Band aan velg gelijmd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JusTloveMud
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 11 december 2008, 10:52
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.8 SL

Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht en wou af van de standaard banden die hier onder zaten. Aangezien mijn fiets een tubeless ready velg heeft twee tubeless ready banden van schwalbe besteld, en deze wou ik net monteren. Normaal gesproken niet zo heel veel moeite..

Nu kom ik er toch mijn grote verbazing achter dat de non tubeless banden (waar dus gewoon een binnenband in zit) vastgelijmd zijn aan mijn velgen. Hoe is dit los te krijgen? Kan iemand mij ook een zinnige reden geven waarom dit gedaan is? Als ik bij de fietsenzaak dit aangeef en dit als ongewenst beschouw, hoe groot is dan de kans dat zij voor mij de banden kostenloos los maken?


Groet,

JLM
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Hoe weet je zo zeker dat ze aan de velg zitten vastgelijmd?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Zijn het geen tube wielen?
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Lijkt met stug dat ze band hebben vastgelijmd. Als de fiets een tijdje staat of gebruikt is, kan het zijn dat de band wat plakt aan de velg. Of de draad van de band zit heel goed in de sleuf van de velg. Dan kost het wel eens wat moeite om de band los te krijgen. Soms kost het wel wat kracht om de band uit de velg te drukken. Dat is vaker met tubeless velgen, omdat die luchtdicht moeten kunnen afdichten langs de sleuf.

Want het lijkt me erg stug dat je LBS de banden vastgelijmd zijn. Dit doen ze alleen bij tubebanden (maar dan zijn de velgen ook heel anders).
JusTloveMud
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 11 december 2008, 10:52
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.8 SL

Ik heb inmiddels de wielset alweer terug met de Tubeless banden er onder. De lbs heeft er naar gekeken en toch geconcludeerd dat er iets fout gegaan moet zijn, want de band zat hier en daar vastgelijmd en in de overige gedeeltes gewoon muurvast in de rand..

Anyway: Problem solved :)
Plaats reactie