Stand 5-6-16:
speclist:
Frame: Giant Anthem X29 alu RAW size Large (MY2012) incl der hanger: 2180 g
Shock: Rock Shox Monarch RT3 MY2013 LM 165x38 incl upper bushing+spacers: 237 g
Fork: Rock Shox SID WC 29 RCT3 MY2012, shortened carbon steerer tube: 1453 g
QR15 front: Extralite Blacklock RS: 27 g
QR rear: Extralite Alien 4: 22 g
Headset: Cane Creek 110 stainless steel bearings (1.125" - 1.5" ZS): 91 g
Expander plug: Extralite Ultrastar 2: 6 g
Topcap+bolt: Absolute Black integrated alu top cap: 4 g
Spacers: noname carbon 15mm+5mm on top: 8 g
GPS mount: K-Edge stem mount fixed angle, 5mm integrated spacer: 20 g
Stem: Syntace F109 6deg 100mm with titanium screws: 113 g
Handlebar: MT Zoom flat carbon 720mm 9deg: 134 g
Bar plugs: ESI logo removed: 4 g
Grips: ESI racer's edge: 43 g
Seatpost: Syntace P6 full carbon 30.9mm/400mm: 222 g
Seatpost clamp: Extralite Ultraclamp 34.9: 12 g
Saddle: Tune Komm-Vor: 96 g
Shifters: Shimano F+R XTR M980 10spd (incl Hope matchmaker, clamps&bolts): 197 g
Crankarms: Shimano XTR FC-M980 10spd: 527 g
Chainrings: Carbon-Ti 36T+22T X-ring Ti Evo: 65 g
Chainring bolts: Carbon-Ti X-Fix bolt kit: 12 g
Bottom Bracket: Shimano pressfit BB94 XTR incl 2,5mm spacer: 55 g
Cassette: SRAM XX 11-36 incl alu lockring: 213 g
Front derailleur: Shimano XTR FD-M986 2x10spd low clamp: 132 g
Rear derailleur: Shimano XTR RD-M986 SGS 10spd shadow plus: 218 g
Chain: KMC X10SL silver 112 links: 245 g
Pedals: Xpedo M-FORCE 8-TI: 219 g
Shift cables: Shimano SP-41: 83 g
Brakes: Hope Race Evo X2 set, incl pads and clampbolts, excl lower clamp: 390 g
Caliper bolts: Extralite Extrabolt 4.5 titanium M6x16 T30 4x: 10 g
Rotor front: KCNC Razor 160mm: 73 g
Rotor rear: Galfer Razor 160mm: 73 g
Rotor bolts: Carbon-Ti titanium M5x10 T25 12x: 13,8 g
Hub front: Carbon-Ti MTB SL X hub 100mm QR15 - 32H: 110 g
Rim front: Duke Lucky Jack 2016 incl white stickers: 355 g
Spokes front: Sapim CX Ray (L+R:32x 292mm): 154 g
Nipples front: Sapim Polyax alu 12mm 32x: 10 g
Rim tape front: Notubes yellow tape 25mm: 7 g
Valve front: Schwalbe black aluminium: 4,5 g
Tire front: Continental RaceKing RaceSport 2,2: 540 g
Hub rear: Carbon-Ti MTB SL X hub 135mm QR - 32H: 197 g
Rim rear: Duke Lucky Jack 2016 incl white stickers: 350 g
Spokes rear: Sapim CX Ray (L:16x 292mm + R:16x 290mm): 153 g
Nipples rear: Sapim Polyax alu 12mm 32x: 10 g
Rim tape rear: Notubes yellow tape 25mm: 7 g
Valve rear: Schwalbe black aluminium: 4,5 g
Tire rear: Continental RaceKing RaceSport 2,2: 542 g
Bottle cage: Tune Wasserträger Universal carbon incl 2 alu bolts: 20 g
Other: latex / frame protection / grease / dirt ---> to reach scale weight: 118 g
TOTAL WEIGHT: 9780 g (on hanging scale)
*****************************************
Hieronder begint het opbouw verhaal...
Deze week (eind 2011) gearriveerd:
Giant Anthem X29
maat: large
frame: 2486 gram (gewogen, incl demper, excl balhoofd/trapas/zadelpenklem)
Aangezien ik nog geen Anthem X29 op het forum voorbij heb zien komen zal ik hier mijn opbouw laten zien.
gemaakt in Nederland vlgs de sticker (of alleen in elkaar gezet...)
Anthem X29 - 9,78 kg
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 315
- Lid geworden op: wo 9 september 2009, 22:01
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 7
- Contacteer:
Ziet er goed uit. Een project die ik blijf volgen. Wil je na jaren op een Specialized gereden te hebben eens een ander merk proberen?
Ik heb proefgereden op een Epic 29er en een Anthem X 29er, allebei prima bevallen tijdens de (altijd te korte) proefritten in terrein. Beide zijn qua geometrie in maat large vrijwel gelijk.
Gezien alle mooie 29ers op de markt ging mijn voorkeur uit naar een licht frame, 100 mm veerweg V+A en 't liefst geen brain of andere niet-vervangbare merk eigen technologie. Dit laatste in verband met onderhoud. Ook wilde ik geen frame dat zijn eerste modeljaar doormaakt, i.v.m. mogelijke kinderziektes.
Daarmee vielen de Epic 29er en de Niner Jet RDO af. Overigens is de Anthem X29 relatief voordelig, zeer licht en is deze super uit vele testen gekomen. Ook de gebruikerservaringen op vele internationale forums zijn zeer positief.
Ach ja, en nu moet ik het maar ervaren...
Gezien alle mooie 29ers op de markt ging mijn voorkeur uit naar een licht frame, 100 mm veerweg V+A en 't liefst geen brain of andere niet-vervangbare merk eigen technologie. Dit laatste in verband met onderhoud. Ook wilde ik geen frame dat zijn eerste modeljaar doormaakt, i.v.m. mogelijke kinderziektes.
Daarmee vielen de Epic 29er en de Niner Jet RDO af. Overigens is de Anthem X29 relatief voordelig, zeer licht en is deze super uit vele testen gekomen. Ook de gebruikerservaringen op vele internationale forums zijn zeer positief.
Ach ja, en nu moet ik het maar ervaren...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Zo, gaaf frame en een zeeer net gewicht voor een large! Idd interessant: made in Netherlands....ze zullen build in Netherlands bedoelen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
- Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
- Contacteer:
Zo!! Gauw opbouwen dat hok, ik ben namelijk heel erg benieuwd naar je rijervaringen. Dit is er een die heel hoog op de wishlist staat. Heel veel plezier ermee.
"Righty tighty, lefty loosey."
-
- Extreme Biker
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
- Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert
mooi frame en een fijne demper die heb ik ook in mijn univega sl-7 zitten.
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
-
- Pro Biker
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
- Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
- Contacteer:
Prachtig frame! Mooi zwart ook, hou ik van .
De originele frameset van de Anthem X29 is toch die (minder mooie) aluminium-kleurige? Dit lijkt het frame van een Anthem X 29er 2. Of ben ik met de modeljaren in de war?
De originele frameset van de Anthem X29 is toch die (minder mooie) aluminium-kleurige? Dit lijkt het frame van een Anthem X 29er 2. Of ben ik met de modeljaren in de war?
Zo kwam ie binnen, 12,47 kg compleet (gewogen) zonder pedalen. Erg licht voor een relatief goedkope full suspension 29er.
Gekocht bij Giant concept store in Amsterdam. Maar er moe(s)t nog wat ge-upgrade worden...
Gekocht bij Giant concept store in Amsterdam. Maar er moe(s)t nog wat ge-upgrade worden...
Laatst gewijzigd door rapsac op zo 1 januari 2012, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
- Mijn mountainbike: One-On Lurcher
- Contacteer:
Gaaf frame zeg!
Ben benieuwd naar het eindresultaat...snel opbouwen
Ben benieuwd naar het eindresultaat...snel opbouwen
Mijn bikes: Orbea Oiz M20 Tr 2020 | Nukeproof Scout 290 2018 | On-One Lurcher | Ghost AMR Lector 7700 | HaiBike Hai Edition RX
-
- Pro Biker
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
- Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019
Deze ga ik ook volgen. Sta op het punt om een Trek SF 100 AL aan te schaffen maar ben nog in enige afwachting omdat ik toch nog even een test rit wil maken op een Anthem X29 0 of 1. (dealer kan duitse modellen leveren). De 29er geometrie van giant spreekt me meer aan dan die van de 26ers van giant. Weleven testen uiteraard.
Officieel is er maar 1 los frame leverbaar en dat is inderdaad de raw aluminium kleurige. Dan wordt het al bestellen in the UK bijv.
Waar giant op de bikemotion vertelde dat het allemaal niet zo een probleem was en dat er aan internal swap gedaan kon worden blijkt de praktijk toch iets anders uit te vallen.
Ik snap het probleem niet.
Ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met de demper. En ik ben toch wel onder de indruk van het gewicht van de X2 met de oorspronkelijke afmontage.
Een zeer mooi frame.
Als laatste heb je toevallig nog gereden met de orginele wielen van Giant? Zo ja hoe bevielen ze?
Officieel is er maar 1 los frame leverbaar en dat is inderdaad de raw aluminium kleurige. Dan wordt het al bestellen in the UK bijv.
Waar giant op de bikemotion vertelde dat het allemaal niet zo een probleem was en dat er aan internal swap gedaan kon worden blijkt de praktijk toch iets anders uit te vallen.
Ik snap het probleem niet.
Ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met de demper. En ik ben toch wel onder de indruk van het gewicht van de X2 met de oorspronkelijke afmontage.
Een zeer mooi frame.
Als laatste heb je toevallig nog gereden met de orginele wielen van Giant? Zo ja hoe bevielen ze?
HAPPY TRAILS!
Ik heb tijdens een demodag in het terrein op de wielen gereden. Te kort en geheel nieuwe fiets, daar kan ik dus niet echt objectief iets van zeggen. Het is een relatief eenvoudige wielset, die wel iets obees heeft...
De X1 en X0 modellen hebben overigens een iets lichtere wielset, die met een setje van Bontrager makkelijk tubeless te maken schijnt te zijn.
Mijn zelf gespaakte wielsetje met CK, Crest, competition en revolution spaakjes zal toch wel wat lichter zijn
Ik hoop eind komende week een eind te zijn met de opbouw. Aangezien de wieltjes lang mee moeten neem ik er de tijd voor, 1 wiel per dag max, het is wel vakantie he!
De X1 en X0 modellen hebben overigens een iets lichtere wielset, die met een setje van Bontrager makkelijk tubeless te maken schijnt te zijn.
Mijn zelf gespaakte wielsetje met CK, Crest, competition en revolution spaakjes zal toch wel wat lichter zijn
Ik hoop eind komende week een eind te zijn met de opbouw. Aangezien de wieltjes lang mee moeten neem ik er de tijd voor, 1 wiel per dag max, het is wel vakantie he!