Even de zoekfunctie gebruikt maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.
Mijn vraag is of er speciale technieken of adviezen zijn wanneer je gelijktijdig vóór en achter van blad wilt wisselen en dan in de 'tegengestelde' richting. Dus:
Je rijdt een helling op en je wilt vóór terug van groot naar midden, maar achter wil je dan 1 of 2 bladen zwaarder schakelen. Vóór schakel je naar binnen, achter naar buiten.
Of andersom. Je komt net puffend boven op een heuvel aan en wilt weer aanzetten. Vóór schakel je dan naar een groter blad , maar achter wil je ook nog even een iets groter tandwiel hebben. Dan schakel je vóór naar buiten en achter naar binnen.
Ik schakel nu altijd één voor één. Dus -afhankelijk van de omstandigheden- eerst vóór dan achter of andersom. Dat doe ik omdat me opviel dat wanneer ik tegelijkertijd tegen mijn shifters duw voor vóór en achter, het vaak een heleboel kettinggeratel geeft. Daardoor houd ik even in en dat kost alsnog snelheid en ritme.
Zijn er mensen die hier speciale tips voor hebben?
Howto: gelijktijdig'tegengesteld' schakelen vóór en achter?
Zou dat bij jou dan toch van invloed zijn op de levensduur van je ketting?klimpetje schreef:ook ik druk regelmatig beide shifters tegelijkertijd in.
Live life on the edge, the view is much better there!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 613
- Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
- Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
- Contacteer:
er is niks met mijn levensduur van de ketting. Dat ongelukje toen, was met een gloednieuwe ketting!
DAMN!
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10859
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
+ 1. Zo werkt het. Gelijktijdig schakelen kan makkelijk, maar niet onder druk op een helling of tijdens het aanzetten.Ludozzz schreef:Ik schakel zo vaak gelijktijdig en het gaat altijd prima. Je moet dan alleen niet onder belasting schakelen...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Beetje inhouden wanneer je voor schakelt (achter werkt 't altijd wel).
Samen gaat ook altijd goed.
Ik heb meestal dat wanneer ik voor naar een kleiner blad schakel, dat ik achter 1 klikje zwaarder moet, anders is de overgang te groot.
Andersom (dus voor naar een groter blad) voel ik dat meestal niet zo.
Maar moet dus gewoon kunnen, maar met beleid, niet voluit op de pedalen stampen.
Samen gaat ook altijd goed.
Ik heb meestal dat wanneer ik voor naar een kleiner blad schakel, dat ik achter 1 klikje zwaarder moet, anders is de overgang te groot.
Andersom (dus voor naar een groter blad) voel ik dat meestal niet zo.
Maar moet dus gewoon kunnen, maar met beleid, niet voluit op de pedalen stampen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 851
- Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
- Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon
Wat betreft de "How To" geen aanvullingen, moet in theorie gewoon werken mits niet onder volle belasting.
Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).
Klinkt als een oplossing zoeken voor een probleem dat je zelf bijna altijd kunt vermijden...
Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het handig is of veel tijdswinst oplevert.
Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).
Klinkt als een oplossing zoeken voor een probleem dat je zelf bijna altijd kunt vermijden...
Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het handig is of veel tijdswinst oplevert.
Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 346
- Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
- Contacteer:
Ik ga zo wel naar een lichter verzet niet naar een zwaarder.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 342
- Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
- Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond
Hier ben ik het niet mee eens. Ik gebruik het gewoon om een zo soepel mogelijk overgang te krijgen als je met je voorbladen schakelt, zodat je niet opeens in het niets trapt of juist te zwaar. Als je eer je voorblad en daarna je cassette schakelt ben je juist alleen maar meer tijd kwijt omdat je tijdens het schakelen niet vol door kan trappen.vasquez schreef:Wat betreft de "How To" geen aanvullingen, moet in theorie gewoon werken mits niet onder volle belasting.
Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).
Klinkt als een oplossing zoeken voor een probleem dat je zelf bijna altijd kunt vermijden...
Dat het technisch mogelijk is wil nog niet zeggen dat het handig is of veel tijdswinst oplevert.
Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
Kom maar een keertje in bergschenhoek biken, en dan zie je dat je niet altijd alle tijd hebt om te schakelen, als je een beetje door wilt rijden....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
+ 1. alleen voor onder belasting schakelen levert bij mij al chainsuck op in droog weer... . alleen voor schakelen onder belasting (klim) levert al problemen hier..Ludozzz schreef:Ik schakel zo vaak gelijktijdig en het gaat altijd prima. Je moet dan alleen niet onder belasting schakelen...
life starts @ 150bpm...
Ik ben het hier toch ook echt niet mee eens. De overgang is gewoon mooier door dubbel te schakelen, heeft niets met al dan niet anticiperen te maken.vasquez schreef: Ik ben echter wel van mening dat met 2 bladen tegelijk willen/moeten schakelen eigenlijk alleen voorkomt als
je het terrein niet goed leest en vooraf zeer waarschijnlijk al in een verkeerde versnelling hebt gezeten (lees : niet optimaal gekozen).
Juist met dubbel schakelen kán ik het juiste verzet kiezenvasquez schreef: Als je beter anticipeert heb je tijd zat om het juiste verzet te kiezen, zeker in ons vlakke Nederland
Dus meer een kwestie van : "Hoe/wanneer gebruik ik de welke versnelling" en niet zo zeer of gelijktijdig schakelen kan of mag.
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 705
- Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
- Contacteer:
Zoals al eerder vermeld, is de overgang vaak te groot als je alleen voor schakelt.
Als ik voor schakel, schakel ik uit automatisme achter ook altijd tegengesteld (of juist niet tegengesteld; maar dat zijn dan van die 'ow...SHIT'-momenten ).
Als ik voor schakel, schakel ik uit automatisme achter ook altijd tegengesteld (of juist niet tegengesteld; maar dat zijn dan van die 'ow...SHIT'-momenten ).
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 851
- Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
- Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon
Zoveel fietsers, zoveel meningen en voorkeurenSuperbärt schreef:Juist met dubbel schakelen kán ik het juiste verzet kiezen
Begrijp mij niet verkeerd hoor, "verboden verzetten" zeggen mij ook niet altijd wat en eventuele extra sljtage neem ik voor lief, so be it.
Maar kijk eens goed naar je tandwielverhoudingen, feit is en blijft dat veel mensen de meest onlogische en vaak overbodige verzetten (langdurig) rijden.....
Als je op het laatste moment groot EN klein gelijktijdig moet schakelen had je groot waarschijnlijk al eerder een keuze moeten of op zijn minst kunnen maken
Maar goed, kwestie van voorkeur, het gaat erom of het kan en dat laatste kan (ook) ik bevestigen!