Wat je van ver haalt is lekker dus waar je lang op moet wachten is fijner, toch? Hoe dan ook, na een iets langer dan geplande duurtestperiode is hier dan de uitsmijter van de Effetto Mariposa Caffélatex test.
Ik moet bekennen dat ik meerdere malen hoofdschuddend naar het geheel heb zitten kijken, in de banden heb geknepen en weer heb zitten kijken. Na jarenlang rondrijden met binnenbanden is het bijna magie dat je ze opeens niet meer hebt. Nou ja, bijna niet meer want er ging nog steeds een binnenbandje mee op elke rit. Gewoon voor de zekerheid, voor als de magie zou falen. Nodig of niet? Lees verder...
Na een halfjaar rond rijden met de Effetto Mariposa tubeless setup is de tijd voor een conclusie gekomen. Ik begon de test met de wielen in een XC hardtail waarmee ik standaard Nederlandse bosrondjes reed. Na afgelopen winter kan ik in ieder geval stellen dat het geheel bestand is tegen vorst en sneeuw.
Na een maand of twee heb ik de set verplaatst naar een AM fully. Helaas heb ik er geen echt ruig terrein mee op kunnen zoeken maar ik heb wel de nodige huppeltjes en sprongetjes gemaakt en tijdens een tripje naar de Hollandse heuvels van Limburg is er ook wel het een en ander voor de nopjes gekomen. Op echte bergen na heb ik de banden dus op gevarieerd terrein getest.
De setup is volkomen probleemloos gebleken. Geen lekkages, geen lege banden, geen leeg- en ook geen aflopers. De banden verloren wel wat druk als ze een tijdje in de schuur stonden maar niet meer dan binnenbanden. Het recept was eenvoudig, even op druk brengen en gaan. De afdichting was dus uitstekend en dit bleef zo, ook op de lange termijn. Ongeveer halverwege de test heb ik de lucht volledig uit de banden laten lopen en ze daarna weer opgepompt. Ook daarna geen problemen.
Ik heb gedurende de test voor zover ik weet geen lekke banden gehad maar dat zegt niet alles, ik rijd ook met binnenbanden zelden lek. Na demontage heb ik de banden zorgvuldig bekeken en ik heb weinig sporen van schade gevonden. Er waren wel een paar plekjes waar zich wat latex verzameld had en ondanks dat ik geen doorns of iets dergelijks heb gevonden zou het goed kunnen dat de latex daar kleine lekken heeft gedicht.
De demontage was een prettige verrassing want ik had een flinke bende verwacht. Latex tegen het plafond, hilarische scenes met kleverige slierten half gestold rubber enzovoort. Niets van dat alles, er zaten een paar kleine klontjes latex op de velg en bij het ventiel maar het merendeel van de latex zat nog keurig vloeibaar in de band. Dit was er in no-time uit en zowel band en velg waren snel schoon. Naar mijn mening een groot voordeel want dit maakt een bandenwissel een stuk makkelijker.
Het viel me wel op hoe weinig latex er eigenlijk in zat. Bij de montage hebben we de handleiding gevolgd en (passend bij de maat en breedte van de banden) de juiste hoeveelheid latex gebruikt (in dit geval 50 ml). Een gedeelte daarvan vormt het seal voor de afdichting en het rubber van de band zal ook een deel absorberen dus ik vraag me af of er genoeg over was gebleven om eventuele lekken te dichtten. Zoals gezegd heb ik er geen problemen mee gehad maar bij omstandigheden waarbij lekrijden te verwachten is zou ik veiligheidshalve wat meer gebruiken bij de montage of het na verloop van tijd aanvullen. De geleverde hoeveelheid bij een set is daarvoor overigens ruim voldoende.
Eén van de onderscheidende eigenschappen van dit product is volgens de fabrikant dat het schuimt. Daardoor verdeelt het zich beter door de gehele band en bied betere bescherming. Nou is dat verschil moeilijk te ervaren als je ermee rijd dus heb ik er op geheel eigen wijze in mijn thuislaboratorium een onvoorstelbaar onwetenschappelijke test mee gedaan.
Men neme: a) de cafélatex en b) sealant van het merk X. Deze gaan in potjes, deksel erop, schudden, witte jas aan en het resultaat bekijken.
De latex van merk X verspreid zich door het potje en zakt langs de wanden langzaam weer naar beneden. Het potje met cafélatex vult zich met schuim en dat blijft staan. Na ongeveer een halfuur begint het te zakken en na een dik uur is het merendeel weer naar de bodem gezakt. Welnu, of de cafélatex hiermee een betere werking heeft dan andere producten is natuurlijk niet bewezen maar ik kan wel zeggen dat het (vrij vertaald) ‘doet wat er op het blik staat’ en dat is altijd een pluspunt.
In een notendopje het relaas van een voorheen tubeless noob: Na een halfjaar binnenbandloos rondrijden ben ik er wel van overtuigd dat het in principe werkt. In gebieden of situaties waar het risico op lekrijden hoog is lijkt het me zeker een aanrader. Ik vind het nog steeds een nadeel dat je niet heel makkelijk van banden wisselt maar dit gaat in de praktijk makkelijker dan verwacht. Ik heb geëxperimenteerd met druk maar heb geen echte verschillen bemerkt in grip of rijgedrag in vergelijking met het rijden met biba’s.
Voor de WW’s. De tubeless setup was beduidend lichter. Een velglint gebruik je sowieso en 50 cc latex weegt ongeveer 60 gram. Er zijn natuurlijk binnenbandjes te vinden van rond de 80 gram maar mij heeft de ervaring geleerd dat ik daar niet ver mee kom. Ik rijd dus normaliter met binnenbanden van rond de 150 gram per stuk waarmee er dus sprake is van een gewichtswinst van ongeveer 90 gram per wiel. Ook daar heb ik de praktijk niet veel van gemerkt maar er zijn mensen die er hun rechterarm voor zouden geven (wat overigens veel meer winst oplevert).
Wat betreft het product: Goed spul, ik zou het zo weer gebruiken.
Tekst & Foto's: George
Illustratie: Effetto mariposa
Met dank aan http://www.boneshaker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Meer info: http://www.effettomariposa.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Het eerste deel van deze test vind je HIER