Onderhoudsinterval Fox voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Wat is ongeveer een goed interval om een voorvork (Fox) te laten servicen? Ik heb er nu ongeveer 2500 km mee gereden.
Bij intensief gebruik komen er hoge piepgeluidjes uit, het lijkt of er een nest jonge vogeltjes in zit.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

klik

1x per jaar dus, of na 200 uur fietsen
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dank je. Het wordt dus wel tijd nu :oops:
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Mijn ervaring is nu dat een FOX-vork toch echt wel bij 2000km een servicebeurt nodig heeft!
1x per jaar of bij 200uur is (in mijn geval) echt niet voldoende!

Heb nu een RLC 2011 model met kashima-coating die harder en dus meer slijtvast zou moeten zijn. Toch zag ik na de Transalp weer enkele slijtage streepjes ontstaan op de linker vorkpoot wat voor mij het teken was dat ik eigenlijk weer te laat met de servicebeurt was.

Ik had voor de Transalp bij de LBS nog aangegeven dat ik het fijn zou vinden als de vork nog ff gecheckt werd, maar hun zeiden toen dat er eigenlijk nog niks mee kon gebeuren omdat er pas net iets meer als 1250km mee gereden was.
Maar de drie ritten in de regen waren dus schijnbaar toch genoeg om vuil door de sealings heen te krijgen waardoor de vorkpoten zeer lichte slijtage hebben opgelopen. Dit was ook merkbaar want de vork functioneerde opeens wel heel erg stroef.

Gelukkig is dit nu wel bij Sabma bekeken en behoud ik mijn garantie mocht het nodig zijn. Was er nu zeg maar NET op tijd bij wat verdere schade heeft voorkomen.

Met een Fox uit 2008 heb ik ook al ervaren hoe 'gevoelig' de vorken zijn, zelfs 3 servicebeurten in één seizoen was toen niet voldoende met als gevolg ingesleten vorkpoten. Totaal aantal kilometers stond dat jaar op iets meer dan 7000 met die vork. Ben daardoor erg alert geworden en zorg ook altijd dat mijn voorvork netjes schoon is voor een volgende rit en werk ik met Brunox...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En juist die Brunox is mij dan weer afgeraden door degene die mijn vork geserviced heeft... Hij vond het zinloos spul (ik heb niet de kennis om te beoordelen of dat klopt).
Ik rijd niet zoveel als jij, maar mijn Talas zag er van binnen en buiten na ongeveer 2.500km nog als nieuw uit. Ik rijd lokale rondjes, Limburg, Ardennen en een week Alpen per jaar.

Wat ik eraan doe is simpel: grondig schoonmaken, dwz met een kwast zelfs het laatste beetje zand/stof op de seals weghalen na elke rit. Elke paar ritten drup ik wat gewone olie op de seals, veer de vork een paar keer in en veeg het overtollige af.

Ik kreeg wel de tip om de viltringen die onder de seals zitten goed in de olie te houden. Die waren bij mij wat (te) droog. Maar desondanks was m'n vorkje dus nog perfect na die 2.500km :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Heb ff de Owner's Manual van de 2011 vork ingescand...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XGO3RTWX.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Trek zelf maar je conclusies hieruit. ;)

Wat betreft de Brunox... Bij mijn Fox uit 2008 gebruikte ik dit nog niet (kon het middeltje niet eens) en toen gebeurde precies het zelfde. :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Brunox, WD40 en siliconenspray, tja...
Ik ben van mening dat 't toch wel vies wordt, met of zonder een laagje smeermiddel op de poten.
Maar vuil schuift wel makkelijker over de poten wanneer er een filmpje smeermiddel tussen stof/zand en de vorkpoten zit.
Een beetje vettigheid op de vorkpoten is dus wel mijn ding.

Maar de Franse collega van Sabma raadde mij het gebruik van die middeltjes af, de poten zouden van zichzelf glad genoeg zijn.
Ook hij hechtte meer waarde aan voldoende olie op de vilten ringen in de seals.
Sindsdien sta ik in tweestrijd. M'n gevoel volgen of het advies van de echte vakman.
Dat laatste lijkt mij toch verstandiger.

Back on topic, Fox en RS vorken kunnen heel hard slijten, zeker wanneer de vorkolie niet meer in goede conditie is. Dus beter te vroeg dan te laat servicen.
Wanneer het piept alsof er een nestje vogels in zit, dan heb je veel te lang gewacht.
Ik hoop dat de schade meevalt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Hij piept niet permanent hoor, maar hem zeker laten servicen. Ik zal nog laten weten wat het resultaat is.

Dank tot zover voor de adviezen!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Als ik mijn fiets lange tijd niet gebruikt, zet ik 'm op de kop. Dan blijven die seals mooi vochtig...
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

ThaSingleTrackMastah schreef:Brunox, WD40 en siliconenspray, tja...
Ik ben van mening dat 't toch wel vies wordt, met of zonder een laagje smeermiddel op de poten.
Maar vuil schuift wel makkelijker over de poten wanneer er een filmpje smeermiddel tussen stof/zand en de vorkpoten zit.
Een beetje vettigheid op de vorkpoten is dus wel mijn ding.

Maar de Franse collega van Sabma raadde mij het gebruik van die middeltjes af, de poten zouden van zichzelf glad genoeg zijn.
Ook hij hechtte meer waarde aan voldoende olie op de vilten ringen in de seals.
Sindsdien sta ik in tweestrijd. M'n gevoel volgen of het advies van de echte vakman.
Dat laatste lijkt mij toch verstandiger.

Back on topic, Fox en RS vorken kunnen heel hard slijten, zeker wanneer de vorkolie niet meer in goede conditie is. Dus beter te vroeg dan te laat servicen.
Wanneer het piept alsof er een nestje vogels in zit, dan heb je veel te lang gewacht.
Ik hoop dat de schade meevalt...
Ik kreeg bij een lezing van de raceafdeling van WP suspension te horen dat de vorkpoten met gewone minerale motorolie af en toe gesmeerd moesten worden. Als ze te droog staan, dan werkt de vork niet goed. (heb je te veel wrijving)
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

De Brunox is er juist voor om de viltringen vettig te houden. En een Fox zweet altijd een heel klein beetje.
Een vochtige poot bij een RS zou inhuoden dat je te laat bent met de beurt bij de Fox hoort dat zo.

Als een Fox piept ben je veel te laat voor je beurt. Ik hou een termijn van 2x de fabriekstermijn aan en dat werkt perfect. Maar dan hou ik hem wel goed bij.
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

2x de fabriektermijn is volgens de eerder geposte manual 30 uur, als je gemiddeld 20 fietst is dat dus 600 km fietsen x2 = 1200 km

als je dan de fabriektermijn aanhoud is dat voor sommige mensen elke week! dat vind ik nogal heftig, dan zou je bekant 2 foxen moeten rouleren omdat er altijd eentje bij je service center ligt :D
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Brunox deospray aanbrengen op de vorkpoten wanneer deze zuiver zijn gemaakt.
Dan enkele keren de vork doorveren, dan zie je dat er nog steeds vuil omhoog komt.
Dit vuil weer wegvegen en schoon is ze.

Ik doe dit al jaren, en heb nog geen krasje op een binnenpoot gezien ;)
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

mtbdriver schreef:Ik doe dit al jaren, en heb nog geen krasje op een binnenpoot gezien ;)
Heb je ook enig idee hoeveel kilometers jou vork met Kashima-coating nu heeft gemaakt? En heeft deze al eens servicebeurt gehad, of niet?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Er is een verschil in service en service. Opsturen en olie verversen (en alles wat verder nodig is) heeft een wat langere termijn, maar zelf ben je ook "verplicht" conform manual er "wat aan te doen".

Kermit haalt het al aan; iedere X-uur zou je de foamringen onder de seals moeten be-oliën. Hoe? Dat zegt fox er helaas niet bij. Theoretisch kun je met een schroevendraaier de seals lichten, maar ten eerste wil dat vrijwel niet, en ten tweede schiet je zomaar uit, met een kras op je binnenpoot tot gevolg. Ik heb ooit ergens de tip gezien om met de punt van een tie-wrap ruimte te creëren tussen seal en binnenpoot, dan zou je wat olie kunnen opdruppelen. Of het werkt, no idea. Zonder binnenpoot is het verwijderen van de seal/dichtring al een hele heisa, laat staan met de binnenpoot erin.

Ik gebruik een stukje keukenpapier, bevochtigd met wat vorkdeo om de binnenpoten en seals schoon te maken. Desondanks schijn ik nog te weinig te doen, bij de laatste servicebeurt werd ik gewezen op "wear" aan de linkerbinnenpoot. Misschien is een service-interval van 5000 km dan toch niet genoeg, ga ik te lomp met mn spullen om. De werking lijkt vooralsnog nog onverminderd goed, dus mij hoor je niet.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie