Gegroet mountainbikers!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Thrillage
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 maart 2012, 23:24
Mijn mountainbike: Merida Matts Sub-40

Hallo MTBers!

Nadat ik 2 jaar mijn mtb niet meer heb aangeraakt ben ik van plan om hem te gaan gebruiken waar die voor gemaakt is, Mountainbiken! Het is een Merida Matts sub 40, heb geen idee of het een kwalitatief goede bike is. Maar hij rijd wel lekker, toen ik hem uit de schuur haalde was er wel weer een drastische opknapbeurt nodig. Ben wat probleempjes tegen gekomen maar zodra dit verholpen is hoop ik toch mijn eerste mountainbike route te pakken, Ik kom zelf uit Hoogvliet, Rotterdam en zal dus het snelst richting Oostvoorne gaan. Dit forum ziet er in ieder geval gezellig uit en hoop dus veel te leren hierzo!

Hierbij nog wat foto's van de Merida:

Zo kwam die de schuur uit, kromme pedalen, roestende kabels, smerige ketting en tandwielen, zachte banden en kon wel weer een keer gewassen worden
Afbeelding

Bezig met het schoonmaken van de ketting en de tandwielen, helaas iets te enthousiast geweest en de lagers moeten ook weer gesmeerd worden. Helaas kom je daar moeilijker bij dan ik dacht.
Afbeelding

Eind van de dag, weer helemaal schoon en er zitten nieuwe pedalen op.
Afbeelding

Helaas in mijn eerste ronde door Hoogvliet zie ik dat mijn pedaal niet meer vast zit in de crank aangezien ik gisteren de pedaal moest forceren en het schroefdraad daardoor vergaan is, loop er aan te denken om er een hele nieuwe chainset op te gooien aangezien die goedkoper is dan losse cranks. Als iemand een andere oplossing heeft hoor ik het graag.
Afbeelding

Ben dus lekker bezig en kan niet wachten tot ik er klaar mee ben want ik wil knallen!!!
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Hallo Thrillage :-q

Welkom hier op het forum, om te beginnen leuk verhaal vwb schoonmaken van je bike. En nog leuker dat je blij bent met je fiets. :bier:
Ik neem aan dat je meer door de bossen wild gaan knallen? Maar hier een tip]:
Haal de standaard er af kan je alleen last van hebben tijdens het mountainbiken, en daarnij ook de reflectoren die horen niet op een boscrosser :wink:

Ook neem ik aan dat je van één van de cranks het schroefdraad naar de eeuwige jachtvelden had geholpen, waarbij je de complete drivetrain wild vervangen. Wellicht is dit een optie voor je.
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... emmen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb je alles nieuw en werkend.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Hoi Thrillage

Als medezuidhollandenaar ( :tong ) wees ik je ook welkom op de allergoeiste mtb forum van Nederland !
Toevallig is er nog 1 die uit Hoogvliet komt (Jordi) , en die wil nog wel eens een z'n pedalen rond laten draaien ... Misschien is het wel leuk om met hem eens een rondje te doen ? Ik kom zelf overigens uit R'Dam-zuid , en ga regelmatig naar Oostvoorne om er wat bandensporen neer te leggen .. , zeer leuke baan ! Bergschenhoek is ook een mooie baan om te doen , maar deze is wat meer technischer dan Oostvoorne ...
VWB je crank , hou het verkoop gedeelte hier goed in de gaten ! .. je scoort heel makkelijk een goed cranksetje voor heel weinig .
Tevens wil ik meegaan met Ras' zijn opmerking over die anker (standaard) , daar ga je geen vrienden mee worden op het onverharde ... , eraf dat ding dus :P

En ik zie ook dat de WD40 een prominente rol inneemt , maar hou 1 ding in gedachte dat dat spul niet of nauwelijks smeert ... , zowiezo je ketting altijd met een kettingolie/wax smeren !

Deze mooie bike verdient wel wat TLC natuurlijk ;)

Groeten ! en vooral veel leesplezier ! (Je komt echt supernuttige tips tegen op dit forum ! doe er je voordeel mee ;) )

Remy (Als ik niet in het modder te vnden ben , dan ben ik meestal te vinden in het driehoekje Hoogvliet/Barendrecht/Rotterdam zuid , en dan vooral langs de oude maas eo . Wie weet komen we elkander nog wel eens tegen !)
Thrillage
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 maart 2012, 23:24
Mijn mountainbike: Merida Matts Sub-40

@ras8176

Hey, bedankt voor je reactie! Ik bedoelde inderdaad dat dit geknal in de bossen moet gebeuren ;) Ook bedankt voor de tips, heb ik niet bij stil gestaan. Super!

Ja, het is inderdaad de linker crank die verziekt is. Ik zou graag de hele drive train vervangen, ben alleen bang dat het budget dat niet toelaat. Ben nog niet helemaal bekend met de benamingen dus ik bedoelde dus dat ik een nieuw cranksetje erop wilde zetten.


@Remy_ams100
Leuk om te weten dat er nog een hoogvlietenaar hier aanwezig is en ik zal Bergschenhoek ook is checken. Na 2 man die erover beginnen gaat het standaard er morgen als eerste af. De WD40 is puur gebruikt om de kabels mee schoon te maken, de ketting is met kettingolie ingesmeerd en voor de lagers heb ik ook het juiste vet. Komt goed dus! Ik zal zeker wat met de tips doen.

Mischien komen we elkaar idd nog wel een keer tegen!


Nog een losse vraag: hoe is deze bike kwalitatief gezien sowieso voor een beginner maar ook over het algemeen? Want ik heb echt geen flauw benul wat ik ervan moet denken alleen dat het wel een prima merk is.
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Merida is inderdaad een goede merk wat mountainbike betreft, maar aangezien je budget het niet toelaat om een komplete deore set aan te schaffen zie pb :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En zet je zadel ff horizontaal tov de grond, want ik kan me niet voorstellen dat dit lekker fietst!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Thrillage
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 maart 2012, 23:24
Mijn mountainbike: Merida Matts Sub-40

Maar even een update van de fiets.

Afbeelding

De pedalen zijn er door de fietsenmaker opgezet (ik weet niet wat hij dacht toen hij deze erop zetten), ik denk dat ik ze vervang voor flat pedals.

En ik had nog een vraagje over banden, omdat deze al behoorlijk versleten zijn (vooral de achterband) wilde ik nieuwe gaan aanschaffen. Maar ik heb geen flauw idee wat een goede band is.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

leesvoer
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=60917" onclick="window.open(this.href);return false;

En met gebruik van de zoekfunctie vind je nog veeel meer leesvoer.
Succes!
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
ThaDoc
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 18:57
Mijn mountainbike: ne rood/witte

Uw barends staan wel zeer recht, misschien iets platter leggen voor meer comfort.
Plaats reactie