Kettingsmeerseltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
pvdz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 2 mei 2007, 08:12
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si carbon 2

Kapitein Iglo schreef:Dat beweer ik toch ook niet? Kleverige kettingolie kan ook vuil tussen de schakels aantrekken.
Geen idee of vuil ook daadwerkelijk binnen in de ketting terecht komt :~
Mijn ervaring is dat ik met de wat vettere smeermiddelen het minste last heb van bijvoorbeeld chainsuck wanneer ik flink door de modder heb gebaggerd. Met andere middeltjes (teflon, supreme black, etc.) had ik dit wel. Dus daarom heb ik het idee dat juist bij het gebruik van deze 'droge' smeermiddelen vuil tussen de ketting komt.
joostie338
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 22 april 2010, 20:22
Mijn mountainbike: MR, RnR x2 Grandone & ARTi

Ik heb het idee dat mn ketting en tandwielen veel sneller slijten als ze vet zijn en het zand eraan vastplakt.
Ik rijd met rohloff. Als ik met een vette ketting rij, dan moet iik mn ketting na een ritje van 50 Km spannen (Lijkt me door slijtage te komen). Als ik met een compleet droge ketting rij, dan hoeft dat vaak pas na 500 a 1000 Km. Ik gebruik sinds kort "Supreme Black", maar kan nog geen voor of nadelen ontdekken tov een droge ketting.
aad75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 11:26

Iemand ervaring met 'oil of Rohloff'? http://www.rohloff.de/en/technical/chai ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maken meestal wel goede spullen
En waar haal je die squirt chain lube?
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

aad75 schreef:Iemand ervaring met 'oil of Rohloff'? http://www.rohloff.de/en/technical/chai ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maken meestal wel goede spullen
In de winter(natte)maanden gebruik ik de oil of Rohloff. Het is een "natte" olie en trekt dus wel zand aan.
Hiervoor had ik een middeltje waarbij de ketting na (soms wel) 30km droogliep. Bij Rohlof olie, ook wanneer het erg nat + modderig, is geen problemen.
Bij tochten van 60-70 km gaat het gewoon goed. Tijdens bijv. meerdaagse tochten maak ik alleen de ketting schoon/droog met een droge doek. Kan niet echt zegen dat het meer / minder zand korreltjes aan trekt dan bijv. pedros syn lube. Zuinig in gebruik. Ketting (XT) blijft mooi stil.
Na het aanbrengen ga ik even met de föhn over de ketting, heb de indruk dat het iets beter tussen de schakels vloeit.
Kortom een tevreden klant: 8 van 10
Veni, vidi, vici
Dirkkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 18:35
Mijn mountainbike: Focus Black Forest Ltd SID '09

aad75 schreef:Iemand ervaring met 'oil of Rohloff'? http://www.rohloff.de/en/technical/chai ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maken meestal wel goede spullen
En waar haal je die squirt chain lube?
Squirt werkt voor mij super! Ff googlen en je komt een eind... Ik kocht het bij cyclesports in Druten.
Gang is alles!!!
Bios
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 8 augustus 2010, 09:23

Gebruik zelf Progold Prolink, op de engelse forums zijn ze hier ook zeer enthiousiast over.
ALtijd een poging waard, wordt wel vergeleken met supreme black.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

cyclon dry weather lube en cyclon bionet :-q
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ramon 73 schreef:
jj speed schreef: Fabrikanten zouden eens testflacons moeten gaan verkopen. :-q
+1 :-q. Zo heb ik hier nog een nagenoeg vol flesje icewax en BBB spul liggen. Icewax smeert bijna niet en BBB is vette troep.
Ik zweer nog steeds bij Finishline wet&dry. Desondanks nu toch aan het testen met Ballistol Universal-Öl, dat heb ik hier in ruime hoeveelheden staan en gebruik het voor alles dat gesmeerd moet worden.
BBB heeft nog nooit smeermiddelen op de markt gehad?
Wellicht dat je een ander merk bedoeld... Groet!
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

joostie338 schreef:Ik heb het idee dat mn ketting en tandwielen veel sneller slijten als ze vet zijn en het zand eraan vastplakt.Ik rijd met rohloff. Als ik met een vette ketting rij, dan moet iik mn ketting na een ritje van 50 Km spannen (Lijkt me door slijtage te komen). Als ik met een compleet droge ketting rij, dan hoeft dat vaak pas na 500 a 1000 Km. Ik gebruik sinds kort "Supreme Black", maar kan nog geen voor of nadelen ontdekken tov een droge ketting.

Dat is een vaststaand gegeven. Het zand dat op de binnenzijde (rollen) van de ketting terecht komt heeft een schurende werking en is van grote invloed op de levensduur van een ketting. Met name bij een wat dikkere kettingolie (i.c. Rohloff) is het zaak deze goed in te laten trekken en nadien de ketting aan de buitenzijde goed te ontdoen van overtollige olie.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
pvdz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 2 mei 2007, 08:12
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si carbon 2

Ik lees hier berichten van verschillende mensen dat een droog smeermiddel beter is voor de levensduur van de ketting i.v.m. het niet 'kleven' van zand en andere troep aan de ketting.
Heeft er dan ook iemand een droog smeermiddel gevonden dat goed aan de ketting blijft hechten bij natte omstandigheden? Dit is in mijn ogen namelijk een grote tekortkoming van Supreme Black. Bij droog weer werkt het prima, bij nat weer is na 50km al geen supreme black meer terug te vinden op de ketting.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Voor de komende wintermaanden kan ik Cyclon ATB Wet Lube aanbevelen. Is makkelijk aan te brengen en trek razendsnel in.

Afgelopen zondag in zeer natte / modderige omstandigheden getest; Blijft een smerende werking houden en trekt weinig vuil aan. Kwam recentelijk overigens ook erg goed uit de bus bij een test van BIKE.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
nico van wunsel
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: za 16 augustus 2008, 09:51

ik heb zeer goed ervaringen met morgan blue , de dry lube
MJW
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 9 november 2008, 15:19
Mijn mountainbike: 29-Cube 26-Santos 2x 28-Niners

Ik gebruik al jaren de smeermiddellen van rock-n-roll. zie: http://www.rocklube.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Voor op de racer (of voor zomers omstandigheden op de MTB) is de rode perfect. Dit is een zeer droog smeermiddel. Je ketting wordt er niet of nauwelijks zwart van. Schoonmaken is kinderspel met dreft en velgenreiniger (kruidvat). Onder natte omstandigheden wast het er echter wel af.

Voor mijn (winterse) MTB activitieten gebruik ik de gele. Ook hier blijft de ketting schoon, de gele blijft echter veel beter zitten in natte en modder omstandigheden. De blauwe heb ik ook gebruikt maar imho niet veel extras met de gele.

Ik nam dit spul vroeger mee vanuit de states in mijn bagage, maar dat gaat tegenwoordig niet meer... Ook reis ik niet veel meer naar de US. Daarom stond ik een paar jaar droog. Heb heel veel verschillende middeltjes gebruikt. En vond ze allemaal niet goed. Supreme black nog niet geprobeerd. Vroeger ook kettingen uitgekookt in hard vet en ook in warme versnellingsbakolie.

Na een mail met Rock-n-roll bleek dat in ze te koop zijn bij ChainReactionCycles. Direct een paar grote flessen besteld van zowel de rode voor de weg en geel voor de MTB besteld.

Zoals ik al zei, erg veel geprobeerd en dit zijn IMHO de beste lubes.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Rogier schreef:BBB heeft nog nooit smeermiddelen op de markt gehad?
Wellicht dat je een ander merk bedoeld... Groet!
Je hebt gelijk :-q. Wat ik hier heb liggen is Cyclon wet lube. Wat een vette zooi :( het smeert erg goed, maar je ketting is na 20km door de modder gewoon twee keer zo zwaar. En lekker schoonmaken is er niet bij, eigenlijk moet alles eraf en in de wasbenzine (maar dan spoel je alle vet er weer uit).

Hier nog een leuke voor de WD-40 adepten :winkie:.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

saschafranken schreef:De nieuwe Icewax 2.0 is dikker en regent niet zo van je ketting, een echte aanrader.
Zijn er nog meer gebruikerservaringen met de Icewax 2.0 ?
Ik was een fanatiek gebruiker van de vorige Icewax versie, maar deze nieuwe......? Het is een nogal dikke en vette substantie die ik niet direct thuis kan brengen als kettingsmeermiddel.

Grtz cervus
Plaats reactie