Pianotoets (claviculaire luxatie)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik kan nu weer alles, zelfs pianos twee verdiepingen naar boven sjouwen (electrische pianos welliswaar ;-) ) Ik doe geen zwaar werk, maar merk juist dat als ik de hele dag achter mijn PC heb gezeten mijn schouder wat stijfjes wordt, terwijl als ik een dag ga biken het meestal lekkerder aanvoelt. Met het betere All-mountain biken heb ik in ieder geval geen last, voel het alleen soms een klein beetje als ik in een hele steile klim veel aan mijn stuur loop te sjorren (20% >)
Ik rijdt geen motor dus daar heb ik geen ervaring mee (en sowieso is motorrijden voor luie fietsers ;-) )
Toen ik net gevallen was kon ik me nauwelijks aankleden, kostte me s'ochtends een half uur om een shirt aan te trekken, en dingen laag tillen (zoals pannen) lukte me ook nauwelijks. Maar dit was volgens mij meer omdat bij mijn schouderblad het verrekte veel pijn deed, en niet zozeer bij mijn sleutelbeen. Slapen was toen ook geen plezier, moest mezelf in bed laten vallen omdat buigen teveel pijn deed.
Ik ben wel zelf nog bij een fysio langsgegaan (ondanks dat de arts in het ziekenhuis aangaf dat dit weinig zin had), deze heeft me wel geholpen, maar voornamelijk om van mijn mitellanek af te komen, mijn schouder kon hij weinig aan doen, behalve adviseren om het vooral rustig aan te doen.
Ik heb nog wel eens als ik blijkbaar snachts raar op mijn schouder heb gelegen dat hij s'ochtends aanvoelt alsof mijn arm er een beetje los bijhangt, maar dit wordt ook steeds minder.
Alles wat ik hoor en lees wijst erop dat je het gewoon moet uitzitten, langzaam weer gaan gebruiken en dat het dan wel beter moet gaan. Als je echter na een half jaar nog steeds wakker ligt wil men wel gaan opereren, maar ik ben nog geen arts tegengekomen die dit graag snel na je val wil doen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bikebakkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 21:09

Didi1707 schreef:Bikebakkie, die spuiten helpen toch maar tijdelijk? Hoe vaak krijg je dat?
Heb eenmalig 2 spuiten gehad. 1 in mn slijmbeurs vd schouder en 1 bovenop mn schouder in het "sleutelbeengewrichtje"
De spuiten waren (bij mij iig) om de ontstekingen, die te zien waren op de echo, tegen te gaan.
Eerste 2 weken kon ik ook nog geen kopje van het aanrecht afpakken en ook schakelen in de auto viel niet mee, laat staan sturen met die arm.
Na 3 weken zat ik wel weer op de mtb, welliswaar rustig rondje, maar toch.
Herstel de eerste weken ging het snelst, tot ongeveer 2 maanden en toe bleef het bij mij hetzelfde met de pijn en hinder. Tot dat ik na 8 maanden die spuiten erin gehad heb, toe ging het al snel weer stukken beter.

Motorrijden lukt ook, geen probleem, ook borstcrawl zwemmen gaat weer goed, iets waar ik voor de behandeling met de spuiten niet aan moest denken vanwege de pijn.
Ook slapen op mn zij is weer goed te doen, alleen als je er idd een nacht lang op hebt gelegen voelt t s'ochtends een beetje raar aan.
Wat ik weet van beide keren dat ik het gehad heb, is dat het echt tijd nodig heeft voordat je weer (bijna) alles kan.
Mooie fiets man! jah, maar je moet evengoed trappen.
Didi1707
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 5 april 2011, 13:50

Fijn om jullie berichten te lezen. Te zien dat een lange herstelperiode normaal is. Na 3 weken op de fiets? Ik kan nog lang niet fietsen, want mijn bovenarm zit strak naast mijn lichaam, ik kan het echt niet strekken.

