Omhoog geklapte kooiloopt tegen spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
BasMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 13 maart 2010, 21:07

Heb vandaag ketting gedemonteerd en deed dit met deraileur op grootste tandwiel achter. De kooi gaat na demontage van de ketting ontspannen en klapt dus naar boven. Ik merkte toevallig dat deze met de onderkant van de kooi de spaken aantikte. Het is niet zo dat het te maken met de eindaanslagafstelling, aangezien ik ander het grootste tandwiel niet kan bereiken.
Wat zou dit kunnen zijn, want lijkt me niet normaal. Stel dat je de ketting verrot trapt op het grootste tandwiel (alhoewel dit tandwiel bijna nooit gebruikt wordt) dan heb je mooi een kapotte derailleur of kromme spaken.
Zou de bevestigingspad krom zijn of is dit constructie technisch gewoon zo. Het het is een midden kooi XO Sram.

Bedank voor het meedenken.
niels aben
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: di 11 december 2007, 16:00
Mijn mountainbike: epic, trek8500 project

Als de kooi van de derailleur omhoog komt. Dan komt deze dichter bij de spaken. De spaken lopen bij de naaf ook weer naar buiten toe dus komt de derailleur nog dichter bij de spaken.
Mij lijkt het dus vrij normaal. Je zal eventueel het derailleur pad en de kooi kunnen nakijken.
BasMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 13 maart 2010, 21:07

Het betreft dus een een spinternieuwe deraileur welke dus de spaken echt raakt als je de ketting eraf haalt.
Dacht eigenlijk dat de constructie zodanig was dat deze de spaken nooit zou raken mits goed afgesteld.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Nee, dit lijkt me absoluut niet te horen, ik denk dat je er goed aan doet om je pad en je derailleur eens te (laten) controleren.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

gewoon de afstelling van de derailleur controleren, het bereik van een der is behoorlijk groot en hij zal als hij niet goed afgesteld is gewoon de spaken raken.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
BasMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 13 maart 2010, 21:07

Dat is het hem net. Hij is net nieuw en door LBS gemonteerd. De afstelling voor H en L is precies goed anders kan ik het grootste en kleinste tandwiel niet bereiken.
De punt van de omhoog geklapte kooi raak dus de spaken vlakbij de naaf.
Zat zelf te denken aan een krom pad, waardoor hij ze net aantipt.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

BasMar schreef: Zat zelf te denken aan een krom pad, waardoor hij ze net aantipt.
Dat lijkt mij ook absoluut een mogelijkheid, normaal mag de derailleur nooit in aanraking kunnen komen met de spaken. Kun je er eens een paar foto's van posten?

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

BasMar schreef:Dat is het hem net. Hij is net nieuw en door LBS gemonteerd.
Dan ga je toch gewoon terug naar de LBS om het te laten oplossen?
BikePatrol
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 21 juni 2009, 17:21
Mijn mountainbike: Liteville 301 AM

En is die andere schroef goed afgesteld? Ik weet niet zo goed de benaming, maar het is die andere schroef dan de H en L. Deze moet zo zijn afgesteld dat het kunstof palletje waar hij tegen aankomt verticaal staat.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Plaats eens een foto, van achteren "in lijn" genomen...mogelijk dat we dan iets meer kunnen zien.
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
BasMar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 13 maart 2010, 21:07

Bedankt voor de reacties, ben teruggegaan. Het bleek dat hij net iets of wat naar getordeerd stond en het is nu opgelost.
Plaats reactie