Wheelie

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het aller belangrijkste is het feit dat daar waar je heen kijkt, je lichaam ook heen gaat.
Kijk je naar je stuur tijdens een wheelie, gaat je lichaam automatisch naar beneden.
Kijk dus recht vooruit en trek met je hele lichaam, armen gestrekt, de fiets naar achteren.
Begin met een lage snelheid en de kleinste versnelling.
Vinger aan de rem, om balans te vinden moet je te ver naar achteren wat je met de rem corrigeert.
Door te remmen ga je naar voren, wat je corrigeert met meer kracht op de pendalen.
Het is dus constant balans zoeken tussen trappen en remmen.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Maar moet je dan als je de rem gebruikt wel doortrappen?
Ik gebruikte de rem helmaal niet (behalve als m te snel optrok), ik stopte met trappen en als ie dan weer valt verder trappen maar ik kan dan ook maar 5 meter op me achterwiel.
Ga maar eens oefenen met de rem dan, ik wil 100% controle over mn fiets hebben dus moet ik een wheelie ook maar eens onder de knie krijgen
RTFM!
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Haha ik heb precies het zelfde! ik zat eerst puur op evenwicht wheely's proberen te maken.
Eerst hard trappen en evenwichtspunt voelen en dan terug laten vallen tot je weer door kan trappen. En dan in lichte versnelling af en toe door kunnen gaan tot ik zo hard moet trappen dan de voorkant vanzelf weer naar beneden komt.

Heb wel gemerkt dan het met rem een stuk controleerbaarder is, maar ik kan het nog steeds niet :tong
Heb trouwens wel wat gehad aan dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=bSqkKtnMM_U" onclick="window.open(this.href);return false;
You can never be too Specialized
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Wat het wel moeilijker maakt, waardoor ik sneller op me sm#el ga is dat ik niet met flats rij maar met spd's.. Ik heb van die inklik-trappertjes zodat ik met gewone shoes kan rijde, dan durf ik wat meer en gaat het ook beter omdat ik met me voeten ook kan meesturen en minder angst heb om te vallen.

Ps: hoe heet dat you-tube filmpje dan philip? Als ik de link aanklik kan ie m niet openen.. Bvd
RTFM!
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Imbus schreef:Wat het wel moeilijker maakt, waardoor ik sneller op me sm#el ga is dat ik niet met flats rij maar met spd's.. Ik heb van die inklik-trappertjes zodat ik met gewone shoes kan rijde, dan durf ik wat meer en gaat het ook beter omdat ik met me voeten ook kan meesturen en minder angst heb om te vallen.

Ps: hoe heet dat you-tube filmpje dan philip? Als ik de link aanklik kan ie m niet openen.. Bvd
Probeer het niet met SPD voordat je het 100% beheerst. Dacht het ook te kunnen maar ging goed verkeerd, kreeg schoenen er niet uit en knalde vol op mijn rug (had er vast grappig uit gezien). Resultaat bont en blauw en week niet kunnen fietsen. Ze klikken niet los als je recht naar achter valt, of je moet er zelf aan denken maar is geen tijd voor.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Ik heb dat een vriend van me zien doen ook op een asfaltweggetje :winkie: resultaat: blauwe plekken, elleboog met een vlak stukje eraan en stuur en zadel beschadigd..
RTFM!
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Imbus schreef:Wat het wel moeilijker maakt, waardoor ik sneller op me sm#el ga is dat ik niet met flats rij maar met spd's.. Ik heb van die inklik-trappertjes zodat ik met gewone shoes kan rijde, dan durf ik wat meer en gaat het ook beter omdat ik met me voeten ook kan meesturen en minder angst heb om te vallen.

Ps: hoe heet dat you-tube filmpje dan philip? Als ik de link aanklik kan ie m niet openen.. Bvd
Filmpje heet: MOUNTAIN BIKE TRICK TIP: World's Best How to Wheelie Tutorial
nog een x link, http://www.youtube.com/watch?v=bSqkKtnMM_U" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb wel is als ik er afspring dat ik dan nog ff me stuur tegen me bovenbeen aansmijt, levert ook redelijk blauwe plekken op. Maar valt gelukkig nog mee.
You can never be too Specialized
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

zenegroen schreef:
Imbus schreef:Wat het wel moeilijker maakt, waardoor ik sneller op me sm#el ga is dat ik niet met flats rij maar met spd's.. Ik heb van die inklik-trappertjes zodat ik met gewone shoes kan rijde, dan durf ik wat meer en gaat het ook beter omdat ik met me voeten ook kan meesturen en minder angst heb om te vallen.

Ps: hoe heet dat you-tube filmpje dan philip? Als ik de link aanklik kan ie m niet openen.. Bvd
Probeer het niet met SPD voordat je het 100% beheerst. Dacht het ook te kunnen maar ging goed verkeerd, kreeg schoenen er niet uit en knalde vol op mijn rug (had er vast grappig uit gezien). Resultaat bont en blauw en week niet kunnen fietsen. Ze klikken niet los als je recht naar achter valt, of je moet er zelf aan denken maar is geen tijd voor.
Als je remt val je niet achter over. Klinkt simpel, maar is het ook.
En oefenen op een grasveld scheelt veel blauwe plekken.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: En oefenen op een grasveld scheelt veel blauwe plekken.
Jup , alleen worden de "blauwe" plekken dit keer "groene" plekken :winkie:

Ik kan overigens wel op mn achterwiel rijden , maar gebruik het in het "veld" eigenlijk nauwelijks .

Verleden maand nog wel een "close call" gehad :P , trok mn fiets iets te enthousiast op z'n achterwiel ,.. 0.5 graden verder had ik op mn rug gelegen , had gelukkig mn vinger aan de rem :D
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Op het filmpje word bij bike set up eerst het zadel lager gezet.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Gek, als ik de titel invoer bij you tube bestaat ie niet zegt ie :o
Maar ja filmpjes zat! Ziet er wel makkelijk uit maar is het niet!
Trouwens, is dit bij een fully niet een aanslag op je lagers al dat gewheelie? Moet er tegen kunne zou ik zeggen maar hij is natuurlijk wel bedacht om op twee wielen te rijden :bier:
RTFM!
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert



CHEERS :-q
You can never be too Specialized
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Wat nou weer?? Volgens mij heb je het filmpje gepost maar ik zie alleen een wit vlak :o
Zal wel joh thanks anyway misschien als ik thuis op de pc kijk doet ie het wel denk ik :-q
RTFM!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is gewoon te zien hoor.
Filmpje met heel duidelijke uitleg vind ik. Iedere biker wil dit goed kunnen. Al is het maar voor de show.
Maar in de praktijk heb je denk ik meer aan goede beheersing van bijvoorbeeld de trackstand.
Als je die goed beheerst, ga je daar in de praktijk varianten op toepassen en scheelt je dat veel af-en-opstappen bij het biken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Ik denk dat het aan me telefoon ligt, heeft wel meer van dat soort kuren..
De zoekfuctie werkt ook helemaal niet via me tel.

De trackstand zit wel aardig in de pocket, het lukt me om de hele de straat door te rijden alleen op de stoeprand ( maar of ik dat op twee meter hoog nog durf, nee :wink: ) en voor een rood stoplicht hoef ik niet af te stappen maar blijf ik gewoon staan maar iid het staat wel tof natuurlijk als je makkelijk een wheelie doet en is toch wel moeilijker als trackstand
RTFM!
Plaats reactie