Kettingsmeerseltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Smering: motor kettingspray S100. Blijft er tenminste op zitten.
Schoonmaken: WD40 op een doekie. Als het écht extreem is, remmenreiniger op een doekie (níet erop spuiten, dan komt het ook erin).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Spray...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

carlosvdk68 schreef: 1500km met een ketting? da's wel heel erg weinig! dan zou ik elke 2mnd moeten vervangen :o
Ik heb er nu bijv dik 4500km op de ketting (Sram XX1) zitten, en de 0.75 op de caliber gaat er nog steeds niet door.
Sinds ik 1x11 rij ben ik het heel nauwkeurig gaan meten en ben daarbij zeker zuinig op mijn materiaal. Maar na 1278km wedstrijdgebruik, zonder al te veel smerige omstandigheden zat de ketting op 0.75 slijtage, XX1 ketting. Tijdig wisselen is nu wel echt een must geworden, die cassettes vervang ik namelijk liever niet elke 2000km. Vooral marathons (75km+ ritten) hakken er echt in op een ketting is mijn ervaring.

Bij 2x10 of 3x9 was/is dit eigenlijk precies het zelfde, enige ketting die bij mij duizenden kilometers meegaat is die van de racefiets. Door de jaren heen al verschillende schoonmaak methodes geprobeerd en heel veel verschillende smeermiddelen, verschil in slijtage blijft echter minimaal. :roll:
jemp01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 21:32

Ik gebruik nu ook reeds enige tijd Squirt. Vrij tevreden, maar in erg natte omstandigheden houdt ook Squirt (net zoals al de rest) het maar beperkte tijd uit. Maar, de aandrijflijn blijft proper en dat is een groot pluspunt.
Na het biken reinig ik de ketting met water en blaas deze droog met perslucht. Pas als de ketting goed droog is, doe ik 1 of 2 lagen Squirt terug op de ketting.
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Wat ik iedereen kan aanraden is shimano smeermiddel.Kan je gerust een toertocht van 200km in de prut mee rijden zonder dat je maar een piepje of kraakje van de ketting hoort ....En ook niet zo achterlijk duur.

http://www.fietsenwinkelxl.nl/shim-smee ... 0wodZscHFg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

jemp01 schreef:...in erg natte omstandigheden houdt ook Squirt (net zoals al de rest) het maar beperkte tijd uit. Maar, de aandrijflijn blijft proper en dat is een groot pluspunt.
Maar dat grote pluspunt is in natte omstandigheden ook gelijk het grote minpunt. Primair moet een middel smeren. Heb dan liever een smerige ketting die gesmeerd mijn kilometers draait dan een schone ketting die vraagt om wat tlc.
jemp01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 21:32

Dice Oldskool schreef:
jemp01 schreef:...in erg natte omstandigheden houdt ook Squirt (net zoals al de rest) het maar beperkte tijd uit. Maar, de aandrijflijn blijft proper en dat is een groot pluspunt.
Maar dat grote pluspunt is in natte omstandigheden ook gelijk het grote minpunt. Primair moet een middel smeren. Heb dan liever een smerige ketting die gesmeerd mijn kilometers draait dan een schone ketting die vraagt om wat tlc.
Veel verschillende soorten gebruiken is niet direct aan mij besteed. Bovendien is, alvast volgens de fabrikanten, het niet altijd interessant om diverse soorten smeermiddelen door elkaar te gebruiken. Ik probeer dus bij dat ene te blijven en vermijd zowiezo al te modderige ritten. MTB blijft tenslotte een zomersport ;-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Door elkaar gebruiken kan wel als je maar dezelfde soort gebruikt. Wet op wet, dry op dry. Anders werkt het elkaar inderdaad tegen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Wiel-Maat schreef:Omdat dit topic onlangs weer een bump kreeg doe ik ook even een duit in het zakje; ik heb slechts ervaring met 1 middel maar dat beviel meteen zo goed dat ik er dus bij gebleven ben...mijn LBS adviseerde mij destijds de Lube Extreme van Holmenkol. Superspul wat mij betreft; trekt geen zand of ander vuil aan en de ketting wordt niet vet, blijft perfect in conditie zonder te roesten. Om de 2-3 keer rijden even behandelen: eerst ketting goed schoonmaken (en cassette dus ook zandvrij) en dan iets van 10 druppels aan onderkant en 10 aan bovenkant ketting, paar keer ronddraaien en alle versnellingen even door schakelen zodat alle tandbladen het spul ook oppikken. Dan even laten intrekken en nog licht afvegen met een doekje. Zo blijft mijn ketting echt perfect.

Ik las er hier nog niet veel over dus breng ik het nog even onder de aandacht. Dit is 'm:

Afbeelding
In verleden van alles geprobeerd maar tot nu toe bevalt de HSS LUBE van Würth
nog het beste. Maar ook hier mee word de ketting na verloop zwart.
Echter blijft het onder natte omstandigheden lekker soepel lopen.
Zomers een keer smeren om de zoveel weken. Verder niet.

Nu maar eens Squirt proberen. Hele aandrijflijn ligt klaar om vervangen te worden.
De 3 kettingen voelen nu aan als paling in een emmer snot :D

Zal mijn ervaring later posten :-q
Laatst gewijzigd door RobSter op do 10 maart 2016, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

In de bike staat een test met 30 flesjes. Uiteraard komt dynamic er weer als beste uit. Maar die vind ik wel heel veel vuil aantrekken.

Zelf ook veel geprobeerd. shimano is top en goedkoop, progold blijf ik ook top vinden.

@zumpervelder, ik doe ook circa 1200 -1500 met een ketting. wel eens na 900 ook helemaal versleten. idd lange ritten hakken er drie keer zo hard in. Op de racer waar ik alleen in droog rijd ik, haal ik 3500km.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Lange ritten is inderdaad funest.
De eerste 50 kilometer is niet zo'n punt. Maar die 50 of 100 kilometer daarna rijdt je met een vuile en minder gesmeerde ketting. Dan lijdt ie natuurlijk 10 keer zoveel als bij de korte ritjes dat ie netjes gesmeerd is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Flesje olie mee onderweg?
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben nog geen enkel smeermiddel tegengekomen dat het bij zware omstandigheden volhoudt (met die modderige toplaag tijdens de Eerbeekse veldslag -eh: veldtoertocht- klonk m'n drivetrain na 30km als piepende en krakende rupsbanden van een tank). Momenteel gebruik ik Finishline Ceramic wetlube (vind ik net wat beter dan die groene wetlube van ze), maar eigenlijk op zoek naar iets anders. Ik ben wel benieuwd wat ze in de crossmotorsport gebruiken - maar ik weet niet of je een ketting van een crossmotor met die van een fiets kunt vergelijken, qua ruimte in de schakels en dus benodigde vloeibaarheid van het smeermiddel.

Ook:
http://www.bikerumor.com/2011/06/28/chainwear-challenge-quick-interview-with-shimano schreef: BikeRumor: What is Shimano’s official stance on the chain lube that comes stock on a shimano chain? Is it actually a lube, or a grease? And is it best to leave it on until the chain gets noisy and relube, or strip it right away and relube before riding?

Nick: So that brings us to lubrication. I mentioned that the chain wears because of friction as the chain moves to wrap around a gear. Well, that friction is reduced if there is lube on the chain. If there is dirt mixed in, the lube makes a bigger difference in reducing friction. If there is water mixed in, the lube helps displace the water. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder.

Shimano does not have an official recommended chain lube. They all seem to work pretty good. Different people have different preferences and different conditions require different lubes.
Laatst gewijzigd door Nespresso op do 10 maart 2016, 00:21, 4 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, dan doe ik dát in ieder geval goed.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Kapitein Iglo schreef:Nou, dan doe ik dát in ieder geval goed.
+1, nog nooit een nieuwe ketting schoongemaakt. Altijd monteren en rijden.
Plaats reactie