nog meer Mamma's met kleuter achterop de MTB?

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
esmeralda_aguamarina
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 april 2011, 01:41

Mountainbiken met een kind IN je buik is op een gegeven moment wel een uitdaging, maar wacht maar tot ie eruit is en per sé achterop mee wil.
Mijn zoontje is nu ruim 3 en gaat af en toe mee de Posbank op met mamma. Die legt het dan wel bijna af, na drie jaar niets aan sport gedaan te hebben, maar ja, het is ook wel gezelliger dan in je eentje door het bos hobbelen.

Wat ik me afvroeg: ik ben toch hopelijk niet de enige ouder die zijn of haar kleuter achterop de MTB meeneemt voor een ritje?? Ik weet wel dat mijn lokale fietsenboer, die verder niet in mountainbike's doet, nogal geschokt was toen ik hem vroeg om mijn Cannondale van een kinderzitje te voorzien. Dat was toch wel erg zonde vond hij, met name die jasbeschermers waren niet bijzonder cool :). Tja. Maar je moet het gezicht van mijn kind zien als hij weer achterop de mooie rooie fiets mag en de Carolinahoeve ineens bereikbaar voor hem wordt.

Nog leuker zou het zijn om nóg een mamma te vinden die met kind MTB't om eens samen een ritje te maken. Ook gezelliger voor de kids achterop.

Wie biedt?
Sometimes to gain ground, you have to slow down - Wiz. 1st Rule Lesson One
ilske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 14 december 2006, 21:38
Mijn mountainbike: Cube AMS 125 the one, On One Inbred 1x1 29er, On One Inbred 1x9, Kona Minxy

Hmm, leuk idee, maar onze kleine Till is pas 2 maanden, die zit nu in de fietskar achter de MTB. Hiermee fiets ik over de weg, gewoon op de Nobby Nics overigens. Rij je het mountainbikeparcours gewoon met je kindje achterop? Ben je niet bang om te vallen? Ik ben benieuwd hoe je dat doet en naar jouw mening hierover.
http://dl.dropbox.com/u/3376861/Till3/f ... -4%202.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
esmeralda_aguamarina
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 april 2011, 01:41

Twee maanden is inderdaad nog wel heel erg klein :).
Of ik niet bang ben om te vallen? Jazeker wel, dus ik heb afscheid genomen van mijn SPD's. Op 'gewone' mountainbiketrails (weinig of geen heuvels en dalen) is het allemaal niet zo spannend, maar als je moet klimmen, zoals op bepaalde stukken op de Posbank, moet je rekening houden met (inmiddels) 17 kg extra op je achterwiel. Ik moet mijn stuur soms echt tegen de grond aan drukken, wil ik bepaalde bulten nog op kunnen komen. En als ik het niet red, dan zit er niets anders op dan af te stappen (allebei). Voordat ik een parcours met mijn kind doe, doe ik het eerst alleen, om een idee te hebben of ik het aan zou kunnen met de extra ballast. In sommige gevallen zie ik dan gewoon van de route af als het te zwaar is.
Bergafwaarts neem ik ook gas terug als dat nodig is. Het rijdt gewoon heel anders dan als je alleen op de fiets zit - ik doe het ook echt om quality time met mijn zoontje te hebben. De sportieve prestatie zit 'm eerder in het volbrengen van een krachttoer, dan lekker hard door de bossen rossen. Dat komt wel als hij zelf een mtb-tje heeft :).

Als we gaan, zorg ik ervoor dat ik mijn geplande route even mail aan een vriendin. Daar spreek ik mee af dat ik op een bepaald tijdstip weer terug moet zijn en dan bel ik even 'in', om te laten weten dat alles goed is. Op de Posbank heb je niet overal ontvangst met je telefoon, dus als er wat gebeurt kan dat net even vervelend uitkomen, zeg maar. Op deze manier weet ik zeker dat er iemand aan de bel trekt voor het geval ik niet meer terugkom :) en die kan dan in de mail lezen waar ik ongeveer zou moeten uithangen. Beetje veel van het goede soms, qua voorzorgsmaatregelen, maar het zal je maar gebeuren en dan met kind, vandaar.

Het kinderzitje dat ik heb is speciaal voor MTB-montage aangepast (Bobike SC). Zoonlief zit met de voetjes vast en een driepuntsgordel. Verder heeft ie natuurlijk een helm op en een zonnebril (rijwind! - als ik die vergeet krijg ik vanzelf klachten :)).
Sometimes to gain ground, you have to slow down - Wiz. 1st Rule Lesson One
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Achterop moet je niet willen.
In een geveerde kar met dat kind!
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
ilske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 14 december 2006, 21:38
Mijn mountainbike: Cube AMS 125 the one, On One Inbred 1x1 29er, On One Inbred 1x9, Kona Minxy

