Knie tijdens fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Bij mij waren het ook de schoenplaatjes voor mijn linkerknie. Huisarts noemde zelf al schoenplaatje als mogelijk probleem alvorens hij verder wilde onderzoeken. Deze iets gedraaid en probleem was voor mij opgelost!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
shadowboxer
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 29 december 2011, 21:28

Voordat je allemaal nieuw en duur fietspul moet kopen, heb je verschil in beenlengte? In dat geval kan een zooltje de klus klaren. Je huisarts kan dat voor je checken.
Gilo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 4 mei 2010, 17:26
Mijn mountainbike: Scott 29 Pro Carbon xl

Je moet echt niet je schoenplaatjes gaan verzetten. Je brengt je lichaam dan scheef op de fiets. Je moet gewoon plaatjes hebben met meer speling of pedalen van look of Time nemen. Dit hebben ze me bij Body2bike verteld. Ik ben ermee aan de slag gegaan en jawel.
flyer_richard
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 8 oktober 2010, 08:59
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper SL Expert 2010

Gilo schreef:Je moet echt niet je schoenplaatjes gaan verzetten. Je brengt je lichaam dan scheef op de fiets. Je moet gewoon plaatjes hebben met meer speling of pedalen van look of Time nemen. Dit hebben ze me bij Body2bike verteld. Ik ben ermee aan de slag gegaan en jawel.
Of je nu je plaatje scheef zet of dat je je voet meer ruimte geeft om scheef te gaan het geeft het zelfde effect. Je voet komt in de goede stand te staan.
Dirty Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: za 13 december 2008, 18:47
Mijn mountainbike: Cannondale f800sl, ,Klein attitude, Ventana El Chiquillo
Contacteer:

Gilo schreef:Je moet echt niet je schoenplaatjes gaan verzetten. Je brengt je lichaam dan scheef op de fiets. Je moet gewoon plaatjes hebben met meer speling of pedalen van look of Time nemen. Dit hebben ze me bij Body2bike verteld. Ik ben ermee aan de slag gegaan en jawel.
Als ik mijn linker schoenplaatje in de "neutrale" stand tov de schoen zou zetten houd ik nog maar in 1 richting speling over.Omdat ik dan automatisch mijn voet naar de voor mij prettigste richting beweeg.
Door het plaatje iets te verdraaien kan ik tijdens het fietsen beide kanten op bewegen, en ligt de voor mij prettige stand in het midden van het spelings bereik.
Misschien ben ik al scheef geboren? Ik zou ook niet weten waarom fabrikanten anders zoveel stelmogelijkheden geven vwb de schoenplaatbevestiging op de schoen.
We hebben het nog niet gehad over het verschil in naar voren en naar achteren , dit mbt de "bal"van de voet waaronder het hart van de pedaalas moet komen.Ook dit is bij mij links iets meer naar achter vanwege minimaal voetlengte verschil!
mijn Klein is groot genoeg
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Net bij de lbs geweest en samen de fiets anders afgesteld. Ik heb dus de sh51 plaatjes van shimano. Die schijn je niet te kunnen draaien. We hebben ze nu naar voren geschoven en naar binnen. Ik zat namelijk met mijn voet bijna tegen de crank, nu heb ik meer ruimte. Ben benieuwd hoe dit uitpakt bij de volgende rit.

Ik twijfel nog over een fietsmeting. Als de klachten weg zijn heb ik al heel wat gewonnen. Ik weet dat er meer te winnen is, maar 150 euro is ook veel geld... Even testen nu.

Wordt vervolgd!
JS19
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: do 16 juli 2009, 09:09
Mijn mountainbike: Fuji SLM 1.0
Contacteer:

Ik gebruik dit ding om mijn schoenplaatjes af te stellen http://www.google.nl/search?q=ergon+tp1 ... 8gPi-ODtCg
http://www.jasonschreurs.com
MTB Marathon Biker riding for the Fuji MTB Masters Team
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Het zit niet in de schoenplaatjes. Ik heb het zelf ook gehad en dat lossen ze op om je knie op dezelfde hoogte te zetten als je balhoofd onder je voet dmv een loodje laten te zakken en je zadel te verschuiven als het loodje niet recht hangt met je balhoofd onder je voet.....(heet dat balhoofd..?)
gewoon naar je fietsboer gaan en als het een goede is, kan die dat zo oplossen.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Arjan1 schreef:Het zit niet in de schoenplaatjes. Ik heb het zelf ook gehad en dat lossen ze op om je knie op dezelfde hoogte te zetten als je balhoofd onder je voet dmv een loodje laten te zakken en je zadel te verschuiven als het loodje niet recht hangt met je balhoofd onder je voet.....(heet dat balhoofd..?)
gewoon naar je fietsboer gaan en als het een goede is, kan die dat zo oplossen.
Waarbij het mogelijk toch in de schoenplaatjes zit :-q
Er zijn diverse mogelijkheden die makkelijk te doen zijn, zoals schoenplaatjes checken, jouw oplossing met het loodje en mogelijk nog een aantal anderen.
Mochten deze allemaal niet werken, dan is het misschien raadzaam om eens een doktor op te zoeken die je knie controleert, misschien heb je wel een lichamelijk probleem. Maar het is wel handig om eerst alle instellingen en afstellingen na te lopen.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
dag
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 28 januari 2012, 00:15
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 29er Carbon 2

Ook last van knie.... en bikefitting gedaan om uit te sluiten. Luistert allemaal enorm nauw.... Schoenplaatjes, jouw lichaam, stand zadel (hoogte, diepte) stuur etc. Een paar mm levert meteen andere zithouding en dus andere belasting knie op.

