Schijf sleept na herplaatsen wiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.
Omdat ik niet altijd de bus van m'n vader kan pakken moet ik soms ook m'n fiets in m'n eigen auto vervoeren.
Daarbij moet het voorwiel eruit, fiets plat en wiel erop.

Als ik dan vervolgens op de bestemming aankom is er vaak het volgende probleem: De schijf sleept.
Ik moet hem dan opnieuw stellen, en dan is het weer in orde.
Kom ik thuis, zelfde verhaal.
Dit is best hinderlijk! Ik heb al vanalles geprobeerd. En vervoer altijd met plaatje tussen de klauw.
Iemand een idee waardoor dit komt? vork die verdraait? naaf die verdraait?

Voortaan gaan vervoeren met een vervangend asje?
Het gaat om de volgende setup:

Vork, 28mm Rock shox sid team.
Wielen: dtswiss xr400 en shimano deore xt naven.
Remmen zijn nu tijdelijk shimano deore, maar heb het ook met andere merken gehad.

Fiets:
Afbeelding
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dit gebeurt wel vaker. Heeft niet te maken met het vervoer. Komt doordat je snelspanner de as niet altijd 100% op dezelfde plek vastklemt in de vork. Misschien zijn er nog meer oorzaken, dit is er 1. Kan iets verminderd worden door altijd op dezelfde manier het wiel erin te doen, bij voorkeur met wat belasting zodat je de as goed in de dropouts trekt/duwt.
Give me little bits of / more than I can take
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

Dat heb ik ook weleens (niet door het vervoer in de auto maar gewoon), vaak als ik het wiel er een keer opnieuw inzet is het meestal wel over.
KTM fan
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

ak-77 schreef:Dit gebeurt wel vaker. Heeft niet te maken met het vervoer. Komt doordat je snelspanner de as niet altijd 100% op dezelfde plek vastklemt in de vork. Misschien zijn er nog meer oorzaken, dit is er 1. Kan iets verminderd worden door altijd op dezelfde manier het wiel erin te doen, bij voorkeur met wat belasting zodat je de as goed in de dropouts trekt/duwt.
+1

ik wissel vaak mijn band afhankelijk van het terrein. Na de wissel moet ik altijd mijn remmen stellen. Het is milimeter werk en het wiel komt er nooit het zelfde in. Ik knijp altijd in de remmen voordat ik de snelspanner aandruk. 4 van de 5x gaat het dan goed.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeauhan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 22:39

Thx npostma, remmen inknijpen bij aandrukken snelspanner had ik zelf nog niet aan gedacht. Proberen waard. Niks irritanter dan na het vervoeren van fiets je wiel er niet perfect in te krijgen zodat je met een 'stille' rem kunt wegfietsen.
Until mountainbiking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm.
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Klopt. Het is ook vervelend na aankomst dat je eerst je rem moet gaan stellen voordat je gaat fietsen. dan ben je zo weer 15 minuten kwijt.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

15 minuten??? :o

Dat is wel heel erg lang om een voor rem te centreren hoor :-{
Niet twijfelen... Doen!!
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Hoe zet je het wiel er weer in? Met de fiets op de kop, of met het rubber naar beneden? Het beste is om het laatste te doen. Laat de vork op de as rusten en wiebel het wiel een paar keer heen en weer voordat je de snelspanner aan trekt.
Eat, sleep, ride, repeat
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

ak-77 schreef:Dit gebeurt wel vaker. Heeft niet te maken met het vervoer. Komt doordat je snelspanner de as niet altijd 100% op dezelfde plek vastklemt in de vork. Misschien zijn er nog meer oorzaken, dit is er 1. Kan iets verminderd worden door altijd op dezelfde manier het wiel erin te doen, bij voorkeur met wat belasting zodat je de as goed in de dropouts trekt/duwt.
Wat voor gaar spul heb jij dan.

Als ik mijn wielen erin zet dan zit hij gewoon precies op dezelfde plaats. In je voorvork zit een behoorlijk goede passing en in je naaf ook. Als je wiel steeds anders komt te zitten dan is 1 van die 2 niet goed meer.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Jeauhan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 22:39

Ik vermoed dat er ook zeker kwaliteitsverschil in materiaal zal zitten, zonder dat het direct gaar spul hoeft te zijn.
Until mountainbiking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Bommie schreef:Hoe zet je het wiel er weer in? Met de fiets op de kop, of met het rubber naar beneden? Het beste is om het laatste te doen. Laat de vork op de as rusten en wiebel het wiel een paar keer heen en weer voordat je de snelspanner aan trekt.
Gewoon met het rubber beneden. Fiets op de kop is echt het laatste wat ik zal doen.

Rem inknijpen bij het aanspannen van de snel spanner is ook een goed idee!

Er zou wel iets niet recht kunnen zijn, maar dat vindt ik wel raar voor een sid vork of een xt naaf
Who needs roads when there's dirt
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik zet het wiel er in, ga licht op mijn stuur hangen en draai de boel dan vast. Eigenlijk nooit een probleem gehad.

Fiets gaat alleen op de kop als ik dat ook ga.
Rambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 13:46
Mijn mountainbike: Voodoo

twowheeler schreef:Er zou wel iets niet recht kunnen zijn, maar dat vindt ik wel raar voor een sid vork of een xt naaf
Misschien raar maar lees dit dan maar eens over de SID

mbt tot je vraag over een schijf die sleept zou ik zeggen: gebruik de zoekfuntie eens :-q staan echt heel veel tips en trics

een combinatie van een slepende schijf bij het wisselen van je wiel staat HIER het een en ander waar je misschien iets aan hebt.... (pag 2-3) :wink:
Voodoo Dambala 29

"Adopt the pace of nature. Her secret is patience" - Ralph Waldo Emerson
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Geewee schreef:15 minuten??? :o

Dat is wel heel erg lang om een voor rem te centreren hoor :-{
Dan heb jij niet eens van mijn vorige topics gezien ;-) voorwiel gaf bij mij problemen omdat de schijft een heeeeeel klein beetje krom is. dus je kan hem er net, sleeploos erdoor krijgen :-D

Vanmiddag had ik een lekke band. Het wiel er even uitgehaald. Mooi makkelijk, even ophangen en fixen. Terug gezet, loopt hij aan. Snelspanner los, rem inknijpen, snelspanner dicht, probleem weg!
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

tati schreef: Wat voor gaar spul heb jij dan.

Als ik mijn wielen erin zet dan zit hij gewoon precies op dezelfde plaats. In je voorvork zit een behoorlijk goede passing en in je naaf ook. Als je wiel steeds anders komt te zitten dan is 1 van die 2 niet goed meer.
Of nooit goed geweest. Gaar spul heb ik zeker*, maar aan de reacties te lezen ben ik niet de enige. Bovendien is de passing in verticale richting oneindig groot, je kunt je wiel best scheef in je naaf zetten als je dat wilt. Vandaar de tip om het onder druk vast te zetten, dan trek je 'm in de passing en is het probleem 9 vd 10 keer voorkomen. Ik weet trouwens niet wat die toleranties zijn, maar zoals velen heb ik te maken met een heel smal bereik waarin mijn schijven niet aanlopen. Als je dan bedenkt dat de aslengte minder is dan de diameter van de scheef moet je dus zeker onder 1/10 mm zitten. Met een steekas heb je dit probleem natuurlijk veel minder snel.

*een 'eigen merk' naaf met Quando snelspanner en een RS Tora Race 29'er voorvork, Avid Juicy five remmen, als je het echt wilt weten
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie