Stuur omruilen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

Hallo,

Ik wil graag een ander stuur op mijn atb

Ik heb er nu een procraft flatbaar opzitten.
Alleen bevalt hij niet.
Ik wil deze graag omruilen voor een Fsa Mtb XC-300 rizer
http://www.biqq.nl/shop/artikel/200425/ ... 300-rizer-.

Wat vinden jullie ervan?
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

De vraag is waarom je wilt veranderen van stuur? Wil je een breder stuur, iets hoger zitten, gewoon andere looks of...? Daarnaast moet je wel rekening houden met de maat klemming van je stuurpen. Als het nu 25,4mm is dan kan je er geen 31,8mm stuur in kwijt. Andersom kan wel maar dan moet je met een shim gaan werken (een soort opvulbus zeg maar :wink: )
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hou er ook rekening mee als je een hoger stuur en misschien breder stuur neemt dat je zitpositie ook anders wordt. Persoonlijk zou ik een breder stuur nemen 660 of meer...
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

Ik wil dus iets hoger zitten.
Mijn stuur is nu volgens mij 580.
Mijn stuurpen is 7cm


Hoe kun je precies opmeten of hij 25.4mm of 31.8 mm is?
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

opmeten doe je net naast je stuurpen, uiteindes zijn altijd 22mm. heel vaak staat het er ook op. als je OS ziet staan is het 31,8mm.

wil je met je handen hoger zitten, of met je hele houding? als je namelijk een (veel) breder stuur pakt krijg je een diepere zithouding. denk maar aan pythagoras.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Er zijn nog een aantal manieren om de diepte van je postie aan te passen zonder meteen te hoeven investeren in een nieuw stuur. Hoe staat je stuurpen op het moment gericht? Hij kan namelijk wat naar beneden of naar boven gericht staan. In het eerste geval kun je 'm omdraaien en zo wat hoogte winnen. Heb je nog spacers (ringen) bovenop je stuurpen zitten? Die kun je eronder monteren, kan je stuurpen ook weer wat omhoog.
Herperduin schreef:Als het nu 25,4mm is dan kan je er geen 31,8mm stuur in kwijt. Andersom kan wel maar dan moet je met een shim gaan werken (een soort opvulbus zeg maar :wink: )
Zo'n shim zit je niet op te wachten in je stuurpen, toch wat houtje-touwtje voor een onderdeel waar je voortanden vanaf hangen en waar redelijk wat aan gewrikt wordt. Eenvoudige stuurpennen zijn overigens niet duur!
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

Het ziet er nu zo uit.

Afbeelding
Afbeelding
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Voordeel van een riser is ook de grotere backsweep van het stuur. Hierdoor staan je handen/polsen in een natuurlijker positie dan bij een flatbar.

Heb zelf een lowriser op m'n Epic zitten. Zit nog ongeveer even diep. Diepere zit door breder stuur wordt ongeveer (ging van 580 naar 660) wordt ongeveer gecompenseerd door de extra hoogte.

Zoals PIM aangeeft kun je nog spelen met de hoogte.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je breder gaat zul je het in ieder geval moeten compenseren in de hoogte. Ik ben over gestapt naar een 710 mm stuur en heb een riser van 40 genomen i.pl.v. flatbar. Zo te zien heb je in ieder geval 31.8 diameter stuur.
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

mud mate schreef:Als je breder gaat zul je het in ieder geval moeten compenseren in de hoogte. Ik ben over gestapt naar een 710 mm stuur en heb een riser van 40 genomen i.pl.v. flatbar. Zo te zien heb je in ieder geval 31.8 diameter stuur.

