Ronin onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

Ik heb een Magura Ronin vork. Nu functioneert de rebound niet geheel meer naar wens.
Wanneer ik aan de stelschroef onderaan de vorkpoot draai dan kan de rebound helemaal dicht zetten.
maar wanneer ik de stelschroef open draai dan komt de rebound in maar heeft nooit meer een echt snelle respons.

Heeft er iemand misschien antwoord de onderstaande vragen:
Zou dit kunnen liggen aan de hoeveelheid oie in de vork ?
Hoeveel olie moet er in de vork & hoe vul ik de vorkpoot ?
Heeft er iemand ervaring met het onderhoud van een Ronin vork ?
Of heeft er iemand misschien een service manual voor mij s.v.p ?

Ik wil namelijk eerst even zelf naar de vork kijken voordat ik hem een servicebeurt laat geven.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

klinkt alsof je rebound te goed werkt :-? Kijk eens naar de druk in je luchtcilinder en zet die evt iets hoger misschien werkt de boel dan beter.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
anorak
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 21:35
Mijn mountainbike: Santos SCC03 Carbon

Heb je een top-out van je vork, 'n tik als de vork weer terugkomt in z'n uitgeveerde stand (rust)?
Olie zit in een cartridge. Hoeveelheid olie hangt af van de veerweg 80 of 110mm resp. 100 en 110ml viscositeit: 2.5wt
Vullen betekend demonteren linkerpoot.
Ik heb 2x problemen gehad met deze vork. Cartridge lek waardoor olie in de vorkpoot komt. Waarschijlijk ontstaan door met lockout erop door een flinke kuil te zijn gereden.
Tweede keer was dat de siliconen bufferring kapot was en deeltjes hiervan in de reboundkamer terecht zijn gekomen.
Allemaal zelf te repareren.
Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel / 或以上版 本浏览可得最 佳效果
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

Anorak,
dank je voor de reactie. Is het demonteren van de linkervorkpoot eenvoudig ?
Zou je een benopte omschrijving kunnen geven van de demontage volgorde s.v.p ?
anorak
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 21:35
Mijn mountainbike: Santos SCC03 Carbon

Hoor je de tik zoals hierboven gevraagd?
Draai de hoge en lage compressieknopjes met een inbus (1.5mm?) los. en haal ze d'r af.
Draai de 3 bouten van de vorkkroon los. Trek de buis uit de vorkkroon.
Trek de stelknop van de rebound aan de onderzijde van de vork eraf. Pas op voor 2 mogelijk wegspringende kogeltjes met een veertje.
Tip: houdt een hand om de knop en trek 'm met de andere de knop d'r af.
Steek een inbus een 5mm inbus in de opening van de reboundknop en draai de inbus los.
Trek de buis uit de onderpoot. Komt er olie uitlopen?
Je ziet nu aan de onderzijde van de buis waar de stang uitkomt een veerring (Circlipring) verwijder die met een circliptang. Trek de zuiger eruit. Tip: schroef de M8 inbus van de rebound erin om gemakkelijk de piston eruit te kunnen trekken.
Pasop nu gaat er olie uitlopen.
Draai bovenaan bij de compressieschroeven de kunststof moer los en druk met de hand, tussen de knopjes!! het albert plus systeem eruit.
Pas op dat deze er niet onderuit valt. Vang 'm op!
Controleer of alles recht en evenwijdig is van het albert plus systeem. Is de siliconen bufferring nog in tact?
Vullen en in elkaar zetten is voor morgen, tenzij je er nu vanaf ziet om nog te demonteren. laat maar horen.
Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel / 或以上版 本浏览可得最 佳效果
wezep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: vr 5 november 2004, 14:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 20, XTR, American Classic, Magura Durin, SLR, Syntace

@anorak,
Zo te lezen heb je veel ervaringen met Ronin voorvorken.
Ik heb al een jaar een Ronin in de schuur liggen met de bekende tik.
Dus bij het uitveren een duidelijke tik te horen.
Navraag bleek een lekke negatieve luchtkamer te zijn.
Aangezien deze in de binnenpoten is ingebouwd, zouden de binnenpoten vervangen moeten worden.
Te kostbaar, vandaar dat de vork al een tijd in de schuur ligt.

Begrijp ik nu dat dit probleem te verhelpen is zonder de binnenpoten te vervangen?
Niet dat ik deze voorvork meer nodig heb (heb nu een Reba en waarschijnlijk binnenkort een Durin), maar dan kan ik iemand anders er blij mee maken.
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

@Anorak,
Ik ga de vork rond de kerst demonteren. Dank je voor de demontage instructie.
Ik houd jullie op de hoogte van het probleem.
Laatst gewijzigd door Fourty op wo 16 december 2009, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
anorak
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 21:35
Mijn mountainbike: Santos SCC03 Carbon

wezep schreef:@anorak,
Zo te lezen heb je veel ervaringen met Ronin voorvorken.
Ik heb al een jaar een Ronin in de schuur liggen met de bekende tik.
Dus bij het uitveren een duidelijke tik te horen.
Navraag bleek een lekke negatieve luchtkamer te zijn.
Aangezien deze in de binnenpoten is ingebouwd, zouden de binnenpoten vervangen moeten worden.
Te kostbaar, vandaar dat de vork al een tijd in de schuur ligt.

