Haarnestcyste / Sinus Pilonidalis

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Biking Rupert
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 7 december 2009, 18:04
Mijn mountainbike: Cube Acid 2010

Laat ik ook maar weer eens een status update-je posten.
In Februari dus voor keer 4 geweest. Weer een behoorlijk blok eruit, weet niet precies hoe groot. Wel de grootste tot nu toe, de arts is zelfs om mijn sluitspier heen gaan snijden. De arts die ik deze keer had heeft gekozen voor weer een andere techniek die ik nog niet kende: Hij heeft al het geinfecteerde weefsel weggesneden en het niet dichtgehecht bij de huid, maar een stuk dieper. Even visualiseren: de wond is een gat en ipv het aan de bovenkant dicht te maken (bij de huid dus), heeft hij ervoor gekozen het in het midden te hechten. Erg interessant.
Dit heeft echter geresulteerd in erg veel en hard onderhuids lidtekenweefsel (daar waar die huid aan elkaar is gehecht). Weer even visualiseren: er zit een hard stuk op/rond mijn stuitje onder mijn huid, zo groot en zo hard als een labello/aansteker/etc (die grote iig.). Ik kan dus niet echt lekker op mijn rug liggen zonder dat ik dit in mijn rug/kont voel prikken. Ook kan ik niet in de reclining positie zitten, ofwel achterover, zelfde gevoel.
Tis nu iets meer dan een maand geleden en op zich voel ik me wel weer ok (afgezien van het bovenstaande), kan weer fietsen en zwemmen, maar het is nog niet helemaal dicht. Heb een tweede controle afspraak staan begin volgende maand.
Ben een beetje bang dat het lidtekenweefsel er weer uitgesneden gaat worden, maar dat zien we dan wel weer. Zal iig een kleinere ingreep worden aangezien het kleiner is en aan het oppervlak ligt.

Succes, sterkte en beterschap weer allemaal!
Staat op... en rol.
Sar'h
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 18:56

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 20 jaar en ook ik ben geen mountainbiker, maar door het vele googlen op deze site terecht gekomen.
Ik heb al een tijd geleden last gehad van een bultje? wat toen openging waar wat vocht uitkwam en soms bloed als ik hard erover veegde.
Daarna heb ik er geen last meer van gehad, maar nu sinds 2 dagen wel weer.
Het doet geen pijn, maar er komt een heel klein beetje vocht uit. Ik kan zelf niet goed zien wat er zit, zie wel iets zitten maar kan niet zien wat.
Maar ik heb er verder helemaal geen pijn aan, alleen als ik er opdruk..dan voel ik ook een klein bultje zitten..
Kan dit ook een haarnestcyste zijn of is het iets anders?
Omdat ik er nu eigenlijk geen last van heb ben ik een beetje 'bang' dat het misschien wel dit is en ik heeeel lang met de gevolgen van een operatie moet lopen..

Ik hoop heel erg dat er iemand met reacties komt :)
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Belangrijkste antwoord is in ieder geval: niet (te lang) zelf blijven dokteren, een consultje huisarts is altijd beter dan slecht onderbouwde forum-diagnoses. Immers, de huisarts "ziet" het probleem, wij moeten het met jouw omschrijving doen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Sar'h
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 11 april 2010, 18:56

Ik ga morgenochtend de huisarts bellen en kijken wat hij zegt.
Moet eerlijk zeggen dat ik me er wel druk om maak!
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

Sar'h schreef:Ik ga morgenochtend de huisarts bellen en kijken wat hij zegt.
Moet eerlijk zeggen dat ik me er wel druk om maak!
...wel degelijk druk om maken, goed naar laten kijken... ik maakte me er in het begin ook niet zo druk om... totdat... en ik ben er nog genadig afgekomen met mijn behandelingen (binnen twee weken weer op de fiets) ...
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Zoals hierboven beschreven, ik heb het ook jaren laten lopen met de gedachte "komt wel goed".
Niet dus. Als ik er eerder mee naar de huisarts was gegaan was de wond na de operatie waarschijnlijk stukken kleiner geweest en was ik er ook al veel eerder vanaf geweest.

