La Roche-en-ardenne

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Ok dan , als je op de juiste startplaats begint (smal paadje achter het kerkje) dan krijg je gelijk een mooie afdaling over boomwortels , keien , bosgrond en als het najaar is veel (natte) bladeren , vele lange klimmen (granny waardig) en mooie single tracks.
Ik meen iets van 39km met ongeveer 1150 hm . Succes verzekerd !!!. :-q

Wij hebben al heel wat van deze (O2 bikers) routes gereden waar onder Ivoir , bertogne , Nannine maar Chevron blijft onze favoriet..
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
lenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: za 9 februari 2008, 20:06
Mijn mountainbike: Trek 8500 2008

Kan je Grindelwald- CH van harte aanraden. Het heeft zo'n beetje alles waar ik als biker naar opzoek ben.
Aanradertje; gids meenemen ! http://www.privat-bike.ch/

Als je hier een weekje geweest bent snap je meteen waarom ik de routes @ LREA familieroutes noem :winkie:

suravida schreef:
lenbiker schreef:Ach ja..ik was gewoon niet onder de indruk van de gepijlde routes. Thats all.
Ik ben wel benieuwd van welke routes je wel onder de indruk bent, dan ga ik daar ook eens kijken.
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Ja zo lust ik er ook nog wel een paar (ardennen en hooggebergte/appels en peren) , dan weet ik nog wel een afdaling in de franse alpen "col de Vars vtt" google daar maar eens op...
of col de fromage ....
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
lenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: za 9 februari 2008, 20:06
Mijn mountainbike: Trek 8500 2008

Iig routes waar ik wel van onder indruk ben...en dat was de vraag. Overigens vind ik het rondje Rheden ook leuker dan LReA dus uiteindelijk draait het hier om voorkeuren etc etc. Ik vind de routes in LReA niet boeiend genoeg om er 3 uur in de auto voor te zitten. Er zullen genoeg mensen zijn die het daar helemaal te gek vinden en dat is hun goed recht. Als je er heen wilt gaan, ga vooral en have fun !
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

Gisteren La Roche (en Ardenne) gedaan, routes 1 en 3. Mijn bevindingen:

Mooie omgeving, gaaf hoogte verschil, kunt goed kapot gaan en goed bepijlde routes. Maar al met al wat teleurstellend qua single tracks en echt mooie (=spannende) tracks. 80% was breed genoeg om er ruim met een jeep doorheen te rossen.
Tuurlijk, wel wat steile afdalingen waarbij je even moet weten wat je moet doen (iig niet zomaar de rem los laten ;)), maar die waren dan ook wel weer op 1 hand te tellen.

Als iemand nog routes weet in die buurt met meer singletracks etc. PB dan even. Ik heb in dit topic wel al wat inspiratie opgedaan...

Grtz!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

michello schreef:Ja zo lust ik er ook nog wel een paar (ardennen en hooggebergte/appels en peren) , dan weet ik nog wel een afdaling in de franse alpen "col de Vars vtt" google daar maar eens op...
of col de fromage ....
Vanuit Vars terug naar Guillestre, over die graat hoog boven de Durance. :-q
Niet doen wanneer je (ook maar een klein beetje) last hebt van hoogtevrees...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zou je me toevallig een google earth ding (.kmz) of coordinaten kunnen sturen van die graad? Dat klinkt wel als iets wat ik moet doen!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:
michello schreef:Ja zo lust ik er ook nog wel een paar (ardennen en hooggebergte/appels en peren) , dan weet ik nog wel een afdaling in de franse alpen "col de Vars vtt" google daar maar eens op...
of col de fromage ....
Vanuit Vars terug naar Guillestre, over die graat hoog boven de Durance. :-q
Niet doen wanneer je (ook maar een klein beetje) last hebt van hoogtevrees...
Gewoon niet naar links kijken dat is alles. :D
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Maraboe
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 februari 2007, 14:08
Mijn mountainbike: SPECIALIZED STUMPJUMPER

Ik ben van de week voor het eerst in de Ardennen aan het fietsen geweest. En ik dacht altijd dat Schoorl wel wat voorstelde!!!

Dat blijkt toch niet meer dan oefenrondje :(

Nu had ik de grote pech dat ik mijn MTB niet mee had en het moest doen met een huurfiets. Die nog nooit enige vorm van onderhoud gezien heeft. Ik heb geprobeerd de pedalen te verwisselen voor SPD pedalen maar dit zat al zo vast geroest dat dit niet meer ging. Verder bleek tijdens het fietsen dat in de zwaarste versnelling 6,7,8 van alle voorbladen simpel weg niet te fietsen viel omdat het allemaal al te versleten was.

Doordat ik niet vast zat miste ik soms wat kracht bij het klimmen en wat moed bij het dalen. En daar heb ik nu zoveel spijt van dat ik zeer snel weer terug naar de ardennen wil met mijn eigen fiets.

Ik vond zelf route 1 het leukst, deze is helemaal te fietsen zonder stil te staan maar heeft wel zeer stijle klimmen en afdalingen. Daarnaast weinig afdalingen met echt los gesteenten en een flink aantal beekjes die je moet doorkruizen. Voor iemand de regelmatig MTB'ed te doen maar evengoed zwaar en voor iemand die het voor het eerst doet veel te zwaar denk ik.

Route 2 vond ik ook leuk maar die is wat te korter en heeft een stuk dat te stijl voor me was zonder mijn klik pedalen. (ik twijfel of ik hem anders wel haal). Verder fietste ik deze net na een avond regen wat het toch extra leuk maakt. (maar hoe meer je klik pedalen mis!)

Route 3 Onmogelijk begin bij de camping, daarna redelijk te doen. (Heb ik samen met vriendin gedaan die nog nooit gemountainbiked heeft en ze heeft hem gehaald. Wel een paar keer gelopen en flink moe geworden maar we hebben hem gehaald.

Route 4 had ik helaas geen tijd voor.

Kortom, voor zover ik nog niet verslaafd was aan MTB'en ben ik dat nu helemaal. Dit was weer een geheel nieuwe ervaring voor me. Volgende keer met mijn eigen mountainbike en dan kan ik ook echt vertellen of ik gewoon slecht ben in het klimmen en dalen met overal stenen om me heen of dat het toch aan de fiets en pedalen ligt.

Weten jullie misschien wat de beste route/gebied is dicht bij de Nederlandse grens die ongeveer qua beleving gelijk is met dit gebied? Kan ik daar een uitje voor plannen.

Gr,
Ooit zet ik hier wat nuttigs neer.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Zo terug van la roche en ik ben toch maar met me kids en nog 2 andere kinderen over route 2 en 3 gereden(hun met huur fietsjes) en moet zeggen dat het prima ging de leeftijd 12 14 15 17 die van 12 en 14 gingen zelfs zo hard naar beneden dat ik ze niet kon bijhouden. dus voor mensen met kinderen het is te doen. moet er wel bij zeggen dat je soms wel een stukje omhoog moet lopen maar dat moet je maar voor lief nemen. zal nog wel een paar foto's zoeken en plaatsen
who dares wins
ruben1989
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 10:07
Mijn mountainbike: xtrail full xt

Ook ik ben laatst in La Roche geweest (lekker origineel :D ), in de trein met fiets en rugzak naar Marche en Famenne om vervolgens 30km naar onze camping(http://www.ardennecamping.be/" target="_blank) nabij Maboge te fietsen. Vanaf hier is het 5 km naar La Roche; een lekkere warming-up voor de routes. Samen met een maat van mij hebben wij daar route 1,2, 3 en 4 gedaan. Ik moet toegeven dat ik dit een hele ervaring vind omdat ik nog alleen nog maar op Zoetermeer en Amerongen heb gefietst. Vooral route 1 vond ik het lekkerst: steile hellingen, steile afdalingen, maar ook stukken singletrack van ca. 5 km lang tussen de bomen naar beneden. Hier enkele foto's van route 1:
Allereerst een foto van onze fietsen. Een Rock Machine en mijn xtrail xt
Afbeelding
Hier het begin van een in mijn ogen een vrij extreme afdaling (23%)
Afbeelding
Hier een stuk van singletrack naar beneden, heerlijk 8)
Afbeelding
Het hoogste punt van alle routes (590 meter) met uitzicht op Maboge
Afbeelding
Route 2 was een leuke route, eigenlijk een makkelijkere en kortere versie van route 1. Hebben wij de eerste dag gedaan om een beetje te wennen aan het mountainbiken.
Route 3 was een aardige route. Deze ging vooral door de weilanden en tractorpad, eigenlijk te weinig uitdaging. De enige uitdaging zat bij die bijzonder hatelijke klim in het begin van de route, bij de camping. Deze klim is bijna niet te doen en ook een klein stukje gelopen.
Route 4 het laatste stukje gedaan. Dit stukje konden we nog meepakken na een dagje rope-adventure (klimmen en klauteren hoog in de bomen). Was makkelijk en ging voor een groot gedeelte over het asfalt.

Verder zijn wij nog naar Achouffe geweest, het dorpje waar het overheerlijke kabouterbier wordt gebrouwen. Op de terugreis nog een leuke asfaltafdaling gehad waar we met 65km/h naar beneden zijn gegaan. Het bizarre vind ik dat ik me bij zo'n snelheid helemaal niet onveilig voel in tegenstelling tot mijn racefiets. Voelt nogal kwetsbaar aan op die snelheid.

Volgend jaar weer naar de ardennen, misschien naar Houffalize :-q
Grtz
Tandjes
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 15:53
Mijn mountainbike: Specialized Epic comp 29er

Was afgelopen weekend ook in La roche wezen fietsen.

vrijdag route 2 was zwaar stevige klimmetjes en leuke afdalingen.

Zaterdag ochtend route 1 was ook zwaar met een lekkere kuitenbijter in het begin en nog een hele mooie afdaling.
Zaterdag middag route 3 erg leuke route niet bijzonder zwaar alleen die klim bij de camping dan.

was zeker een geslaagd weekend en een aanrader als je nog niet zo heel lang fietst.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Tandjes schreef:Zaterdag middag route 3 erg leuke route niet bijzonder zwaar alleen die klim bij de camping dan.
Dat stukje is andersom een stuk leuker :winkie:
Work... the eight hours between bicycle rides.
Tandjes
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 15:53
Mijn mountainbike: Specialized Epic comp 29er

Fanman schreef:
Tandjes schreef:Zaterdag middag route 3 erg leuke route niet bijzonder zwaar alleen die klim bij de camping dan.
Dat stukje is andersom een stuk leuker :winkie:
We kwamen wel een paar spook rijders tegen :D maar wie deed het nou niet slim :lol:
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Persoonlijk kom ik graagin La Roche en vind ik de bestaande routes 1 t/m 3 erg leuk. Zeker als je ze achter elkaar rijdt.

Naar het schijnt zijn de oude routes echter nog leuker. Deze zijn u aangegeven als wandelroute. Iemand daar ervaring mee?
This can’t go on, I must inform the law!
Plaats reactie