[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Stel, je hebt een leuke mountainbike, laten we voor het gemak uitgaan van een 26" HT met voorvering en schijfremmen. Je rijdt hier graag op maar wilt eigenlijk ook op de weg trainen, naar je werk fietsen of gewoon wat meer kilometers maken dan alleen in het bos. Dit kun je natuurlijk gewoon doen (een fiets is een fiets nietwaar?) maar je noppenbanden lopen op de weg zwaar, slijten hard en geven weinig vertrouwen in de bochten op het asfalt*. Je hebt geen ruimte, budget of zin in een extra fiets dus wat doe je?

Je kunt natuurlijk andere banden monteren. Slicks lopen lichter op asfalt, sturen beter in de bochten en slijten op de weg minder snel dan noppen. Regelmatig banden wisselen is echter onhandig en het versnellingsbereik van een mtb is op de weg ook niet ideaal. Gelukkig maakt de opmars van schijfremmen én 29ers meer mogelijk.

Hoezithetnueigenlijkookalweer? In het algemeen spraakgebruik heeft een mountainbike 26" wielen. Deze wielmaat is gebaseerd op de combinatie van wiel en band en is dus verre van accuraat. Hetzelfde geldt voor 28" wielen zoals je die aantreft in stadsfietsen, hybrides en racefietsen. Aansluitend hierop is de term 29" bedacht voor de aan populariteit winnende mountainbike met grote wielen en dito banden. De ETRTO** maten maken het allemaal een stuk duidelijker. Een 26" mtb heeft als velgmaat 559 mm (de binnendiameter van de velg in mm) en een racefiets of sporthybride fiets velgmaat 622 mm. Een 29er mtb gebruikt dezelfde velgmaat qua diameter maar dan met bredere en hogere banden.

Afbeelding

Nou was er ooit een slimme mountainbiker die erachter kwam dat een 28" wiel met een race-slick een wiel oplevert dat maar een klein beetje groter is dan een 26" mountainbike wiel met band. Dat schept mogelijkheden en wel in de vorm van speedwheels***

Om je mountainbike in een handomdraai om te toveren tot asfaltvreter neem je dus een 622 mm velg gecombineerd met mountainbike naven en schuift deze combi in je frame. Past dat? Ja dat past...
Velgremmen zijn met deze combi niet echt handig. Er zijn wel adapters in de handel waarmee je ze kunt verplaatsen zodat ze op de grotere velg op de juiste positie komen maar dat is weer een hoop gedoe en dat wil je juist niet. Schijfremmen dus en om het nog makkelijker te maken kun je overwegen om dezelfde naven voor zowel je bos- als je wegwielen te gebruiken. Het bijstellen van je remmen kun je hiermee tot een minimum beperken. Je kunt ook shims**** gebruiken om de schijven uit te lijnen voor hetzelfde resultaat. Om een snelle wissel mogelijk te maken zul je ook moeten investeren in een tweede set schijven, een extra cassette en afhankelijk van de mate waarin je beide sets gebruikt een paar kettingen.

Afbeelding

Dan de praktijk: Met als vergelijkingsmateriaal een 'echte' racefiets, een 29er mtb (waarmee ik ook met slicks op de weg reed) en een mtb met 26" slicks stapte ik op de mtb met speedwheels voor een impressie. Ik was vooral benieuwd of ik verschillen zou merken en dan met name in het stuurgedrag door de iets grotere wielen.
Voor de vergelijking heb ik een vrij standaard setup gebruikt, een alu HT met verende vork en een standaard 44-32-22 triple. Ik heb achter wel een 12-27 race-cassette gebruikt in plaats van de meer gangbare mtb cassette’s maar daar fiets ik eigenlijk altijd mee. Qua afstelling is het overigens geen probleem voor een achterderailleur om te switchen tussen een 11-32 op de ene wielset en een 11-23 of iets dergelijks op de andere.
Hoe dat rijdt? Lekker. Je mtb wordt geen racefiets, daarvoor mis je de specifieke geometrie, bijbehorende houding en vooral de versnellingen maar het rijdt wel beter dan een mtb met 26" slicks. De grotere wielen rollen makkelijker waardoor je minder energie kwijt bent om de zaak in beweging te houden. Dat maakt het makkelijker om een prettige cadans voor bijvoorbeeld een duurtraining te vinden. Daar komt nog bij dat de grotere wielomtrek voor een iets betere verhouding qua versnellingen zorgt. Je fietst nog steeds vrijwel alleen op het grote blad maar wel wat soepeler. Ook op het stuurgedrag heb ik niets aan te merken, de bike is minder wendbaar dan met 26" slicks maar dat is niet storend, integendeel. Nogmaals, als het je puur om snelheid gaat ben je nog steeds geen partij voor een echte racefiets maar dat is niet meer dan logisch…

Conclusie: Als je om wat voor reden dan ook maar één fiets hebt en ook op de weg wilt rijden dan wel trainen, is een set speedwheels een goede investering. Voorheen was je gebonden aan de standaard wielen van fabrikanten voor dat doel of moest je ze speciaal laten maken, maar met de opkomst van de 29er is het makkelijker geworden om relatief goedkoop geschikte wielen te vinden. Vanaf zo’n 130 euro kun je een setje vinden bij de Duitse webshops, maar je kunt natuurlijk ook een fraaie, lichte set laten maken. Lichte binnen- en buitenbanden zijn er genoeg want je kunt gewoon standaard race spullen gebruiken. 28mm bandjes pasten in mijn setup nog goed maar voor het gemak zou ik de voor meer standaard 622-23 mm bandjes gaan.




*De noppen op een terreinband zijn flexibel, als je scherp instuurt op asfalt ‘zwikken’ ze als het ware en da’s geen fijn gevoel.

** Meer info over ETRTO maten oa. hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband

***Mavic was een van de eerste fabrikanten die wielsets met dit doel op de markt bracht onder de benaming 'speedwheels’.
Die benaming past zo goed bij het concept dat ik hem overgenomen heb als soortnaam.

****Van Syntace bijvoorbeeld: http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=757


Met oneindige dank aan Wicked DJ voor het ter beschikking stellen van een geschikte wielset voor deze test.

Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goeie info!
Moet 'velgmaat 559 mm (de omtrek van de velg in mm)' niet de diameter zijn?
Ander zou een wiel rond de 18cm hoog zijn (pi x D = omtrek)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Klopt! Ik heb omtrek en diameter door elkaar gehaald, mijn wiskunde knobbel is altijd al erg klein geweest :oops:

Thx :-q Ik pas het even aan en ik zal de redactie erop wijzen dat ze de volgende keer wat kritischer controleren ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Formeel is het de 'Nominal Rim Diameter Code', welke bij benadering (dan gaat het alleen over .1 van mm's) de bead seat diameter is... Buitendiameter opmeten zal je dan ook een andere maat opleveren (570~572mm waarschijnlijk)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Beetje komma n**ken, maar Mavic noemt zijn wielen SpeedCity ipv speedwheels.

Zie http://www.mavic.com/road/products/spee ... 624.1.aspx
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

George schreef:



***Mavic was een van de eerste fabrikanten die wielsets met dit doel op de markt bracht onder de benaming 'speedwheels’.
Die benaming past zo goed bij het concept dat ik hem overgenomen heb als soortnaam.

ik denk dat de nuance zit in het woordje "bracht" ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

shiverer schreef:
George schreef:



***Mavic was een van de eerste fabrikanten die wielsets met dit doel op de markt bracht onder de benaming 'speedwheels’.
Die benaming past zo goed bij het concept dat ik hem overgenomen heb als soortnaam.

ik denk dat de nuance zit in het woordje "bracht" ;)
Nu ontbeer ik enig nuance, maar die SpeedCity wielen waren de eerste en de enige, bij mijn weten, dien door Mavic volgens dit concept op de markt zijn gebracht.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

heb je ook een vergelijk met 26" velgen met daarom dikke slicks? bijvoorbeeld Big Apples?
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

HotSnail schreef:heb je ook een vergelijk met 26" velgen met daarom dikke slicks? bijvoorbeeld Big Apples?
Waarom zou je dat willen? Dat soort wielen zijn alles behalve 'speedwheels'.
Dat is imho net zo zinloos als gaan vergelijken met 26" semislicks o.i.d.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een hele gekke (of zinloze) vraag vind ik het eerlijk gezegd niet...

Als een voordeel wordt de grotere diameter genoemd van een 28-622 genoemd over de 26" slick (maat onbekend).

Je mtb wordt geen racefiets, daarvoor mis je de specifieke geometrie, bijbehorende houding en vooral de versnellingen maar het rijdt wel beter dan een mtb met 26" slicks. De grotere wielen rollen makkelijker waardoor je minder energie kwijt bent om de zaak in beweging te houden.


Vergelijk je echter die maat met een brede MTB band, bijv. 60-559 dan kun je niet veel anders dan concluderen dat ze theoretisch wel heel dicht bij elkaar zitten qua diameter [mm]:
28-622: 678
60-559: 679
(source: ETRTO Manual)

Qua diameter dus nagenoeg gelijkwaardig en je hebt er geen extra setje velgen voor nodig.
Ontegenzeggelijk zal het andere nadelen hebben, maar hoe groot die zijn?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

cheeta schreef:Ontegenzeggelijk zal het andere nadelen hebben, maar hoe groot die zijn?
Euh, BIG Apples... Wat dacht je van rolweerstand?
George merkt volgens mij ook terecht op dat je wel degelijk verschil voelt met 26"

En daarbij; ik zie mezelf niet telkens banden wisselen en dus kom je dan snel op een extra wielset uit. Kan je het maar beter goed doen als je toch al met die dunne bandjes wil gaan touren.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens Schwalbe komen ze er nog aardig goed af in vergelijk met smalle banden...
<Schwalbe site>

Dat die dunne bandjes minder luchtweerstand hebben (kleiner frontaal oppervlak), ga ik nog wel in mee. Maar een veronderstelling dat brede banden automatisch een hogere rolweerstand hebben zal ik m'n handen niet voor in het vuur steken: zou wel eens zeer kunnen doen...

Afhankelijk van wat het criterium dat je hanteert voor de bandenspanning voor een vergelijk kun je zelfs stellen 'doet zeer'.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

cheeta schreef:Volgens Schwalbe komen ze er nog aardig goed af in vergelijk met smalle banden...
<Schwalbe site>
"Wij van WC-eend adviseren...WC-eend".
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

HotSnail schreef:heb je ook een vergelijk met 26" velgen met daarom dikke slicks? bijvoorbeeld Big Apples?
Ja en nee, ik heb heel wat km's op de weg afgelegd met brede(re) mtb slicks maar dan meestal met bepakking. De bandenkeuze was dan meer gebaseerd op duurzaamheid en comfort, snelheid is dan minder belangrijk. Op het moment heeft mijn woon-werk fiets 26" 1.75 banden maar ik heb voor dat doel ook wel breder gereden. Dat rolt in mijn ervaring in ieder geval beter dan 1.3 slicks omdat met die laatste de wielomtrek echt een stuk kleiner is. Het verschil met speedwheels heb ik gepoogd te omschrijven en is dus gebaseerd op een best wel, ehm, brede ervaring ;)
Het een en ander is echter ook een kwestie van gewenning. Sinds ik weer veel op een racefiets heb gereden valt me veel meer op dat een mtb op de weg minder goed rolt.
baron062 schreef:Beetje komma n**ken, maar Mavic noemt zijn wielen SpeedCity ipv speedwheels.

Zie http://www.mavic.com/road/products/spee ... 624.1.aspx
Kan best waar zijn dat Mavic de term 'speedcity' hanteert/hanteerde voor dergelijke wielen. Het is alweer jaren geleden dat ze voor het eerst opdoken dus dat weet ik echt niet meer. Kan ik mooi copyright aanvragen op de term 'Speedwheels' :winkie:

Hoe dan ook, als je echt wilt vergelijken op een meer 'wetenschappelijke' basis zul je á la de Duitse Bike met een laboratorium test moeten komen en dat is hier nooit de bedoeling geweest. Daarom spreek ik ook van een impressie en is de boodschap enkel en alleen dat dit in mijn beleving lekker rijd, en dus ja, lekkerderder dan een brede 26" band.

Ik zou zeggen, probeer het eens ;)
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

ik vond het ook een erg leuk stukje om te lezen :-q was alleen benieuwd of je ook met dikkere banden gereden had als slick, en wat daar het vergelijk mee was. Ga straks mijn OnOne weer ombouwen in wegmodus, met voor een 29" big apple en achter een 26" Weet nog van de fietsvakantie dat ik met de big apples eigenlijk altijd de hoogste rolsnelheid had (als we gelijk begonnen te freewheelen liep ik bij de anderen weg) maar dat was in vergelijking met marathons...
vandaar mijn vraag.
Don't believe the hype!
Plaats reactie