Dit is mijn bike.
Een Specialized Stumpjumper Comp uit 2006 in de kleur Dream Silver.
Destijds juist deze gekocht omdat ik gek was op de kleur van het frame.
Hij is door de jaren heen stevig aangepast.
Momenteel zijn enkel nog het frame, de vork en het balhoofd origineel.
Voor de rest is alles vervangen.
Zoals op onderstaande foto (direct na aankoop) weegt de bike 11+ kilo.
Foto van de originele staat:
Foto van afgelopen zomer:
Speclijst (*huidige opbouw):
Frame: Specialized Stumpjumper 2006 (? gram)
Vork: Fox Float 90mm RL (? gram)
Stuur: AX Poseidon (85,1 gram)
Stem: Extralite UL3 (96,1 gram)
Handvatten: BBB Foam (13,5 gram)
Shifters: Sram X.0 Twisters 2009 (Nylon boutjes, 196,0 gram)
Voorderailleur: XTR (Titanium boutjes, 146,1 gram)
Achterderailleur: Sram X.0 2009 (Carbon kooi, 178,1 gram)
Kabels: Nokon (? gram)
Zadel: Tune Speedneedle (102,2 gram)
Zadelpen: AX Daedalus (138,4 gram)
Zadelpenklem: Smud carbon (4,6 gram)
Remmen: Hope Mini's (Carbon + Ti) (? gram)
Crankstel: Shimano XTR 2008 (533,8 gram)
Bottom Bracket: Shimano XTR (89,9 gram)
Voorbladen: Specialites TA (? gram)
Cassette: XTR (223,2 gram)
Ketting: CN-7701 ( +- 174,0 gram (na inkorting, gemiddelde van 3)
Wielen: Chris King / DT Revo / Olympic 330 (Ernie) (1499,1 gram)
Snelspanners: KCNC (46,1 gram)
Banden: Roro/Rara (notubes)
Pedalen: Eggbeaters (Ti, 174,3 gram)
Bar-ends: Superlite (59,4 gram)
Fietscomputer: Polar CS600 (+-70 gram)
Gewicht: 9,19 kilo (polar inbegrepen).
Huidige opbouw:
Specialized Stumpjumper Dream 06 [Update P1]
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
- Mijn mountainbike: is 8kg
- Contacteer:
Hij ligt momenteel in onderdelen voor de grote najaarsbeurt.
Ben alweer aan het opbouwen. Zal hem komende week hopelijk weer in elkaar hebben en hem dan is fotograferen.
Eerlijk gezegd staat hij niet veel op de foto omdat hij altijd vuil is van het fietsen.
Ik bike liever dan dat ik mijn bike fotografeer.
Ben alweer aan het opbouwen. Zal hem komende week hopelijk weer in elkaar hebben en hem dan is fotograferen.
Eerlijk gezegd staat hij niet veel op de foto omdat hij altijd vuil is van het fietsen.
Ik bike liever dan dat ik mijn bike fotografeer.
Ziet er zeer goed uit tom, ja inmiddels is je bike wel heel wat veranderd na deze foto...
Kom maar op met die nieuwe foto's
Kom maar op met die nieuwe foto's
NextBikeParts
Ride your own way!
Ride your own way!
Mooi ge-upgradededted zo te zien!
Ik zou persoonlijk de Nokon iets korter doen, puur voor het zicht.
Enjoy!
Ik zou persoonlijk de Nokon iets korter doen, puur voor het zicht.
Enjoy!
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 694
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 17:00
- Mijn mountainbike: is 8kg
- Contacteer:
Najaarsupdate voorproefje:
Voor de huidige najaarsupdate besloten wat gewicht te winnen op stuur/stuur- en zadel- (pen).
Voorheen gereden met een Ritchey WCS stuur en stuurpen combinatie.
Deze combinatie beviel zeer goed. Een stijve stuurpen gecombineerd met een comfortabel carbon stuur.
Enige groot nadeel was het gewicht van zowel het stuur als de stuurpen (132,7 + 124,9 gram respectievelijk).