Suravida, je verhaal over wat je kon en niet kon is herkenbaar. Ik heb een sportfysiotherapeut. Ik heb wel veel aan hem, hij heeft me al voor 95% van mijn duizeligheid afgeholpen. Helaas gaat het met de schouder niet zo snel. Heb je ook gezocht naar een arts die je wilde opereren? Of wou je liever geen operatie? Was je tevreden over je orthopeed?

Bikebakkie, jij verschilt wel van mij: de eerste twee weken was er bij mij helemaal geen herstel. En niet leuk voor je, dat het na 2 maanden niet beter werd. Gebruikte jij niet het medicijn (ontstekingsremmer) Dyclofenac? Helpen die spuiten blijvend? Of moet je dat later weer?

Kunnen jullie alweer fietsen in berg-achtig gebied?
Wat ik me ook afvraag: ik zie op internet foto's van mensen met een AC Luxatie, zij hebben alleen maar een bobbeltje. Bij mij is het erger, het is vanaf de nek al dikker en hoger. Het is niet alleen maar een bobbeltje, het is één grote heuvel op mijn schouder. Hoe ziet dat er bij jullie uit?

Mijn kat wil nu écht eten en duwt de laptop weg, ik kom later terug...

Groet, Didi
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb niet gezocht naar een arts die wilde opereren omdat ik van te veel mensen hoorde dat de operatie ingrijpender is dan het herstelproces van de luxatie. De orthopeed ben ik 2x geweest, was een prima vent.

Maar goed, er zijn net zoveel verschillende genezingsprocessen als mensen...

Fietsen in bergachtig gebied heb ik helaas nog niet gedaan, maar ik zie niet in dat dat problemen zou gaan geven. (heb in ieder geval in juni een trip naar de Alpen in de planning staan)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
koekjeerbij
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 1 februari 2009, 19:22
Mijn mountainbike: scott rc

IK heb in Juni 2010 4 bandjes afgescheurd (tossy 3/4).
Ben niet geopereerd,wel maximale rust de eerste 2weken inclusief speciale mutella die arm optilt.
Daarna heel intensieve physio met 4keer per dag oefeningen met rubber band.

In Okt.2010 stond ik weer voor het eerst op het podium.
Ik kan nu alle parkoersen aan,enige hinder die ik onder vind is.
Kan niet lang op die zij slapen,bij zwaar tillen eerder vermoeid aan die schouder.

Was op een boom gereden met 40km/u stak een hondje over in de Drunese duinen.

Gr koekie


P.s. ik heb een biker van dit forum met de zelfde blessure mijn ervaringen voorgelegd,
en hij had hetzelfde resultaat.
mijn visie niet te snel opereren,dit kan altijd nog.
bij de meeste hersteld het zich goed.
Beter schuin erin als recht ernaast

BOM - Ventoux racing team http://www.ruudjacobs.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
bikebakkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 21:09

Didi1707 schreef: Bikebakkie, jij verschilt wel van mij: de eerste twee weken was er bij mij helemaal geen herstel. En niet leuk voor je, dat het na 2 maanden niet beter werd. Gebruikte jij niet het medicijn (ontstekingsremmer) Dyclofenac? Helpen die spuiten blijvend? Of moet je dat later weer?
Heb geen ontstekingremmers of id gebruikt, wel de eerste paar dagen een ibuprofen (is ook een beetje ontstekingsremmend) maar dat was voor mezelf meer voor de pijn.
Ik ben waarschijnlijk te snel weer vanalles gaan doen en heb daardoor de slijmbeursontstekingen opgelopen.
Die spuiten helpen bij mij blijvend, onsteking is iig niet meer teruggekomen en de pijn ook niet.
Mooie fiets man! jah, maar je moet evengoed trappen.
Legx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 1 april 2011, 16:13
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

lees net voor het eerst dit topic en ben er nu pas achter dat dit dus de blessure is die ik 6! jaar geleden heb opgelopen.... Bij mij is het dus ook zonder operatie, medicijnen of wat dan ook hersteld. Heeft wel lang geduurd na 2 weken kon ik net aan auto rijden, was m'n rechterschouder dus schakelen was nog een paar weken echt pijnlijk, na 1 jaar was ik pijnvrij. Het enige wat ik vanaf week 6 heb gedaan is meerdere malen per dag m'n schouder draaien en zelf wat masseren.

Toch apart om nu dit topic te lezen, AC Luxatie, 'pianotoets' blessure, Tossy allemaal nog nooit van gehoord. Maar heb het topic en de links gelezen en de zeer herkenbare foto's gezien, ik weet zeker dat ik het heb gehad.

Ik deed toen niet aan MTBen maar met een voetbal uitje in Valkenburg met de MTB over de kop geslagen. Bij het ziekenhuis in Maastricht moest ik van de arts m'n bovenkleren uittrekken, na echt een half uur klooien gelukt, weet je wat ie zegt? 'Trek maar weer aan, ik hoef geen foto hoeft te maken om te zien dat je sleutelbeen is gebroken' vervolgens zegt ie: 'de breuk zit vlak bij je schouder, niet bij de hals dus daar doen we verder niks aan, rust houden en over 6 weken terugkomen bij ziekenhuis in Den Haag (woonplaats)'
Daar aangekomen geloofde de arts niet dat er geen foto was gemaakt, hij deed het alsnog en vertelde dus dat m'n sleutelbeen helemaal nooit gebroken was geweest, dat er wat schouderbanden waren afgescheurd en m'n sleutelbeen uit de kom was... Ik merkte dat ie behoorlijk verbaasd was over de handelswijze in Maastricht maar hij hield zich erg op vlakte, zei alleen dat het herstelproces de eerste weken wel wat anders had moeten zijn maar nu was er niks meer aan te doen, alleen dus een een beetje draaien en zachtjes masseren.

Gek om te lezen dat er operaties, pillen en fysiotherapeuten aan te pas kunnen komen en dat ik uiteindelijk naar huis ben gestuurd met 'paar keer per dag draaien en zelf masseren' maar ja, het is gelukkig wel weer goed gekomen.
Didi1707
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 5 april 2011, 13:50

Suravida, ik ben bang dat ik in de toekomst niet meer alles kan wat ik kon (kenpo, mountainbiken in de bergen van Mexico, Spanje, op m'n handen lopen, zware verhuisdozen tillen etc. etc.) Ik wil weer net zo sterk worden als voorheen, vandaar dat ik een operatie dan wel voor lief neem, als me dat helpt. Ik ben in mijn leven al negen keer geopereerd, een tiende keer kan er ook nog wel bij. Kun jij je armen in de lucht helemaal uitrekken? Ik doe dat soort dingen in mijn slaap, maar word daar nu, door een helse pijnscheut, wakker door. Als ik wakker ben, laat ik dat soort acties wel uit mijn hoofd :)

Koekie, ik draag ook de mitella, dat scheelt bij mij wel in de pijn. Ik neem ook een kussen mee, als ik ergens heen ga, om mijn arm op te leggen. Verder leun ik zoveel mogelijk achterover (tegen rugleuning), anders voel ik na korte tijd felle pijn bij het sleutelbeen en het schouderblad.

Bikebakkie, goed om te horen dat die spuiten blijvend helpen. Ik ben ook geneigd om snel weer dingen te gaan doen. Maar ik probeer echt naar mijn eigen lichaam te luisteren. Want ik heb er maar één ;) en die moet nog 40-60 jaar mee... En ik hoop nog een hoop leuke dingen te kunnen doen in mijn leven, het liefst pijnvrij :)

Legx, ik dacht dat ik al bij een slagerij op de eerste hulp terecht was gekomen (de zevende die er naar keek stelde de juiste diagnose en ook pas na 2 weken), maar jij hebt het destijds ook niet getroffen. Wat een koekebakkers, zeg... Wel erg fijn om te horen dat het goed is gekomen.

Nadat bij mij de diagnose was gesteld, heb ik meteen een goede sportfysiotherapeut gezocht. Hij kan ook geen algemeen beeld geven, sommige mensen laten zich opereren, sommigen niet. Herstel van mensen is verschillend. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om keuzes te maken. Het helpt me het meest om jullie reacties te lezen. Dat geeft inzicht in hoe het kan lopen.

Ik lees dus over het algemeen dat slapen op de pijnlijke kant moeilijk blijft, maar dat jullie wel herstellen. Maar kunnen jullie dan ook echt dingen zoals op je handen staan en zware verhuisdozen tillen? Ik speel ook een aantal muziekinstrumenten, als jullie dat ook doen, levert dat problemen op? Kunnen julle zware rugzakken dragen? Ik ging graag op vakantie en draag dan toch altijd rugzakken > 10 kilo. Kunnen jullie dat?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op mijn handen kom ik voor mijn val ook al niet, dus dat is niet veranderd. Gister heb ik nog een paar forse live speakers gesjouwd en dat gaf ook geen problemen. Zware rugzak heb ik ook nog niet geprobeerd, maar van een goed gevulde camelback heb ik geen enkele last. Enige wanneer ik het merk is als ik mijn schoudertas vol met booschappen omdoe, dan moet ik de band wel even goed langs mijn sleutelbeen leggen, anders voel ik het.
Armen voluit strekken is overigens ook geen probleem.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Legx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 1 april 2011, 16:13
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead

Didi ik kan alles weer, zelfs op m'n handen lopen en gitaar spelen en dat kon ik daarvoor helemaal niet :tong
Didi1707
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 5 april 2011, 13:50

Hoi Suravida en Legx, jullie berichten toveren een glimlach op mijn gezicht, er is een leven na AC Luxatie tossy 3!

Suravida, ik ben zo te horen wel wat smaller dan jij. Als ik een tas naast mijn omhooggeschoten sleutelbeen moet hangen, blijft er toch wel weinig schouder over om iets aan te hangen. Ik heb al in gedachten dat ik misschien zo'n trolly op wieltjes of zoiets moet aanschaffen voor boodschappen en vakantie.
In het buitenland had ik altijd een rugzak op met fietsen, met daarin brood, water, camera, portemonnee, zonnebrandcreme, extra kleding etc. Dat is vrij zwaar, maar dat kon makkelijk, want ik was altijd een sterke meid :)
Ik nam altijd gemakkelijk een rugzak van zo'n 10 kilo mee. Dat lukt me nu écht niet meer. Ik denk dat jouw camelback wel iets minder weegt?
Ik wil dat soort dingen natuurlijk weer kunnen doen in de toekomst, vandaar dat ik ook zo benieuwd ben wat jullie allemaal kunnen.
Over 2 weken ga ik naar de orthopeed, ik overweeg toch wel een operatie. Bij mij lijkt het toch wel erg los te zitten allemaal, ik voel het sleutelbeen op en neer gaan in mijn lichaam en ik vind het geen prettig gevoel. Ook in mijn schouder lijkt het (?) wel los te zitten. Ik heb alleen röntgenfoto's gehad en nog geen MRI, dus ze weten eigenlijk alleen zeker dat het een AC Luxatie tossy 3 is, als er nog meer problemen zijn, kunnen ze dat pas zien met een MRI.

Ik krijg eten voorgezet, dus ik stop even met schrijven.
Hartstikke bedankt voor jullie berichten, die zijn fijn om te lezen.
Fijn dat jullie goed hersteld zijn!
Didi1707
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 5 april 2011, 13:50

Hoi allemaal,

deze week ben ik bij de orthopeed geweest (een andere, door mijzelf gekozen) en die heeft ontdekt dat naaast de AC Luxatie tossy 3, de trapeziusspier ook niet naar behoren functioneert. Ik krijg hier 2 maanden fysiotherapie voor en ga dan weer terug naar de orthopeed. De enorme pijn (van hals/nek en sleutelbeen tot schouder(blad) schijnt ook voornamelijk door die spier te komen.
Ik was al verwonderd over wat sommige mensen al konden in korte tijd. Ik fiets nog steeds niet en dat zal in de nabije toekomst helaas ook echt niet lukken. We plannen geen (fiets)vakantie dit jaar... :(
Het belangrijkste vind ik volledig herstel. Ik hoop dat dat gaat lukken.
Ik vind het trouwens leuk om jullie grappige opmerkingen te lezen, dat maakt het toch weer wat luchtiger :)
steefnie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2011, 20:18
Mijn mountainbike: custom made black pink ex-giant

heb begin september een tossy 3 opgelopen met wat nekletsel aan oa de trapeziusspier. ben ook naar de fysio gegaan wat naar mijn idee niet echt vooruitgang bracht. dit ook weer besproken met de orthopeed tijdens het 'traumaspreekuur'. deze zei dat ik moest stoppen met fysio en moest gaan starten met manuele therapie. dit vond ik zelf nogal raar maar hij zei dat het ging werken en anders moest ik alsnog na 6 weken naar de chirurg(maar hij wist vrij zeker dat dat niet ging gebeuren). ben nu 3 weken onder behandeling bij de manuele therapeut (die tevens ook fysio- en mackenzie therapeut is) en merk echt (en eindelijk)een snelle vooruitgang. dit is zeker een tip voor iemand die in deze situatie terecht komt!

daarnaast is het goed om te lezen dat jullie weer fietsen, dit bied ook weer perspectief voor mij :wink: :-q
koekjeerbij
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 935
Lid geworden op: zo 1 februari 2009, 19:22
Mijn mountainbike: scott rc

steefnie schreef:heb begin september een tossy 3 opgelopen met wat nekletsel aan oa de trapeziusspier. ben ook naar de fysio gegaan wat naar mijn idee niet echt vooruitgang bracht. dit ook weer besproken met de orthopeed tijdens het 'traumaspreekuur'. deze zei dat ik moest stoppen met fysio en moest gaan starten met manuele therapie. dit vond ik zelf nogal raar maar hij zei dat het ging werken en anders moest ik alsnog na 6 weken naar de chirurg(maar hij wist vrij zeker dat dat niet ging gebeuren). ben nu 3 weken onder behandeling bij de manuele therapeut (die tevens ook fysio- en mackenzie therapeut is) en merk echt (en eindelijk)een snelle vooruitgang. dit is zeker een tip voor iemand die in deze situatie terecht komt!

daarnaast is het goed om te lezen dat jullie weer fietsen, dit bied ook weer perspectief voor mij :wink: :-q
zie mijn bericht hierboven :tong

inmiddels daarna 15x op het podium
(lees genezen)
Beter schuin erin als recht ernaast

BOM - Ventoux racing team http://www.ruudjacobs.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Downhill31
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 maart 2009, 10:38

Nu iniddels bijna 3 jaar na mijn val......zie eerdere posts.

Ik heb totaal geen klachten meer, kan alles volledig en ik ben het nagenoeg ook gewoon vergeten. Cosmetisch is er een minimale hoogstand van het sleutelbeen. Ik ben dus blij met de keuze om toen niet voor een operatie te gaan. Het is echter wel zo dat geen enkele Tossy 3 hetzelfde is, dus je eigen prognose inschatten aan de hand van de verhalen hier blijft moeilijk. Wat mij wel goed helpt is iedere week naar de sportschool om de schouderspieren te trainen: zonder voel je het toch sneller.

Blijven trainen dus.......
Plaats reactie