Tevens is goede lengte van bijvoorbeeld hamstrings + warming up belangrijk om klachten te voorkomen. Vergeet je bovenlichaam niet te trainen.... Is veel over te lezen op dit forum.

Kortom, ik ben zelf enorm tevreden over professionele bikefitting.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

De pijn kan verschillende oorzaken hebben waarbij ik vermoed dat het niet met de speling van je SPD schoenplaatjes te maken heeft trouwens.
SPD SH51 (in tegenstelling tot SPD-SL geel/rood) heeft nog altijd relatief veel zijdelingse speling/bewegingsvrijheid namelijk. SPD-SL geeft dan ook sneller klachten en SPD eigenlijk zelden wat betreft zijdelingse speling.
Dus niet gaan kloten met strakker of losser zetten van het pedaal, dat beinvloed alleen de kracht die je moet gebruiken om los te klikken, niet of jij je voet nog een beetje kan draaien d.m.v. speling.
Klachten bij SPD als de plaatjes bijv. echt te ver/maximaal naar voren of juist achteren staan (door bijv verschillende voetlengte) zijn me weer wel bekend maar dat moet zelf je snel kunnen zien.

- staan de plaatjes gelijk geplaatste op de schoen (of helemaal in de (uiterste) voorste stand of juist achterste)?
- is je linkerbeen iets korter of juist langer dan rechts?
- zijn hje voeten even lang?
- verschilt de cranklengte tussen race en mtb?
- wijkt de zadelhoogte tussen race en mtb af?
- zijn zadelpennen gelijk (de 1 met setback, de ander zonder?)

allemaal opties (die de stand voet/knie t.o.v. pedaal beinvloeden) die je zelf nog kunt bekijken maar ben je niet zeker van je zaak, advies vragen bij iemand met ECHTE ervaring (bijv. een fietsmeting), laatste dat je wil is chronische klachten door (waarschijnlijk) iets "onbenulligs"
jur606
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 29 februari 2008, 14:02

walter als je hety vermoedden het dat het de clickpedalen zijn fiets een paar keer niet met click pedalen en je hebt je antwoord? (kan niet simpeler?)
dan weet je gewoon 100% dat het daarvandaan komt :P

Ik hou zelf ook wel van experimenteren e.d. dus jah
(ga je meer leren goede en slechte dingen)
(NOOB) beginner
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Over het algemeen is de Q factor bij racecranks ook iets smaller... Bij de mountainbike staan je knieën dus iets verder uit elkaar. En bij hardlopen staan ze helemaal vrij... Zelf heb ik ook wat lichte irritatie, maar dat kan ook komen omdat ik de laatste 2 weken bijna 400km op de racefiets heb gefietst... En nog geen 50km op de mtb...

Ik denk dat ik mezelf ook wel een beetje heb overbelast, aangezien ik nooit rustig op de racefiets zit, en toch wil doortrappen.... En afgelopen zondag met 3 maatjes op de racer liet ik me toch ook weer een beetje opfokken...

Op de mountainbike heb ik ook nooit last, maar sinds ik een nieuwe racefiets heb fiets ik veel vaker en grotere afstanden. Dus of het allemaal met elkaar te maken heeft. Maar het zou dus ook kunnen komen door het verschil in de Q factor en omdat mijn lichaam veel meer gewend was aan de mountainbike....

Overigens fiets ik met dezelfde Northwave Aerlites op zowel de mtb als de racefiets met de PD-M980 en de PD-A600 SPD's... De Q factor van je racefiets zou je nog een beetje breder kunnen maken door een paar ringen onder je pedalen te schroeven, voor dat je ze tegen je cranks monteert. Maar ik zou zeker eens kijken naar de Q factor van je racefiets ten op zichte van je mtb...
Walter1979
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 27 april 2012, 21:45

Ik heb mijn racefiets eens naast de mtb gezet. Zadelhoogte week inderdaad veel af. Ik heb de zadelhoogte van de racer nu flink omhoog gezet, maar heb het nog niet kunnen testen. Even zorgen dat ik 100% niets meervoel in de knie, dan opnieuw testen. Werkt dat niet, dan zal het een fietsmeting worden. Even afwachten dus.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Oh god, het q-factor verhaal....
Is in de meeste gevallen een van-horen-zeggen 'probleem', meeste mensen merken daar echt niets van, speelt slechts in uitzonderlijke gevallen een rol, veelal een (marginale) distinction without a difference ;-)

Zadelhoogte week dus af, ook naar zadelpen-setback en cranklengte gekeken?
Beide zorgen namelijk ook voor een ander hoek tussen knie, voet en pedaal.

Wellicht dat je via youtube goede film/uitleg kunt vinden over o.a. zadelhoogte en stand van het zadel op de pen
Plaats reactie