Vaste MTB-route Ermelo/Harderwijk

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gesloten
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

Gisteravond vanaf Speuld via Ermelo richting Harderwijk gezworven en wat schetst mijn verbazing: paaltjes met het welbekende mtb-logo erop.
Ik had niet het idee dat de route helemaal gereed was qua uitzetten, want op een aantal beslissingspunten waren ze er (nog) niet. Ook lag er vers zand rondom de paaltjes. Hooguit een week geleden geplaatst volgens mijn bescheiden mening.

Hetgeen ik van deze route gezien hebt, ligt evenwijdig aan de Koeweg en kruist een keer de Plaggenweg richting de N302 Leuvenumseweg.

Ik weet dat er een route aan de overzijde van de N302 ligt bij het nieuwe Van der Valk hotel, maar deze verbaast mij erg; ik viel bijna van mn fiets. Moeten wij er hier dan nu toch ook aan gaan geloven? Hopelijk is dit gemeente Harderwijk, want gemeente Ermelo moest hier tot nog toe niets van weten.

Wie weet hier meer vanaf?
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Dan ben ik ook wel nieuwsgierig...

Het is een erg leuke omgeving om te fietsen :-q
lammertt
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 8 juni 2011, 21:47

Ik heb er op gegoogled en voila er blijkt een route uitgezet te zijn:
http://www.overoost.nl/route/34/mountai ... rwijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens het gpx bestand is de route 17,2 km lang en totaal 68 hm.

@bduits: Klopt het kaartje een beetje met waar jij hebt gefietst?

Kben benieuwd of het wat is!
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

@lammert: Dit is niet de route die ik bedoel. De route die ik bedoel is aan de andere zijde van de Leuvenumseweg, dus aan de kant van Ermelo.
Moet wel zeggen dat hetgeen ik gereden heb, wel erg mooie singletracks zijn. Als ze zo een 50km route uitzetten, dan snappen ze tenminste hoe je een "echte" route uitzet. Dan gaat men er echt niet naast rijden.
DieLie
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 26 juni 2011, 19:29
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29er

bduits schreef:@lammert: Dit is niet de route die ik bedoel. De route die ik bedoel is aan de andere zijde van de Leuvenumseweg, dus aan de kant van Ermelo.
Moet wel zeggen dat hetgeen ik gereden heb, wel erg mooie singletracks zijn. Als ze zo een 50km route uitzetten, dan snappen ze tenminste hoe je een "echte" route uitzet. Dan gaat men er echt niet naast rijden.
kwam deze route vandaag ook "plotseling" tegen. ik heb er echter nog niet over kunnen vinden...
DieLie
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 26 juni 2011, 19:29
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29er

lammertt schreef:Ik heb er op gegoogled en voila er blijkt een route uitgezet te zijn:
http://www.overoost.nl/route/34/mountai ... rwijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ik fiets hier bijna wekelijks maar heb van deze route nog nooit een markering gezien.
het zal wel een gps route zijn.
Jure
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 10:10

Afgelopen zondag bij harderwijk gereden en kwam deze route tegen, hij is duidelijk uitgezet met hulp van een local / iemand die de paden kent. Hoe lang hij is weet ik niet maar wat ik wel weet is dat de overige wildwissels (lees singeltracks) worden afgeloten met bomen en borden. lees http://www.tcdevolharding.nl/default.as ... at=1#id245" onclick="window.open(this.href);return false;

De route die hierboven word genoemd is er een voor gps en zitten een aantal paden in die waarschijnlijk dicht gaan :(

Update:
De gemeente Harderwijk wil in samenwerking met Wielervereniging Noord-Veluwe en steun van Natuurmonumenten een zogenaamde "suggestie-route" van ongeveer 20km voor recreanten realiseren vanaf de P-Veluwe (soort transferium) aan de Leuvenumseweg. De vaststelling van de route moet in januari 2011 rond komen.