Ondertussen zijn we al weer geruime tijd na mijn vorige post en er lijkt toch ligt nog beweging in de wond te zitten. Het is nu nog ongeveer 4 cm lang, maar goed, gaat nog wel even duren voor het dicht is.
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

hier weer een verslag van mij,met mijn wond gaat het nu iets beter.
Was 4 weken geleden nog bij de chirurg langs geweest,en die zond me weer naar de wondverpleegkundige.
Ik kan nu weer ( gelukkig maar) de alginaat gebruiken en moet zeggen dat gaat stukker beter.
De wond ( zoals mijn moeder dat zegd) word al een stuk kleiner sind sik die alginaat gebruik.
Moet nog wel onder controle blijven ,maar nu steeds om de 4 weken.
Komt omdat we van Almere naar Biddinghuizen zijn verhuist ,en lijkt het me verstandig om bij de zelfde ziekenhuis onder controle te blijven.
Maar ja kan nog niet te veel doen,zoals lang fietsen en mag nog niet zwemmen.
Als ik wil zwemmen ga ik wel onder de docuhe staan :D .
Maar verder gaat het wel goed ,ja en wat ik nog graag zou willen is werken ,maar dat moet ik langzamerhand weer oppakken.
Moet nu weer over 2 weken in ziekenhuis zijn ,kijken hoe ze het dan vinden,en of het dan helemaal dicht is.
Het is nu nog wel als ik naar het toilet ben geweest dat er nog wel bloed op de alginaat zit :o ..
Jullie horen weer van mij.

gr Sebasbmxer :-q
LeslieAnn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 09:59

Hallo!

Ik ben een vrouw van 24 jaar en geen mountainbiker. Wel ga ik in juni mijn 3e operatie tegemoet in een jaar tijd. Ik lees hier veel over de "flap operaties". Ook dat sommige deze aanraden. Mijn laatste operatie was een "flap" operatie, een zogenaamde V-Y plastiek. Hier bij werd de haarnestcyste en alle fistel gangen verwijderd, uiteindelijk een stuk weefsel ter grote van 2 flinke stukken taart tot op het heiligbeen. Mijn billen zijn daarna zo gereconstrueerd dat ik geen bilnaad meer heb. En er is een flinkstuk weefsel en huid verplaats. de zogenaamde flap! Ik heb zo ontzettende spijt van deze operatie! De arts raadde mij deze operatie aan, omdat de kans op terug keren heel klein was. Hij was vergeten te vertellen dat de kans op complicatie vele malen groter is. Na een week kreeg ik een abces onder de hechtingen die open gemaakt moest worden. Niet veel later ging een ander stuk open. Nu weet ik dat dit bijna onvermijdelijk is geweest aangezien je lichaam veel wondvocht produceert na zo'n operatie. Zo veel dat je lichaam dit nooit op kan nemen en er toch ergens uit moet. Uit eindelijk is het zover open gegaan dat er abcessen ontstonden naast het operatie gebied. De thuiszorg moest uiteindelijk spoelen met een catheter die helemaal in de wond verdween en aan alle kanten onder de huid flap konden komen. Deze wond is nooit meer genezen. Na allerlei therapieen geprobeerd te hebben. De arts wist het uiteindelijk ook niet meer. Geloofde mijn pijn klachten niet etc. Uiteindelijk ben ik naar een andere arts in utrecht gegaan. Hij keek ernaar en vroeg meteen of een collega mee mocht kijken. Ze schrokken hoe groot de vorige operatie is geweest. Er zaten weer nieuwe fistels en waarschijnlijk heel veel vertakkingen onder de huidflap en daar buiten. Mijn volgende operatie wordt weer de excisie. Alleen ditmaal word verwacht dat de wond tenminste 20cm groot word.

Dit is de beknopte versie van mijn verhaal. Als je een flap operatie aangeraden word, vraag dan of de arts een drain achter kan laten voor het wond vocht. En vergeet niet ze hoeven maar 1 bacterie van de haarnestcyste te laten zitten en deze zal fijn gaan broeden onder de flap, waardoor er abcessen etc. zullen ontstaan. Bij een excisie duurt de genezing lang, gemiddeld een jaar, alle viezigheid kan eruit en bij een eventuele wondinfectie is dit makkelijker te behandelen dan onder een flap!

Mij werd beloofd na de vorige operatie dat het met een maand allemaal voorbij zou zijn. Dit was afgelopen november. Ik ben de afgelopen maanden enorm ziek geweest van alle infecties. Ik raad een flap operatie dus af, mocht je het toch overwegen. Zoek informatie. bijv op : http://www.pilonidal.org" onclick="window.open(this.href);return false; en stel je arts genoeg en kritische vragen over eventuele compilcaties. ( mijn arts zei dat deze er bijna niet waren en vrijwel nooit voor komen, even surfen op het internet na de operatie leerde mij dat er bijna altijd complicaties zijn!!!) Neem niet zomaar aan wat een arts zegt! ik heb dat lang gedaan en ik heb mijn lesje wel geleerd!

Heel veel sterkte en beterschap iedereen die met deze lastige aandoening rond lopen!
moepsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2009, 17:26

Hallo allemaal,

Even een update!
Inmiddels bijna 8 maanden verder en de wond is nog steeds niet dicht.
Na een paar maanden na de operatie naar de huisarts gestuurd te zijn voor verdere controle ben ik toch weer in het ziekenhuis beland.
Een wondverpleegkundige!
Vorige week ben ik er voor de tweede keer geweest en toen was ze niet zo blij,ze was bang dat er een infectie bijzat.
De chirurg is er bijgekomen (die mij geopereerd heeft) En die geloofde bijna niet dat dit nog dezelfde wond was als van november.
Dus er is een kweek afgenomen en ik moet een antibiotica kuur nemenen aquacel AG met zilver dus in de wond doen.
Over twee weken moet ik weer terugkomen ook bij de chirurg.
Ben het onderhand zo ontzettend zat!!!!!
Ik hoop dat ik niet opnieuw geopereerd moet worden want daar zit ik al helemaal niet op te wachten!
Groetjes maar weer en heel veel sterkte allemaal
indalo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 18:08

Een sinus pilonidalis komt veel voor bij mensen met een zittend beroep.
Maar ook heel veel bij mensen die hun billen scheren.
Een lange haar licht plat als je zit, maar een stoppel wordt naar binnen geduwd en veroorzaakt irritatie in het haarzakje, wat een ontsteking kan opleveren.
Zodra je een pijnlijke plek tussen je billen voelt, moet je binnen twee dagen op de operatie tafel. Men kan dan nog het complete haarzakje verwijderen.
Het gaatje is dan zo groot als de top van je pink
Wacht men te lang, dan barst het haarzakje open en verspreidt het pus zich tussen het gezonde weefsel.
Met een scherpe wondlepel moet nu al het aangetaste weefsel worden weg geschraapt.
Dit moet zeer zorgvuldig gebeuren en er ontstaat een gat waar je duim in past.
Er hoeven maar een paar aangetaste cellen achter te blijven en de ontsteking gaat verder.
Dit heeft dus niets met bacteriën of andere zaken te maken, de chirurg heeft gewoon slecht werk geleverd.

De wond wordt meestal opengelaten en zal vanbinnen uit in een aantal weken moeten dichtgroeien.
Laat de verzorging over aan een verpleegster thuiszorg of wijkzuster.
De wond moet dagelijks worden gespoeld om hem schoon te houden en gecontroleerd op complicaties. Speciaal voor de behandeling van (vochtige) wonden is er Aquacel Ag.
Door de toevoeging van zilver (Ag) doodt het een breed spectrum van bacteriën die infecties kunnen veroorzaken.
Het wordt geleverd in vellen. Afhankelijk van de grootte van de wond wordt er een reep afgeknipt opgerold en in het wondgat gestoken.
Als de wond goed geneest krult op een bepaald moment de rand van de wond naar binnen. Let op. Dit is gezonde huid waarop haren groeien. Deze haren moeten rondom de wond met een pincet worden uitgetrokken. Erg pijnlijk maar het moet !
Als er maar een haar naar binnen groeit bent u weer terug bij af.

Als alles genezen is, gebeurt er iets geks. Het litteken wordt keihard. Een rare beweging en het hele litteken scheurt open.
Nazorg is heel belangrijk. Vraag om speciale zalf die uitdroging van het litteken voorkomt. Ook al denkt u dat u het heeft gehad, u loopt nog 3 maanden met een inlegkruisje rond en gebruik uitsluitend ontharing crème als het haar irriteert.
synx666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 12:09
Mijn mountainbike: rolt graag

indalo schreef:Deze haren moeten rondom de wond met een pincet worden uitgetrokken. Erg pijnlijk maar het moet !
Als er maar een haar naar binnen groeit bent u weer terug bij af.

Als alles genezen is, gebeurt er iets geks. Het litteken wordt keihard. Een rare beweging en het hele litteken scheurt open.
Nazorg is heel belangrijk. Vraag om speciale zalf die uitdroging van het litteken voorkomt. Ook al denkt u dat u het heeft gehad, u loopt nog 3 maanden met een inlegkruisje rond en gebruik uitsluitend ontharing crème als het haar irriteert.
Heb een aantal jaar zoiets ook gehad. Snee van 11 cm, diepste punt 6 cm. Binnen 3 en een halve week was de wond dicht. Tipje, haal fusodine gaasjes (pin me niet vast op de spelling), werkt ontsteking remmend. (huisarts schrijft het voor, wellicht ondertussen ook zonder recept te verkrijgen)

Speciale behandeling van litteken is niet nodig, goed laten genezen. Pas echt belasten als de wond helemaal dicht is.

Het uittrekken van de haren rondom de wond heb ik nog nooit van gehoord. Mocht je wond heel lang open blijven dan is eromheen even scheren ok maar niet elk haartje eruit trekken met een pincet. Eerste week elke dag 3 tot 6 maal schoonmaken, krijgen de haartjes (die nog klein zijn) geen kans om naar binnen te groeien. Voor de OK moet natuurlijk wel de omg. ook even meegeschoren worden. Maar dat is standaard dacht ik.

Mensen die richting OK gaan, sterkte! Vooral de eerste week doet het toch echt wel flink pijn. Ow ja, als ze de tampon uit je snee halen.. kijk niet! ;)
Laatst gewijzigd door synx666 op di 28 september 2010, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
RobinMTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 1 augustus 2010, 15:48

Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen ervaringsdeskundige op het gebied van Sinus Pilonidalis. Ik ben 5 juli voor de 5de keer binnen anderhalf jaar geopereerd hieraan. De eerste 4 operaties hebben ze het gebied weggesneden en schoongemaakt en het daarna open gelaten, zodat het goed schoon gespoeld kon worden elke dag (meestal 2 á 3x per dag spoelen). Deze operaties hadden dus géén zin bij mij, zodra de wond ongeveer dicht zat ontstonden er weer nieuwe gaatjes, waardoor alles weer helemaal opnieuw begint.

Afgelopen operatie is er een andere techniek gebruikt: Een Z-Plastiek. Al het weefsel tot op het heiligbeen is verwijderd en dit 'gat' is opgevuld met gezond weefsel, geschoven vanaf de billen. Dit wordt dan in een Z-vorm gehecht, vandaar Z-Plastiek. Hierdoor heb ik geen bilspleet meer, waardoor de 'zuigkrachten' van de bilspleet op de haartjes er niet meer zijn. Morgen is het 4 weken geleden dat deze operatie is uitgevoerd en tot nu toe verloopt alles perfect.

Ik las een berichtje van iemand die deze techniek afraadt, maar diegene heeft GEEN drains in het gebied na de operatie gehad, waardoor alles is gaan ontsteken/dat het wondvocht & al het bloed niet kon worden afgevoerd. Ik heb echter 7 dagen twéé drains in het gesloten gebied gehad die al het bloed wat er zich ophoopt gelijk wordt afgevoerd en ook al het wondvocht meteen wordt weggezogen.

Als mensen vragen hebben over deze techniek/de behandeling of iets anders, laat dan maar een berichtje achter.
Frenkie64
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 maart 2010, 12:51

Ook bij mij een update.
Twee weken geleden was ik in het ziekenhuis en daar werd me verteld dat in de afgelopen maand de wond nog steeds niet kleiner is geworden. Er is toen besloten om wat weefsel af te nemen en naar het lab te sturen voor onderzoek. Mogelijk dat er een bacterie of zo in de wond zat. Gisteren hiervan de uitslag gehad. Ik ben 100% gezond. Ondanks dit "goede" nieuws wordt de wond niet kleiner. Sterker nog, na alle drie de operaties tot nu toe is het na ongeveer 8 maanden opgehouden met genezen. Ondertussen is de wond wel dusdanig klein is (ongeveer 3,5 cm lang, 0,7 cm diep), wordt er nu een klein randje weg gesneden en wordt het ditmaal dicht genaaid (gehecht). Met andere woorden, operatie 4 in iets meer dan 2 jaar is onderweg.
sebasbmxer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 maart 2010, 14:16

Hallo
Hier zijn we weer.
Nou ik loop al een jaar met een open wond en is nog steeds niet dicht en genezen.
In het begin ging hij dicht maar,met die warme dagen is hij weer open gegaan.
Zijn toen eens langs d ehuisarts geweest,en die zei ook dat je daar niets tegen kan doen ,het moet natuurlijke weg dichten.
Verder ben ik gezond.
Moet morgen weer naar de wondverpleegkundige toe.
Word er af en toe erg gek van .
Kan niet eens behoorlijk zwemmen in het zwembad.
Nou hebben mijn ouders maar een zwembad gekocht ,en daar kon ik heerlijk in zwemmen ( nou ja lekker languit liggen).
En natuurlijk wel die alginaat erin gehouden.
En dat ging allemaal goed.
Maar echt je kan haast niets ,niet lekker lang fietsen of bmxer,voetballen.want dan ga je weer zweten tussen je billen.
Word er echt moedeloos van :-{ .
Nu kijken wat ze morgen weer gaan zeggen.
Kan ook geen strakke broeken aan ,want dat gaat allemaal tussen je billen (naat) zitten.
Jullie horen weer van mij :-q
moepsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2009, 17:26

Hallo allemaal,
Hier weer even een berichtje van mij!
De wond is nog steeds niet dicht dus vanaf nov 2009,het blijf t zo'n tot 4 cm.
Gisteren weer naar de wondverpleegkundige en de chirurg geweest maar ze snappen niet waarom het niet dicht wil.
Vandaar dat ik vandaag weer naar een andere chirurg moet om het opnieuw te laten beoordelen.
Ik had op internet iets gelezen over V.A.C Therapy is daar bij jullie iets over bekend?
Er gaat dan een sponsje in de wond met een slang er aan die de wond naar elkaar trekt en vervolgens de troep uit de wond haalt, klinkt goed toch?
Plaats reactie