V-Brakes of schijfremmen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
FlashBang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 20:57
Mijn mountainbike: Roba WL06B 3x9

Ik heb een tweetal vragen:

1. Zijn V-brakes makkelijk te vervangen door schijfremmen?

2. En zo ja, is dat aan te raden?

Bij voorbaat dank,

Groet FlashBang
I can not cry, because I know it won't be better.


"We're going to turn this team around 360 degrees." -Jason Kidd
victorrinia
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 4 februari 2009, 21:15

Hey Flashbang,

1) Natuurlijk kan je de v-brakes van de fiets afhalen en vervangen voor schijfremmen!

Er zijn echter een paar voorwaarden:

-is/zijn de voorvork en/of achterbrug uitgerust met schijfremnokken?
-zijn de assen voorbereid voor schijven? (zit er een schijfrem-flens aan?)

Ik heb alléén ervaring met hydrolische schijfremmen van Magura (louise) & Hayes(nine)
Beiden deden/doen het geweldig!

2) Dat is persoonlijk. Ik vind schijfremmen fijner. V-brakes zijn qua aanschaf & onderhoud een stuk goedkoper.
Maar IK neem dat graag voor lief.

Als je betere rem-prestaties wilt, kan je óók kijken naar Magura hydrolische velgremmen. (Hs 22 / Hs 33) Deze zet je op de nokken van de v-brakes.

Succes! Victor.
Waarom zittend fietsen als het ook liggend kan ??
maartenhd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 14:51

-1 Je fiets moet er wel voor voorbereid zijn en je moet de goede naven hebben. heb je beiden niet, dan wordt het een kostelijk zooitje. heb je beiden wel, dan hangt het af wat je nu hebt en wat je wilt kopen. Er zijn V-brakes die echt stukken beter zijn dan crappy schijven.

-2 Eigenlijk is je vraag te onvolledig. nogmaals, wat heb je en wat wil je?
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Als je goede v-brakes hebt, is het switchen naar schijven een beetje overbodig. Ik weet niet waarom je schijfremmen wilt hebben, maar ZO groot is het verschil met goede v-brakes ook weer niet.
Als je fiets idd voorzien is van montagepunten op voorvork en achterbrug en naven op remschijven zijn uitgerust, dan is het zijn geld mss wel waard als je echt alleen maar een set remmen hoeft te kopen en te (laten) monteren.
Als je meer spullen moet kopen dan alleen de remset zelf, dan zou ik er idd Magura HS33 opzetten of het geld bij een betere bike leggen en deze fiets inruilen.
Schijfremmen op een ongeschikte fiets zetten (alleen voorzien van nokken op de achterbrug dan) kost je:-
- Een set wielen of geschikte naven in je huidige wielen (minimaal €175,- voor een complete wielset eerder meer, alleen naven ca €100,- incl montage)
- De remmenset zelf (vanaf €200,- ongeveer )
- Nog een voorvork voor schijfremmen ( vanaf 150 euro te vinden, RS Dart bijvoorbeeld)
Dus je bent al snel minstens €400,- armer en die remprestaties worden nou echt niet heel veel beter.
Het ligt er een beetje aan wat je toekomstplannen zijn. Is je huidige frame toppie, maar laagwaardig afgemonteerd dan is het misschien een zinvolle upgrade. Anders kun je mss nog de remset, vork en wielset aanschaffen voor je huidige frame en de oude spullen bewaren. Ga je binnenkort over op een ander frame, dan kun je altijd nog je huidige frame in originele staat brengen en verkopen/inruilen en je nieuwe bike aankleden met je bestaande schijfremmen. Dan heb je NU nieuwe schijfremmen, maar straks op een nieuw frame weer oude remmen!

