FCS stelboutje voor Formula (RX) remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Wie o wie heeft hier al ervaring mee?

Ik rij nu alweer een jaartje met Formula RXen in de rondte en krijg af en toe echt de rambam van het afstellen van de remklauwen. Als er een wiel uit is geweest dan ben je zomaar weer een kwartiertje bezig om ze weer netjes aanloopvrij te krijgen. Inmiddels ken ik alle foefjes hiervoor wel maar het blijft een ku .... minder prettig klusje. Verder ben ik over de rempower van de remmen wel heel tevreden dus ik ben op zoek naar een oplossing.

Bij CRC hebben ze van die stelknopjes waarmee je de zuigers in de remklauw wat meer speling kunt geven, deze:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=64852" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu heb ik in een SYS wel eens gezien dat die stelschroefjes soms al wel eens op nieuwe bikes zijn gemonteerd dus ik ben heel benieuwd naar de ervaringen hiermee.
Als het nauwelijks wat toevoegd dan zal ik opzoek moeten naar een andere oplossing en als de rem er heel sponzig van wordt dan schiet het ook niet op.
Verder heb ik eigenlijk ook geen idee of zoiets makkelijk zelf te monteren is zonder daar de leidingen te moeten ontluchten of weer van nieuwe remvloeistof te moeten voorzien.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Gebruikersavatar
BruceAllMIkety
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 14:50
Mijn mountainbike: Blauwe Kenjen
Contacteer:

Heb er zelf ook naar gekeken ( heb ook Formula RX-jes, zelfde probleem, maar remvermogen en gevoel erg tevreden over).

De FCS leek mij niet echt een optie om de "gevoeligheid" van afstellen te verhelpen.

Zie volgende link --> http://forums.mtbr.com/brake-time/formu ... 09390.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga er even vanuit dat je engels goed is :bier: Maar de conclusie uit dat verhaal is dat FCS vooral is om ervoor te zorgen dat beide remhendels een gelijke slag hebben tot het aangrijpingspunt van je remblokken.
Dit verschilt nu vanwege het verschil in de remleiding ( meer en minder olie).

FCS beinvloed dus je remhendel, (drukopbouw bij bepaalde slag). En zorgt niet voor een grote speling van de remcilinder in je klauw.
Tenminste, dat is wat ik van het FCS systeem begrijp en ook teruglees op MTBR forums.

Ben wel benieuwd of iemand bovenstaand kan bevestigen , of andere ervaringen heeft.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Thanks. Mijn Engelish is best good :wink: dus ik heb er wel wat van kunnen brouwen.
Ik maak er inderdaad ook uit op de ze meer zijn bedoelt om dezelfde slag in de hendels te krijgen. Beetje dure oplossing daarvoor dan trouwens zeg :o. Dan kun je beter (als je dat echt heel belangrijk vind) wat experimenteren met wat meer of wat minder olie in de leidingen. Misschien zit er bij mij ook wel verschil in trouwens, is me nog niet opgevallen dan.

Als iemand het kan weerleggen dan zijt gij bij deze uitgenodigd inderdaad.

Er zijn zeker ook geen sterkere veertjes die je om de remblokjes kan klemmen en die vervolgens de zuigers wat verder naar binnen duwen?
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

ben een stuk fietsen schreef:Er zijn zeker ook geen sterkere veertjes die je om de remblokjes kan klemmen en die vervolgens de zuigers wat verder naar binnen duwen?
Je remzuigerrubbers bepalen hoeveel je zuigers weer terug in de cilinder gaan. Een veertje geeft misschien net dat beetje extra weerstand dat je schijven wat sneller vrijlopen maar verwacht niet dat je je zuigers er mee terug gedrukt krijgt. (Als je remblokken dan bijna versleten zouden zijn moet je eerst drie keer knijpen voor je druk hebt... :o :winkie: )

En experimenteren met meer/ minder olie lijkt me ook niet zo top. Een flinke luchtbel in je systeem en de boel werkt niet...

Kan je bij dr RX het hendel niet zo afstellen als bij The One? (boutje aan de voorkant van je hendel waar je de uitslag mee bepaald). Dan staat je achterrem hendel misschien iets verder naar buiten maar grijpen ze op hetzelfde punt aan. Overigens ben ik er vrijwel van overtuigd dat als je systeem goed ontlucht is zowel voor als achter hetzelfde aangrijpingspunt hebben.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
BruceAllMIkety
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 14:50
Mijn mountainbike: Blauwe Kenjen
Contacteer:

mvdlans schreef:
ben een stuk fietsen schreef:Er zijn zeker ook geen sterkere veertjes die je om de remblokjes kan klemmen en die vervolgens de zuigers wat verder naar binnen duwen?
Overigens ben ik er vrijwel van overtuigd dat als je systeem goed ontlucht is zowel voor als achter hetzelfde aangrijpingspunt hebben.
Dat zou je wel zeggen, maar heb dit nog nooit ervaren - heb mijn systeem onlangs grondig ontlucht maar aangrijpingspunt blijft toch verschillen.
Wellicht ook omdat de voorrem vaker gebruikt wordt dan achter ( Dus verder afgesleten blokken dan achter).
Uiteindelijk gaat het om de absolute verplaatsing van de olie in je systeem, ongeacht van de hoeveelheid olie per systeem. De cilinders zouden allebei evenveel moeten verplaatsen. De slag is namelijk hetzelfde.

Hoe werkt dat precies met die rubbers dan ?
Even hardop denkend: Volgens mij komen je zuigers terug door de druk opbouw bij contact met je schijf, waarmee een onderdruk ontstaat in je reservoir in je hendel, die op zijn beurt, bij het ontlasten van de remhendel, de zuiger weer iets terug trekt.
De weerstand die je rubbers teweegbrengen "beperken" de teruggaande slag van je zuigers. Het veertje wat tussen je blokken zit helpt dus wel mee.

Ik denk dat het vrij lastig zal zijn om de ruimte tussen je schijf en blokken aan te passen, het is namelijk een samenspel van het opgebouwde druk verschil, weerstand van je rubbers ( Eigenlijk remzuigers in geheel) ( Hoe schoon je remzuigers zijn, vuile remzuigers gaan namelijk helemaal niet meer terug).

Een sterker veertje lijkt me wel de meest praktische oplossing, maar de vraag is of deze verkrijgbaar zijn. En als ze er al zijn, zullen ze dikker zijn dan de huidige , wat ook weer problemen met zich kan meebrengen.

Andere optie : ( even terug graven in algemene natuurwetten): Het afvullen van het reservoir heeft ook invloed op de teruggaande beweging van je rem zuiger.
De absolute volume verandering in je reservoir zal hetzelfde zijn, echter moet je dit bekijken ten opzichte van het resterende ( niet afgevulde volume) volume. Hoe groter het niet afgevulde volume, des te lager de onderdruk, dus hoe minder "hard" de zuiger wordt terug getrokken,
Met andere worden : Hoe beter je het reservoir afvult, hoe beter de remzuiger terug zal gaan.

Voor de liefhebbers (Thermodynamische wetten) ( Druk maal volume gedeeld door temperatuur = Druk 2 maal volume 2 gedeeld door temperatuur, aanname is dat temperatuur constant blijft).

Enfin, tijd voor koffie :P! :lol:
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Het veertje duwt je zuigers echt niet terug.
De kracht die het veertje levert is veel kleiner dan de kracht die nodig is om de zuigers terug te drukken.
Het veertje dient alleen om de remblokken tegen de zuigers aan te drukken.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Ik ga de remzuigers maar eens van een grondig poetsbeurtje voorzien. Ik heb er wel eens een doekje langs gehaald maar dat was het dan ook wel.
De FCS stelboutjes kan ik dan denk ik wel afstrepen, net zoals een sterker veertje.
Eerst maar eens kopervet gaan scoren en poetsen maar.
Mocht dit niet werken dan meteen een andere vraag op voorhand: welke remsetjes hebben ook veel rempower én meer vrijloop? Zelf kom ik uit bij Shimano maar er zijn vast nog wel meer goede en nog een beetje betaalbare merken.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Ahum, dezelfde vraag was een dag eerder ook al gepost dus daar maar verder.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =4&t=89875" onclick="window.open(this.href);return false;
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Plaats reactie