Voorvork lucht of veer?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
smullie
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 16 augustus 2007, 10:10
Mijn mountainbike: Scott Voltage FR 30 Specialized Enduro SL

Ik ben zo'n beetje aan het kijken naar een nieuwe vork. Maar wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen een air en een coil vork?
Its no fun when it doesn't hurt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het veermedium :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Dat is wel heeeeel kort door de bocht Kermit;)

Het grote voordeel van een lucht vork is het preciezer instellen van de veer eigenschappen / demping karakteristieken. Dit is dus simpelweg te regelen door met de luchtpomp meer of minder lucht in de betreffende luchtkamer te stoppen (ligt een beetje aan de betreffende vork en hoeveel luchtkamers deze in een vorkpoot heeft). Bij een Coil vork zul je dus de veer moeten veranderen, maar ook dit hoeft niet lang te duren. Ook vind heb ik het gevoel bij een lucht vork dat de aanwezige veerweg beter benut wordt.

Een coil vork vind ik naar mijn mening soepeler en iets beter aanspreken dan een lucht vork. Met sneller aanspreken bedoel ik het "los breek punt", het moment van het actief worden van de vork.

Dus op een rijtje:

Coil
+ Soepeler aanspreken
+ Beter aanspreken
+ Geen probleem met lucht lekkages door bijvoorbeeld een beschadigde seal (komt niet gek veel voor maar het kan)
+/- Minder preciezere instelling (Hoe minder poespas erop zit des te minder er qua instellen fout kan gaan)
- Zwaarder vork
- Andere coil op voorraad hebben mocht de huidige coil te slap of te sterk zijn

Air:
+ Lichter
+ Gebruikt de veerweg beter naar mijn mening
+ Instellen dmv een luchtpomp
- Instellen kan een pain in the ass zijn
- Mocht er iets niet goed zijn met de seals, kans op lucht lekkage
smullie
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 16 augustus 2007, 10:10
Mijn mountainbike: Scott Voltage FR 30 Specialized Enduro SL

@steve,.... dat zijn reacties waar je wat aan hebt,..Thnx :-q
Its no fun when it doesn't hurt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar daar zijn nog wel een paar kanttekeningen bij te zetten...
Want een luchtvork is van nature progressiever dan een coilvork (tenzij daar progressief gewonden veren inzitten, jaja ;-)), dus het zou logischer zijn dat de coil de veerweg makkelijker benut.

Maar aan luchtgeveerde vorken (en dempers) is zoveel ontwikkeld de laatste jaren... juist om de veerkarakteristiek meer in de buurt van een coilvork te krijgen. Daarom zijn bv de negatieve luchtkamers bedacht, die de positieve kamer ahw tegenwerken.
De vroeger grote verschillen in veerkarakteristiek zijn daardoor veeeeel kleiner geworden.

Demping staat daar los van, die gebeurd bij elke fatsoenlijke vork dmv olie. Wat er allemaal instelbaar is aan demping hangt vooral van de prijsklasse van de vork af. Waarbij meer niet altijd beter is: als je kennis tekort schiet heb je meer aan een goede vaste fabrieksafstelling en alleen een instelbare rebound.

Maar of je nu heel veel hebt aan een diepgravend theoretisch verhaal?
Als we de boel een beetje simplificeren kun je denk ik wel concluderen dat je voor de meeste toepassingen waarbij gewicht redelijk van belang is gewoon een luchtvork moet nemen. Dus voor xc, marathon, am gebruik.
Je ziet dat ook aan het aanbod, er zijn niet veel goede coilvorken meer in deze categorie (Fox 32 Vanilla is wel een toppertje en niet heel zwaar).

Ga je meer de heftige kant op komen de coilvorken in beeld, maar ook daar is nog genoeg luchtaanbod.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

stevo87 schreef: Coil...etc.
Duidelijk verhaal
+ Geen probleem met lucht lekkages door bijvoorbeeld een beschadigde seal (komt niet gek veel voor maar het kan)
Mijn twee cent: bij een beschadigde seal/keerring op een oliegedempte vork lekt die wel olie. Niet heel bevorderlijk voor de werking van je (schijf)remmen. Het probleem is minder acuut dan bij een luchtvork, maar toch...
+/- Minder preciezere instelling (Hoe minder poespas erop zit des te minder er qua instellen fout kan gaan)
Dat hangt m.i af van de kwaliteit van het dempingslichaam en de instelmogelijkheden niet van het type vering.

Overigens kan je bij beide typen vork de demping van een niet instelbare versie aanpassen door er dikkere of dunnere olie in te doen. Dat is wel meer werk en een stuk prijziger.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

zeroground schreef:
stevo87 schreef: Coil...etc.
Duidelijk verhaal
+ Geen probleem met lucht lekkages door bijvoorbeeld een beschadigde seal (komt niet gek veel voor maar het kan)
Mijn twee cent: bij een beschadigde seal/keerring op een oliegedempte vork lekt die wel olie. Niet heel bevorderlijk voor de werking van je (schijf)remmen. Het probleem is minder acuut dan bij een luchtvork, maar toch...
Je haalt demping en vering door elkaar.

Vering gebeurt door lucht of coil. Demping zit dan meesal in de andere poot en die gebeurt toch bijna altijd door olie (bij een beetje fatsoenlijke vork)
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Plaats reactie