Ik dacht gewicht te winnen op de stuurpen door de boutjes te vervangen door titanium.
Helaas bleek dit niet mogelijk door de vorm van de originele boutjes.
Nu gekozen deze combinatie te vervangen voor een Extralite UL3 stuurpen (120mm) met AX Lightness Poseidon stuur (580mm).
Beide hadden de voorkeur vanwege hun lage gewicht ten opzichte van vergelijkbare producten (96,1 + 85,1 gram respectievelijk).
Ook waren de online te vinden reacties over beide veelal positief.
Op deze onderdelen zie ik geen tunings-potentieel meer.
De zadelpen is een ander verhaal.
Hier wou ik niet alleen gewicht winnen, ik zat ook met het probleem dat mijn zadels altijd maximaal ver naar achteren gemonteerd waren.
Nu moest hier dus een setback pen voor komen. De enige lichtere dan mijn vorige KCNC was een AX Lightness Daedalus.
Deze pen is wel wat stijven dan de KCNC en daarmee ook wat minder comfortabel maar dat neem ik voor lief.
De pen heeft nog wat tuningspotentieel in de vorm van het gootje waarin de zadelrails liggen (ook de Yokes kunnen lichter, maar zie dit zitten ivm verschillende bout diameters).
Deze van AX origineel heeft een wat beperkt ondersteunend oppervlak. Een nieuw gootje van Smudek heeft een groter ondersteunend oppervlak en weegt daarnaast 2,2 gram minder.
Ik ben nog aan het mailen met Smudek voor een nog lichter gootje wat ook nog wat lager is om zo de pen wat verder uit het frame te krijgen (ten behoeve van het comfort).
Origneel weegt deze pen 138,4 gram. Met het huidige Smud carbon gootje komt hij op 136,2 gram en hoop met de nieuwe onder de 135 gram te komen.
Voor de huidige najaarsupdate besloten wat gewicht te winnen op stuur/stuur- en zadel- (pen).
Voorheen gereden met een Ritchey WCS stuur en stuurpen combinatie.
Deze combinatie beviel zeer goed. Een stijve stuurpen gecombineerd met een comfortabel carbon stuur.
Enige groot nadeel was het gewicht van zowel het stuur als de stuurpen (132,7 + 124,9 gram respectievelijk).
Ik dacht gewicht te winnen op de stuurpen door de boutjes te vervangen door titanium.
Helaas bleek dit niet mogelijk door de vorm van de originele boutjes.
Nu gekozen deze combinatie te vervangen voor een Extralite UL3 stuurpen (120mm) met AX Lightness Poseidon stuur (580mm).
Beide hadden de voorkeur vanwege hun lage gewicht ten opzichte van vergelijkbare producten (96,1 + 85,1 gram respectievelijk).
Ook waren de online te vinden reacties over beide veelal positief.
Op deze onderdelen zie ik geen tunings-potentieel meer.
De zadelpen is een ander verhaal.
Hier wou ik niet alleen gewicht winnen, ik zat ook met het probleem dat mijn zadels altijd maximaal ver naar achteren gemonteerd waren.
Nu moest hier dus een setback pen voor komen. De enige lichtere dan mijn vorige KCNC was een AX Lightness Daedalus.
Deze pen is wel wat stijven dan de KCNC en daarmee ook wat minder comfortabel maar dat neem ik voor lief.
De pen heeft nog wat tuningspotentieel in de vorm van het gootje waarin de zadelrails liggen (ook de Yokes kunnen lichter, maar zie dit zitten ivm verschillende bout diameters).
Deze van AX origineel heeft een wat beperkt ondersteunend oppervlak. Een nieuw gootje van Smudek heeft een groter ondersteunend oppervlak en weegt daarnaast 2,2 gram minder.
Ik ben nog aan het mailen met Smudek voor een nog lichter gootje wat ook nog wat lager is om zo de pen wat verder uit het frame te krijgen (ten behoeve van het comfort).
Origneel weegt deze pen 138,4 gram. Met het huidige Smud carbon gootje komt hij op 136,2 gram en hoop met de nieuwe onder de 135 gram te komen.