Blokken inremmen. The do's and don'ts

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Jamis Diablo schreef:Ik zie een gat in de markt: ingeremde blokken!
Haha, dan heb jij niet het hele verhaal gelezen vriend :wink:
Het idee is dat de blokken in eerste instantie 'afgeven' op de schijven waardoor een goed frictieoppervlak ontstaat tussen beide. Nadat dat gebeurt is moeten de blokken nog 'uitgekookt' worden. Voor stap 1 heb je schijven voor nodig, stap twee kun je van mijn part met een barbeque doen :winkie:


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Kwam dit tegen bij Peters in Maarheze;

Nieuw bij de ATB specialist: Schijfremservice

Het is iedereen bekend dat de schijfremmen altijd ingeremd moeten worden dit voor een optimale werking (grip) van de remblokken en een verlenging van de levensduur.

Vanaf heden kun je bij ons terecht voor deze schijfinrem service, dit gebeurt middels een elektrisch aangedreven rollerbank .
Wij gaan elke nieuwe fiets met schijfremmen en bij vervanging de remblokken vanaf nu inremmen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

leov schreef:Kwam dit tegen bij Peters in Maarheze;

Nieuw bij de ATB specialist: Schijfremservice

Het is iedereen bekend dat de schijfremmen altijd ingeremd moeten worden dit voor een optimale werking (grip) van de remblokken en een verlenging van de levensduur.

Vanaf heden kun je bij ons terecht voor deze schijfinrem service, dit gebeurt middels een elektrisch aangedreven rollerbank .
Wij gaan elke nieuwe fiets met schijfremmen en bij vervanging de remblokken vanaf nu inremmen.

Personeel is liever lui dan moe. :wink:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Mr. Htb. schreef:Ik heb ooit gehoord dat je ze ook boven het fornuis kunt warmstoken. en dan in een pan met koud water gooien.

Maar gewoon inremmen is ook goed. Op de vlakke weg met 1 slepende rem gaan rijden. Af en toe flink in knijpen. Tot je met die ene rem bijvoorbeeld een stoppie kan maken met 1 vinger. Dan is ie goed. Vooral als het je achterrem is:P

groet.
Het warm stoken ken ik wel. Ik zelf heb dat zelf ook een keer gedaan toen ik olie op de blokken had geknoeid. Dat ging prima.
Maar dat water? Ik weet 't niet of dat nu wel zo verstandig is om de blokken ineens hard te laten afkoelen.
Heeft daar iemand ervaring mee?

Bas
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Mag geen kwaad kunnen lijkt me. Als jij na een lange afdaling door een paar flinke plassen rijdt gebeurt er ook niks verontrustends.

Het lijkt me ook niet nodig, want dat zou betekenen dat je de blokken niet op de fiets in kunt remmen.
gerjan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 210
Lid geworden op: di 17 april 2007, 23:44
Contacteer:

Het laten schrikken van materiaal door het van verhitten ineens sterk te laten afkoelen kan de structuur van je materiaal veranderen.
Het door een plas rijden na een lange afdaling zal bij lange na niet eenzelfde effect hebben als je blokken in koud water gooien.
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

xenios schreef: Could you deny or confirm the rumour that a specific way of bedding in brakepads will extend the total lifespan of the pads?
een medewerker van Kool-Stop schreef:I only know that it takes a few miles and some good braking to seat the pads to the rotor. If your rotor is in good shape (not burned) then the pads will live longer. Making sure the calipers are adjusted and free of grime will also help.
een medewerker van Magura schreef:Because Magura brake pads are made so that the phenelic glue, used to bond the brake pad mixture together, gets completely burnt out from the pad during bedding-in. The end result is a pad that has a very stable structure and is very long lasting. However, if the pad isn't bedded in properly, the result is that the phenelic glue will only soften as the pad warms up causing the pad to wear prematurely.
With other manufacturers, The phenelic glue stays permanently in the pad compound and only becomes solid at the very surface. At high temperatures you can often smell the glue burning on such pads when you ride behind someone.

So to answer your question.
Yes you must bed your pads in before you using the brakes properly. Otherwise the pads won't have the correct friction on the disc and, because the material is still unstable, will not last more than a short time.
een medewerker van EBC schreef:Not really true, some materials like to be hit hard from install and some materials do glaze up if worked too hard early on but I have never heard life being affected by this,also depends on the material and type of rotor used, plain or slotted and type of use.
een medeweker van SwissStop schreef: To extend lifetime of your pads it is important to follow below;

- use minimum rotors of 180mm / if weight of rider including bike is over 90kg please use rotors of 203mm
- 30 - 40% braking on the front wheel
- 60 - 70% braking on the rear wheel
- new rotors with not that many cut outs give longer lifetime to your pads

You can also use sinter metallic pads, they have longer lifetime than organic pads but are sometimes noisy and create more heat to the brake system.
een medewerker van Hope schreef:Yes, bedding in the pads will certainly help as going straight downhill and generating heat into the pad will cook it and possibly wear them away straight away.
een medewerker van BBB schreef:Navraag bij de afdeling produktontwikkeling leverde op dat onze schijfremblokken niet ingeremd hoeven te worden. Dit heeft te maken met de de samenstelling van de bestanddelen van onze blokken.
Mogelijk is inremmen bij andere merken wel noodzakelijk.
een medewerker van Formula schreef: I am sorry to tell you that there is absolutely no way of extending the lifespan of brakepads. The lifespan is limited by too many factors, for example riding conditions, rider weight, braking technique and, especially in countries close to the sea and beach the influence of salt and sand.
We offer different kinds of brakepads, so you should be able to find a compound that suits you. (Comfort, Organic and Sintered)
Laatst gewijzigd door xenios op do 28 januari 2010, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Haha lachen die reactie van BBB, net alsof ze zelf hun blokken maken terwijl ze waarschijnlijk gewoon zijn ingekocht ( en uit dezelfde fabriek komen als een van de andere merken...)
Downhill is geen grapje
Peetooorrrr
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 974
Lid geworden op: di 18 september 2007, 00:35
Mijn mountainbike: stumpjumer 29er custom
Contacteer:

:bier:
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Wat een rare opmerking van BBB. Ik heb er net nieuwe ingestoken en die hadden eerst echt nul remkracht.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

petah schreef:
Jamis Diablo schreef:Ik zie een gat in de markt: ingeremde blokken!
Haha, dan heb jij niet het hele verhaal gelezen vriend :wink:
Het idee is dat de blokken in eerste instantie 'afgeven' op de schijven waardoor een goed frictieoppervlak ontstaat tussen beide. Nadat dat gebeurt is moeten de blokken nog 'uitgekookt' worden. Voor stap 1 heb je schijven voor nodig, stap twee kun je van mijn part met een barbeque doen :winkie:


Greetinx Peter
Haha, dan heb jij niet begrepen dat er verschil is tussen organische en gesinterde blokken. Dat 'afgeven op schijven' verhaal is alleen van toepassing op gesinterde blokken ;)
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Really :~ Dat wist ik inderdaad echt niet.....

Toch nog wat geleerd vandaag :winkie:


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
merrybreeder
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 1 maart 2005, 18:28
Mijn mountainbike: XTC 860

In nederland worden ze nooit heet, toch?
Peetooorrrr
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 974
Lid geworden op: di 18 september 2007, 00:35
Mijn mountainbike: stumpjumer 29er custom
Contacteer:

Ik heb in limburg toch echt met gloeiende schijven gestaan onder aan de berg, wel heet dus. :lol:
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

merrybreeder schreef:In nederland worden ze nooit heet, toch?
Het hangt maar net van het parcour af waar je over fietst. Hier in het Gooi ga je nergens je remmen heet krijgen.
Overigens speelt de grootte van je 'nuts' (lees: ballen) ook een belangrijke rol. De een druft nou eenmaal harder te rijden en minder te remmen als een ander :lol:


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
Plaats reactie