Tikkend geluid RockShox Recon

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Hallo,

Ik heb wederom :oops: een vraagje voor jullie.
Zoals de titel al aangeeft maakt mijn Recon (model 2011 en het betreft een 29er) een tikkend geluid bij het inveren. Het geluid kan het beste worden vergeleken met een ring die tegen een aluminium frame tikt.

Ik heb al wat met de druk gespeeld, beetje meer en beetje minder druk. Helaas geen effect voor wat betreft het getik. Het verstellen van de rebound is helaas ook niet de oplossing.
Verder heb ik gecheckt of de vorkbuis nog wat speling had in het balhoofd maar dat kan ik er ook niet in ontdekken dus schiet mij maar lek.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de druk over het algemeen wat lager heb staan dan dat het stickertje op de vork aangeeft. In het begin deed ik dat altijd wel maar had dan echt het gevoel dat de vork nauwelijks wat deed.
Verder is de vork 3 maandjes terug nog bij het servicecentrum van SRAM geweest omdat er een stofkap was los gekomen. Zouden zij misschien iets verkeerds hebben gedaan? Alhoewel, na die reparatie zat de tik er nog niet in dus schrap die opmerking maar weer.
Maar goed, ik word er zo zachtjes aan (zal jullie voor zijn :lol: ) wel getikt van dus wie weet de oplossing?
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Hmm, als bijna 100 keer gelezen en nog niemand een lumineus idee. Gelukkig is het geen bekend bij de Recon's dan maar dat betekend dan ook dat er met de mijne wél iets niet helemaal goed zit :((
Van ut weekend toch maar eens naar de LBS dan.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Misschien de voorvork een keertje smeren? Brunox fork deo zou goed moeten zijn las ik...

En anders geen idee! Keertje langs de winkel waar je hem gekocht hebt??

Succes met uitzoeken wat er tikt! En anders... gewoon terug tikken :winkie:
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

is de veerweg ook minder en maakt hij het geluid als de maximale veerweg is bereikt?
Who needs roads when there's dirt
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

@Benbijnanaamgenootfietsen
Die Brunoxspray heb ik nog nooit gebruikt maar Sinterklaas zou voor me kijken bij z'n LBS in Spanje :winkie:
Ik let er trouwens altijd wel op dat er niet teveel stof etc op zit en na ieder ritje worden de vorkpoten even schoon gemaakt.
Dat terug tikken helpt trouwens wel, we hebben soms hele gesprekken in morsecode :lol:

@ Twowheeler
Misschien had ik dat er even bij moeten zetten inderdaad maar mijn vork heeft een veerweg van 80mm en zo ergens rond 1/3 ingeveert te zijn maakt ie dat tikje. Maximaal ingeveert is ie nog nooit.
Dat tikje kun je ook voelen in het stuur trouwens.

Het maakt mij trouwens niet zoveel uit dat er een tik in zit maar ik ben bang dat ik hem nu aan het slopen ben.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
boxer 17
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: di 30 november 2010, 20:18
Mijn mountainbike: Sensa livinio / Specialized Dieverge / S works Tarmac SL6

probeer eens met je voorem in een zacht wiegende beweging te makenmet de druk naar voor gericht , mischien je balhoofdlagers?

Rock shoks je moet er geluk mee hebben , ik heb drie keer mijn reba moeten laten repareren in één jaar .
ik moet zeggen met mijn gewicht 105 kg krijgt het nog al voor zijn broek .
rijd nu magura Durin geen last meer

succes
gin techniek is okh techniek moi meh dienkn
boxer 17
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: di 30 november 2010, 20:18
Mijn mountainbike: Sensa livinio / Specialized Dieverge / S works Tarmac SL6

v
gin techniek is okh techniek moi meh dienkn
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Aan mn balhoofdlagers had ik ook al zitten denken ja. Geen idee hoe lang die mee móeten gaan bij gewoon normaal gebruik eigenlijk? En hoe kun je met zekerheid vaststellen dat die versleten zijn? Zijn er nog meer trucjes dan alleen die wiegende beweging? Het tikje is qua geluid lastig te traceren, zou eigen een stetiscoop moeten hebben.
Ik rij trouwens ook met een stuurpen van 120mm, krijgt een balhoofd dan ook meer voor zn broek? Heb er ook nog een centimeter spacers onder zitten.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Speling op balhoofd kan je controleren door je frame en de onderste bus van je balhoofd tussen duim en wijsvinger te nemen en dan je fiets heen en weer wiegen met de voorrem ingeknepen of je voorwiel tegen de muur!

