Fox F100 RL vs RS Reba Team

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

Ik denk erover om een nieuwe MTB Fully aan te schaffen. Deze mtb is uitgerust met een 100mm Fox F100 RL voorvork. Zelf heb ik een 100mm RS REBA TEAM, van krap een half jaar oud. De Fox heeft geen remote poplock, de RS heeft dat wel. Ik zit er over te denken om de RS te monteren i.p.v. de Fox. Mijn vraag is welke voorvork is nu beter? De RS REBA TEAM is een van de duurste voorvorken uit de REBA serie voorzien van blackbox, Dual Flow en Dual Air technologieen. De Fox ken ik eigenlijk niet dus lastig beoordelen. Wellicht dat iemand een onderbouwd advies kan geven.
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Hoi Jeroen,

Je gaat op die nieuwe scalpel toch geen Reba zetten :winkie:
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

dorretje schreef:Hoi Jeroen,

Je gaat op die nieuwe scalpel toch geen Reba zetten :winkie:
Zeker wel! :winkie:
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Bij een vergelijking tussen een Fox RL en een Reba Team zijn er meer dan genoeg redenen te verzinnen om te kiezen voor de Reba Team. Je geeft zelf zo ongeveer al de redenen op.
Uiteraard heeft de Fox net dat beetje meer bling voor de foto, maar uiteindelijk is de technologie wat mij betreft dat wat de doorslag zou moeten geven.
But, it's your choice.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

Bedankt Wicked! Fox heeft inderdaad een goede naam, vele beweren als het een Fox is dan is het goed. Ik denk dat ik mijn Reba vrolijk overzet! Deze bevalt mij tot op heden prima!
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Gewoon voor de Reba gaan. Een Fox RL is écht een downgrade. De Reba Team is gewoon super af te stellen, en de Fox RL is alles behalve goed af te stellen (je hebt 2 keuzes: Een vork met weinig brake dive, maar mega stug en weinig veerweg gebruiken óf een slappe dwijl die wel de veerweg gebruikt die je zou moeten gebruiken, maar vervolgens bij remmen er óók volledig doorheen gaat...)

Ik heb met een Fox F100 RL gereden, en hem na 3 ritten verkocht omdat ik een Reba SL al véél beter vond, en toen dus een Reba Team gekocht, en ik durf rustig in twijfel te trekken of de meerprijs van een eventuele Fox RLC (t.o.v. een Reba Team) ook net zo veel prestatie verschil geeft als de Fox RL vs. een Reba SL.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heb tijd geleden ook een F80RL verkocht voor een SID Team. Naast de 20 mm extra veerweg vind ik ook vering en demping beter dan de Fox. Fox was niet slecht, zeker niet maar SID vind ik beter, soepeler en beter aansprekend. Minder stug. Fox is niet altijd beter...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Qua functionaliteit zitten we hier natuurlijk nogal behoorlijk appels met peren te vergelijken :wink: .
De RL versie van Fox is waar het om de instelmogelijkheden / functies gaat duidelijk de mindere vork tov de Reba Team, daar zijn we snel klaar mee.
Als de vraagstelling zou zijn 'Fox RLC of RS Reba team' vind ik dat de kaarten anders komen te liggen.

Mijn antwoord op je vraag: de Reba team overzetten.
Maar wellicht is het een suggestie om je toch eerst nog in de wel vergelijkbare 'tegenhanger' (Fox) te verdiepen zodat je zelf een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Jan Willem schreef:Maar wellicht is het een suggestie om je toch eerst nog in de wel vergelijkbare 'tegenhanger' (Fox) te verdiepen zodat je zelf een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Dat is toch volkomen onzin als die vergelijking helemaal niet im frage is?!
De topicstarter geeft duidelijk aan hoe het zit en waarom hij met dit dilemma zit.
Een vergelijking met een RLC is dan helemaal niet aan de orde, dus waarom je eerst herhaalt wat er al geschreven is en dan ook nog eens een nutteloos element aan de vergelijking toevoegt is me een beetje een raadsel.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wicked DJ schreef:Een vergelijking met een RLC is dan helemaal niet aan de orde, dus waarom je eerst herhaalt wat er al geschreven is en dan ook nog eens een nutteloos element aan de vergelijking toevoegt is me een beetje een raadsel.
Uit de vraagstelling van ts vind ik blijken dat hij niet voldoende weet dat het om 2 totaal verschillende vorken gaat.
Je mag zijn vraag dan ongestraft en welgemeend adviserend beantwoorden door hem er op te wijzen dat de vorken waar hij het over heeft niet vergelijkbaar zijn.
Het volgens jou nutteloze element heb ik daarom toegevoegd omdat ik persoonlijk op deze wijze te werk zou gaan, en daar is, dacht ik althans, dit forum o.a. voor bedoeld. Hoewel dit dus niet de vraag van ts is, heeft hij misschien niet gedacht aan de mogelijkheid om, misschien zelfs voor hetzelfde geld een wel vergelijkbare nieuwe vork van Fox te laten monteren.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lizard_King
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 april 2010, 17:11

Ik zat met hetzelfde probleem... Het zal dus RS Team worden en blijven om niet dieper in de de kosten te gaan...

Merci Jan voor de uitleg!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan Willem schreef:
Wicked DJ schreef:Een vergelijking met een RLC is dan helemaal niet aan de orde, dus waarom je eerst herhaalt wat er al geschreven is en dan ook nog eens een nutteloos element aan de vergelijking toevoegt is me een beetje een raadsel.
Uit de vraagstelling van ts vind ik blijken dat hij niet voldoende weet dat het om 2 totaal verschillende vorken gaat.
Je mag zijn vraag dan ongestraft en welgemeend adviserend beantwoorden door hem er op te wijzen dat de vorken waar hij het over heeft niet vergelijkbaar zijn.
Het volgens jou nutteloze element heb ik daarom toegevoegd omdat ik persoonlijk op deze wijze te werk zou gaan, en daar is, dacht ik althans, dit forum o.a. voor bedoeld. Hoewel dit dus niet de vraag van ts is, heeft hij misschien niet gedacht aan de mogelijkheid om, misschien zelfs voor hetzelfde geld een wel vergelijkbare nieuwe vork van Fox te laten monteren.

Toch gaat je verhaal niet op, zoald Wicked al aangeeft.

TS wil een fiets kopen met een Fox RL, en heeft thuis nog een Reba team. Dus voor hem gaat de vergelijking niet mank. Hij wil gewoon advies in de keuze tussen beide vorken. Ik lees nergens dat TS van plan is geld te investeren in een 3e vork. Ik kan me ook geen dealer voorstellen die een Fox RL kostenloos vervangt door een RLC.

@TS: kun je niet eerste de Fox proberen, en later overzetten in het geval dat je de Reba fijner vind?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

Lijkt me niet zo moeilijk: als jij tevreden bent met de werking én mogelijkheden van de Reba (zonder de Fox te kennen), dan zet je toch die Reba er op. Het gaat er uiteindelijk om dat je een vork hebt die qua functionaliteit en werking bij je (rijstijl)past. Het is voor een groot deel ook persoonlijk namelijk.

En anders de optie van Jan the Man
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vraag me alleen af of die Fox niet is getuned zodat hij beter werkt in combinatie met de achtervering, terwijl je bij de Reba die instelling nog maar moet zien te vinden. (misschien een domme vraag, maar ik kan me voorstellen dat dit uitmaakt)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

suravida schreef:Ik vraag me alleen af of die Fox niet is getuned zodat hij beter werkt in combinatie met de achtervering, terwijl je bij de Reba die instelling nog maar moet zien te vinden. (misschien een domme vraag, maar ik kan me voorstellen dat dit uitmaakt)
Nee, dit gebeurt soms bij de achterdempers, maar zeker niet bij de RL voorvork modellen van Fox.
De enige die wat custom tune meekrijgt is Trek en Gary Fisher (de RP24 en de G2 vorken) en dan betreft het vooral de duurdere vorken.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Plaats reactie