tandwielen er snel van slijten.
Voordeel is dat je je fiets beter leert aanvoelen, plus dat je beter balans krijgt op smalle paadjes.

Gtz,

Daan
Ja blabla,

"FOTO" zeg ik.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

LuNaTiCxSkitzo schreef:Met N wheelie is het vooral belangrijk om op het balans punt te blijven van achterover vallen en voorover vallen, als je dreigt achterover te vallen druk je rustig/zachtjes op de achterrem. Als je dreigt terug te vallen op je voorwiel geef dan wat gas/'n trap bij. Probeer het niet in een al te lage versnelling te doen. Het werkt het beste om midden midden te doen (dus voor op het middelste blad en achter ook). Het gaat ook makkelijker als je al een beetje rijd, dan raak je minder snel uit balans. Wat ik meestal doe is rustig rijden, dan de vering iets induwen en dan terug veren achterover. En dan trappen natuurlijk!

En sowieso heel veel oefenen, je merkt om de dag dat het steeds beter gaat.
Nadeel van een wheelie is dat je tandwielen er snel van slijten.
Voordeel is dat je je fiets beter leert aanvoelen, plus dat je beter balans krijgt op smalle paadjes.

Gtz,

Daan
Ja blabla,

"FOTO" zeg ik.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

1 foto is genoeg :tong
You can never be too Specialized
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

Ook maar even posen dan...

http://www.youtube.com/watch?v=m7j0_lxMhhY" onclick="window.open(this.href);return false;

vroeger reed ik de hele straat uit op mijn achterwiel en nog wel op mijn oude stadsfiets, maar dat lukt niet meer, kwestie van te weinig oefen denk ik.
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

LuNaTiCxSkitzo schreef:Met N wheelie is het vooral belangrijk om op het balans punt te blijven van achterover vallen en voorover vallen, als je dreigt achterover te vallen druk je rustig/zachtjes op de achterrem. Als je dreigt terug te vallen op je voorwiel geef dan wat gas/'n trap bij. Probeer het niet in een al te lage versnelling te doen. Het werkt het beste om midden midden te doen (dus voor op het middelste blad en achter ook). Het gaat ook makkelijker als je al een beetje rijd, dan raak je minder snel uit balans. Wat ik meestal doe is rustig rijden, dan de vering iets induwen en dan terug veren achterover. En dan trappen natuurlijk!

En sowieso heel veel oefenen, je merkt om de dag dat het steeds beter gaat.
Nadeel van een wheelie is dat je tandwielen er snel van slijten.
Voordeel is dat je je fiets beter leert aanvoelen, plus dat je beter balans krijgt op smalle paadjes.

Gtz,

Daan
Hoezo slijten je tandwielen?
''
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Ook maar eens mijn wheelie showen :lol:
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
noah06
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 16:51

met 2 handen los een wheelie dat kon ik tot mijn stuur afbrak toen was het over met de pret
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

op de race motor is de wheelie een eitje... echter op de MTB loop ik te kloten als een malle :lol:

maar eens een keer wat uurtjes aan spenderen.. op de motor levert het ook de nodige momentje amusement op 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
brutal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 15:31
Mijn mountainbike: Spelialized Epic 2007

Net begonnen met oefenen van de wheelie. Het eerste uur denk je dat het nooit gaat lukken , maar nu gaat het langzamerhand een beetje komen. Een foto is het zeker nog niet waard want als het al lukt is het nog maar een paar meter.

Maar waar ik meer moeite mee heb is de Bunny Hop.... :-{

Met de wheelie kan ik zitten op het zadel met een goede pedal kick, en door het gewicht naar achteren te verplaatsen met rechte armen, prima het voorwiel van de grond krijgen.
Maar als ik sta op de pedalen (want dat is toch wel de bedoeling met de bunny hop ?) dan lukt het me echt niet om het voorwiel serieus van de grond te krijgen zodat ik vervolgens ook niet hoef te proberen om mijn gewicht weer naar voren te verplaatsen om het achterwiel opgetild te krijgen.. Heeft iemand nog wat tips om op te letten ?
Plaats reactie