En nu zijn je schijven krom en blauw? Ik weet niet hoe jij remt, maar zelfs in Oostenrijk had ik geeneens gloeiende schijven, warm wel gloeiend niet... Ik reed toen 180mm voor en 160 achter.Peetooorrrr schreef:Ik heb in limburg toch echt met gloeiende schijven gestaan onder aan de berg, wel heet dus.
Blokken inremmen. The do's and don'ts
Maar eens een oude discussie aanzwengelen
Na mijn modderrit van gisteren zijn mijn achterremblokken op.
Net mijn fiets helemaal spik en span en geen zin om 'm nu op straat weer vuil te maken, ze zijn ook aan het strooien hier,en aan pekel op mijn fiets heb ik een nog grotere hekel.
Dus bedacht ik me dat ik m'n blokjes ook op de rollenbank in kan inremmen.
Normaal doe ik 't zoals Sram aangeeft: 30 x tot 20km per uur en dan afremmen tot stapvoets, en daarna 30x hetzelfde vanaf 30 km/u. Maar op de rollenbank sta je natuurlijk meteen stil als je remt dus dat werkt niet
Dus heb ik ff gegoocheld maar kan niks vinden... Alleen bij Hope vind ik iets over slepend inremmen.
Dus ik heb 3x 2 minuten met slepende remmen gefietst, en tussendoor elke keer 2min. zonder te remmen gefietst om de remmen te laten afkoelen. Het begon aardig te ruiken, maar er is niks verkleurd of blauw geworden.
Wat vinden ' de geleerden' hier ervan, zijn mijn blokken nu goed ingereden??
Na mijn modderrit van gisteren zijn mijn achterremblokken op.
Net mijn fiets helemaal spik en span en geen zin om 'm nu op straat weer vuil te maken, ze zijn ook aan het strooien hier,en aan pekel op mijn fiets heb ik een nog grotere hekel.
Dus bedacht ik me dat ik m'n blokjes ook op de rollenbank in kan inremmen.
Normaal doe ik 't zoals Sram aangeeft: 30 x tot 20km per uur en dan afremmen tot stapvoets, en daarna 30x hetzelfde vanaf 30 km/u. Maar op de rollenbank sta je natuurlijk meteen stil als je remt dus dat werkt niet
Dus heb ik ff gegoocheld maar kan niks vinden... Alleen bij Hope vind ik iets over slepend inremmen.
Dus ik heb 3x 2 minuten met slepende remmen gefietst, en tussendoor elke keer 2min. zonder te remmen gefietst om de remmen te laten afkoelen. Het begon aardig te ruiken, maar er is niks verkleurd of blauw geworden.
Wat vinden ' de geleerden' hier ervan, zijn mijn blokken nu goed ingereden??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Heb je organische of sintered blokjes? Organische remmen iets beter (schijnt het), maar die kun je in een nat ritje zo opfikken. Ik rij alleen nog maar sintered om die reden. Moet zeggen dat ik op de Nederlandse rondjes eigenlijk dermate weinig rem dat ik de blokjes nooit echt goed ingeremd krijg (en van een paar keer versnellen en weer afremmen op de weg worden ze ook niet heet genoeg). De vraag is of dat erg is. Je merkt dat ze suboptimaal remmen als je eens een echte (buitenlandse) afdaling te pakken hebt. Maar zolang je daar rekening mee houdt tijdens je eerste run, zijn ze vanaf dat moment wel goed ingeremd
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Het zijn gesinterd blokken, en ik moet zeggen dat ik nu een brandblaar op mijn vinger heb , wilde ff testen of mijn schijf wel heet werd op de rollenbank tikte de schijf maar heel ff aan
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Inmiddels ben ik geemigreerd, en een berg van ruim 500m in de achtertuin, speciaal om blokjes in te remmenThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 28 december 2009, 11:51 ...
En ook ik rem mn blokjes in door een stukje te rijden met de rem er op.
In het begin remt het nauwelijks, en piept het vaak ook als een dolle.
Het piepen verdwijnt als het remmen verschijnt, zullen we maar zeggen.
Je voelt na korte tijd vanzelf dat je remmen beginnen te werken zoals het hoort.
In de bergen is 't makkelijk, gewoon bovenop de berg nieuwe blokjes er in en naar beneden rijden.
Binnen een paar meter zijn ze ingeremd!
Ik denk er aan om te emigreren, alleen al hierom
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vaste monteur van Jack Moir zegt in Enduro Magazine:
Tommy also gave us a very useful tip on how to bed in new pads. You want to do this quickly? Then water is your friend. Get your pads wet and rub them against each other for a short while. Now pour some more water on the rotors and rub the pads against the rotors. That’s express bedding-in for you! Approved by the pros!
Tommy also gave us a very useful tip on how to bed in new pads. You want to do this quickly? Then water is your friend. Get your pads wet and rub them against each other for a short while. Now pour some more water on the rotors and rub the pads against the rotors. That’s express bedding-in for you! Approved by the pros!
Zal ik een partijtje remblokken naar je toe sturenThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 29 november 2021, 02:27
Inmiddels ben ik geemigreerd, en een berg van ruim 500m in de achtertuin, speciaal om blokjes in te remmen
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 322
- Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59
De mecanicien van het Brentjes team deed iets soortgelijks.Dennisvdb schreef: ↑ma 29 november 2021, 08:03 Vaste monteur van Jack Moir zegt in Enduro Magazine:
Tommy also gave us a very useful tip on how to bed in new pads. You want to do this quickly? Then water is your friend. Get your pads wet and rub them against each other for a short while. Now pour some more water on the rotors and rub the pads against the rotors. That’s express bedding-in for you! Approved by the pros!
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat merk je vanzelf bij de eerste rit buiten
De Duitse Bike test weleens remblokken, uiteraard op de van Duitsers bekende "grundliche weise". Daarbij komt ook inremmen ter sprake en ik herinner me dat bij organische blokken bepaalde bestanddelen moeten "uitgassen" wat pas bij hoge temperaturen plaatsvindt. Gebeurd dat niet en de blokken worden dan zwaar belast kunnen ze significant slechter presteren.
Er waren ook een of twee merken die dat proces al bij de productie toepasten. Die blokken zijn dan nog niet ingeremd, maar de verslechtering van de remwerking door die gassen kan niet meer plaatsvinden.
Moet zeggen dat ik altijd vrij eenvoudig de blokken in rem, wat slepend door de straat fietsen en een paar keer wat harder remmen en dat moet maar goed zijn
Is het in de praktijk ook, ik gebruik wel alleen origineel Shimano blokken en meestal monteer ik organic voor en metal achter (omdat die in kritische situaties het heetst worden, lees van die steile kloteafdalingen waar je je rem amper kunt lossen tenzij je Barelli of MĂ©tailler van achteren heet ).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik rem ze niet echt in , wel doe ik iets voorzichtiger met nieuwe blokken de eerste km's.
Het is natuurlijk altijd zo dat blokken zich moeten aanpassen aan de schijf (inslijten) maar heb nooit gemerkt dat ze echt minder presteerden als ik na 5km op de weg direct het bos in ging en volle bak ging. Ik gebruik blokken van Amazon , van alles geprobeerd maar deze zijn gewoon goed (beter) en goedkoop ook nog
Ik zal nooit zeggen dat inremmen onzin is ,maar lang is niet nodig als je het mij vraagt , paar keer remmen en klaar.
EN goed centreren vind ik wel belangrijk , remklauw los , keer remmen , klauw handvast aandraien en paar keer remmen en dan remvast en goed vastdraaien.
Gisteren ook zo gedaan met mijn nieuwe fiets , perfect al zeg ik het zelf
Het is natuurlijk altijd zo dat blokken zich moeten aanpassen aan de schijf (inslijten) maar heb nooit gemerkt dat ze echt minder presteerden als ik na 5km op de weg direct het bos in ging en volle bak ging. Ik gebruik blokken van Amazon , van alles geprobeerd maar deze zijn gewoon goed (beter) en goedkoop ook nog
Ik zal nooit zeggen dat inremmen onzin is ,maar lang is niet nodig als je het mij vraagt , paar keer remmen en klaar.
EN goed centreren vind ik wel belangrijk , remklauw los , keer remmen , klauw handvast aandraien en paar keer remmen en dan remvast en goed vastdraaien.
Gisteren ook zo gedaan met mijn nieuwe fiets , perfect al zeg ik het zelf
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Goed centreren doe je dus juist niet door de klauw te lossen en de rem in te knijpen
Dat is de "quick and dirty" methode maar echt goed doe je het op onderstaande manier.
Filmpje van Hope, maar werkt voor elk merk op dezelfde manier:
Dat is de "quick and dirty" methode maar echt goed doe je het op onderstaande manier.
Filmpje van Hope, maar werkt voor elk merk op dezelfde manier:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Maar stel dat er een remblok aan een kant blijft hangen, dan "centreer" je de caliper uit het midden boven je schijf. Of hij komt scheef te staan als je blokje een beetje scheef afgesleten is, want hij richt zich niet uit op de schijf maar op de (toe)stand van je remblokken.
Ik doe het ook weleens met gewoon de rem inknijpen hoor, maar als je het echt goed wilt doen...
Ik doe het ook weleens met gewoon de rem inknijpen hoor, maar als je het echt goed wilt doen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After