Gedurft! Ik moet er nog even over nadenken voordat ik weet wat ik er van vind haha. De reactie van Pino is te scherp denk ik. Een kind van 3 geeft het echt wel aan als het hem niet aanstaat of als hij het er niet mee eens is. En ik denk dat ie meer vering heeft achterop mamma's geveerde fiets dan in een karretje wat erachter hangt. Misschien als je zelf erg goed je kunnen en je grenzen kent, en je kent het parcours, dat het niet gevaarlijker is dan over de weg fietsen. Als een kind ook zelf graag achterop wil.... Ik weet nog niet wat ik ervan vind. Haha, het geeft wel stof tot nadenken!
esmeralda_aguamarina
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 april 2011, 01:41

Zoals je zegt: een kind van drie geeft zelf wel aan wat hij wel of niet wil. En die van mij is altijd superduidelijk, zal ik maar zeggen. Volgens mij is ie stoerder dan mamma ooit mag hopen zelf te worden: in de auto moet de muziek (reggaeton) altijd HARDER! ????! En als ik de heuvel afdender met hem is zijn geschater tot in het volgende dorp te horen. Verder zeurt ie me vanaf dat ie twee is aan het hoofd om een skateboard (?!! - eerst maar leren rolschaatsen, heb ik gezegd), dus hij zal wel zelf ook wat extreme genen hebben of zo :).

Het is ook maar waar je aan gewend bent en waar je grenzen liggen, ben ik tot de conclusie gekomen. Een vriendin van me laat haar 3-jarige gewoon in de stad met haar meefietsen. Los. Dát vind ik nou eng. Je hebt dan twee onberekenbare factoren: je kind en het andere verkeer. In het bos hangt alles gewoon van mijn fietsvaardigheid af. Punt. Niks enge voorbijrazende bestelbusjes of een kind dat ineens uitzwenkt terwijl je er niets aan kunt doen. Maar zij is niet de enige moeder die dat doet, dit wordt gewoon door het gros van de mensen als normaal gezien. Ik heb er verder geen oordeel over, alleen ben ik stiekem blij dat die van mij nog even achterop wil, eerlijk gezegd.
Sometimes to gain ground, you have to slow down - Wiz. 1st Rule Lesson One
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

member Jopieklep heeft zijn zoontje achter op een aanhangfiets. geweldig gezicht :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
esmeralda_aguamarina
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 april 2011, 01:41

Nou, toevallig kom ik net op Internet de Trail-a-bike tegen - dat lijkt me inderdaad een hele leuke volgende stap!
Sometimes to gain ground, you have to slow down - Wiz. 1st Rule Lesson One
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

de Trektrein: Jopiekep met zoon
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hilco op vr 6 mei 2011, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wacht maar tot ze zelf kunnen fietsen op een ATB. Die van ons gaan vanaf hun 6e zelf mee op de ATB de bergen in en vinden het, mits niet te stijl omhoog, geweldig. Ik moet ook zeggen dat het gewoon erg leuk is om hun te leren fietsen. Het leren wanneer te schakelen en met welke techniek over de hindernissen. Alleen bij de afdalingen moeten we ze soms wel even temmen... Ze schatten snelheid en remweg toch wat anders in dan dat de realiteit is....
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Denk anders eens aan een Singletrailer van Tout Terrain!
http://www.tout-terrain.de/2/products/t ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet goedkoop, maar daardoor zeer gewild als je hem na een paar jaar gebruik tweedehands aanbiedt.
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Ooit met dochterlief 25 kilometer in het zitje gefietst. We kwamen thuis en de “kleine” had last van blauwe lippen en koude handjes. Volgens mij lichte onderkoeling en de temperatuur was toen toch 20 graden. Daarna zo’n aanhang fiets aangeschaft. Leek me toch beter.
jair
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 6 juli 2006, 18:28
Mijn mountainbike: Trek 6300

Wij hebben sinds een klein jaartje een dochter die graag mee wil achter de mountainbike. Op marktplaats een mooie Chariot gevonden, incl baby schaal. Nou die baby schaal is het eerste wat ik eruit heb gehaald. Stukje piepschuim.. nou dat moet beter kunnen. Na even na denken kwam ik er achter dat we nog een 2e maxicosi hadden.. Dus na wat geknutsel een mooi zitje voor de kleine gemaakt..
Afbeelding
Ik gebruik de wagen alleen achter mijn hardtail.. durf hem eigenlijk niet achter mijn epic te hangen.. Weet niet of de lager in mijn achterbrug dat zo lekker vinden..
Afbeelding
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Kijk ook eens in het topic biken met je kids. Onze jongste ging ook vaak mee op de bobike terwijl de oudste al fietste. Wel opletten met afstappen en noodstops.
Bas
MvB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 juli 2010, 10:13

Wij hebben op de MTB van mijn man een zitje. En hij fietst daar ook zo de Posbank mee op. Ik heb het ook wel eens gedaan, ging prima hoor. Alleen je moet inderdaad niet zonder nadenken van je fiets stappen :-).
Wij fietsen alleen op asfalt met de MTB en het zitje overigens. Ik zou nooit het bos ingaan met een kleine achterop.
Plaats reactie