Begrijp ik nu dat dit probleem te verhelpen is zonder de binnenpoten te vervangen?
Niet dat ik deze voorvork meer nodig heb (heb nu een Reba en waarschijnlijk binnenkort een Durin), maar dan kan ik iemand anders er blij mee maken.
Indien het inderdaad de negatieve luchtkamer is, dan gaat het wel om de rechtervorkpoot. Maar ik twijfel daar aan.
Heb je de vork in 2 stappen opgepompt? Tot ca. 3bar en daarna de vork een aantal malen pompen. Vervolgens verder op de gewenste druk brengen.
Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel / 或以上版 本浏览可得最 佳效果
wezep
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: vr 5 november 2004, 14:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 20, XTR, American Classic, Magura Durin, SLR, Syntace

anorak schreef:
wezep schreef:@anorak,
Zo te lezen heb je veel ervaringen met Ronin voorvorken.
Ik heb al een jaar een Ronin in de schuur liggen met de bekende tik.
Dus bij het uitveren een duidelijke tik te horen.
Navraag bleek een lekke negatieve luchtkamer te zijn.
Aangezien deze in de binnenpoten is ingebouwd, zouden de binnenpoten vervangen moeten worden.
Te kostbaar, vandaar dat de vork al een tijd in de schuur ligt.

Begrijp ik nu dat dit probleem te verhelpen is zonder de binnenpoten te vervangen?
Niet dat ik deze voorvork meer nodig heb (heb nu een Reba en waarschijnlijk binnenkort een Durin), maar dan kan ik iemand anders er blij mee maken.
Indien het inderdaad de negatieve luchtkamer is, dan gaat het wel om de rechtervorkpoot. Maar ik twijfel daar aan.
Heb je de vork in 2 stappen opgepompt? Tot ca. 3bar en daarna de vork een aantal malen pompen. Vervolgens verder op de gewenste druk brengen.
Kan me herinneren dat ik dit een paar keer geprobeerd heb.
Leek toen even te helpen, maar niet lang.
Zal dit morgen nog eens proberen.

Ondertussen blijkt er al wel wat interesse te zijn in deze voorvork.
Misschien verkoop ik hem wel in de huidige staat.
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

@Anorak,

Ik heb inderdaad een top-out van mijn vork. Vaak alleen in het begin wanneer ik ga fietsen maar ook wel eens zo maar als ik een tijdje rijd.
Het gaat echter altijd weer van zelf weg maar keert altijd wel een keer terug.
BanzaiBenZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 18:07
Mijn mountainbike: Van Tuyl VT280

Hoi, het is al een wat oudere topic, toch heb ik een 80mm Magura Ronin staan, met het top-out probleem.

is er ergens een handleiding te vinden waar ik duidelijk kan zien hoe de vork in elkaar zit?, en hoe kan ik het top-out probleem repareren?

alvast bedankt
mvg
Ben
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De manual staat hier:
https://manualzz.com/doc/nl/4550864/4---magura

Ik heb ooit een O24U gehad.
Daar was de cartridge ontploft, lag in 1000 stukjes onderin de rechter vorkpoot.
Dan heb je 0,0 demping, pogostick.
Heb je nog wel demping, dan zal er wat te weinig olie in zitten. Dat kan na 15 jaar.
Je kan dus beginnen met bijvullen, maar als er een echt probleem is, dan is dat van korte duur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BanzaiBenZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 25 januari 2022, 18:07
Mijn mountainbike: Van Tuyl VT280

ThaSingleTrackMastah schreef: di 25 januari 2022, 18:21 De manual staat hier:
https://manualzz.com/doc/nl/4550864/4---magura

Ik heb ooit een O24U gehad.
Daar was de cartridge ontploft, lag in 1000 stukjes onderin de rechter vorkpoot.
Dan heb je 0,0 demping, pogostick.
Heb je nog wel demping, dan zal er wat te weinig olie in zitten. Dat kan na 15 jaar.
Je kan dus beginnen met bijvullen, maar als er een echt probleem is, dan is dat van korte duur.
thanks, ja die manual had ik al gevonden, maar daar stond helaas geen exploded view bij, en ook niet of er olie in de rechter veerpoot hoort te zitten.

en ook op youtube krijg ik zo geen video's gevonden over de Magura Ronin Albert Plus helaas

bij mij is de rechter veerpoot van de Magura Ronin luchtgedempt, en er zit geen druppel olie in, hij houdt nog wel netjes zn druk vast als ik hem oppomp, maar bij het uitveren hoor ik een harde tik, wat erg irritant is op een hobbelige weg.

de linker poot is de oliegedempte schokbreker, en geeft goede weerstand bij het in en uitveren, dus ik weet ook niet precies waar ik het probleem moet zoeken?

mvg
Ben
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:~ Explosief view op pag 17
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie