Bikepark Utrecht - Let's Dig!

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

De laatste weken zijn we erg druk geweest met bikepark Utrecht. De grond is gestort en de grove lijnen liggen erin.

Daarmee zijn we er helaas nog niet. Er ligt nog veel werk in het verschiet om het geheel rijdbaar te maken. Om dit allemaal wat te bespoedigen zijn we op zoek naar vrijwilligers!

Dus neem je schep en hark mee en kom ons een handje helpen!
Om het geheel in goede banen te leiden zal iemand van de crew de werkzaamheden coördineren op de volgende data:


donderdagavond 12 mei
zaterdag 14 mei hele dag
zondag 15 mei 's ochtends
dinsdagavond 17 mei
woensdagavond 18 mei

Avond = 19u tot het donker wordt
Za + Zo = 10u - 17u

Let wel: het is NIET de bedoeling dat er al gefietst wordt in het park. Droogte heeft het geheel behoorlijk aangetast en nu gaan rijden zou funest zijn voor de dirts!

Het bikepark is gelegen naast de Nedereindse berg en Nedereindse plas. Zie hier voor google maps
bror
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: di 13 april 2010, 12:24
Mijn mountainbike: kona supreme operator 2013.

waar licht het park precies? klinkt erg intersant om een keer te helpen. lijkt me erg leuk.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kun je ons ook up to date houden qua ontwikkeling met behulp van een fotootje zo nu en dan... :D
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik heb een linkje naar de locatie even aan de startpost toegevoegd. Links van locatie A ligt de wielerbaan en aan de rechterkant liggen de vaste mtbroute van Nieuwegein en het (toekomstige) bikepark.
Work... the eight hours between bicycle rides.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Wordt het een Bikepark of worden het Dirts?
Biking skills or Hospital bills
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Op dit moment zijn het dirts, een fourcross-achtige startheuvel, kombochten en wat sprongen, en een pumptrack. Er komt een stukje technische xc bij.

Een bikepark met een complete fourcross en een freeride/downhill parcours staat op de planning, maar daarvoor moet eerst dit af zijn. En dan moeten we natuurlijk laten zien dat er genoeg animo voor is.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

tsja, dan krijg je een beetje een kip en ei verhaal ben ik bang. Als er een 4X en freeride/downhill ligt is er van mijn kant wel animo om er zo nu en dan (vooral in de winter) een dag te komen rijden. Als het "alleen maar" dirts zijn is het niet echt mijn plakje cake....
Don't believe the hype!
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Heb je helemaal gelijk in. En als biker snap ik dat. Maar geldschieters missen over het algemeen dat inzicht.
Daarnaast valt het 'bikepark' onder wielervereniging Het Stadion. En wij kunnen niet al het geld dat zij binnenkrijgen opslurpen terwijl er relatief weinig gebruik van het bikepark wordt gemaakt.

Ik moet even eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet of het mini downhill parcours (dat er overigens nog niet is) van tijdelijke aard zal zijn, of dat die kan blijven liggen, waardoor het aanbod al wat groter wordt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kan iemand me misschien eens een definitie van 'Bikepark' geven?
maaf schreef:..., een fourcross-achtige startheuvel,...
Bij een fourcross-startheuvel stel ik me een heuvel voor met een starthek er bovenop paar van die lampen onderaan zodat je nog een beetje een idee hebt wanneer je moet vertrekken, maar wat is een fourcross-achtige startheuvel?

Tja, bij de meeste verenigingen wordt het geld opgebracht door a) leden en b) sponsors. Iets aanleggen waar een substantieel deel van de huidige leden geen baat bij heeft, lijkt me derhalve dan ook niet te verantwoorden aan jawel diezelfde leden...

Met puur dirts het deel van de MTB'ers dat naar een Winterberg/Willingen trekt aanspreekt, lijkt me lastig omdat het een discipline is die misschien wel net zover van DH afstaat als XC.. (dus eigenlijk verschillende doelgroepen)?

Ballonnetje: Als je het over een 'technische XC' hebt, dan neem ik aan dat dat ook een keer naar beneden moet. Daar zouden toch synergie effecten bereikt moeten kunnen worden door het zo aan te leggen dat het interessant is voor XC maar nog steeds leuk is met afdalingsgereedschap doordat je niet in de remmen hoeft en andere lijnen kunt rijden. Eventueel kun je 'dedicated' hindernissen (drops, rockgarden, etc...) parallel overwegen waarbij je het eigenlijke XC parcours nog steeds als chickenway kunt gebruiken. Hoeft initieel weinig extra te kosten, afgezien van dat je beide partijen er naar zult moeten laten kijken en afstemmen. Uitbreidingen zowel qua nieuwe tracks en 'dedicated hindernissen' kun je van de belangstelling laten afhangen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

cheeta schreef: Ballonnetje: Als je het over een 'technische XC' hebt, dan neem ik aan dat dat ook een keer naar beneden moet. Daar zouden toch synergie effecten bereikt moeten kunnen worden door het zo aan te leggen dat het interessant is voor XC maar nog steeds leuk is met afdalingsgereedschap doordat je niet in de remmen hoeft en andere lijnen kunt rijden. Eventueel kun je 'dedicated' hindernissen (drops, rockgarden, etc...) parallel overwegen waarbij je het eigenlijke XC parcours nog steeds als chickenway kunt gebruiken. Hoeft initieel weinig extra te kosten, afgezien van dat je beide partijen er naar zult moeten laten kijken en afstemmen. Uitbreidingen zowel qua nieuwe tracks en 'dedicated hindernissen' kun je van de belangstelling laten afhangen...
Met 'een stukje technische xc' bedoel ik geen parcours, of obstakels in het bestaande parcours.
In deze topic is meer te vinden over de indeling: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 16&t=77560" onclick="window.open(this.href);return false;
Inmiddels is de indeling ietwat veranderd, omdat het in het stuk grond kleiner blijkt te zijn dan in de tekeningen.
Ik zal eens kijken of er een nieuwe tekening of foto's zijn.
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

De "dirts" waar men het over heeft zijn in werkelijkheid tafels, hetgeen wat je vind in het oefenparcours/ 4 cross in wtb bijvoorbeeld. Zadel naar beneden en eenieder die ook maar een klein beetje verstand heeft van springen springt ze gemakkelijk, zo niet geen ramp want je kan er zo bovenop landen. Het zijn geen enorme gaps ofzo waar je overheen moet springen.

Het is gewoon jammer dat de meeste "mountainbikers" geen besef hebben wat je allemaal met een fiets kunt doen. Hopelijk door dit parcours ontdekken ze dat er meer is dan alleen dat saaie rondje overheen blazen en afremmen voor wortels.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Gisteravond weer een productief avondje scheppen gehad.

We zijn nu bezig alles te prepareren zodat we binnenkort met een trilplaat overal overheen kunnen.
raggertje
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 18:14

Sneeck schreef:De "dirts" waar men het over heeft zijn in werkelijkheid tafels, hetgeen wat je vind in het oefenparcours/ 4 cross in wtb bijvoorbeeld.
precies, fase 1 van het park wat we nu aan het bouwen zijn is een zgn. 'skill park', lekker oefenen voor het echte werk :-D Hoewel de dirts van de grote lijn toch 2 meter hoog zijn :roll:

In fase 2 van het park (waar we nog geen toestemming/budget voor hebben) kunnen meer skills verkregen worden...
de G U R U
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: zo 18 december 2005, 23:55
Mijn mountainbike: is van kaas.

raggertje schreef:
Sneeck schreef:De "dirts" waar men het over heeft zijn in werkelijkheid tafels, hetgeen wat je vind in het oefenparcours/ 4 cross in wtb bijvoorbeeld.
precies, fase 1 van het park wat we nu aan het bouwen zijn is een zgn. 'skill park', lekker oefenen voor het echte werk :-D Hoewel de dirts van de grote lijn toch 2 meter hoog zijn :roll:

In fase 2 van het park (waar we nog geen toestemming/budget voor hebben) kunnen meer skills verkregen worden...
Hoe steil/hoog zijn die dingen dan wel niet?

Als de proporties kloppen bij die hoogte zou dat het beginnersniveau een beetje ontstijgen denk ik..
reaper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: di 19 juni 2007, 13:18
Mijn mountainbike: Transition Sentinel Pinot Noir

de G U R U schreef:
Hoe steil/hoog zijn die dingen dan wel niet?

Als de proporties kloppen bij die hoogte zou dat het beginnersniveau een beetje ontstijgen denk ik..
Het zijn en blijven tafels die je met alle plezier niet hoeft te halen en raggertje zegt dat het de grote lijn is wat betekend dat er ook een kleinere lijn is...kortom beginners parcours
Plaats reactie