Kettingsmeerseltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

di 21 juni 2016, 09:52

Cube-Elite schreef:Boeshield is gewoon 1. heel duur, 2. je hebt er veel van nodig, 3 het smeert niet voldoende en de ketting maakt snel herrie.

De beste drie smeermiddelen
Shimano, niet te dik, trekt gemiddeld vuil aan.
Morgan Blue race oil, iestje dikker, trekt gemiddeld vuil aan.
Dynamic, smeert het allerbeste! maar het wordt wel wat zwart. Iedeaal voor in de winter (op de racer hoef ik pas na 300 tot 400km te smeren)

Al deze middelen kosten tussen de 6 en 8 euro een flesje.
Progold blijf ik ook goed vinden maar is bijna nergens meer te koop.
Hier noem jij dus de - naar jouw idee - 3 'beste' middelen, maar die trekken allemaal toch wel vuil aan zoals je beschrijft.

En het product dat ik gebruik, Holmenkol lube extreme, doet dat niet. Gewoon geen vuil op de ketting. Blijft meerdere fietsbeurten zitten, tenzij regenachtige omstandigheden, dan wat meer bijdruppelen. Bovendien, je doet er superlang mee. Flesje kost wel rond de 10 euro maar als je er zo lang mee doet is dat dus niet duur. En @ Kapitein Iglo, het perfecte middel bestaat misschien niet, maar dit spul komt er goed bij in de buurt vind ik.

Deze dus:

Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: American Eagle Atlanta 2.0, ninthwave, XX1

di 21 juni 2016, 10:06

Alles wat vet is blijft vuil op zitten.

Moet zeggen de Holmenkol is een van de weinige die ik nog nooit gehad heb, zal er eens een proberen.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

di 21 juni 2016, 10:32

Wiel-Maat schreef:
Cube-Elite schreef:Boeshield is gewoon 1. heel duur, 2. je hebt er veel van nodig, 3 het smeert niet voldoende en de ketting maakt snel herrie.

De beste drie smeermiddelen
Shimano, niet te dik, trekt gemiddeld vuil aan.
Morgan Blue race oil, iestje dikker, trekt gemiddeld vuil aan.
Dynamic, smeert het allerbeste! maar het wordt wel wat zwart. Iedeaal voor in de winter (op de racer hoef ik pas na 300 tot 400km te smeren)

Al deze middelen kosten tussen de 6 en 8 euro een flesje.
Progold blijf ik ook goed vinden maar is bijna nergens meer te koop.
Hier noem jij dus de - naar jouw idee - 3 'beste' middelen, maar die trekken allemaal toch wel vuil aan zoals je beschrijft.

En het product dat ik gebruik, Holmenkol lube extreme, doet dat niet. Gewoon geen vuil op de ketting. Blijft meerdere fietsbeurten zitten, tenzij regenachtige omstandigheden, dan wat meer bijdruppelen. Bovendien, je doet er superlang mee. Flesje kost wel rond de 10 euro maar als je er zo lang mee doet is dat dus niet duur. En @ Kapitein Iglo, het perfecte middel bestaat misschien niet, maar dit spul komt er goed bij in de buurt vind ik.

Deze dus:

Afbeelding
Ik ben inmiddels zó sceptisch dat ik ook dat eigenlijk niet geloof - no offense natuurlijk :-q . Zou je me voor de gein eens een plezier willen doen? Maak eens een foto van je aandrijflijn na een paar ritjes door het terrein en post 'm hier, dan weet ik hoe schoon Holmenkol de boel achterlaat.

Want geloof me, ik laat me graag overtuigen.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

di 21 juni 2016, 11:24

naaimachine olie, niet speciaal gehaald.... hadden thuis een tonnetje van 1liter.. Vul daar m'n flesje mee voor de ketting... Werkt prima, blijft ook redelijk lang zitten. Vuiligheid valt ook wel mee... haal er na gebruik een droge doek langs.
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker

di 21 juni 2016, 12:00

Kapitein Iglo schreef:
Wiel-Maat schreef:

Deze dus:

Afbeelding
Ik ben inmiddels zó sceptisch dat ik ook dat eigenlijk niet geloof - no offense natuurlijk :-q . Zou je me voor de gein eens een plezier willen doen? Maak eens een foto van je aandrijflijn na een paar ritjes door het terrein en post 'm hier, dan weet ik hoe schoon Holmenkol de boel achterlaat.

Want geloof me, ik laat me graag overtuigen.
Ja dat kan. Ik moet wel zeggen dat ik sinds mijn nieuwe Polygon, die ik pas heb en waar nog een af-fabriek laagje op zit, de Holmenkol nog niet gebruikt heb omdat ik het nog niet nodig achtte gezien de droge condities van vóór deze week. Maar ik was wel van plan dat eerdaags te doen, de ketting ff ontvetten en dan de Holmenkol er weer op. Vanaf dan kan ik je het laten zien.

Maar op m'n Garnelli zit nog steeds de ketting die ik altijd met dat spul behandeld heb en die er nog prima uitziet. Fotootje daarvan alvast?
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

di 21 juni 2016, 12:10

Gaarne!
Pace RC529 2019

Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker

di 21 juni 2016, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Gaarne!
OK, ga ik ff mee aan de slag; zal hem ff onder de fietshoes vandaal halen waar hij staat te wachten op mooi weer - ga hem nl. als mtb voor-naar-het-strand gebruiken :wink:
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

di 21 juni 2016, 13:03

Geen haast hoor;).
Pace RC529 2019

Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker

zo 26 juni 2016, 15:35

Kapitein Iglo schreef:Geen haast hoor;).
...dat advies heb ik ter harte genomen :wink:

Maar op jouw verzoek nu dan toch ff foto's genomen. Zoals dit stuk ketting eruit ziet is het natuurlijk voor de hele ketting, da's logisch. Zie hier het Holmenkol Lube Extreme effect: (Enne...ik, vertegenwoordiger? Welnee! :D )

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de eerste ketting op deze fiets (die nu inmiddels wat rek heeft, dat wel) maar hij ziet er nog top uit.

Wat betreft het schoonmaken: ik reinig eerst de cassette met een Grunge Brush en de kleine wieltjes met een tandenborstel, daarna de ketting ook met de Grunge Brush (handig ding ook, google that) en tot slot een oude handdoek om de ketting en dan een paar keer rond laten gaan. Dan het spul erop (ik doe ong. 8 druppels onder en 8 druppels boven, verdeeld over 1 kettingrotatie) en vervolgens alle versnellingen doorschakelen en in elke stand een paar keer ronddraaien zodat ook op alle kransjes een beetje van die lube komt (dat is echt nuttig want de cassette trekt daardoor ook minder vuil aan). Daarna ff 15-20 min laten staan en dan nog een keer de handdoek om de ketting en 1 x de ketting rond laten gaan zodat hij niet teveel verzadigd raakt. That's it. Het aanbrengen van de Holmenkol doe ik trouwens om de paar fietsbeurten, hoeft echt niet elke keer en ook op geleide van vuil tijdens de rit. De keren het niet nodig is, maak ik wel de cassette en ketting ff schoon, sowieso een must zou ik zeggen, maar door de werking van de Holmenkol heb je daar dus in principe weinig werk aan.

Na een rit met regen of veel plassen breng ik altijd wat meer aan, na eerst de ketting goed droog gemaakt te hebben uiteraard (tussen die schakels is het lastig drogen, dus voor het laatste beetje drogen gebruik ik dan gewoon de fohn, werkt goed).

Al met al voor mij dus een ideaal product. :-q

...als je trouwens denkt, wat staat die ketting slap; dat klopt want hij staat in 'parkeerstand'...dwz kleine blad voor en kleine blad achter, zo staat er de minste spanning op de derailleurveer. Na elke rit zet ik m'n fiets zo weg.

Nou dat was't :bier:
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Mojo HD3
Contacteer:

zo 26 juni 2016, 15:53

Lees ik het goed en heb jij met 16 druppels de hele ketting voorzien van die lube en druppel je niet op elke schakel?
80mm>100mm>120mm>140mm>160mm

Hello Mojo
R.I.P Giant Stance
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

zo 26 juni 2016, 15:59

Dice Oldskool schreef:Lees ik het goed en heb jij met 16 druppels de hele ketting voorzien van die lube en druppel je niet op elke schakel?
Dat is de welbekende "Zeeuws Meisje" methode ... :o

Maar inderdaad ... 8 druppels boven en 8 onder .. en de 'rest' laten verdelen door de cassette/tandwielen ? Lijkt mij ook onvoldoende ...
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker

zo 26 juni 2016, 16:03

Ja das voldoende. Behalve na regen dus enzo. Dan druppel ik wel (bijna) elke schakel.
Maar daarbuiten is n druppel of 8 - ok het kunnen er ook 10 zijn - voldoende.

Een ketting moet naar mijn idee ook niet te verzadigd zijn met vet of welke substantie dan ook; min of meer droog en zilverkleurig op t oog, en met deze lube dus wel voorzien van n afdoende laagje.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Mojo HD3
Contacteer:

zo 26 juni 2016, 16:09

Een ketting kan mij niet verzadigd genoeg zijn. Vind het zeer apart dat je met zo weinig lube een ketting voldoende smeert en ook nog eens een "reserve" opbouwt zodat hij niet na 20km gaat piepen om aandacht.
80mm>100mm>120mm>140mm>160mm

Hello Mojo
R.I.P Giant Stance
Wiel-Maat
Pro Biker
Pro Biker

zo 26 juni 2016, 16:14

Dice Oldskool schreef:Een ketting kan mij niet verzadigd genoeg zijn. Vind het zeer apart dat je met zo weinig lube een ketting voldoende smeert en ook nog eens een "reserve" opbouwt zodat hij niet na 20km gaat piepen om aandacht.
Geloof t of niet Dice, maar dit is mijn ervaring van de afgelopen 4 jaar gebruik.
Ok, als je die ketting na n paar ritten regulier gebruik voor n ritje met regen gaat inzetten, zou je voorafgaand wat bij kunnen druppelen, dat zou mss geen kwaad kunnen. Maar t geval wil dat ik niet zo'n regenrijder ben dus doe ik dat niet vaak. 8)

Maar verder...die ketting hoor je letterlijk en figuurlijk niet piepen bij voornoemd gebruik.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

zo 26 juni 2016, 16:32

Nou, het is wel heel erg schoon zeg! Maar als je niet elk schakeltje druppelt, wordt dat toch nooit goed gesmeerd? Overtuigd ben ik nog niet, eerst maar eens m'n Shimano spul opmaken.

Maar het ziet er erg goed uit! En dank voor je PBtje WM!
Pace RC529 2019

Plaats reactie