Howto: gelijktijdig'tegengesteld' schakelen vóór en achter?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Even de zoekfunctie gebruikt maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.

Mijn vraag is of er speciale technieken of adviezen zijn wanneer je gelijktijdig vóór en achter van blad wilt wisselen en dan in de 'tegengestelde' richting. Dus:

Je rijdt een helling op en je wilt vóór terug van groot naar midden, maar achter wil je dan 1 of 2 bladen zwaarder schakelen. Vóór schakel je naar binnen, achter naar buiten.

Of andersom. Je komt net puffend boven op een heuvel aan en wilt weer aanzetten. Vóór schakel je dan naar een groter blad , maar achter wil je ook nog even een iets groter tandwiel hebben. Dan schakel je vóór naar buiten en achter naar binnen.

Ik schakel nu altijd één voor één. Dus -afhankelijk van de omstandigheden- eerst vóór dan achter of andersom. Dat doe ik omdat me opviel dat wanneer ik tegelijkertijd tegen mijn shifters duw voor vóór en achter, het vaak een heleboel kettinggeratel geeft. Daardoor houd ik even in en dat kost alsnog snelheid en ritme.

Zijn er mensen die hier speciale tips voor hebben?
Raggen!
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Ik schakel zo vaak gelijktijdig en het gaat altijd prima. Je moet dan alleen niet onder belasting schakelen...
klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

ook ik druk regelmatig beide shifters tegelijkertijd in. Moet kunnen dus.
DAMN!
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

klimpetje schreef:ook ik druk regelmatig beide shifters tegelijkertijd in.
Zou dat bij jou dan toch van invloed zijn op de levensduur van je ketting? :lol:
Live life on the edge, the view is much better there!
klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

er is niks met mijn levensduur van de ketting. Dat ongelukje toen, was met een gloednieuwe ketting!
DAMN!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ludozzz schreef:Ik schakel zo vaak gelijktijdig en het gaat altijd prima. Je moet dan alleen niet onder belasting schakelen...
+ 1. Zo werkt het. Gelijktijdig schakelen kan makkelijk, maar niet onder druk op een helling of tijdens het aanzetten.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

zolang je maar een gelijkmatige cadans te pakken hebt geeft het nooit problemen
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje inhouden wanneer je voor schakelt (achter werkt 't altijd wel).
Samen gaat ook altijd goed.
Ik heb meestal dat wanneer ik voor naar een kleiner blad schakel, dat ik achter 1 klikje zwaarder moet, anders is de overgang te groot.
Andersom (dus voor naar een groter blad) voel ik dat meestal niet zo.
Maar moet dus gewoon kunnen, maar met beleid, niet voluit op de pedalen stampen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Wat betreft de "How To" geen aanvullingen, moet in theorie gewoon werken mits niet onder volle belasting.

Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).

Klinkt als een oplossing zoeken voor een probleem dat je zelf bijna altijd kunt vermijden...
Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het handig is of veel tijdswinst oplevert.

Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland :wink:
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Ik ga zo wel naar een lichter verzet niet naar een zwaarder.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

vasquez schreef:Wat betreft de "How To" geen aanvullingen, moet in theorie gewoon werken mits niet onder volle belasting.

Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).

Klinkt als een oplossing zoeken voor een probleem dat je zelf bijna altijd kunt vermijden...
Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het handig is of veel tijdswinst oplevert.

Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland :wink:
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik gebruik het gewoon om een zo soepel mogelijk overgang te krijgen als je met je voorbladen schakelt, zodat je niet opeens in het niets trapt of juist te zwaar. Als je eer je voorblad en daarna je cassette schakelt ben je juist alleen maar meer tijd kwijt omdat je tijdens het schakelen niet vol door kan trappen.
Kom maar een keertje in bergschenhoek biken, en dan zie je dat je niet altijd alle tijd hebt om te schakelen, als je een beetje door wilt rijden....
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ludozzz schreef:Ik schakel zo vaak gelijktijdig en het gaat altijd prima. Je moet dan alleen niet onder belasting schakelen...
+ 1. alleen voor onder belasting schakelen levert bij mij al chainsuck op in droog weer... :~. alleen voor schakelen onder belasting (klim) levert al problemen hier..
life starts @ 150bpm...
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

vasquez schreef: Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).
Ik ben het hier toch ook echt niet mee eens. De overgang is gewoon mooier door dubbel te schakelen, heeft niets met al dan niet anticiperen te maken.
vasquez schreef: Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland :wink:
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
Juist met dubbel schakelen kán ik het juiste verzet kiezen :-q
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

Zoals al eerder vermeld, is de overgang vaak te groot als je alleen voor schakelt.
Als ik voor schakel, schakel ik uit automatisme achter ook altijd tegengesteld (of juist niet tegengesteld; maar dat zijn dan van die 'ow...SHIT'-momenten :wink: ).
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Superbärt schreef:Juist met dubbel schakelen kán ik het juiste verzet kiezen :-q
Zoveel fietsers, zoveel meningen en voorkeuren :winkie:

Begrijp mij niet verkeerd hoor, "verboden verzetten" zeggen mij ook niet altijd wat en eventuele extra sljtage neem ik voor lief, so be it.
Maar kijk eens goed naar je tandwielverhoudingen, feit is en blijft dat veel mensen de meest onlogische en vaak overbodige verzetten (langdurig) rijden.....

Als je op het laatste moment groot EN klein gelijktijdig moet schakelen had je groot waarschijnlijk al eerder een keuze moeten of op zijn minst kunnen maken :wink:

Maar goed, kwestie van voorkeur, het gaat erom of het kan en dat laatste kan (ook) ik bevestigen!
Plaats reactie