Slr Vs. Tundra

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

Ik rij op het moment op een Fizik aliante, een mooi comfortabel zadel voor langere ritten.
Nu kon ik pas een tundra lenen van een collega, deze heb ik ongeveer 8 ritten getest en is me heel goed bevallen.

Het harde van de tundra leek mij eerst niets maar na het 2de ritje erop was is er aan gewend en vond ik hem heel prettig.
Nu zoek ik dus een nieuw zadel. Mijn keuze is gevallen op een Selle Italia Slr en de Fizik Tundra.

Ik wat informatie gezocht over beide zadels op het forum, en lees ik wisselende berichten over de kwaliteit van de Slr. Deze schijnt namelijk vrij snel te slijten, dit vind ik niet kunnen want ik wil toch wel even doen met het zadel.
De tundra is er niet zo lang maar hier zijn (nog) geen negatieve berichten over te vinden (kwalitatief gezien).

Nu is mijn vraag hoe zijn jullie ervaringen met de levensduur van beide zadels?
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Ik vraag me alleen af waarom je uitkomt bij een SLR terwijl je hebt gereden met de Tundra en dat zadel je goed beviel. Als ik het Tundra zadel zo zie op de plaatjes dan is het nog wel even wat anders dan een SLR.

Wat betreft slijtage van de SLR's zie je inderdaad dat door de smalle zijrand ze daar vrij snel neigen te slijten. Met mijn slr zadel heb ik vooral last van 'stootbeschadigingen' aan de rand, bijvoorbeeld door net je fiets te hard tegen een boom te kwakken, of natuurlijk door op je plaat te gaan. Slijtage vn het zadel zal vooral hard gaan als je veel in de modder rijdt.

Maar nogmaals, als die Tundra je goed is bevallen dan zou ik die gewoon aanschaffen.
angekimberly
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 18:37

heb nog een tundra in de aanbieding,zwart met rood 60euro ex verzenden
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

angekimberly schreef:heb nog een tundra in de aanbieding,zwart met rood 60euro ex verzenden
pb
Sjase schreef:Ik vraag me alleen af waarom je uitkomt bij een SLR terwijl je hebt gereden met de Tundra en dat zadel je goed beviel. Als ik het Tundra zadel zo zie op de plaatjes dan is het nog wel even wat anders dan een SLR.

Wat betreft slijtage van de SLR's zie je inderdaad dat door de smalle zijrand ze daar vrij snel neigen te slijten. Met mijn slr zadel heb ik vooral last van 'stootbeschadigingen' aan de rand, bijvoorbeeld door net je fiets te hard tegen een boom te kwakken, of natuurlijk door op je plaat te gaan. Slijtage vn het zadel zal vooral hard gaan als je veel in de modder rijdt.

Maar nogmaals, als die Tundra je goed is bevallen dan zou ik die gewoon aanschaffen.
De reden waarom ik een SLR wil proberen is omdat ik erg nieuwsgierig ben naar dat zadel.
Ik hoor er goede verhalen over, en wil hem daarom ook wel eens "ervaren".
Maar als deze zo hard slijten valt hij voor mij al af.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

RamonP schreef:De reden waarom ik een SLR wil proberen is omdat ik erg nieuwsgierig ben naar dat zadel.
Ik hoor er goede verhalen over, en wil hem daarom ook wel eens "ervaren".
Het is inderdaad altijd leuk weer wat nieuws te proberen. Je kunt uiteraard ook eens rondkijken voor een tweedehands SLR die nog in goede staat is. Dan kost het je relatief weinig, zelfs als ie toch hard slijt en kun je 'm meteen proberen.
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

Een SLR vormt zich naar je lichaam, dus een 2e hands zou wel eens het verkeerde beeld kunnen scheppen, een nieuwe dus ook :), je moet er een paar keer mee rijden..

Ik heb een SLR XP (racefiets) en ook een SLK (mtb) en die bevallen beide prima, geen last van snelle slijtage ook. Niets is zo persoonlijk als een zadel, dus als een Tundra je goed bevalt.. Denk ook aan een goede zeem voor het verdere comfort!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb zelf nu ook een Aliante (XM). Vond de SLR (XP) te hard en dus niet comfortabel. Geen ervaring met de Tundra.
Hoe lang waren je ritten? Mijn ervaring met voor mij te harde zadels (SI SLR, SM Aspide) is dat je tot zo'n 35 km nergens last van hebt, maar daarboven wordt het per km pijnlijker :(
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

Het idee van een hard zadel is juist omgekeerd, in het begin van de rit ietsje minder comfortabel dan een zachte, maar na wat tijd comfortabeler dan een zachte, maar kennelijk werkte het bij jou niet op deze manier ofzo ;)
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Ik heb juist een Tundra ingeruild voor een meer anatomisch gevormde slr xc. Hierop kon ik verder naar achteren zitten, betere zit, comfortabeler, ondanks dat het ding best hard is.
RamonP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: do 25 september 2008, 11:47

Foosho schreef:Het idee van een hard zadel is juist omgekeerd, in het begin van de rit ietsje minder comfortabel dan een zachte, maar na wat tijd comfortabeler dan een zachte, maar kennelijk werkte het bij jou niet op deze manier ofzo ;)
Dit heb ik inderdaad ook. Als je in het begin wegfietst denk je van "het is net een houtenplank" maar daarna is hij super :D, en heb je niets meer door van het harde zadel maar zit hij juist erg comfortabel.

Toch begin ik steeds meer te neigen naar de SLR. Het enige wat mij nog tegenhoud om voor dit zadel te gaan is de kwaliteit.
Ik wil namelijk toch niet het zadel na een halfjaar al afschrijven, daar is deze mij toch iets te duur voor. Kan iemand nog zijn/haar ervaringen wat dat betreft met mij delen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijdt op de SLR 'XC', de speciale MTB variant, die met het gat erin.
Qua slijtage tot nu toe geen klagen, maar het is wel een slank en licht zadeltje. Zit heerlijk, ook bij steile klimmen meer op de punt, maar... pasvorm is zeer persoonlijk.
Bij goede fietszaken die Sella Italia hebben zijn test-zadels te leen. Kun je dus proefrijden op een SLR. Dan zou ik gewoon kopen wat het lekkerste zit, dat is toch het belangrijkste uiteindelijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Bakkerrrr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: do 18 juni 2009, 20:35
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke 02

Nou, mijn ervaringen zijn dat die SLR niet slijtvast is, ik en mijn maat hebben beide een SLR XP, mijn fiets is een keer in stilstand gevallen waarbij het leer aan de zijkanten gesleten is (eigen schuld). Die van mijn maat is ook al een beetje versleten aan de zijkanten zonder dat ie ermee is gevallen, waarschijnlijk door schuren van de broek ofzo. Het zadel zit verder wel prima. Wij hebben hem destijds voor 50 euro p/s bij 12gotrading gekocht, daar kan je het nog wel voor doen! En ik vind het niet erg om 1x in de 2 jaar een zadel te kopen.
Het wordt al met al een dure hobby zo...
Plaats reactie