promax kabelschijfrem remt nauwelijks

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hacky97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 4 oktober 2010, 21:38

Hallo mensen, ik ben nieuw hier en ik moet eerlijksheidshalve bekennen dat ik maar om 1 reden hier lid ben geworden: Een antwoord op mijn vraag.

Ik heb gisteren van een vriend een "flash fire" MTB gekocht. Foeilelijk fullsuspension ALU matwit / paars frame met prachtige smalle zwarte velgen, superbanden van schwalbe, mooie matzwarte achtervork, goedkope verende voorvork zonder demping, shimano deore derailleur en promax kabelschijfremmen.

Die laatste vormt het probleem: De beide remmen voor en achter remmen nauwelijks. Als ik al mijn kracht in de remmen knijp krijg ik nog geen stoppy voor elkaar. Niet dat dat heel belangrijk is, maar ik wil met 2 vingers makkelijk snel tot stilstand kunnen komen.

het lijkt wat op deze, alleen geen metalen leidingen :
Afbeelding
Typenummer onbekend. Metalen heveltje en ronde 25mm busjes

Ik heb het hele spul al uit elkaar gehad, de leidingen gesmeerd, de schijven gepoetst met aceton, de blokjes met aceton behandeld en zelf de vijl er bij gehaald, maar veel beter wordt het er niet van. Het is zo'n systeem met ronde cylindertjes en het heveltje waar de kabel aan zit, draait zo het schoentje naar binnen.

Is het gewoon en goedkoop merk of doe ik zelf iets fout? Iets anders dan het kabeltje of de blokjes kan het toch niet zijn?
Kacheltje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 22:31
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen!

Persoonlijk vind ik kabelschijfremmen een drama, nauwelijks voordeel t.o.v. V-brakes/

Waarom remmen ze niet? knijp je de hendel helemaal in tot het stuur?
Scott Scale Elite 29 / Full XT / DT Swiss / FOX RL / Magura
hacky97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 4 oktober 2010, 21:38

Tsja, ze zaten erop. Zijn hydraulische schijfremmen veel beter dan? Die zijn op ebay en marktplaats voor weinig te vinden zag ik.

Ik knijp ze zo hard mogelijk in, niet helemaal tot het stuur, want ik heb ze zo strak mogelijk afgesteld.
Jap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: di 25 juli 2006, 13:13
Mijn mountainbike: Plastic anthem

Heel snel wegmikken en andere erop zetten. Ik ken deze remmen van mijn tijd bij een fietsenmaker; worden nooit beter dan dit. Geen grap, echt waar; waardeloos en gevaarlijk spul.
hacky97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 4 oktober 2010, 21:38

Was ik al bang voor Jap. Bedankt.

Fietsenmaker "Pleij" hier in Wierden kende ze niet en raadde een stel Shimano's aan voor 30 euro per stuk. (geen hydraulische helaas) Aangezien ik het wel budget wil houden, maar niet troep denk ik dat ik die eens ga proberen. als dat dan niet werkt dan kan ik de fietsenmaker aan zijn jasje trekken.

Die hydraulische die ik had gezien waren toch wel wat duurder dan dat. (Ik had biedingen gezien, maar die komen vast over de 100 euro uit. )
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Kacheltje schreef:Persoonlijk vind ik kabelschijfremmen een drama, nauwelijks voordeel t.o.v. V-brakes/
Welke type's schijfrem vergelijkt u met welk type's v-brake's?

Mechanische schijfremmen kun je stukken beter laten remmen met FMJ's van Avid.
Maar ik moet toegeven dat je bij Promax niet teveel moet verwachten qua prestaties.
Echter mag je niet alle mechanischeschijfremmen in het hoekje van de slechte prestaties schuiven,dat zou te kort door de bocht zijn.

Wat zijn je verwachtingen bij Shimano's van € 30.- ? :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Promax set zal nooit wat gaan worden, bijna alles is beter:

Erg goede velgremmen, V-brake's: bv. Avid SD 5 en 7, Shimano XT. Goedkoper dan schijfremmen, maar bij regen en modder duidelijker minder krachtig, bij droog weer goed genoeg.
Goede hydrolische velgrem: Magura HS 33. Beste compromis tussen velgrem en schijfrem. Onverwoestbaar, nauwelijks onderhoud.
Hydrolische schijfremmen, de beste, ook bij nattigheid en modder: Shimano XT, Magura Louise en Julie, Avid juicy 3 en 5, Avid Elixer, Formula RX en Oro, etc.etc.. Maar voor 30,- gaat een setje niet lukken!
Ter orientatie zie bv.: http://www3.hibike.de/shop/catalog/tn/m ... emsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Zo zijn er nog veel meer sites!

Succes met je keuze!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

hacky97 schreef:....Fietsenmaker "Pleij" hier in Wierden kende ze niet en raadde een stel Shimano's aan voor 30 euro per stuk. (geen hydraulische helaas)......
Ik heb nooit mechanische schijfremmen van Shimano gezien. Evengoed betekent dat niet dat het niet kan, ik weet ook niet alles. Maar ik ging toch voor zo'n setje of deze en anders die hier, mits je huidige schijven passen.
Denk op het gebied van remmen aan twee dingen:
- Het belangrijkste onderdeel op je bike. Niet kunnen trappen is lastig, niet kunnen remmen nog veeeeel lastiger
- Remmen kunnen ook overgezet worden op een volgende bike (al geldt dat voor veel onderdelen).

En blijf weg van de mechanische schijfremmen! Wel goedkoop, maar die kracht ga je zo niet overbrengen. Daarvoor zijn de brakepads toch echt te klein. Dat geldt OOK als er Shimano op staat.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Je vindt je fiets foeilelijk, remt niet, slechte vork. Lijkt me niet echt een fiets om de bossen mee in te gaan.
Spaar voor een andere en stop met investeren.
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
jslaman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 11:44
Mijn mountainbike: Bergamont Revox LTD

in de markt sectie van dit forum staat een hayes stroker ride schijfremset te koop voor €70. Wellicht is het iets voor je. Levert in ieder geval meer dan voldoende remkracht.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor hetzelfde geld is beter verkrijgbaar, het hydraulische instapmodel is maar een paar EUR duurder. Vraag blijft of je in zo'n fiets moet investeren...
Ramon 73 schreef:Ik heb nooit mechanische schijfremmen van Shimano gezien. Evengoed betekent dat niet dat het niet kan, ik weet ook niet alles.
In het kader van de bijscholing dan maar: BR-M416 & BR-M495
Ramon 73 schreef:En blijf weg van de mechanische schijfremmen! Wel goedkoop, maar die kracht ga je zo niet overbrengen.
Hmm, /me voelt een discussie aankomen met de BB7-brigade...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hacky97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 4 oktober 2010, 21:38

Freddie schreef:Je vindt je fiets foeilelijk, remt niet, slechte vork. Lijkt me niet echt een fiets om de bossen mee in te gaan.
Spaar voor een andere en stop met investeren.
Ik vind het frame foeilelijk, maar daar airbrush ik nog wel een keer wat moois van. Gaat mij er om dat het alu is en weinig kost. (ik heb tig andere hobby's). De rest vind ik prachtig.

De voorvork is van ijzer en het chrome roest een beetje. Prima om mee de bossen in te gaan hoor. veerweg voor hoef ik niet. Alleen zie ik liever een iets lichtere die niet roest en evt. wat veerweg heeft.

Ik heb inmiddels een Shimano voor-rem-setje gekocht. Eerst alleen de klauw erop gezet. Dat bood wel enige vooruitgang, maar later toch ook maar de schijf. (die had iets minder gaatjes, dus meer rem-oppervlak?)

Super! Stoppie geen probleem, geen gepiep, makkelijk te centreren en direct contact. En dat met mechanische remmetjes... Ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle kabels in de hulzen te smeren en het remt weer zoals het hoort. Nog betere remmen zou ik zonder helm niet aandurven.

Achter heb ik nog niet vervangen, maar met een beetje druk voor blokkeert ie achter met enig aandringen ook wel en dat is voldoende. Misschein gooi ik daar ook wel een keer zo'n shimano op, maar voorlopig remt ie genoeg voor mij.
marcelca
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 10 september 2002, 09:51
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro RX

Ik zie 2 dingetjes in je verhaal wat niet heel slim is:

Prima om de bossen mee in te gaan

Nog betere remmen zou ik zonder helm niet aandurven..


Dit soort opmerkingen klinken niet echt slim....

Zou eerst is geld gaan besteden aan een helm, mountenbiken zonder helm valt toch wel onder de dingen: DOM

is echt niet om je aan te vallen maar de kans op een valpartij heb je niet altijd in de hand en een helm is dan geen overbodige accessoire
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb eens mechanische remmen gezien(welk merk weet ik niet) met versleten remblokken, je kon wel de remmen in knijpen maar remmen doet ie voor geen mm.
Daar in tegen had ik goedkope hydraulische schijfremmen die zowat versleten zijn en ik stond gewoon stil.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
hacky97
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 4 oktober 2010, 21:38

Bedankt voor de tips mensen.


Ik ben nog uit de tijd dat je gewoon het bos in kon zonder helm. Ik rijd geen wedstrijden, ga niet tot het uiterste en breek mijn val altijd met mijn handen. Heb ik als baby al geleerd. (Okee, andermans stuur in mijn gezicht kan ik soms niet tegenhouden, maar een helm kan dat ook niet). Maar goed; wil binnenkort een toertochtje gaan doen en ben dan zo'n ding verplicht. Zal dus eens een piepschuimpje, dat maar de helft van je hoofd bedekt, op de kop tikken.

Die voorvork heb je niet gezien. Die is prima om de bossen mee in te gaan. een paar puntjes roest door het chrome staat lelijk en hij weegt meer dan ik zou willen, maar het is niet dom. Klinkt misschien niet slim, maar daar gaat het hier niet om.

Voor wat betreft de remmen: Deze remmen werden mij door Pleij aanbevolen, en dat is niet zomaar iemand. Zoals je in mijn eerste post kan lezen had ik de remmen zoals zwaantje beschrijft, maar deze shimano's zijn beduidend beter en beter remmen dan dit hoeft niet (stoppie is stoppie en nog harder remmen is op je gezicht vallen. ) Ik ga vanzelf merken of deze goed blijven. Als het niet meer remt kijk ik of ik nieuwe blokjes nodig heb of dat ik toch maar naar een hydraulisch setje moet. Grote kans dat een interne schoonmaak/smeerbeurt ze weer als nieuw maakt. Als ik toch nieuwe nodig heb zal ik jullie tips zeker ter harte nemen. Tot die tijd blijf ik met mijn budgetversie rijden.
Plaats reactie