Wat bedoel je met die 40?
Bedoel je dan zoiets dit is een 670mm
http://www.biqq.nl/shop/artikel/200409/ ... -mtb-rizer

Ik ga als ik het doe dan van 580-620.
Laatst gewijzigd door wey76 op za 4 februari 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

wey76 schreef:
mud mate schreef:Als je breder gaat zul je het in ieder geval moeten compenseren in de hoogte. Ik ben over gestapt naar een 710 mm stuur en heb een riser van 40 genomen i.pl.v. flatbar. Zo te zien heb je in ieder geval 31.8 diameter stuur.

Wat bedoel je met die 40?

Ik ga als ik het doe dan van 580-620.
Het stuurtje dat je hebt gezien is heeft een rise van 20mm. Denk dat mud mate dat bedoelt. Kijk maar in de specificaties. 40mm vindt ik ook wel wat teveel van het goede, want dat is gelijk wel een erg grote stap. Iets van 40mm heb ik ook op mijn oude fiets, maar daar heb ik de stuurpen nu weer omgedraait, omdat ik het voor mijn EPE strandrace wel erg hoog vond staan.

Je kunt probleemloos het stuurtje in je fiets zetten dat je hebt gezien. Diameter is ook oversized, gewoon 31.8mm, net zoals je huidige stuur nu is. Als je het zeker wil weten zul je het even op moeten meten met een schuifmaat, maar aan de foto te zien moet het wel 31.8mm zijn bij je huidige stuur....

Verschil zul je zeker merken. En 20mm rise vind ik persoonlijk ook genoeg. Aan een breed stuur wen je snel. Soms alleen even oppassen in smalle passages... :wink:
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

Je kunt probleemloos het stuurtje in je fiets zetten dat je hebt gezien. Diameter is ook oversized, gewoon 31.8mm, net zoals je huidige stuur nu is. Als je het zeker wil weten zul je het even op moeten meten met een schuifmaat, maar aan de foto te zien moet het wel 31.8mm zijn bij je huidige stuur....
We hebben het opgemeten en is idd 31.8mm.
De linkt wat ik hier boven had gezet heeft stuur een rize van 35.
Alleen is stuur 670mm en dat is wel hele grote stap van 580mm naar 670mm
Het nadeel is dat het niet bij alle stuurtjes staat
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

je stuurtje kan je altijd nog inkorten. ik heb tijden met een wcs 580mm rondgereden, en dat beviel niet super. nu heb ik ook een 680mm met 20mm rise gekocht, en heb er intussen een 660mm van gemaakt. ik was eigenlijk in een uurtje aan het nieuwe stuur en stuurgedrag gewend.
wey76
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 14:14
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Ultimate

Bedankt allemaal voor het advies en tips.
Het is me nu een stukje duidelijker

Het word deze:http://www.biqq.nl/shop/artikel/200425/ ... 300-rizer-
Ik denk persoonlijk als ik voor de 35mm rize ga dat het te hoog word.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

wey76 schreef:
mud mate schreef:Als je breder gaat zul je het in ieder geval moeten compenseren in de hoogte. Ik ben over gestapt naar een 710 mm stuur en heb een riser van 40 genomen i.pl.v. flatbar. Zo te zien heb je in ieder geval 31.8 diameter stuur.

Wat bedoel je met die 40?
Bedoel je dan zoiets dit is een 670mm
http://www.biqq.nl/shop/artikel/200409/ ... -mtb-rizer

Ik ga als ik het doe dan van 580-620.
Ik had die 40 nodig, omdat ik bij mijn nieuwe frame iets kortere stuurbuis had. Kon dus niets eventueel met spacers ook maar iets compenseren.
40 = 40 mm rise van het stuur.plaatje wat jij leit zien had dus 35 mm rise. Dus je uiteinde van het stuur waar je handgrepen zitten, zitten dus zoveel mm hoger tov een flatbar. Je hebt de sturen dus in verschillende maten. Maar waarom maar zo'n kleine stap. Je kunt ook gewoon een 660 stuur of meer nemen en dan eventueel langzaam inkorten als de breedte niet bevalt totdat die comfortabel zit.
Plaats reactie