Blokken inremmen. The do's and don'ts

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Bikers,

Ik zie vaak vragen voorbij komen over wat er nou precies moet gebeuren met nieuwe remblokken. Ik hoop dat onderstaande het een en ander duidelijk maakt. Het staat op de Stoptech.com site en zal, ondanks dat het verhaal in principe voor auto remblokken bedoeld is, ook toepasbaar zijn voor fiets blokken. Het is een hele kluit, maar het maakt wel een hoop duidelijk!

In order for any brake system to work optimally, the rotors and pads must be properly bedded-in, period. This process can also be called break-in, conditioning, or burnishing, but whatever terminology you choose, getting the brakes properly bedded-in and keeping them that way is critical to the peak performance of the entire brake system.

However, understanding why the rotors and pads need to be bedded-in is just as important as the actual process. If one understands what is happening during the bed-in process, they can tailor the process to specific pads, rotors, and/or driving conditions. For this reason, we present this generic bed-in overview pertaining to all brake systems, but follow with links to application-specific bed-in procedures to fit most every set of circumstances.

What is brake pad bed-in anyway?
Simply stated, bed-in is the process of depositing an even layer of brake pad material, or transfer layer, on the rubbing surface of the rotor disc. That's it. End of discussion. Ok, not really, but although bed-in is quite basic in definition, achieving this condition in practice can be quite a challenge, and the ramifications of improper or incomplete bed-in can be quite a-a-n-n-o-o-y-y-i-i-n-n-g-g.

Abrasive friction and adherent friction
There are two basic types of brake pad friction mechanisms: abrasive friction and adherent friction . In general, all pads display a bit of each, with abrasive mechanisms dominating the lower temperature ranges while adherent mechanisms come more into play as pad temperature increases. Both mechanisms allow for friction or the conversion of Kinetic energy to Thermal energy, which is the function of a brake system, by the breaking of molecular bonds in vastly different ways.

The abrasive mechanism generates friction or energy conversion by the mechanical rubbing of the brake pad material directly on the rotor disc. In a crystalline sense, the weaker of the bonds in the two different materials is broken. This obviously results in mechanical wear of both the pad and the rotor. Consequently, both pads and rotors are replaced when they are physically worn to their limit and are too thin to endure further service.

The adherent mechanism is altogether different. In an adherent system, a thin layer of brake pad material actually transfers and sticks (adheres) on to the rotor face. The layer of pad material, once evenly established on the rotor, is what actually rubs on the brake pad. The bonds that are broken, for the conversion of Kinetic to Thermal energy, are formed instantaneously before being broken again. It is this brake pad-on-transferred brake pad material interaction on a molecular level that yields the conversion process.

With the adherent mechanism there is much reduced rotor wear as compared to abrasive mechanism, but it's not a free lunch � pads now become the primary wear element in the braking system. And even though rotors are not mechanically worn down with adherent systems, they still will need to be replaced on a regular basis due to cracking reaching a point of failure if they are exposed to intense, repetitive thermal cycling. This is why race teams throw out rotors that are actually as thick or thicker than when they were brand new. It's due to the an adherent brake pad transfer layer!

The all-important transfer layer
As stated above, the objective of the bed-in process is to deposit an even layer of brake pad material, or transfer layer , on the rubbing surface of the rotor disc. Note the emphasis on the word even, as uneven pad deposits on the rotor face are the number one, and almost exclusive cause of brake judder or vibration.

Let's say that again, just so there is no misunderstanding. Uneven pad deposits on the rotor face are the number one, and almost exclusive cause of brake judder or vibration.

It only takes a small amount of thickness variation, or TV, in the transfer layer (we're only talking a few ten thousandths of an inch here) to initiate brake vibration. While the impact of an uneven transfer layer is almost imperceptible at first, as the pad starts riding the high and low spots, more and more TV will be naturally generated until the vibration is much more evident. With prolonged exposure, the high spots can become hot spots and can actually change the metallurgy of the rotor in those areas, creating �hard� spots in the rotor face that are virtually impossible to remove.

Bedding fundamentals
In general, bed-in consists of heating a brake system to its adherent temperature to allow the formation of a transfer layer. The brake system is then allowed to cool without coming to rest, resulting in an even transfer layer deposition around the rotor circumference. This procedure is typically repeated two or three times in order to ensure that the entire rotor face is evenly covered with brake pad material. Sounds easy, right? Well, it can be if you have the proper information.

Because the adherent temperature range for brake pads varies widely (typically 100°F-600°F for street pads and 600°F-1400°F for race pads), each bed-in needs to be application-specific. One could try to generate a one-size-fits-all procedure, but too little heat during bed-in keeps the material from transferring to the rotor face while overheating the system can generate uneven pad deposits due to the material breaking down and splotching (that's a technical term) on to the rotor face.

In summary, the key to a successful bed-in is to bring the pads up to their adherent operating temperature in a controlled manner and keep them there long enough to start the pad material transfer process. Different brake system designs, pad types, and driving conditions require different procedures to successfully accomplish the bed-in. The recommended procedures below should provide you with the information you need to select the bed-in procedure appropriate for your application.

Bed-in procedure:
When a system has both new rotors and pads, there are two different objectives for bedding-in a performance brake system: heating up the brake rotors and pads in a prescribed manner, so as to transfer pad material evenly onto the rotors; and maturing the pad material, so that resins which are used to bind and form it are cooked' out of the pad.

The first objective is achieved by performing a series of stops, so that the brake rotor and pad material are heated steadily to a temperature that promotes the transfer of pad material onto the brake rotor friction surface. There is one pitfall in this process, however, which must be avoided. The rotor and, therefore, the bike should not be brought to a complete stop, with the brakes still applied, as this risks the non-uniform transfer of pad material onto the friction surface.

The second objective of the bedding-in process is achieved by performing another set of stops, in order to mature the pad itself. This ensures that resins which are used to bind and form the pad material are cooked' out of the pad, at the point where the pad meets the rotor's friction surface.

The bed-in process is not complete until both sets of stops have been performed.

Conclusie:
Bovenstaande valt dus eigenlijk maar op een manier te interpreteren. Je moet de blokken eerst opwarmen via de schijven zodat het materiaal van de blokken af kan 'geven' op de schijven. Daarna kun je stap twee (het 'uitkoken' van de blokken) op elke gewenste manier doen zoals je maar wilt (oven, gasbranden of gewoon ouderwets via de schijven)

Just my 50cents of input :-q

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

Is dit alles niet een beetje teveel van het goede??? :~

Ik haal mn oude blokjes eruit en stop er nieuwe in.... rij een stukje op de weg om ze vast wat in te remmen en klaar is K... ehhh Paul. Heb dan niet het idee dat mijn remmen minder werken dan nodig..... en dat dus zonder heet stoken of uitkoken :-?
If nothing goes right..... Go left!!
Peetooorrrr
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 974
Lid geworden op: di 18 september 2007, 00:35
Mijn mountainbike: stumpjumer 29er custom
Contacteer:

petah schreef:lap tekst over remblokken
Zeg eens eerlijk. Op welke manier rem jij je blokken in?

Voor de rest ben ik van mening dat dit overkill is. Vindt de vergelijking auto/fiets ook niet helemaal op zijn plaats.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Hoezo overkill? Het gaat misschien wat diep op de theorie in, maar het onderschrijft wel de stelling dat je blokken alleen goed kunt inremmen met je remmen zelf.

In ieder geval zinniger bijdrage dan al die verhalen met blokjes in een brander, pannetje kokend water etc.....
Downhill is geen grapje
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Peetooorrrr schreef:
petah schreef:lap tekst over remblokken
Zeg eens eerlijk. Op welke manier rem jij je blokken in?

Voor de rest ben ik van mening dat dit overkill is. Vindt de vergelijking auto/fiets ook niet helemaal op zijn plaats.
Ik remde mijn blokken altijd al in door een aantal keer hard te remmen waarmee ik, al dan niet per ongeluk, voldeed aan stap 1. Vervolgens ga je een paar keer biken waardoor je blokken ook heet worden en je automatisch aan stap twee voldoet. Het is ook geen rocketscience om je blokken in te remmen, maar bijgevoegd verhaal maakt wel duidelijk waarom het moet en wat de achterliggende gedachte is.

De vergelijking auto/fiets is naar mijn mening toch echt wel op zijn plaats. Leg mij eens uit wat er niet te vergelijken is? Nagenoeg alles is hetzelfde, op de compound van de blokken en schijven na.


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

petah schreef:

De vergelijking auto/fiets is naar mijn mening toch echt wel op zijn plaats. Leg mij eens uit wat er niet te vergelijken is? Nagenoeg alles is hetzelfde, op de compound van de blokken en schijven na.

Greetinx Peter
Waar die vergelijking niet opgaat???
Wat dacht je van de materialen / temperaturen / remkrachten?
Er is een vergelijking die op gaat..... het basis concept van het met oliedruk remblokjes drukken op een remschijf en daar houdt het dan wel op volgens mij....
If nothing goes right..... Go left!!
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

Neem tijdens de zomervakantie wat extra setjes nieuwe blokken mee naar de alpen. Stop iedere dag een nieuwe set blokken in je remmen. Fiets naar een hoge pas in de buurt en fiets naar beneden, waarbij je al pompend je remblokken verhit tot ze flink stinken. Voilá, weer een aantal ingeremde setjes op voorraad zonder veel moeite. Zo doe ik het!
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

PJTD schreef:
petah schreef:

De vergelijking auto/fiets is naar mijn mening toch echt wel op zijn plaats. Leg mij eens uit wat er niet te vergelijken is? Nagenoeg alles is hetzelfde, op de compound van de blokken en schijven na.

Greetinx Peter
Waar die vergelijking niet opgaat???
Wat dacht je van de materialen / temperaturen / remkrachten?
Er is een vergelijking die op gaat..... het basis concept van het met oliedruk remblokjes drukken op een remschijf en daar houdt het dan wel op volgens mij....
Materialen - Zoals al aangegeven zal de compound inderdaad anders zijn als bij een auto.
Temperaturen - Wat is de laatste keer dat jij een afdaling van een paar minuten hebt gemaakt? De temp in je schijven en blokken kan probleemloos boven de 100 graden uitkomen, en dan heb ik het nog niet eens over downhillen. Kijk eens op de site van bijvoorbeeld Hayes. Hun xc remmen hebben werken binnen een minimale temp van 0 graden en een max van 120.
Remkrachten - Verhoudingsgewijs heb je op een fiets natuurlijk veel meer remkracht, maar om nou te zeggen dat er door deze drie afwijkingen het hele verhaal niet meer klopt is natuurlijk bullshit. Feit is en blijft dat bovenstaande verhaal gewoon helder weergeeft wat je moet doen op het moment dat je je blokken vervangt, en waarom.

Als jij daar anders over denkt, moet je wel met wat betere feiten om bovenstaand verhaal te ontkrachten.


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

[/quote]

Waar die vergelijking niet opgaat???
Wat dacht je van de materialen / temperaturen / remkrachten?
Er is een vergelijking die op gaat..... het basis concept van het met oliedruk remblokjes drukken op een remschijf en daar houdt het dan wel op volgens mij....[/quote]

Materialen - Zoals al aangegeven zal de compound inderdaad anders zijn als bij een auto.
Temperaturen - Wat is de laatste keer dat jij een afdaling van een paar minuten hebt gemaakt? De temp in je schijven en blokken kan probleemloos boven de 100 graden uitkomen, en dan heb ik het nog niet eens over downhillen. Kijk eens op de site van bijvoorbeeld Hayes. Hun xc remmen hebben werken binnen een minimale temp van 0 graden en een max van 120.
Remkrachten - Verhoudingsgewijs heb je op een fiets natuurlijk veel meer remkracht, maar om nou te zeggen dat er door deze drie afwijkingen het hele verhaal niet meer klopt is natuurlijk bullshit. Feit is en blijft dat bovenstaande verhaal gewoon helder weergeeft wat je moet doen op het moment dat je je blokken vervangt, en waarom.

Als jij daar anders over denkt, moet je wel met wat betere feiten om bovenstaand verhaal te ontkrachten.


Greetinx Peter[/quote]

Peter..... ik ga er geen welles nietes spelletje van maken maar jij praat nu echt onzin!!
Gebruik gewoon je nuchtere verstand en hou je bij feiten.

Dus gewoon remblokjes vervangen, je remblokjes inremmen tijdens het fietsen en ze zijn gebruiksklaar. Inremmen door even een tijdje fietsen met je remmen iets ingeknepen en daarna een aantal keren (een keer of 10) snelheid maken en dan stevig remmen (maximaal remmen zonder te blokkeren).

Overigens... na een rit door zand/modder kun je ze waarschijnlijk weer inremmen.

(I rest my case)
If nothing goes right..... Go left!!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Ik vind het anders wel raar dat ik met de motor altijd in het begin rustig aan moest remmen omdat anders de blokken verglazen en je ze weg kon flikkeren. Oftewel de eerste sessie op een circuitdag rustig aan remmen of ze al inremmen op de openbare weg. En bij de fiets moeten ze net verglazen omdat ze anders niet lang genoeg mee gaan en je hebt geen remkracht in het begin.

Zelf neem ik gewoon een aantal setjes blokken mee als ik naar een gebied ga met wat bergen en knikker daar elke dag een nieuw setje in. Zo hoef je niet te kloten hier op het vlakke.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Dus gewoon remblokjes vervangen, je remblokjes inremmen tijdens het fietsen en ze zijn gebruiksklaar. Inremmen door even een tijdje fietsen met je remmen iets ingeknepen en daarna een aantal keren (een keer of 10) snelheid maken en dan stevig remmen (maximaal remmen zonder te blokkeren).


MMMMMMM, waar heb ik dit verhaal eerder gezien hier...... ohh wacht. Dit is precies hetzelfde als het lapje tekst wat ik heb geschreven.... :winkie: :-q
Conclusie:
Bovenstaande valt dus eigenlijk maar op een manier te interpreteren. Je moet de blokken eerst opwarmen via de schijven zodat het materiaal van de blokken af kan 'geven' op de schijven. Daarna kun je stap twee (het 'uitkoken' van de blokken) op elke gewenste manier doen zoals je maar wilt (oven, gasbranden of gewoon ouderwets via de schijven)
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stond dit ook al niet op DP ?

Remblokken van normale auto's zijn van gesinterd materiaal.
Bij fietsen kunnen we kiezen tussen gesinterd en organisch frictiemateriaal.
(Organisch frictiemateriaal wordt bij auto's gebruikt op de koppelingsplaat)
Remschijven van auto's zijn van nabewerkt gietstaal.
Remschijven van fietsen zijn geperst uit een plaat roestvast staal.

Al te veel parallellen zou ik dus niet trekken.
Maar inremmen heeft zin, daar ben ik het mee eens.
En ook ik rem mn blokjes in door een stukje te rijden met de rem er op.
In het begin remt het nauwelijks, en piept het vaak ook als een dolle.
Het piepen verdwijnt als het remmen verschijnt, zullen we maar zeggen.
Je voelt na korte tijd vanzelf dat je remmen beginnen te werken zoals het hoort.
In de bergen is 't makkelijk, gewoon bovenop de berg nieuwe blokjes er in en naar beneden rijden.
Binnen een paar meter zijn ze ingeremd!
Ik denk er aan om te emigreren, alleen al hierom ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Ik trek ook helemaal geen parallelen, uit het verhaal wordt alleen maar duidelijk hoe je het beste remblokken in kunt remmen en de theorie daar achter. Dat de materialen, krachten en temperaturen anders zijn, heeft met het hele verhaal niets te maken...... :~ Dat is de hele insteek van het verhaal ook niet, maar dat is volgens mij niet echt duidelijk overgekomen gezien bovenstaande reacties.

Bijgevoegde foto maakt het verhaal nog wat spannender, want wat de achterliggende gedachte van stap 3 is, is mij niet helemaal duidelijk. Mischien dat je weet dat je blokken heet genoeg zijn geworden?
Afbeelding

Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Gebruikersavatar
PJTD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:00
Mijn mountainbike: ...wil naar het bos!!
Contacteer:

Ik ben sprakeloos..... :wink:
If nothing goes right..... Go left!!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

wat een gedoe om het inremmen van wat blokjes. Ik weet niet wie gelijk heeft....
Wat ik wel weet is dat de schijven in ieder geval héél heet worden. Dat weet ik door het gaatjes patroon in mijn vingers en de lucht van gegrilld vlees nadat ik de schijf vast pakte na een afdaling in frankrijk :oops: . Dom? ach :D
Wat ik ook weet is dat mijn blokken over het algemeen aardig lang mee gaan en heel goed remmen, wat ik vooraf ook doe... totdat er veel modder ligt. Volgens mij houdt het dan met elk blokje vrij snel op.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie