Nieuwe route Haaksbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
lepluskoen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:09
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper comp evo

leuke route! een mooie afwisseling van technische stukken, singeltracks, mooie omgeving, en heel veel prachtige ! vlonders

enige nadeel was het aantal kilometers verharde weg maar dit is denk ik bij dit formaat routes onvermijdbaar........


opmerkingen:

op een bordje of 4 a 5 zat nog geen mtb route plaatje maar dit was wel te doen gezien je de bandensporen hier kon volgen

bij de watermolen is het heel verwarrend hier zit niks geen bordje of wat dan ook kwam hier ook een gezelschap van 3 tegen op de mtb die de weg ook niet konden vinden... ik ben een beetje gaan dwalen en kwam zo bij de atletiek baan terecht ben terug gereden met een iets andere weg en kon daar zo de route weer op pikken.

volgens mij heeft dat laatste te maken met de startlokatie maar voor mensen die ergens anders de route instappen is dit wel verwarrend.
26" en anders de omafiets
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

@lepluskoen, Mooi dat hij in de smaak valt! Over je opmerkingen:

De route is nog niet helemaal klaar. Het stuk bij de Watermolen was lang onduidelijk dus daar zijn nog geen palen (en bordjes) geplaatst. De komende weken zal dit verder afgemaakt worden. Minder km's asfalt lieten zich niet realiseren. Wij zijn blij met de mogelijkheden die we gekregen hebben van de diverse grondeigenaren. Overigens denk ik dat menigeen blij is even bij te kunnen komen na de singletracks die door velen als inspannend (zwaar) worden ervaren. Zoals jij het al zei er zit voldoende afwisseling tussen singletrails en andere wegen om het interessant te houden.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
lepluskoen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:09
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper comp evo

ik ben zo vrij geweest om even een kaartje te maken van dat stuk indien het niet klopt dan hoor ik het wel

http://dl.dropbox.com/u/45316212/routew ... rmolen.jpg
26" en anders de omafiets
Rico Lykas
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 oktober 2011, 10:35

Volgens mij ga je direct na de brug over de beek linksaf, de bult af. Vervolgens langs de beek richting parkeerplaats voor het Assinkbos. Gisteren stond daar in ieder geval een bordje. Voor de brug heb ik een linksafbordje gemist, dat was even onduidelijk vond ik.
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Rico Lykas schreef:Volgens mij ga je direct na de brug over de beek linksaf, de bult af. Vervolgens langs de beek richting parkeerplaats voor het Assinkbos. Gisteren stond daar in ieder geval een bordje. Voor de brug heb ik een linksafbordje gemist, dat was even onduidelijk vond ik.
Dat klopt, na de stuw links naar beneden, de beek volgen. Over het houten bruggetje en direct weer links de beek volgen. Bij de stuw wordt nog een extra paal geplaatst.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
lepluskoen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:09
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper comp evo

ah kijk daar ging het dus fout :)
26" en anders de omafiets
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Vanmorgen met Martin samen een deel van de route verkend. Een deel had ik met de Kikvoschtocht gereden (weliswaar tegen de richting in, maar toch). We kwamen onderweg nog een paar parcours bouwers tegen en hun een compliment gegeven voor hun inspanning en het resultaat. Het is absoluut een mooie toevoeging op het MTB netwerk in de omgeving van Haaksbergen, Hengelo, Twickel, Oldenzaal en Enschede (het loopt nu toch al tegen de 170 km aan; Twickel 70 km, Haaksbergen 60 km, Noordlus 27 km, Hulsbeek 7 km en Rutbeek 5 km, het buitenspoor neem ik niet mee want dat vindt ik een aanfluiting, zonde van het geld :tong ).

We hebben de route opgepakt vanaf het Rutbeek, we zijn tot Haaksbergen gereden en toen de route afgesneden en naar de Haarmuhle gereden. Daar reden we verkeerd omdat ze met de weg bezig zijn en we zagen verschillende paaltjes met en zonder bordje.

Het deel dat we hebben gereden heb ik op de navigatie staan, maar als het van de week redelijk droog blijft willen we de in ieder geval kijken of we meer en beter in kaart kunnen brengen. Kan niet wachten tot de gehele route gereed is. Zitten hele leuke (technische) singletracks in. Het percentage asfalt wat wij vandaag hebben gereden valt mee (minder dan Twickel) en als je volle bak over de singletracks wilt rijden, dan is zo'n hersteldeel zeker welkom.

Tot slot, wat ik begrepen heb bestaat de route uit 3 lussen van elk ca. 20 km. Dus voor elke biker een uitdaging om een afstand te bepalen (eventueel in combinatie met het Rutbeek en Twickel). Natuurlijk hadden we een discissie gehad over het (hoge) technisch gedeelte van de singletracks. Echter, alles is goed te doen en er zitten inderdaad "drops" in die je als beginner voorzichtig moet nemen. Afstappen is altijd ook nog een optie en er zullen zeker bikers zijn die daar een koprol zullen maken. Maar dat zie ik juist als een uitdaging, of in ieder geval een reden om het nog een keer te rijden. Misschien handig om dat soort punten een waarschuwingsbordje te hangen, maar aan de andere kant, iedereen is zelf verantwoordelijk voor haar/zijn eigen veiligheid!

Helaas kan ik 17 november voor de opening niet aanwezig zijn, maar ik zal de route in ieder geval regelmatig gaan rijden en ben erg benieuwd hoe die er in de winter onder een dikke laag sneeuw bij ligt.
It’s all about the smiles.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Klinkt allemaal goed, ook mooi dat hij wat langer is. 60km had ik niet verwacht.
Mooie uitdaging om die eens icm de Twickel route te fietsen. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

@Blueray, bedankt voor je uitgebreide reactie, altijd leuk om reacties te horen op de route.

een vraagje:

Je hebt het over 'drops' in de route die mogelijk koprollen kunnen veroorzaken. Bedoel je daarmee de overgangen over de bomen? Er heeft één drop ingezeten doordat er zand bij een boom weggetrapt was tijdens de Kikvoschtocht. Dat is inmiddels hersteld en alles zou nu gewoon te fietsen moeten zijn. Kun je anders aangeven waar dat ongeveer was?

Bij de Braamweg ontbreken nog palen en borden omdat ze daar met de weg aan het werk zijn. Hierdoor lag de berm overhoop en kon er geen paal geplaatst worden.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

fianke schreef: een vraagje:

Je hebt het over 'drops' in de route die mogelijk koprollen kunnen veroorzaken. Bedoel je daarmee de overgangen over de bomen? Er heeft één drop ingezeten doordat er zand bij een boom weggetrapt was tijdens de Kikvoschtocht. Dat is inmiddels hersteld en alles zou nu gewoon te fietsen moeten zijn. Kun je anders aangeven waar dat ongeveer was?
Hoi fianke, met een drop bedoel ik eigenlijk een soort traptrede. De verhogingen bij o.a. de bomen is juist leuk, ofwel het technische waar we met jou collega over hebben gehad. Drops ontstaan meestal bij singletracks als er een stevige wortel dwars op de route ligt. De wortel houdt het zand ervoor tegen en het zand erna wil nog wel een verdwijnen. Er ontstaat dan een soort traptrede met een hoogteverschil recht omlaag. Die zie je dan pas op het laatste moment. Als je met een snelheid aankomt en je leunt te veel op je stuur (veel gemaakte " beginners" fout) dan ga je over je stuur.

Nu zitten er meerdere drops in route, de een met een groter verschil dan de ander. Op zich zijn ze allemaal goed te doen, maar ik begeleid wel eens beginners en dan leert de ervaring dat een onbekende drop een schrikreactie met zich mee brengt. Als ik beginners mee neem, dan neem ik altijd eerst de (technische) singletrack met ze door en geef ik ze de tip; uit het zadel en het gewicht naar achteren. Dan toch gaat er wel eens een over het stuur, met alle gevolgen van dien, van komische actie tot 4 gebroken ribben en een klaplong toe. Naast de techniek is natuurlijk ook de snelheid bepalend. Enkele drops zitten vlak na een scherpe bocht, daar zullen beginners geen snelheid kunnen maken, maar er zitten ook een aantal in een redelijk recht stuk, waar je wel snelheid kunt maken.

Hoop dat je hier iets mee kunt doen, als het weer het toe laat, dan willen we eind van de week de route nogmaals rijden. En het beter in kaart brengen, nu waren we alleen het aan het verkennen. Als ik dan een "gevaarlijke" drop tegen kom, dan zal ik een waypoint maken. Als het me lukt dan mail ik je het bestand (ben nog niet bedreven met de navigatie).

Nogmaals compliment, veel succes met de laatste werkzaamheden en veel plezier met de opening.
It’s all about the smiles.
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Ok Blueray, het is duidelijk. Bedankt voor je uitleg.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Je moet er wel voor uitkijken dat het niet te makkelijk wordt. Haaksbergen staat niet bekend om zzijn grote hoogteverschillen en moet het dan hebben van een wat technischer niveau lijkt me. Beginners worden ook gevorderden en moeten dan nog wel uitdaging hebben.

een van de eerste keren dat ik ben gaan fietsen heb ik een trap gemist en ben flink op mijn plaat gegaan (zelfs even out). Dit was vervelend maar zonder deze valpartij had ik ook minder geleerd.

Tuurlijk gevaarlijke punten moet je bekijken maar je moet niet alle drops weg gaan stoppen omdat anders mensen kunnen vallen.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Tinnieman schreef:Je moet er wel voor uitkijken dat het niet te makkelijk wordt. Haaksbergen staat niet bekend om zzijn grote hoogteverschillen en moet het dan hebben van een wat technischer niveau lijkt me. Beginners worden ook gevorderden en moeten dan nog wel uitdaging hebben.

een van de eerste keren dat ik ben gaan fietsen heb ik een trap gemist en ben flink op mijn plaat gegaan (zelfs even out). Dit was vervelend maar zonder deze valpartij had ik ook minder geleerd.

Tuurlijk gevaarlijke punten moet je bekijken maar je moet niet alle drops weg gaan stoppen omdat anders mensen kunnen vallen.
Tinnieman, ben het helemaal met je eens, maar heb nu zelf een paar keer een vervelende valpartij mee moeten maken na zo'n drop en dat is vervelend (bij een is er zelfs blijvend letsen ontstaan). Zeg ook niet dat ze weg gehaald moeten worden, maar misschien een waarschuwingsbordje is wel op zijn plaats. Het risico is ook een van de aspecten waarom ik het mountainbiken leuk vindt. Hopelijk was je niet alleen en ben je goed verzorgt. Fijn om te lezen dat je het je heeft gestimuleerd om nog meer te leren. De juiste instelling!! :-q

Heb vanmorgen het deel in het Lankheetbos verkend en daar wordt je ineens geconfronteerd met een echte trap, vlak daarachter heb je een brug. Je komt dan uit een geweldige singletrack wat uitnodigt om snelheid te maken. Niet weg halen, maar wel een bordje met "pas op" zou op zijn plaats zijn. Raakte alleen de route kwijt als je het Lankheetbos uit bent. We zijn maar naar de watermolen gereden en hebben daar iets gegeten. Want mijn trapaslagers begonnen behoorlijk te kraken, op de weg naar huis was het helemaal mis. Had ook een filmpje gemaakt van de geweldige singletrack aan de Buursestraat, vlak voordat je Haaksbergen binnenkomt, helaas zie je alleen maar bomen voorbijvliegen. Weer een reden om het nogmaals te rijden. :wink:
It’s all about the smiles.
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Blu-Ray schreef:daar wordt je ineens geconfronteerd met een echte trap, vlak daarachter heb je een brug. Je komt dan uit een geweldige singletrack wat uitnodigt om snelheid te maken. Niet weg halen, maar wel een bordje met "pas op" zou op zijn plaats zijn.
Staat op de todo list, ze komen op meer plaatsen we hebben ze alleen nog niet binnen.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

fianke schreef:
Blu-Ray schreef:daar wordt je ineens geconfronteerd met een echte trap, vlak daarachter heb je een brug. Je komt dan uit een geweldige singletrack wat uitnodigt om snelheid te maken. Niet weg halen, maar wel een bordje met "pas op" zou op zijn plaats zijn.
Staat op de todo list, ze komen op meer plaatsen we hebben ze alleen nog niet binnen.
:-q
It’s all about the smiles.
Plaats reactie