Downhill in Noorwegen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Zijn er nog mensen die vaker in Noorwegen aan het freeriden/downhillen zijn geweest?
Waarschijnlijk in Mei weer richting Noorwegen en blijkt dat ze bij Oslo ook bezig zijn met een bikeparkje(http://www.oslo-skisenter.no" onclick="window.open(this.href);return false;)
Op you tube nog een filmpje en leuk om te zien dat het nog erg in de kinderschoenen staat(o.a kussens om de bomen of afzetting met linten) :D
http://www.youtube.com/watch?v=VbIi53L9dJY" onclick="window.open(this.href);return false;
:bier:
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Hemsedal (een uur of 4 boven oslo) is ook een bikepark. Als je hier op het forum even zoekt is er ook wel het een en ander te lazen. Jass is een paar jaar geleden op roadtrip geweest door Noorwegen en heeft daar ook een stukje over geschreven op het forum.
Don't believe the hype!
bikeruben
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 8 april 2007, 22:26

hafjell is dé aanrader, ik ben afgelopen jaar in hemsedal en hafjell geweest. Hemsedal is cool en erg mooi, maar easy en maar 1 afdaling.

hier de mijn freeridevid van afgelopen jaar in hemsedal en hafjell. link
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

hafjell ziet er nog steeds leuk uit! laat het nou net zo zijn dat mijn meiske ook graag de grens over wilde vanuit zweden naar noorwegen... met eenbeetje geluk niet alleen Are (zweden) maar ook eens even kijken of we de route kunnen omleggen via hafjell.. hemsedal.. naar evt. geilo? zit misschien ook wel wat in de zomer.. iig wintersport plek..

edit , ja geilo zit ook wat :wink:
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
bas vlemminx
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 21 maart 2004, 22:13
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL / Trek Session 10

hoi

alles kids????
ik ben afgelopen zomer 4 maanden in noorwegen geweest.
helaas zat ik te ver van hafjell of oppdal dus daar ben ik niet geweest.
wel ben ik in Spjelkavik (Alesund) geweest. dis is een klein park volledig opgezet door vrijwilligers met een beetje hulp van de kommune.
leuk fietsen met vriendelijke mensen. wel hebben ze er heel erg veel modder. ( dinsdag van 19:00 tot 21:00 en zondag de hele dag open)
verder ben ik veel wezen freewheelen te voet de bergen in en dan weer zo snel mogelijk naar beneden.

en Are is natuurlijk ook een aanrader heb er zo veel over gelezen en met mensen gesproken die er zijn geweest en moet echt de moeite zij.
licht maar 200 km te oosten van Trontheim dus niet helemaal aan het einden van de wereld :-D

ook is er in Geilo nog een bikepark. ben hier wel ooit geweest maar nog nooit op de fiets. het zag er toen best wel veel belovend uit.

groetjes bas.
Fiets Nooit Harder Dan Je Bescherm Engel Vliegen Kan !!!!!!!!!
larzveenz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 7 augustus 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Specialized Enduro Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Limited Edition fixed.

Ben afgelopen zomer in zowel Hafjell, Oppdal en Are geweest.
Hafjell is zeker een aanrader, hoewel wel redelijk lomp allemaal. Over wat stenen zo groot als een gemiddelde schoen op de landing van een roadgap doen ze daar niet moeilijk...
Oppdal bestaat eigenlijk uit een klein freeridepark met 4 tracks naar beneden, waarvan er 1 heerlijk flowt en de andere 3 echt beginnerstracks zijn. Daarnaast ligt er op de berg ernaast (hoort erbij, zelfde liftpas) een superdikke downhilltrack die niet onderdoet voor de gemiddelde World Cup baan. Overal stenen en steile secties, en zelfs een stepup van een kleine 10 meter ver en een step down van misschien nog wel meer. Zorg wel dat je met zn tweeën bent, want op deze track heb ik de 3 uur dat ik er was niemand gezien. Dus wil je lomp doen, dan is het misschien een goed idee dat er iemand in de buurt is mocht het mis gaan ;)
En tenslotte Are, het mooiste bikepark waar ik ooit geweest ben. Punt. Het hoogteverschil hier is 850 meter (ter vergelijking: Winterberg en Willingen hebben beide ongeveer 170 meter hoogteverschil), en er is zowel een grote gondel voor 30 personen als 2 stoeltjesliften als een treintje dat omhoog gaat. Ze hebben bijna 30 tracks, variërend van een Fort William-achtige downhilltrack - kaal en open met overal stenen - tot vele freeridetracks en northshore/slopestyle-achtige banen. Ook de "Shimano track" is fantastisch: de halve berg af over een baan die bezaaid is met heerlijke tafels en dubbels van een meter of 5 à 6. Heb nog nooit zo geflowd.
Hafjell en Oppdal zijn erg gaaf, maar in Are waan je je gewoon in het Whistler van Europa (durf ik meteen te zeggen, ookal ben ik nooit in het echte Whistler geweest).
http://larsveenstra.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Helemaal eens met Lars wat betreft Åre. Ook de Engelsen zijn helemaal wild van die plek en noemen het ook het Whistler van (Noord) Europa.

Geilo vond ik ook super leuk. Hemsedal zijn ze pas echt wat gaan aanleggen nadat ik er ben geweest en Oppdal maar 1 afdaling, maar wel een super DH-track is dat. Hafjell heb ik heel veel over gehoord, maar ben ik niet geweest.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

ik krijg steeds meer zin in de zomervakantie 8) , binnenkort maar eens een route plannen en campings uitzoeken..

in Are lekker in het hostel boven het dorpspleintje..beste hostell waar ik ooit zat voor weinig , even naam vergeten..ski & nog wat geloof ik..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
fassie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 22:37
Mijn mountainbike: transition blindside raw action

Nou dat are klinkt goed. Het whistler van europa. Ben al 2 keer in whistler/en bc geweest maar nog nooit in are.
Wat ik zo op de foto,s en filmpjes kan zien lijkt het er wel veel op ook kwa bomen en zo.
Als ze dan ook nog de zelfde mooie vrouwen hebben die ook nog eens goed en snel van een dh piste afkunnen dan komt het zeker in de buurt. Het is in ieder geval een stuk goedkoper om te komen en veel dichterbij.
Alleen als je 1 maal in whistler bent geweest is dat gelijk de maatstaaf en die is heel hoog.
transition raw action
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

volgende week die kant op , heb alleen met mijn stomme kop tegen de misses gezegt dat Are wel erg ver van ons rondje scandinavie ligt...(ongeveer 300km om ofzo..) sowieso maar 1 week zweden en 2 noorwegen.. geilo hafjell en hemsedal maar inplannen dan..

ook nog een klein parkje bij funasdalen gespot (zweden,in de buurt van waar we de grens over gaan tren hoogte van Roros en in de buurt van het huisje van pa en ma (salen regio) wat kleine parkjes gespot.. kom dus wel aan mijn trekken denk ik maar we moeten dus maar een keer met de boys naar Are fas,logischer ook als met een dame..
weet nou niet of het goed is dat ik er al eens was,, weet ik ook wat ik laat liggen..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Sålen heeft idd ook een bikeparkje ontwikkeld. http://www.salenparks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

en hoe was het ?
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

ja... 3 weken op vakantie en maar 4 dagen rijden is niet optimaal wat fietsplezier betreft...

uiteindelijk salen , hamrafjallet(funasdalen was dicht...) en 2 dagen hafjell gedaan.

ik en de bike zijn heel gebleven,heb redelijk doorgereden en weer wat grenzen verlegd kwa grootte van tafels , wallrides en hippers.
wat eerder al voorbij kwam is dat ze iid in hafjell niet zo moeilijk doen wat stenen in de piste betreft , moet wel zeggen dat het een superparkje is! niet supergroot maar gewoon een boel afwisselende tracks,natuurlijk en full-on aangelegd,van blauw tot zwart (rood is dan al erg grof) , leuke shoresecties etc.
moet wel zeggen dat in dit park de behoefte naar meer veerweg sterk groeide..door de grofheid op mijn coiler aardig door elkaar geschud...
salen heeft 3 of 4 runs , hamrafjallet maar 1 . beiden niet de moeite om een dag voor te rijden maar als je er langs komt of in de buurt bent zeker de moeite waard om een pas te kopen en een dag te rijden.

Hafjell is echt een aanrader en het park wat kwa verhouding kwaliteit rij-afstand het beste scoort , oke Are is een park wat 3 a 4x zo tof is maar het is ook wel even 2 dagen langer rijden.. en hafjell moet je al voor doorkarren wil je het in 1.5 dag doen..(of je moet non-stop doorrijden en alleen stoppen om te tanken en af te wisselen)

perfecte roadtrip , 3 of 4 dagen hafjell en dan op het gemakkie door naar ARe waar je makkelijk een week kunt karren ,de reis naar are doe je even over en dan kunnen de spieren even bijkomen ,houd in gedachte dat je in noorwegen enzweden niet zo gard mag enkan rijden , er kan ook wel eens een rendier of eland oversteken en dat wil je niet als je door-rijd..

wat impressies zijn te vinden op mijn pinkbike account in de vorm van foto's of filmpjes.

http://hm78.pinkbike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

ah leuk om over te lezen.
Ik ben groot Are fan ( na een week verveelde ik me er er nog niet) maar nog niet naar Hafjell geweest.
larzveenz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: ma 7 augustus 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Specialized Enduro Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Limited Edition fixed.

Maarten en ik zijn dit jaar tijdens onze roadtrip 3 dagen in Hafjell geweest, verslagje en filmpje hier:
http://www.weridebikes.nl/Site/Home/Art ... fjell.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En speciaal voor Marieke ook nog van Åre (5 dagen geweest en verveelde zeker nog niet, filmpje duurt dan ook 15 min :winkie: )
http://www.weridebikes.nl/Site/Home/Art ... -_Are.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://larsveenstra.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition
Plaats reactie