Als je echt alleen meer/betere remkrscht zoekt: koop gewoon Magure HS33 voor €149,- in de aanbieding (complete set; NIEUW!). Dat past gewoon op je fiets en remt haast even goed als schijven, zonder de specifieke schijfproblemen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ramon 73 schreef:- Een set wielen of geschikte naven in je huidige wielen (minimaal €175,- voor een complete wielset eerder meer, alleen naven ca €100,- incl montage)
- De remmenset zelf (vanaf €200,- ongeveer )
- Nog een voorvork voor schijfremmen ( vanaf 150 euro te vinden, RS Dart bijvoorbeeld)
Als je een RS Dart acceptabel vindt, kun je a) ook met gemak een setje wielen onder de 100 EUR vinden en b) op de remmen ook nog wel een 25-50% bezuinigen.

Ten aanzien van schijfremmen, V-brakes of HS33's...:
Afbeelding
Bron: ADFC
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

cheeta schreef:
Ramon 73 schreef:- Een set wielen of geschikte naven in je huidige wielen (minimaal €175,- voor een complete wielset eerder meer, alleen naven ca €100,- incl montage)
- De remmenset zelf (vanaf €200,- ongeveer )
- Nog een voorvork voor schijfremmen ( vanaf 150 euro te vinden, RS Dart bijvoorbeeld)
Als je een RS Dart acceptabel vindt, kun je a) ook met gemak een setje wielen onder de 100 EUR vinden en b) op de remmen ook nog wel een 25-50% bezuinigen.
Dat zijn prijzen die ik ff snel kon vinden op bike2 build, zonder veel onderzoek. En je kunt idd al voor minder een setje wielen hebben, goedkoper dan ik dacht (wielsets idd niet opgezocht, gewoon op gevoel gedaan.).

En of ombouw van v-brakes naar schijfremmen aan te raden is: Nee, alleen als de v-brakes de enige concessie op je fiets zijn is het de moeite (lees: HET GELD) waard. Post wat meer gegevens/foto's van je bike dat we een echt oordeel kunnen geven.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

cheeta schreef:Afbeelding
Bron: ADFC
Dus er is geen verschil tussen V-brakes en hydrolische velgremmen... lijkt me sterk eigenlijk.
BramJ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 24 november 2008, 17:10
Mijn mountainbike: Weert

Het verschil zit ook niet echt in de remkracht. Met elk type, goed afgestelde, rem kun je zonder probleem je wielen blokkeren en ook nog wel een stoppie maken door alleen met je voorrem te remmen. Het grote verschil tussen V-brakes en schijven is de doseerbaarheid en het feit dat schijven langer goed blijven remmen bij veel gebruik (bij hogere temperatuur van remblokken/remoppervlak)
Tommi
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid

Ik zou schijfremmen alleen aanraden als je veel offroad gaat, met modder ertussen kun je een hel set velgrem-blokjes weggooien na 1 of 2 ritten. Schijven zitten hoger en worden minder vuil.
Op de vlakke weg heb je meer last van schijven dan dat ze goed doen, ze slepen altijd een beetje (ik heb een hekel aan bijgeluiden uit m'n fiets!), de remkracht van velgremmen op de vlakke weg is meer dan voldoende.
Leuke vondst trouwens, dat staatje met die remkrachten. :-D


Groet,

Tom
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
FlashBang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 20:57
Mijn mountainbike: Roba WL06B 3x9

Meestal ben ik offroad maar het duurt meestal wel een tijdje voordat ik eindelijk offroad ben; ik ga fietsend over de straat(onroad) naar de plaats waar ik ga biken.

Vraagje: Ik ben echt een sukkel qua techniek vd. fiets. Hoe kun je zien of je fiets schijfrem-ready is?

@ ramon 73: Wanneer zijn je V-Brakes goed? of is dat relatief?
I can not cry, because I know it won't be better.


"We're going to turn this team around 360 degrees." -Jason Kidd
maartenhd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 14:51

Welke Roba heb je?

Maar als ik het zo zie, dan heb je niet de goede wielen. niet aan beginnen dus (alhoewel ik zo wel van mijn setje wielen af kan komen voor 150 eurootjes misschien :wink: ).

En ook gezien je vraagstelling en wat je weet denk ik niet dat je ze nodig hebt.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

FlashBang schreef: Vraagje: Ik ben echt een sukkel qua techniek vd. fiets. Hoe kun je zien of je fiets schijfrem-ready is?
Als op de voorvork en achterbrug montagenokken/ogen zijn voor de schijfremcalipers EN de assen van de wielen een montageplek hebben voor remschijven, DAN is je bike klaar voorschijfremmen. Plaats maar wat foto's dan helpen we je wel.
FlashBang schreef:@ ramon 73: Wanneer zijn je V-Brakes goed? of is dat relatief?
Als je een beetje goede V-brakes eronder hebt zitten, dus beter dan de goedkoopste BBB of Tektro of dergelijke. Fatsoenlijke V-brakes doen het in de praktijk zowat even goed als schijfremmen. Heb jij Shimano V-brakes of AVid dan zit je goed, zou ik verder niks aan doen. Het geld dat je daarin stopt zie je nooit meer terug. Niet bij inruil en niet bij remgedrag.

PS: Merken zijn een PERSOONLIJKE mening. Op mijn ligfiets zitten al 10 jaar tektro V-brakes die het prima doen, maar die ik niet op een ATB zou hebben gehouden.

Overigens dat tabelletje: geen idee HOE ze het hebben gemeten, maar tussen hydraulische en mechanische velgremmen zit heus wel meer krachtverschil. En het verschil met schijfremmen en andere remmen is heus niet zo groot. Tabel lijkt wel reclame voor schijfremmen!
Laatst gewijzigd door Ramon 73 op za 18 april 2009, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Tommi schreef:Ik zou schijfremmen alleen aanraden als je veel offroad gaat, met modder ertussen kun je een hel set velgrem-blokjes weggooien na 1 of 2 ritten. Schijven zitten hoger en worden minder vuil.
Tussen schijfremmen komt op den duur ook modder, minder snel weliswaar. Maar komt er eenmaal modder tussen remschijf en remblok, dan zijn de blokken ook snel versleten.
In mijn ervaring maakt de slijtage tussen velgremblokken en schijfremblokken weinig uit.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Even gezocht naar Roba mountainbikes, maar is het er een van deze: http://www.roba-bike.com/produkte.html" target="_blank
Een deluxe, Pemium of Solid? Welke van de drie ook, ze zijn voor hun klasse met bijbehorende remmen uitgerust die met hun gebruiksdoel overeen komen. Een van deze fietsen ombouwen naar schijfremmen is zinloos geld uitgeven, als je de spullen niet HEEL goedkoop kunt krijgen. Van deze fietsen kan er op de achterbrug GEEN schijfremklauw (caliper) gezet worden, dus dat gaat dan al niet. Er zijn blijkbaar wel een soort klemmen te krijgen voor de achterbrug, maar da's niks (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend).
Dus op de achterbrug kan met goed fatsoen geen schijfrem en je hebt nieuwe wielen of naven nodig. Zinloos geld uitgeven als je het mij vraagt. Gewoon opzij leggen dat geld en binnen 2-3 jaar een betere bike kopen.
De V-brakes die erop zitten (Premium en Solid model) zijn goed genoeg voor het doel waar de fietsen voor verkocht worden, niks aan doen verder. Tenzij het geld in je portemonnee brandt, zet er dan hydraulische velgremmen op(Zijn al standaard bij de Deluxe uitvoering).
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
FlashBang
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 20:57
Mijn mountainbike: Roba WL06B 3x9

Ik heb een WL68B. Hij heeft nog het meest weg van een solid uitvoering.

Maar omdat velen van jullie aangaven dat mijn vraagstelling onduidelijk was:
Is het aan te raden om schijfremmen te nemen als je fiets niet schijfrem-ready is?
I can not cry, because I know it won't be better.


"We're going to turn this team around 360 degrees." -Jason Kidd
Plaats reactie