Balhoofd is eerder verroest dan echt versleten! Als die versleten is heb je een "highway put" of wel een kuiltje in het lager waar je stuur in valt al je er aan draait. Voorwiel optillen en stuur heen en weer draaien.

Is je vork er uit geweest moet je bijna altijd het balhooft even na stellen.

Stuur pen lengte heeft geen invloed op de slijtage. Laten we zeggen praktische niet aantoonbaar
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

De zogeheten "Highway put" kan ik niet ontdekken. De vork is er al wel eens uit gehaald door mn LBS dus vraag me nu dus af of zij hem even na hebben gesteld?
Verder kan ik ook geen speling ontdekken als ik hem heen en weer wieg terwijl ie tegen een muur staat. Ja, wel iets maar dat hou ik op flex wat in de vork zit.
Zit niets anders op dat toch even terug te gaan naar de LBS binnenkort dus.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Ben benieuwd hoe het afloopt.
Lijkt mij overigens ook de beste weg gezien de fiets van 2011 is moet je nog wel garantie hebben op het geheel.

Succes
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

Ik weet niet hoe je zit met je technische skills.
Maar je hebt niet superveel technische kennis nodig om zo'n vork uit elkaar te trekken.
Handleiding incl alle fimpjes zijn door Scram zelf op het net gezet, gewoon lezen en je gezond verstand gebruiken.
Garantie of geen garantie als je de tijd ervoor neemt en de juiste materialen gebruikt in combinatie met een beetje analytisch vermogen dan stelt het allemaal geen drol voor.
De beste LBS ben jezelf. (mits je bovenstaande hebt)

Gr Hans
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Ik probeer inderdaad wel zoveel mogelijk zelf te doen. Heb inmiddels ook wel al het gereedschap liggen waarmee ik 95% zelf kan doen. Als mn vrouw me kwijt is dan komt ze al met een bak koffie naar de garage :lol:

Ben net effe naar mn LBS geweest om te achterhalen of de tik nu uit het balhoofd komt of uit de vork. Hoe dan ook zal er ergens iets vervangen moeten worden en aangezien ie nog in de garantieterperiode zit laat ik dit verhaal effe aan hun over. Zij gaan er toch vanuit dat het in de vork zit terwijl im eigenlijk al van overtuigd was dat het in het balhoofd zat. Als het in de vork zit dan moet het volgens hun in het gedeelte zitten waar de lock-out zit. Die werkt opzich goed (net zoals de rest van de vork) maar als ze de vork open halen dan zien ze het vanzelf.
Ga de fiets vanmiddag maar eens brengen en dit keer niet in mn fietskloffie. Hopelijk is ie snel klaar want een dag niet gebiked is een dag .....
Op mn transportfiets heb ik toch minder lol :(
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Zo, m'n vorkje is weer terug :bier:
Het euvel zat hem kennelijk in een bus waaraan de lock-out vast zit. Deze bus zat niet goed vast. De boel is weer vast gezet en de tik is eruit.
Bij het ritje van de LBS terug naar huis viel me al meteen op dat de vork nu soepeler veert. Als ik erop ga zitten zakt ie meteen een centimetertje in, dat doet ie anders nooit hoor :lol: En ja, de vork staat op dezelfde druk.
Ik vraag me nu dus af of ik niet altijd (hoe zeg je dat?) semi gelockt heb gereden?

Ik heb mn Bulls nu vanaf maart dus alles is onder garantie gefikst :-q
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Eind goed al goed :-q
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Plaats reactie