Anodized black frame schoonhouden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

Ik heb een MTB met een black anodized alluminium frame. Ziet er mooi uit en is volgens mij minder krasgevoelig dan een normale laklaag. Na de meeste ritten spoel ik de fiets meestal goed af met tuinslag (of drukpomp op locatie, geen hogedrukspuit, zo'n gifspuiter). Na het schoonspuiten lijkt de fiets altijd optisch schoon, maar na het opdrogen blijkt dat er altijd nog veel moddervlekken op het frame zitten. Zelfs wanneer ik het frame met een dreft sopje afspons blijven er na het opdrogen vaak nog moddervlekken achter. Het lijkt alsof het lastig is om alle modder uit de "porien" van de anodized lak te krijgen. Bij voldoende poetsen lukt het wel, maar kost wel wat meer moeite dan met mijn racer.

Iemand tips hier voor? :)
Eddie Spaghetti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 21:06

Mineraalolie, ik weet niet wat het precies is, maar ik heb het ooit bij mijn zwart geanodiseerde Principia gekregen. Werkt super! Volgens mij staat het flesje nog ergens tussen de onderhoudsmiddelen, ik wil wel eens kijken of het etiket nog te lezen is.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik houd mijn geanodiseerde frames (liteville, principia) schoon met lampolie. Is iets vettig. Kost bijna niets.
Eddie Spaghetti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 21:06

Het etiket zegt:
Mineral oil
Petroleum distillates
Symbol: XN, R48/20 R10
Avoid eye and skin contact bla bla bla.
PR-NR: 795561

Met zo'n recept moet de betere apotheek toch uit de voeten kunnen...
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Of zo'n busje siliconenspray van de action, op een doek spuiten en goed inwrijven
totdat alles overtollige verwijderd is. Wordt ie weer zo zwart als de n 8)

Bijkomend voordeel is dat prut veel minder goed kan hechten.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik poets m'n geanodiseerde Specialized frame al jaren (2003 gekocht) met sopje (warm water en autowasmiddel) door gewoon met spons en borstel te poetsen. Gaat prima en frame zit er nog heel goed uit. Na het wassen met een zachte doek droogmaken.

Gebruik juist geen olie. Als je de foute olie gebruikt gaat het "matte" van het anodiseren weg en krijg je "glans".

Wat mij betreft: als je na het poesten nog modderresten ziet dan poets je niet goed genoeg :-)
StAlTiCa
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Flesje mineraal olie kun je ook bij Ikea krijgen mocht je die in de buurt hebben.
Ligt bij de keuken snij planken.
Wil je een matte look dan zal een olie natuurlijk niet werken.
J.R.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 29 augustus 2012, 23:50

Dank voor de tips! Ik ga komend weekend het e.e.a. proberen en laat het jullie weten!
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

WD40
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Speedwax van de action! :-q
Nu Tomac Type X
Plaats reactie