Wiel naspannen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Hallo,

Ik heb vorig jaar al een nieuwe wielset aangeschaft. Mavic crossride. Nu weet ik dat je eigenlijk een poosje na aanschaf je wielset moet naspannen. Mijn vraag is: kan ik dit zelf? Wanneer ik bijvoorbeeld alle spaken een kwartslag aandraai kan ik dan veel fout doen of zie ik het dan te simpel. Ik vraag me namelijk ook een beetje af of mijn fietsenmaker het veel anders doet. Het is zo'n beetje het enige aan mijn fiets waar ik tot nu toe altijd vanaf ben gebeleven maar wellicht hoef ik het niet zo moeilijk te zien.
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

Waar haal je dit idee vandaan? Nergens voor nodig als er geen problemen (slag, lage spanning, breuk) zijn. Voor zowel fabriekswielen als goede handgebouwde niet.
Irma_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 20:29
Mijn mountainbike: Giant XTC 0 29er (2012)

Mijn LBS loopt mijn wielen altijd na. Hij haalt er altijd wel een paar kleine slagen uit. Zo klein dat je denkt, is dat echt een slag te noemen? Volgens hem moet zeker bij nieuwe fabriekswielen een aantal keer het wiel na gespannen worden. De spaken moeten zich goed in de naaf vormen. Zeker de eerste paar 100 kilometers komen er kleine slagen in omdat alles zich nog moet zetten. Door die tijdig eruit te halen kun je lang plezier hebben van je wielen.

Als je weet hoe het moet zul je het ongetwijfeld zelf kunnen doen. Ik laat het liever aan mijn LBS over. Ik hoor regelmatig dat je er ervaring en fingerspitzengefühl voor nodig hebt.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

De Crossride heeft heel weinig spaken. Als je denkt het aan te kunnen: ga je gang. Verlijm dan wel na afloop nippels met spaken. 24 uur wachten met belasting. essentieel is gelijke spanning op alle spaken.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Irma_mtb schreef:Mijn LBS loopt mijn wielen altijd na. Hij haalt er altijd wel een paar kleine slagen uit. Zo klein dat je denkt, is dat echt een slag te noemen? Volgens hem moet zeker bij nieuwe fabriekswielen een aantal keer het wiel na gespannen worden. De spaken moeten zich goed in de naaf vormen. Zeker de eerste paar 100 kilometers komen er kleine slagen in omdat alles zich nog moet zetten. Door die tijdig eruit te halen kun je lang plezier hebben van je wielen.

Als je weet hoe het moet zul je het ongetwijfeld zelf kunnen doen. Ik laat het liever aan mijn LBS over. Ik hoor regelmatig dat je er ervaring en fingerspitzengefühl voor nodig hebt.
Ik heb het nooit gedaan met de fabriekswieletjes en nooit problemen mee gehad. En ja, ik rag er stevig mee...
Als ik LBS was zou ik overigens ook aan een stukje klantenbinding doen... Voor velen is dat stuk ijzer toch iets dat de beste zorg verdiend, en gaat het erin als koek....
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Geen last van, niks aan doen dus? Bij mijn vorige wielset merkte ik het overigens wel goed. Was overigens een v-brake setje en daar merkte ik naar verloop van tijd dat wanneer ik hard door de bocht ging mijn velg licht tegen mijn rem aan liep.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Heb je al gevoeld/geluisterd aan de spaken of er enkele zijn die minder spanning hebben?
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Mijn motto is inderdaad: if it aint broke, don't try to fix it...

Als je nu geen klachten hebt en het wieletje is netjes recht zou ik gewoon doortrappen. Maar goed ik ben ook maar een eenvoudige ziel, wellicht dat de heren/dames fietsenmakers argumenten hebben waarom het wel zou moeten?
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

het licht er een beetje aan hoe het wiel gemaakt is, als de maker het wiel goed "gestresst" heeft zitten alle spaken wel goed en hoef je er niet veel mee te doen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Soms moeten wielen worden nagespannen, of dat nodig is of niet hangt af van hoe ze gebouwd zijn. Als de spaken zich zijn gaan 'zetten' in het gebruik is het nodig. Een echt goed gebouwd wiel wordt tijdens het bouwen al flink belast en gecorrigeerd, zodat er in het gebruik niks meer verandert. Bij fabriekswielen weet je nooit wat ze nou wel en niet hebben gedaan in de fabriek.
Als je wiel recht is en de spaakspanningen zijn gelijk (pluk eraan, geven spaken aan dezelfde kant van het wiel dezelfde toonhoogte?), is het niet nodig.
fietstas schreef: Wanneer ik bijvoorbeeld alle spaken een kwartslag aandraai kan ik dan veel fout doen of zie ik het dan te simpel.
Dat werkt zeker niet. Ten eerste is het doel van naspannen niet de spaakspanning hoger te maken. Het gaat erom de spanning gelijk te maken bij een recht wiel. Dat betekent dat je sommige spaken meer aandraait dan andere.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie