Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

Soundz schreef:Wel grappig om te zien dat de mensen die het hardst 'schreeuwen' (bijna) allemaal pro platformpedalen zijn. Althans die conclusie trek ik uit de laatste paar pagina's.

Wat betreft mijn voorkeur, ik ben al redelijk snel overgestapt op SPD en dit bevalt nog steeds goed. Het geeft mij een stuk meer zekerheid in ieder geval.
we zijn hier in ons kikkerlandje ook nogal in de minderheid, wat xc rijders betreft. maar ik denk dat het voor puur receatieve rijders toch wel een serieuze optie is. als je je maten nog maar bij kan houden.
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

bij mij zitten de flats er weer op in elk geval :)
Joep9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 00:54

Ga als beginnend MBT'er het straks doen met SPD. Ben benieuwd, daar ik mijn hele leven al veel fiets en nog nooit op SPD heb gefietst. Vooral ook benieuwd hoeveel dit scheelt in het overbrengen van kracht.

Nog een vraagje: wordt de traptechniek ook (beduidend) anders met SPD? Of komt de efficientie automatisch? Ik ben natuurlijk niet gewend te trekken met mijn voeten.
klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

Je zegt het zelf al, met spd's ga je ook aan de pedalen kunnen trekken. Dus je effectieve slag wordt groter. Vooral gewoon blijven trappen als je gewend bent. Hak naar onder bij de slag naar onder, en been actief optrekken met de slag naar boven.
DAMN!
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Je moet voor al aan wennen bij het oversteken van een weg dat je nog vast zit @Joep9
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Joep9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 00:54

zwaantje schreef:Je moet voor al aan wennen bij het oversteken van een weg dat je nog vast zit @Joep9
Dat lijkt me geen probleem. Ik zal altijd doorrijden, dat ben ik in Amsterdam immers ook gewend (ook goed om je stuurmanskunsten op peil te houden). :)
meeder
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 24 augustus 2011, 23:30

Mijn LBS gaf aan dat ik de SPD pedalen zo los mogelijk moet zetten in het begin om zodoende makkelijker aan het "vastzitten" te wennen. Eenmaal gewend kunnen ze weer strakker gezet worden.
Ik ga het beleven als ik m'n fiets op kan halen. Heb nog nooit met SPD gefiets namelijk.
cubemeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 juli 2011, 20:34
Mijn mountainbike: CUBE ATTENTION RTR

SPD rules, heb ze ook gemonteert sinds een maand of 4. Veel meer kracht en als je dreigt te vallen "of normaal gesproken zou je van je pedaal afschieten" fiets je nu gewoon door. kan ook nie anders want je zit vast.

Like a glove!!
If you're going trough HELL, dont STOP!!!!
Roel040
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 augustus 2011, 11:37

Dit weekend voor het eerst met SPD gereden, wordt even wennen en de reflexen trainen maar eerste indruk is goed, slechts 1x op de kant gegaan bij het oprijden van een klimmetje in de verkeerde versnelling :winkie: .. gelukkig niet vol in de blub :)
Thrace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 september 2011, 21:46

Ook ik zal binnenkort voor de keuze wel-of-niet SPD staan..
Zit toch nog met twee korte vraagjes:

-Is het überhaupt mogelijk om op de pedalen te staan als je gebruik maakt van SPDs? Het lijkt me name.ijk een heel aparte ervaring..
-Ik zal de MTB ook soms gebruiken om naar m'n werk te fietsen. Dat ben im van plan met gewone schoenen. Bestaan er combipedalen, naast deze: http://www.futurumshop.nl/product/90330 ... alen.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;. Werkt dit nog fatsoenlijk, of is het erg onhandig op het moment dat je SPDs gebruikt?
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Thrace schreef:Ook ik zal binnenkort voor de keuze wel-of-niet SPD staan..
Zit toch nog met twee korte vraagjes:

-Is het überhaupt mogelijk om op de pedalen te staan als je gebruik maakt van SPDs? Het lijkt me name.ijk een heel aparte ervaring..
-Ik zal de MTB ook soms gebruiken om naar m'n werk te fietsen. Dat ben im van plan met gewone schoenen. Bestaan er combipedalen, naast deze: http://www.futurumshop.nl/product/90330 ... alen.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;. Werkt dit nog fatsoenlijk, of is het erg onhandig op het moment dat je SPDs gebruikt?
Als beginnend spd´er kan ik misschien wel antwoord op je vragen geven.
1. ja, je kunt nog steeds staan, en dat gaat mijns inziens veel rustiger dan los op je pedalen staan. Hobbelige parcours laten je niet meer krampachtig staan (of zitten) met teveel druk op je voeten om maar vooral vast te blijven. Je hele houding wordt ontspannender. Je hoeft je niet meer druk te maken dat je wegschiet (wel als je daadwerkelijk valt, want dan moet je op tijd je voet losklikken, of een paar judolessen nemen om fatsoenlijk te leren vallen).
2. Combipedalen bestaan, zijn nog niet eens zo heel duur. Even dit topic doorlezen of een bike parts website bezoeken en je zult ze wel vinden. Nadeel schijnt te zijn dat ze minder goed zand en modder afvoeren, waardoor je in die omstandigheden minder goed vast kan klikken. Gewone spd pedalen zijn opener. Mijn zwager heeft daar trouwens geen problemen mee.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Thrace schreef:-Is het überhaupt mogelijk om op de pedalen te staan als je gebruik maakt van SPDs? Het lijkt me name.ijk een heel aparte ervaring..
Wat bedoel je met "op de pedalen te staan", in het bijzonder ingeklikt of niet ingeklikt? Beide gaat overigens, ingeklikt edoch een stuk beter dan niet ingeklikt. Het laatste zou ik toch willen kwalificeren als "behelpen"...
Thrace schreef:-Ik zal de MTB ook soms gebruiken om naar m'n werk te fietsen. Dat ben im van plan met gewone schoenen. Bestaan er combipedalen, naast deze: http://www.futurumshop.nl/product/90330 ... alen.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;. Werkt dit nog fatsoenlijk, of is het erg onhandig op het moment dat je SPDs gebruikt?
De zoekfunctie gaat je waarschijnlijk vertellen dat het niet erg handig is wanneer je moet zoeken naar de gewenste kant. Dat je daar een beetje aandacht aan moet besteden zal wel meevallen wanneer je bij het stoplicht wegrijdt op weg naar het werk, maar in het terrein heb je dat beetje aandacht misschien liever bij bijv. die boomwortel die je pad kruist.

Vergeet overigens ook gelijk dubbelzijdige SPD pedalen met kooi, als de M424, M545, M647, ... de functie van die kooi moet je in het grotere oppervlak zoeken waar je op staat en niet in de mogelijkheid met normale schoenen te rijden IMHO.

Gewoon met SPD schoenen naar het werk rijden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

Ik heb 2 jaar met spd gereden en toen naar flat gegaan. Na een zware crash die volledig te wijten was aan het gebruik van spd's gebruik ik tegenwoordig 5.10 schoenen met goede platformpedalen.

Ik heb nooit meer last van mijn knieen omdat er geen beweging op de pedalen mogelijk is (vooral eggbeaters werkten voor mij niet), schiet nooit van mijn pedalen af door de super grip van de 5.10 schoenen, zolen zijn heerlijk stijf en ook in technische klimmen raak ik mijn pedalen niet kwijt.

Veel mensen kopen platformpedaaltjes met weinig grip en gaan er dan met hun gympen op staan, dat werkt natuurlijk niet. Ik reed in het begin ook met skate-schoenen op deze pedalen en nu ik 5.10's heb geprobeerd ga ik nooit meer terug.

Dus als je het dan wilt doen en een goede mening wilt vormen probeer het dan ook meteen goed!
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Marcobiker schreef:IK heb tot nu toe ook met sportschoenen op flats gereden. Maar ga nu binnenkort toch SPD's proberen (even inlezen en kiezen tussen M540 en M770). En dan nog een paar goeie schoenen... en gaan! Ben benieuwd!
Niets is veranderlijker dan een mens. Ik heb van de week nieuwe pedalen gekocht, en het is geworden......... *tromgeroffel*..... de Shimano PD-MX30! Heb hier goeie ervaringen over gelezen en heb het gevoel dat deze pedalen het beste aansluiten bij mijn manier van rijden. Ga ze er van 't weekend opzetten en een eerste rondje rijden. Ben benieuwd!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goeie pedalen, die MX30.
Wat maartenv zegt klopt wel, zorg ook voor goede schoenen. De Five-ten's (5.10) zijn niet goedkoop, maar door de rubbersoort die zij gebruiken is de grip op platformpedalen onovertroffen.

Echt, als je met die combinatie nog van je platforms afschiet ligt het aan je techniek, niet aan het materiaal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie