OT Shimano RSX... kent iemand dat nog?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gesloten
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mensen,

Beetje off-topic, want ik heb een ongeveer 14 jaar oude Giant Peloton Super Lite (gaaf!!!;)), waarmee ik altijd met veel plezier heb gereetfietst. Echter, hij begint wat slijtage te vertonen... raar, na zoveel jaar. De linker remschakelgreep van de Shimano RSX groep die erop zit schakelt de voorderailleur niet meer naar het kleine blad. Iemand ervaring met de RSX groep? Die werd niet lang gemaakt, het was een soort "tussengroep" voor de beginnende wielrenner. Voorblad was bijvoorbeeld 46-36.

Weet iemand wat dat schakelprobleem kan zijn, en hoe je zo'n RSX-hendel kunt stellen? Ik gebruik het kleine blad bijna niet, maar het is altijd wel fijn als iets werkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Eens kijken wat voor reacties je gaat krijgen van de ''mountainbikers'' op dit forum.
De meeste willen/kunnen het woord ''race'' niet eens schrijven.

Antwoord op je vraag:Vol spuiten met ontvetter,derrailleurreiniger o.i.d.
Ook je voorderrailleur in de kruipolie zetten,WD-40 bijvoorbeeld.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je kabels nog goed zijn.
Wil dat niet werken dan kan je het het beste als versleten/verloren beschouwen.
Dat komt nou een maal voor met oud spul.

Succes! :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, dat risico loop ik... dat ik geen reacties krijg:). Daarom heb ik er ook OT bijgezet, maar wat ik wel weet is dat hier een hoop kennis verborgen zit (ja, ook van racefietsen), die je niet snel ergens ander vindt. Dus bij voorbaat dank voor het nemen van de moeite voor het plaatsen van een reactie!

Het zou ook zomaar kunnen dat het gewoon een kwestie is van "meer gaan gebruiken". In ieder geval ontbreekt het duidelijk "klikje" van de Dual Control bij het schakelen naar het kleine blad. Het gaat overigens om een 2-blads crank he.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

reactie van Schorem lijkt me de juiste.
Ik heb ook een reetfiets gehad met shimao 600, de voorloper van de ultergra, en hier had ik op een gegeven moment ook last van slecht schakelen.
Leek erop dat het vet bij het schakelmechanisme stroop was geworden. Dit is dus op te lossen door de opmerkingen van Schorem .
Kabels is natuurlijk ook zo'n ding! :-?
Laatst gewijzigd door mountain-biker op wo 31 december 2008, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
mpol
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: za 8 april 2006, 14:46
Mijn mountainbike: Giant NRS 2
Contacteer:

Kabels kun je uittesten door hem bij de derailleur los te halen, en bovenan met de hand aan de binnenkabel licht te trekken. Dan zou hij goed moeten schakelen.
Als het de kabel niet is... Kruipolie in de shifter spuiten lijkt me beter dan WD40, dat makt soepel en geeft smering.
En als hij echt niet meer wil, dan kun je hem wel als verloren beschouwen. En als dat zo is kun je hem toch loshalen om even te kijken wat het is. Maar die Shimano shifters zijn een nachtmerrie om los te halen en helemaal om weer in elkaar te zetten, en losse onderdelen zijn niet te krijgen. Ik heb het wel gedaan met een rechter RX100, maar hij werd er niet beter van.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kun je nagaan... ik geef mn eigen oplossing eigenlijk al aan dus. In ieder geval, kruipolie ga ik maar proberen. RSX zat lager dan RX100 als ik me niet vergis, dus het kan zomaar End Of Life zijn voor dat ding.

Bedankt mannen, ik ga het van het weekend proberen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Kruipolie gaat hoogst waarschijnlijk niet werken.
Het zijn de pallen in de shifter die vast blijven kleven door oud en dik geworden vet.
Ontvetter werkt in deze situatie dus het beste.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee... ok, dus eerst met ontvetter. Maar: hoe krijg ik vervolgens het vet weer op de juiste plek?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

wd-40 werkt vaak goed
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
OCLV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 08:44

Geen ontvetter gebruiken maar teflon spray! Het lost oud vet op en kruipt goed in de kleinere gaatjes. Voordeel is ook dat het zich beter nesteld dan de eerder geopperde kruipolie en tevens veel beter smeert. Haal desnoods de shifter van de stuurbocht en zet deze een nacht weg in een maatbeker oid met teflonolie (gewoon de spuitbus leegspuiten in de beker).

Ontvetter lost juist alle vet op en zorgt ervoor dat alles zwaar gaat werken en de pallen niet lekker meer pakken, resultaat is dat je juist een mindere werking zal krijgen!

Succes!

Nanne.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

OK, kijk aan. Ik ben een supergrote fan van WD-40 (ik gebruik dat ook altijd op mn Land Rover) dus dat gaan we maar eens proberen. Ik zou eigenlijk ff een exploded view moetene hebben van de remschakelgreep, om te kijken waar ik ga spuiten. Het ding eraf halen heb ik nl niet zo'n zin in.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:


-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gesloten