Shimano M775 24 spaaks naaf onderdelen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Bonjour,

Ik heb een xt wielset op m'n mtb zitten met zowel voor als achter centerlock M775 F1 24 spaaks naven. Nou wil ik nieuwe conussen etc bestellen maar kan deze naven nergens vinden... Zelfs bij de techdocs van shimano zelf ook niet......

Het gaat om deze naven:

Afbeelding

Er gaat denk ik gewoon de as van de M775 standaard naaf in en die zijn prima te krijgen (as met conussen en lagers). Kosten zijn alleen rond de 30 eurie en een nieuwe naaf kost meestal zo'n 50 eurie en dan heb ik de boel compleet met freewheel :) . Maar goed, jullie raden het al, ik kan alleen de 32 of 36 gaats versie vinden en daar heb ik nou weer niks aan..

Waren deze naven zo'n ramp dat ze snel weer uit productie zijn genomen?! :winkie: :winkie:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Ik weet het niet zeker maar volgens mij zijn interne onderdelen van deze naven onderling uitwisselbaar. Je kunt dus een losse Shimano XT FH-M775 achternaaf kopen en de conussen, cups en lagers overzetten. Je hebt dan nog een reserve body over. Een losse naaf voor de M775 wielset is moeilijk of niet te vinden en je moet het wiel ook nog eens omspaken wat een stuk lastiger is dan conussen vervangen.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Ik denk idd dat dat het gaat worden. Wel jammer van de nutteloze naaf want die was in de toekomst misschien weer handig voor als de cups ook zijn ingelopen....
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Edit, zag net bij de techndocs van shimano dat mijn naven aleen in de xt wielset bestaan. Goede nieuws is idd dat nu bevestigd is dat er dezelfde as en lagers in zitten als bij de gewonen 775 naaf.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er idd hetzelfde uit als een gewone FH-M775 achternaaf.
Dan loop je waarschijnlijk ok tegen dit probleem aan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MennoE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Trek8000
Contacteer:

Heb voor dezelfde keus gestaan. Body was kapot en had tevens nieuwe conus nodig. Heb toen bij bike-components een nieuwe 32gts naaf gekocht. Complete binnenwerk vervangen inclusief de body. Met als resulaat eigenlijk een gloednieuwe naaf met een ouderwets buitenkantje :)
Achternaas toen minder dan 40euri geloof ik..
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Thx gasten.

@Menno, had jij geen probleem met ingelopen kogelbanen? Daarom wil ik eigenlijk de originele naaf. Als de kogelbanen ook versleten zijn spaak ik er een nieuwe naaf in. Tuurlijk hebben de kogelbanen veel meer oppervlakte dan alleen de conussen maar ja, het is maar net hoe lang de vorige eigenaar heeft doorgereden zonder vet, te strak afgestelde lagers, om de boel te verneu^&%$en.

@Trackmastah, dat ga ik zeker doen als ik de boel vervang, goeie tip!
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

Van Shimano is een complete set te koop..... Y3D098050

Set bestaat uit nieuwe holle as / cups / lagers (kogeltjes)

Afbeelding
If nothing goes right..... Go left!!
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Yep, I know. Op 't web gevonden voor €35... Voor €50 heb je een complete naaf. Daar heb ik dan meer aan. Reserve qr as en een nieuw freewheel (en de oude blokkeerde vandaag :evil: :evil: :evil: dus dat komt 'goed' uit.....). Kon 12 km terug steppen....... zucht......

Edit, uitgerekend hier besloot de boosdoener er mee te kappen....
Afbeelding

Afbeelding
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Plaats reactie