dames fietsen/kleur/afmontage

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ik lees veel mtb bladen en wat mij steeds weer opvalt is dat de dames modellen zo vaak zo
slecht zijn afgemonteerd.
Dat er een andere geometrie voor dames is snap ik, maar de afmontage?
Vinden vrouwen zelf ook dat je vaak voor een eenvoudig afgemonteerd model kan
kiezen of voor een heel duur model maar dat er weinig keuze is voor de tussen groep.
Vaak zie je suntour of goedkope rock shox vorken icm goedkope groepen of meteen dure fox of rock shox vorken
met XTR of XO.
Natuurlijk zijn er net als bij mannen ook vrouwen die of een klein budget hebben of gewoon een goedkope fiets willen.
Maar ik neem aan dat er toch ook vrouwen zijn die niet meteen 4 a 5 duizend of meer euri's willen uitgeven maar wel
budget hebben voor de goede midden classe op SLX XT/X7 X9 niveau.
Op een of andere manier vind ik dat de modellen die in de diverse bladen staan er wat goedkoop uitzien.
Vinden jullie (vrouwen) het niet belangrijk om een fiets te hebben die goed afgemonteerd is of zie ik dat verkeerd.
Vaak zie je een wat zoet sappig kleurtje (alsof alle vrouwen van zoet sappige kleurtjes houden) icm een aangepast frame
en voor de rest lijkt het niet zoveel uit te maken wat er op de fiets geschroefd zit.
Laat eens horen wat jullie mening hierover is?
Ben zeer benieuwd
speedofsound
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 oktober 2008, 14:22
Mijn mountainbike: Specialized Hellga Fatbike

Ik fiets gewoon op een herenmodel, ik hou niet van die "zoet sappige" kleurtjes en heb mijn fiets geheel afgemonteerd met XO (nu heb ik de fiets ook zelf opgebouwd dus de keuze was aan mezelf :D )
Ik vind dat je gelijk heb dat erin het midden segment weinig keuze is wat betreft de dames modellen.
Maar persoonlijk kijk ik niet eens naar de damesmodellen, ik zie het nut er niet van in.
Every dog barks
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Zoals ik al eerder heb geschreven: mi zijn damesmodellen gewoion marketing. Een herenmodel met een modekleurtje en een kortere stuurpen en (soms) een vrouwenzadel...

Zoek een fatsoenlijke LBS die bewezen ervaring heeft met fietsende dames! Daar heb je gewoon veel meer aan.

Ik ben het dan ook 100% eens met Speed of Sound. (is dat trouwens naar een nummer van ?)
StAlTiCa
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Ik vind ook dat er maar weinig te kiezen is voor dames die een 'topfiets' willen. Dit viel mij vooral op bij de bikemotion vorig jaar, bijna geen damesmodellen te vinden in de show en als die er dan zijn dan zo n karig middenklasmodelletje van 800 euri (afgemonteerd met deore etc.)
Ik ben begonnen met een nieuwe Trek 6700 WSD, die ik toentertijd voor een superprijs kon kopen. Ik wilde eigenlijk de 6500 (die was niet zo opvallend vrouwelijk gekleurd) maar die was er niet meer en kreeg dus de aanbieding van de beter afgemonteerde 6700 wsd. Toen vond ik de kleur (Turquoise) niet zo mooi, maar achteraf gezien toch zeer geslaagd en niet te zoetsappig (gewoon lekker opvallend en stoer). Deze vond ik redelijk goed afgemonteerd (LX en XT). Dit jaar vond ik, aan mijn Trek is inmiddels bijna alles al vervangen/ geupdated, het de hoogste tijd op een fully aan te schaffen (ik wilde vooruit en daar hoort gewoon een beter afgemonteerde fiets bij met achtervering). Het aanbod van de A-merken in XT- XTR-klasse of hoger voor dames is dus 0,0! Ik hecht daarnaast ook niet erg veel waarde aan een specifiek damesmodel, dus heb ik gekozen voor een tweedehands (maar niet van nieuw te onderscheiden) Specialized Epic S-works 2009 model. Aangezien ik deze nooit nieuw zou kopen (budget way too high!) heb ik voor een redelijke prijs tweedehands heeeeeel veeel fiets gekocht. Dat daar toevallig een XX-groep op zat is bijzaak, want een X0 of XTR was meer dan goed genoeg voor mij geweest. Achteraf gezien schakelt dat natuurlijk geweldig en wil ik nooit meer terug :winkie: Deze laatste bike is dan ook mijn ultieme bike, waardoor ik nu ook niets meer te wensen heb. De komende 100 jaar kan ik vooruit :-q Mijn Trek is trouwens mijn modderbike/ winterbike geworden :tong
Die hoge onderhoudskosten neem ik dan maar voor lief en slijtageonderdelen koop ik dan wel een niveautje lager (XT of XTR).

Om een lang verhaal kort te maken: voor dames weinig aanbod in het hogere segment (Volledig XT afgemonteerd met goede vork is al moeilijk te vinden bij de A-merken) en inderdaad zoete kleurtjes hoeft voor mij ook niet (walgelijke marketing). Als ik er zoet uit wil zien dan doe ik dat wel met hippe fietskleding of zo :lol: Voor dames met meer wensen: ga lekker een 'herenmodel' proberen en deze eventueel aanpassen met een kortere stem, dameszadel en remmen en shifters omdraaien etc. Wil je veel fiets voor een redelijk budget: koop tweedehands (specialized is heel goed met garantie voor 2e eigenaren) indien je weet waar je op moet letten (of neem iemand mee die er verstand van heeft). Van tevoren goed je huiswerk doen over de betreffende bike en garantieafhandeling.
Plien
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 14 februari 2009, 12:55

Hallo,
Ik vind ook dat het assortiment erg zwak is. Maar als je zoals ik nogal klein bent (1,53) kom je wel in de damesfietsen uit omdat die vaak kleiner zijn dan herenfietsen.
Wat betreft de kleuren, dat interesseert mij niet zo veel, de afmontage is belangrijker. Ik heb dan ook lang gezocht naar een fully waar ik op pas en die een degelijke afmontage heeft, uiteindelijk is het een specialized era fsr geworden en mede dankzij de uitstekende service in de winkel rij ik heerlijk op de fiets en de kleur, helemaal wit met zwarte details vind ik zelf ook mooi. Maar de afmotage met sram x9 is nog beter en doet het goed. Ook over de vering ben ik erg te spreken......had ik maar eerder een fully gekocht.
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Plien schreef:Hallo,
Ik vind ook dat het assortiment erg zwak is. Maar als je zoals ik nogal klein bent (1,53) kom je wel in de damesfietsen uit omdat die vaak kleiner zijn dan herenfietsen.
Wat betreft de kleuren, dat interesseert mij niet zo veel, de afmontage is belangrijker. Ik heb dan ook lang gezocht naar een fully waar ik op pas en die een degelijke afmontage heeft, uiteindelijk is het een specialized era fsr geworden en mede dankzij de uitstekende service in de winkel rij ik heerlijk op de fiets en de kleur, helemaal wit met zwarte details vind ik zelf ook mooi. Maar de afmotage met sram x9 is nog beter en doet het goed. Ook over de vering ben ik erg te spreken......had ik maar eerder een fully gekocht.

Fully = lekker comfi :bier: Heb je nog lucht over om lekker te ouwehoeren onderweg of naderhand :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Toch gaat Trek tot wel erg kleine frame maten. Zonder dat het gelijk vrouwen fietsen zijn. Persoonlijk vind ik ook dat jullie 100% gelijk hebben met de afmontage. Dat is ook de reden dat ik voor mijn vrouw maar zelf een fiets in elkaar heb gezet.
Claussie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 22 februari 2010, 20:22
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex LO 2008

Het is inderdaad zeer slecht gesteld zou je denken maar er zijn soms wel uitzonderingen te vinden. De Rocky Mountain waar ik nu op fiets is standaard heel netjes afgemonteerd geleverd voor een heel nette prijs. Heerlijke damesfiets en daarom wil ik het liefst wel weer een damesmodel. Het is inmiddels wel tijd voor een fully en ik hoop dat ik op de bikemotion wat aantrekkelijks vindt en anders misschen toch een herenmodel en dan gewoon op damesspecificaties afstellen.
Wat ik nog wel even wil delen, een kleine reclame uiting waar ik me aan ergerde toen ik dit jaar begon met mijn zoektocht naar een mooie en uiteraard goed afgemonteerde fully.

De canyon nerve xc9.0 W voor "maar" 2799euro
Het topmodel voor vrouwen. .....met deze aangenamere zitpositie kunt u meer van het panorama op bergtoppen genieten,ook gedurende langere ritten.

Als je het verhaal zo leest lijkt het wel of ze een stadfiets aanbieden, en dat voor dat geld.
Maar afgezien van de reclame uiting heeft canyon op zich wel goed spul voor weinig geld en ook voor dames. Helaas weinig kleurkeuze en de kleur van dit jaar is gewoonweg niet mijn ding.
teuntjeremi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 20:00

Sowieso vind ik het aanbod van nieuwe maar vooral tweedehandse mbs met een beetje kwaliteit (X0, XTR, lichtgewicht, goede vork etc) voor de kleinere mens erg beperkt. Ik zie prachtige tweedehands mediums and larges, maar de 16" met kwaliteitsonderdelen zijn nauwelijks te vinden. Dit heeft natuurlijk alles te maken dat de gemiddelde Nederlander lang is en dat er waarschijnlijk meer mannen dan vrouwen mountainbiken, maar jammer vind ik het wel. En dan die kleurtjes die sommige vrouwen fietsen hebben, net zuurstokken.
EW1010
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 17:53

Volgens mij was de constatering van Marc dat er nu juist in dat midden segment weinig mogelijkheden waren voor een fatsoenlijke afmontage.
Wij zijn momenteel bezig voor een nieuwe fiets voor mijn vrouw. Budget €1000. De fiets wordt gebruikt om recreatief off-road te fietsen en om s'zomers mee te trekken door Frankrijk.
Om te beginnen kwamen we weinig fietsen tegen met geschikte geometrie. Mijn vrouw is 1.61.
Toch vonden we bij Merida en bij Cube WSL fietsen die XT/SLX waren afgemonteerd en waar een Rockshox Recon Air op zat.
Dat is voor een middenmoter toch geen verkeerde configuratie lijkt mij.
Ernest
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

EW1010 schreef:Volgens mij was de constatering van Marc dat er nu juist in dat midden segment weinig mogelijkheden waren voor een fatsoenlijke afmontage.
Wij zijn momenteel bezig voor een nieuwe fiets voor mijn vrouw. Budget €1000. De fiets wordt gebruikt om recreatief off-road te fietsen en om s'zomers mee te trekken door Frankrijk.
Om te beginnen kwamen we weinig fietsen tegen met geschikte geometrie. Mijn vrouw is 1.61.
Toch vonden we bij Merida en bij Cube WSL fietsen die XT/SLX waren afgemonteerd en waar een Rockshox Recon Air op zat.
Dat is voor een middenmoter toch geen verkeerde configuratie lijkt mij.
Ernest
Aantal jaren geleden een Trek 6700 WSD gekocht. Overjarig model (model 2007 in juni 2007 gekocht toen de 2008 modellen al binnen waren). Toen voor een stuk minder dan 1000 euro gekocht. Redelijk goede afmontage (o.a. xt en slx), Reba vork echt goeie! Zou deze in ieder geval ook aan je potentiële lijstje toevoegen, want is toch een degelijk A-merk. :-q
Als je geluk hebt kun je deze misschien nog als overjarig model krijgen voor een zachte prijs.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Los van alle verhalen over geometrie ,kleurtjes en andere vrouw gerelateerde zaken blijf ik het raar
vinden dat je in "vakbladen" meestal modellen ziet met de cliche verkoop argumenten zoals de boven genoemde zaken maar nooit een serieuze fiets.
Het lijkt dat de nadruk vooral op de leuke kleurtjes en speciale vrouwen onderdelen ligt ipv een serieus afgemonteerde fiets met een serieuze test.
In deze artikelen gaat het nooit eens over een stijf frame, lichte of snelle banden, voors en tegens van de fiets.
Ik vind de tests een beetje op margriet /libelle leesvoer lijken alsof vrouwen niet een goed onderbouwd testverslag willen lezen over een mooie fiets.
Probeer ze wel eens te lezen maar haak meestal snel af omdat het vooral over de aanpassingen voor de vrouw gaan ipv de rij eigenschappen.
Alsof vrouwen alleen maar als een stel kleppende kippen een rondje door het bos willen fietsen op een roze mtb met zo goedkoop mogelijke vooral op dames aangepaste onderdelen.
Laatst wel een serieuze test gezien over sport bh's maar een echte mooie snelle dames mtb testten ?
Lijkt mij toch eens tijd voor verandering bij de fietsbladen?! 8) 8)
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

EW1010 schreef:Volgens mij was de constatering van Marc dat er nu juist in dat midden segment weinig mogelijkheden waren voor een fatsoenlijke afmontage.
Wij zijn momenteel bezig voor een nieuwe fiets voor mijn vrouw. Budget €1000. De fiets wordt gebruikt om recreatief off-road te fietsen en om s'zomers mee te trekken door Frankrijk.
Om te beginnen kwamen we weinig fietsen tegen met geschikte geometrie. Mijn vrouw is 1.61.
Toch vonden we bij Merida en bij Cube WSL fietsen die XT/SLX waren afgemonteerd en waar een Rockshox Recon Air op zat.
Dat is voor een middenmoter toch geen verkeerde configuratie lijkt mij.
Ernest

Mogelijk illustratief. Hoeveel kost jou fiets, Ernest?
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Martientje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 00:23
Mijn mountainbike: Kona Lisa HT 2007... roze :D
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:Alsof vrouwen alleen maar als een stel kleppende kippen een rondje door het bos willen fietsen op een roze mtb met zo goedkoop mogelijke vooral op dames aangepaste onderdelen.
Hier een klepkip met een roze mtb!!! Maar niet al te zuurstokroze hoor ;) Heb geen complete fiets gekocht, maar los frame en daar de onderdelen bij gezocht. Ik snap het ook niet waarom er zo weinig goed afgestelde vrouwenmtb's zijn. Ik begrijp dat iemand die net begint niet meteen de hoofdprijs wil betalen, maar er zijn ook zat dames die het beginner zijn wel ontgroeien. Gaan ze ervan uit dat die dames dan al een vent hebben gevonden om iets anders voor ze te bouwen ofzo? Of dat ze zelf kennis hebben vergaard natuurlijk ;)
Pink, it was love at first sight... Ow wat een mooie foto!!
steefnie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2011, 20:18
Mijn mountainbike: custom made black pink ex-giant

ik ben zelf niet erg groot, dus heb een frame gevonden en daarom heen gebouwd, zo kom je aan een fiets met de onderdelen die je wilt en/of mooi vind
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Plaats reactie