ervaring van 26'' naar 29''

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een specialized s-works 29er.
en moet zeggen wat een verschil zeg.
gaat als de brandweer,en afdalingen zijn nu meestal een eitje 8)
het is geen gooi en smijd bike zoals een 26'',ik vind dat je een 29er echt moet ''zetten''
nu ben ik erg benieuwd naar jullie bevindingen :D
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Ben al jaren geleden gestopt met 26''. :tong
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Bevalt goed. Voordelen zoals besproken op dit forum zijn niet overdreven... Zeker omdat ik 1.91mtr ben vind ik een 29er ook nog eens een stuk beter staan (verhouding banden - frame).

Mijn 26er was trouwens wel een stuk zwaarder als mijn 29er en compleet versleten, dus zo verrassend was het ook eigenlijk niet dat mn 29er een fantastisch fijne fiets is in vergelijk met mijn 26er :winkie:
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

benfietsen schreef:Bevalt goed. Voordelen zoals besproken op dit forum zijn niet overdreven... Zeker omdat ik 1.91mtr ben vind ik een 29er ook nog eens een stuk beter staan (verhouding banden - frame).

Mijn 26er was trouwens wel een stuk zwaarder als mijn 29er en compleet versleten, dus zo verrassend was het ook eigenlijk niet dat mn 29er een fantastisch fijne fiets is in vergelijk met mijn 26er :winkie:
Ik vind van wel.
Ze praten hier net alsof je ineens alles aankunt op die 29er fiets.

Het rijdt niets sneller, alleen maar anders.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Kuch :-D

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... delen+29er

......en als 650b doorbreekt begint het spelletje opnieuw.......
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Nou ja sneller misschien niet direct, maar wel makkelijker en comfortabeler en zul je dus sneller kunnen gaan.
Klimmen vind ik bijvoorbeeld veeeeel makkelijker (slipt minder snel door) en ook hobbels in afdalingen voel je minder, dus rij ik wel sneller. Uiteraard kun je met een 26er ook leuk fietsen, maar het succes is natuurlijk niet voor niets... Niet alleen slimme marketing.
Uiteindelijk moet je zelf trappen. Dus training en techniek blijft het belangrijkste...!!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

benfietsen schreef:Nou ja sneller misschien niet direct, maar wel makkelijker en comfortabeler en zul je dus sneller kunnen gaan.
Klimmen vind ik bijvoorbeeld veeeeel makkelijker (slipt minder snel door) en ook hobbels in afdalingen voel je minder, dus rij ik wel sneller. Uiteraard kun je met een 26er ook leuk fietsen, maar het succes is natuurlijk niet voor niets... Niet alleen slimme marketing.
Uiteindelijk moet je zelf trappen. Dus training en techniek blijft het belangrijkste...!!
Nee, door de slimme marketing is het nu mainstream.
Anders was het al veel langer geleden doorgebroken, mijn overbuurman rijd toch al zeker 7 jaar op een 29er toen sommige merken het ook al probeerde te promoten.

Ook ik ben zo'n sukkel die er ingetrapt is om een 29er te kopen, maar dat kwam meer omdat ik een keer een andere mountainbike wou en ik de 29er in mijn maat mooier vind. En na een weekje testen (BBC verkennen, 24h wedstrijd en een rondje over mijn bekende route in groesbeek) leek het ook gewoon goed te fietsen. Het rijd gewoon anders dan een 26".

Pas nog een artikel gelezen van een fabrieksteam van scott en die prefereerde toch de 26" boven de 29" voor de xc rondjes. Ook lang niet alle toppers rijden op een 29". Als het echt zeker was dat je er gegarandeerd sneller op bent dan reden die er toch allemaal op.
Voor toerrijders die niet veel spelen met hun mountainbike zou ik zeker een 29er aanraden, die missen de speelsheid toch niet.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
plextor10000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 april 2010, 21:38

Ik had een 26inch , maar deze was door en door afgeragd, en met mijn 2.03m niet echt in balans. Heb nu 2 jaar een Niner EMD, zit veel beter, gaat als de wind door Mul zand en modder,

Nadeel, korte bochtjes , maar met mijn 2 meter, ben ik toch niet zo wendbaar als iemand die kleiner is op een 26" , mar ik fiets geen wedstrijden, maar voor mijn plezier
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Heb nu iets meer dan een maand een 29er Camber...hiervoor een 26inch S-Works HT... ik fiets zeker niet sneller, wat ik wel merk is dat met name de fiets beter over obstakels rolt... ook bij de afdalingen durf ik toch harder te gaan...denk dat de achtervering hier ook een grote rol in speelt...zou zeker niet meer terug willen naar mijn oude bike (die inmiddels al weg is), maar de 29er wordt wel een beetje gehyped.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn bevindingen zijn net als alle andere dooddoeners en schoten voor open doel.
Maar ik vind het niet zo belangrijk om de verschillen helemaal uit te kauwen, het is een andere manier van fietsen met zijn eigen voor- en nadelen.
Ik heb gelukkig genoeg fietsen om te kunnen switchen tussen 29"/26", star/geveerd/fully, geared/SS.
Een beetje afwisseling maakt het juist leuk.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een stalen starre 29er om het concept te proberen. Dat beviel van meet af aan. Voor mij geeft het meer zelfvertrouwen, en daardoor ga ik niet alleen sneller, maar heb ik vooral veel meer lol.

Ik had er ook nog 26" fietsen naast, maar die heb ik de deur uit gedaan. Die werd vrijwel niet meer gebruikt. M'n fully's (XC en AM) ook vervangen door 29", en nog geen seconde spijt.

Het moet je wel passen, ik kan me voorstellen dat niet iedereen gelukkig wordt op een 29". Daarnaast is niet elke 29er hetzelfde. Net als met 26" fietsen heb je speelse, zenuwachtige, luie, lichte en zware fietsen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik rij zelf een 26" fully(giant) en mocht van mijn lbs 29er HT(scott) proberen, het comfort zit er nauwelijks verschil in, het zand en wortels neemt een 29er wat beter. Er zijn mederen merken die 29ers in hun assortiment hebben en dan kun je verwachten dat er net zo veel verschillende rij eigenschappen zijn.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
joost73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: do 2 juni 2011, 14:59

ik hoorde dat lbs 26" niet meer willen inruilen ... (ik neem dus aan dat er ook bijna geen vraag meer naar is)

Ik kan me voorstellen dat als je tegen de 2meter loopt het een groter / meer voordeel heeft dan wanneer je rond de 1.70 zit.
Met mijn 1.74 en wat ik fietst (soort routes) ben ik nog niet overtuigd en er zal best een keer een 29" komen ..maar of het leuker wordt zullen we nog moeten zien.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

tati schreef:[quote="benfietsenNee, door de slimme marketing is het nu mainstream.
Anders was het al veel langer geleden doorgebroken, mijn overbuurman rijd toch al zeker 7 jaar op een 29er toen sommige merken het ook al probeerde te promoten.
Er is helemaal niets mis met slimme marketing. Maar uiteindelijk hangt het succes van een product toch echt af van datgene wat het te bieden heeft. Er zijn zat voorbeelden van producten die kort na hun marktintroductie zeer succesvol waren maar al vrij snel weer in de vergetelheid raakten. Dat zie ik met de 29er niet gebeuren. Je kan het ook omdraaien, na een aarzelende aanloop is het product volledig ingeburgerd aan het raken nu de grote fabrikanten er achter zijn gaan staan, helaas voor de pioniers kopen de meeste mensen liever een product (fiets) bij een gerenommeerd merk - de Ipad was ook niet bepaald de eerste tablet op de markt.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

joost73 schreef: Ik kan me voorstellen dat als je tegen de 2meter loopt het een groter / meer voordeel heeft dan wanneer je rond de 1.70 zit.
Ik kan mij dit niet voorstellen. Ik lees het hier en daar op forums en vraag elke keer om een verklaring.
Tot op heden heb ik geen verklaringen gekregen.
Zou jij kunnen vertellen wat je er precies bij voorstelt?
Plaats reactie