Hoi,
Mijn bottombracket moet vervangen worden maar ik krijg de crankarm er niet af omdat een van de boutjes is dolgedraaid. Probeer hem uit te boren maar kom er met geen mogelijkheid doorheen. Kwartier boren levert wat minuscuul vijzel op. Omdat het het boutje is wat het meest dicht bij het frame zit lukt zagen ook niet, maar om er doorheen te komen zou ik ook in het frame moeten zagen..
Zit een beetje met mijn handen in het haar, wat nu???
gr,
menno
boutje linkercrankarm dolgedraaid, en nu?
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Kun je proberen hem met een kleine schroevendraaier eruit te tikken? Schroevendraiertje er schuin op en met beleid tikjes tegen de klok in geven?
Je hoort ook wel eens datmensen er een overmaats torxbitje inslaan, maar dat moet denk ik met teveel geweld.
Ik ga er hierbij vanuit dat het de kop is (imbus) die te wijd is geworden?
Je hoort ook wel eens datmensen er een overmaats torxbitje inslaan, maar dat moet denk ik met teveel geweld.
Ik ga er hierbij vanuit dat het de kop is (imbus) die te wijd is geworden?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Een alu arm er aan laten lassen en hem daarmee losdraaien? Een overmaatse torx erin slaan zou ook nog wel kunnen, maar waarschijnlijk zit de bout ook enorm vast?
[edit]: om wat voor BB gaat het?
[edit]: om wat voor BB gaat het?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Trek8000
- Contacteer:
had ook al geprobeerd een overmaatse torx erin te meppen, lukte niet. De kop van de inbus idd veel te wijd geworden.
Heb even precies zitten meten en aangezien het BB (XT) er toch aanmoest kon ik toch een deel daarin zagen. Kreeg hem bijna doorgezaagd en vervolgens een schroevedraaier in de spleet gemept en door die kracht is de kop losgesprongen en kon ik dus de crankarm eraf schuiven . Het probleem is nu dus wel dat die crankarm onbruikbaar is omdat aan de onderkant nog een half stuk bout vastzit..
Geluk is wel dat ik nog een ander crankstel had liggen en die linkercrankarm vast kan gebruiken..
Volgende week de crankarm op mijn werk maar eens te lijf gaan met de kolomboor, hopelijk kan ik dat laatste stukje dan nog eruit boren..
Enfin, ik kan in elk geval weer fietsen
Heb even precies zitten meten en aangezien het BB (XT) er toch aanmoest kon ik toch een deel daarin zagen. Kreeg hem bijna doorgezaagd en vervolgens een schroevedraaier in de spleet gemept en door die kracht is de kop losgesprongen en kon ik dus de crankarm eraf schuiven . Het probleem is nu dus wel dat die crankarm onbruikbaar is omdat aan de onderkant nog een half stuk bout vastzit..
Geluk is wel dat ik nog een ander crankstel had liggen en die linkercrankarm vast kan gebruiken..
Volgende week de crankarm op mijn werk maar eens te lijf gaan met de kolomboor, hopelijk kan ik dat laatste stukje dan nog eruit boren..
Enfin, ik kan in elk geval weer fietsen
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat zijn geen halve maatregelen, hahaha! Nice!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
wat dacht je van een linkse tap te gebruiken om hem uit te draaien? is er voor gemaakt, en een setje kost geen drol.
dat werkt zelf op stukken draadeind.
dat werkt zelf op stukken draadeind.
Dat is een goede tip, ik zit al een tijdje met een zelfde soort probleem (pedaal vast in crank). Maar was er niet opgekomen, al had ik ze al wel zien liggen in de bouwmarkt.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 27 juni 2010, 15:07
- Mijn mountainbike: scott scale 50
gwn volgas met de slijptol:D
kopje de afzage of afbramen klaar
kopje de afzage of afbramen klaar
doar geet hen !!!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3943
- Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
- Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
- Contacteer:
Gewoon een scherp/nieuw boortje pakken en de fiets op zijn kop zetten.(Misschien ook tijd voor een nieuwe inbus?)
Je heb dan meer dan genoeg ruimte om te werken.
Alleen de kop moet er vanaf, dan is de spanning van de bout en krijg je hem er met een schroevendraaier er uit gedraaid.
Deze manier meerdere malen in de praktijk toegepast met succes.
Je heb dan meer dan genoeg ruimte om te werken.
Alleen de kop moet er vanaf, dan is de spanning van de bout en krijg je hem er met een schroevendraaier er uit gedraaid.
Deze manier meerdere malen in de praktijk toegepast met succes.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 21 april 2011, 23:39
- Mijn mountainbike: Scott Genius 20
- Contacteer:
Wel de inbus welke nog goed is er goed vast in terug draaien, dan wordt de spanning op de dolgedraaide inbuskop ook minder. Hierna idd met een linkse tap de dolle eruit draaien. de juiste maat vreet zich echt wel vast. Spreek uit ervaring met ook een XT crank. Suc6!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 308
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 18:12
- Mijn mountainbike: Scott Yecora
Gewoon een andere bout op lassen als het geen ALU. is.
Anders gewoon linkse draad in tappen en er zo uit draaien.
Veel succes , je krijgt hem er vast wel uit!
Anders gewoon linkse draad in tappen en er zo uit draaien.
Veel succes , je krijgt hem er vast wel uit!
Pijn is tijdelijk , opgeven is voor altijd.
Scott Yecora
Scott Yecora
-
- Extreme Biker
- Berichten: 766
- Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 10:31
- Mijn mountainbike: Trek8000
- Contacteer:
Inmiddels BB vervangen en nieuwe crankarm erop gezet, draait weer als een zonnetje. Zal van de week eens rustig met de tips en taps aan de slag om het resterende stukje uit de crankarm te verwijderen.
Had vanmiddag zelfs twee gloednieuwe boortjes, snap werkelijk niet waarom ik ze er niet in geboord kreeg. Misschien toch niet de juiste kwaliteit
Heb inmiddels al een tijdje topset inbussleutels, dolgedraaid boutje was nog een erfenis uit het verleden..
Merci voor de tips allen
Had vanmiddag zelfs twee gloednieuwe boortjes, snap werkelijk niet waarom ik ze er niet in geboord kreeg. Misschien toch niet de juiste kwaliteit
Heb inmiddels al een tijdje topset inbussleutels, dolgedraaid boutje was nog een erfenis uit het verleden..
Merci voor de tips allen
- Axium
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3348
- Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
- Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)
als je xt hebt(en misschien andere ook wel) zijn die boutjes van rvs, daarvoor moet je eigenlijk een cobalt boortje pakken. die zijn wat harder dan gewone hss boortjes, en pakken daardoor beter in harde metalen.