Vrij fietsen op opengestelde paden blijft gewoon mogelijk. Wel zal een aantal voormalige wildwissels worden afgesloten. Deze "paadjes" worden afgesloten met bomen die gemarkeerd worden met een symbool, dat later aan iedereen gepresenteerd zal worden.
Men heeft onderkend dat "zomaar" bomen omzagen op favoriete paadjes niet leidt tot het gewenste resultaat. Door goede communicatie (standpunten uitwisselen, begrip voor elkaar opbrengen en samen aan oplossingen werken) hopen we nu tot een goed compromis te komen.
myr
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 juni 2011, 22:23

de fietsvereniging Noord Veluwe is erg druk met het uitzetten van de route alleen het schijnt dat er mensen zijn die het leuk vinden om de bordjes weg te halen helaas. Is een erg mooie route trouwens
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Ook ik heb hem vandaag gevonden, is een erg leuke route met mooie singletracks, korte bochten en wat korte klimmetjes. Helaas was er wel te zien dat er her en der een paaltje miste met een mooi vers gat op de plek waar de paal stond. Helaas niemand ermee zien lopen.

Complimenten voor deze route!!!!
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
beekie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 2 juli 2011, 19:29

vanmorgen ook even de route gereden ben gestart bij de patatkraam tegenover vdvalk h.wijk ik had 16.5 km op de teler alle singeltracks in de route waren mij wel bekent
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Het verbaast me dat er een route hier is om dat de beheerder vorigjaar nog zij dat er geen route kwam vanwege dat er te bikers komen.
Dat er een aantal singletracks werden afgesloten met bomen werd toen al gezecht.
Ik ben er nog geen route bortjes tegen gekomen, je moet zeker van af de patatkraam de Strokelweg verder op rijden.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
beekie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 2 juli 2011, 19:29

achter de patattent bij de slagboom kun je er op we hebben zondagmorgen de route gereden ben benieuwd hoe lang het goed gaat erg veel wandelaars kinderen honden op de route achter bij de strokel ook die lange singeltrack bi de haspel moet je 3 keer het bestaande asfalt fietspad oversteken door overhangende takken weinig zicht links en rechs
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik weet dat aan die kant van de N302 ook een hondenlosloopgebied is.
Om dat ik nog niet heb gereden weet ik niet of de route ook door dit gebied gaat.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
OmeAnne
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 7 maart 2010, 09:06
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2010
Contacteer:

Zal deze Fries jullie dan maar even van wat meer info voorzien:
Nieuwe atb-route vanaf P-Veluwe
zaterdag 02 juli 2011 | 07:00

Wethouder Laurens de Kleine fietst de nieuwe mountainbike-route open. Deze opening vond samen plaats met de opening van de nieuwe parkeerplaats aan de rand van Harderwijk.foto Ruben Schipper

Hotel-ondernemer Ted van der Valk wijst vrijdagochtend op de parkeerplaats van het nieuwe hotel langs de N302 in Harderwijk dat hij sinds april 2010 leidt. "Het is nu toevallig even druk, maar overdag zijn er nog veel te veel lege plekken." Zeker in vergelijking met de andere Van der Valk hotels in Nederland waar automobilisten overdag wel van de snelweg gaan voor een lunch of afspraak.

Ted weet wel waar het aan ligt. Net zoals een McDonald's het van een grote en hoge gele M langs de snelweg moet hebben, heeft Van der Valk het familie-icoon. "Overal in Nederland hebben we een hoge toekan langs de snelweg, behalve in Harderwijk."

Het gaat niet om geld. Van der Valk heeft beloofd een grote mooie houten klimtoren te betalen, als een soort cadeau voor Harderwijk. "Net zoiets als het transferium in Nunspeet", legt Ted van der Valk uit. Daarboven op wil Van der Valk de toekan, de rood zwarte valk met de grote gele snavel. Een eerste ontwerp is ingediend. De wethouders Rob Daamen en Laurens de Kleine zijn enthousiast over het idee. "Een weids uitzicht over het Wolderwijd, dat zou fantastisch zijn", stelt Rob Daamen. Maar de gemeente is nogal geschrokken van het eerste ontwerp. Dat is in haar ogen te opzichtig is met de felle kleuren van de valk. "We hebben gevraagd een meer bij de omgeving passend ontwerp te maken", vervolgt Daamen. Hij verwacht dat het goed gaat komen. "Maar het is een inspanningsverplichting die we zijn aangegaan, geen resultaatverplichting."

Daamen en De Kleine hebben gisterochtend het nieuwe P-Veluwe terrein aan de Boekhorstlaan geopend dat op een steenworp van het hotel ligt. Het terrein tussen A28 en de N302 biedt honderd parkeerplaatsen, videobewaking en een fietsenstalling voor vijftig rijwielen. Het terrein is voorzien van nieuwe moderne snufjes zoals digitale informatiepanelen en video-bewaking. Er is een speeltuin en een prachtig informatie-bord 'De Veluwe begint hier', onder meer met informatie over het Beekhuizerzand. Maar net als het Van der Valk terrein zijn er nog wat te veel lege parkeerplaatsen, legt Andrea Hesselink van de stichting Harderwijk Recreatie en Toerisme (HART) uit. "De voorzieningen zijn top, het komt er nu op aan het onder de aandacht van toeristen en carpoolers te krijgen." Daamen verwacht dat het gebruik vanzelf toeneemt naarmate de bekendheid groeit. "Harderwijk heeft drie parels: het water, de stad en de bossen, alle uitstekend bereikbaar vanaf P-Veluwe."

Tegelijk met de officiële opening van P-Veluwe is een nieuwe gemarkeerde mountainbike-route bekend gemaakt. "Harderwijk biedt uitstekende mogelijkheden voor toeristen en inwoners om hier een prachtige sportieve atb-tocht van achttien kilometer te volgen", stelt De Kleine die even later op de mountainbike met helm en pantalonbeschermers de nieuwe fietsbrug op sprint de Veluwse bossen in.

Bijzondere Opsporingsambtenaar Roel Janssen legt uit dat de route ideaal is voor mountainbikers die niet bekend zijn op de westelijke Veluwe. "Die hoeven met een gemarkeerde route niet te zoeken naar een aantrekkelijk pad. Daarmee voorkom je dat terreinrijders op wildwissels komen." De route voert via de gemeentelijke bossen richting de Haspel naar het grondgebied van de gemeente Ermelo, de route gaat ook over het terrein van Natuurmonumenten. De heuveltjes en spannende paadjes rondom Sonnevanck worden ontzien vanwege de kwestsbare natuur. Bijzondere opsporingsambtenaar Gerjan van Boven benadrukt dat het niet de bedoeling is om andere paden in het bos af te sluiten voor veldrijders en atb'ers.

Link: http://www.destentor.nl/regio/veluwewes ... Veluwe.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

beekie schreef:achter de patattent bij de slagboom kun je er op we hebben zondagmorgen de route gereden ben benieuwd hoe lang het goed gaat erg veel wandelaars kinderen honden op de route achter bij de strokel ook die lange singeltrack bi de haspel moet je 3 keer het bestaande asfalt fietspad oversteken door overhangende takken weinig zicht links en rechs

Het zou niet verkeerd zijn als daar waarschuwingsborden kwamen op de route. Het lange stuk singletrack leent zich ervoor om met flinke snelheid overheen te fietsen en vaak ben je het fietspad al overgestoken voordat je er erg in hebt. Maar dat zelfde geld voor een paar plaatsen waar je een ruiterpad oversteekt. Ik ben gisteren op die route 5 paarden in galop tegen gekomen en moet er niet aan denken wat er gebeurd als je als mtb-er in botsing komt met een paard in galop.

Ik vind de route een goed succes al missen er her en der al weer wat palen. gisteren op 1 stuk een paaltje gemist, kwam ik weer 2 kilometer terug op de route terecht. Maar verder complimenten voor de makers van de route!!
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
Gesloten