schakel problemen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
<-Marco->
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 10:35
Mijn mountainbike: Haikbike edition SL 2010

Al geruime tijd heb ik problemen met afstellen van mijn achter-derrailleur. Ondertussen al van alles geprobeerd, op het forum gezocht, you tube bezocht voor een filmpje. Ik heb het gedaan zoals beschreven beginnen aan het kleinste blad de kabel ontspannen daarna schakelen naar het volgende blad en dan draaien aan het verstelschroefje totdat deze naar het volgende blad schakelt. Zover geen problemen.

Waar het omgaat is dat er tussen het 4 en 5 blad een soort (dode) ruimte zit, op ieder blad schakelt mijn fiets top behalve tussen deze 2 bladen. En laat dat nu net het verzet zijn waar ik het liefst op fiets, best lastig die heuvels nemen als je terug wilt schakelen en je ketting begint tussen deze 2 bladen te flipperen....

Heeft iemand een tip wat ik daar aan zou kunnen doen.

Alvast bedankt.

Ondertussen heb ik mijn gehele derrailleur al uit elkaar gehaald en geolied, daar ligt het iig niet aan...
NEOS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 358
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 20:14

Misschien zijn dat juist de kransjes die versleten zijn en dus zou ik de cassette vervangen.
Vaak zijn de dit ook de kransjes die het meeste gebruikt. :-q
Voor verder advies ga naar je plaatselijke FM :bier:
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

<-Marco-> kun je iets meer info verschaffen?
Bijvoorbeeld; welke materiaal gaat het over en maakt het uit op welk voorblad de ketting staat?
Foto's kunnen veel duidelijk maken, misschien heb je idd gewoon versleten kransjes.
De hele cassette vervangen is dan niet altíjd noodzakelijk. Het kan ook, toch nog, een derailleur afstelling zijn of een scheve kooi. Onder spanning reageert de boel weer net even anders als in de takels (of op z'n kop :~ ).
Aan het weer ligt het niet...
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Kijk ook eens goed of de tandjes van die kransjes die je beschrijft 'logisch' recht staan. Ze staan namelijk nooit helemaal recht, maar wat jij beschrijft zou ook kunnen komen doordat een kransje een beetje krom is. Ik heb dat wel eens gehad bij een nieuwe cassette. Duurde lang voordat ik het gevonden had, maar toen ik het kransje recht gebogen was was het euvel wel verholpen.

Verder heb ik dit probleem ook wel eens gehad met een goedkope achterderailleur, die bleek gewoon krom en te blijven haken.
<-Marco->
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 10:35
Mijn mountainbike: Haikbike edition SL 2010

Bedankt voor de reacties, ik zal mijn cassette eens goed gaan nakijken.

Het materiaal is van shimano SLX achterderrialleur en shifters. Op elk voorblad is het probleem hetzelfde.
Wanneer ik er niet uitkom zal ik zeker even foto's plaatsen.

@PII gelukkig heb ik een fietsenstandaard :P
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

Een optie die we nog niet hadden genoemd is naar de plaatselijkefietsenhersteller rennen.
Maar het zelf doen leer je het meest van en het is nog leuk ook.
De storingen die je zelf oplost besparen natuurlijk ook nog geld. Volgens mij ben je wel een "zelfdoener" :-q
iig: Suukses en laat nog even weten wat de oorzaak was.
Aan het weer ligt het niet...
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

Als de kabel niet soepel meer loopt, kan het ook gebeuren dat hij slecht schakelt.
Schoonmaken of vervangen kan dan een oplossing zijn.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als ik dit soort problemen krijg, weet ik dat het tijd wordt naar mijn gewaardeerde LBS te gaan. Ik kom er dan zelf niet meer uit en ga zijn advies vragen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
<-Marco->
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 28 december 2011, 10:35
Mijn mountainbike: Haikbike edition SL 2010

Na een hoop geploeter is het helaas nog niet gelukt, de cassette ziet er nog goed uit. Uiteraard gebruikers sporen maar geen overmatige beschadigingen of slijtage.

@ Bert, lijkt me een heel goed plan. Volgende week maar even mijn fiets wegbrengen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb ook wel eens gehad dat-ie in het midden niet goed schakelde en verder wel. Toen was het een verbogen derailleurhanger. Zou ik zeker even naar kijken.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
PII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: ma 21 maart 2011, 09:33

LBS :-q
Aan het weer ligt het niet...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Lijkt mij een gevalletje 'verbogen derailleurpat'. Hoeft maar iets te zijn om een schakelprobleem te veroorzaken.
Check: ketting achter op kleinste kransje schakelen, als je dan van achter naar je bike kijkt moet de kooi van je derie evenwijdig lopen met je achterwiel. Wiel moet natuurlijk wel goed recht in de nokken van je frame geplaatst zijn.
Zie ook dit schetsje.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie