drukspuit of toch maar tuinslang?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Hoi,


Ik ben het zat om mijn fiets schoon te maken met een sponsje en een emmer water. Echt, dat duurt veels te lang en je krijgt het niet goed schoon (bijv. na het gezellige modderploegen van vandaag). Nu zit ik te kijken naar alternatieven en ik zou bijv. zo'n drukspuit kunnen kopen

Bijv. http://www.gardena.com/servlet/ProductD ... y_rn=14641" target="_blank

Of werkt zoiets echt niet en kan ik beter maar gelijk een tuinslang gaan kopen en zorgen voor die extra wateraansluiting in de keuken? Het jammere van zo'n tuinslang is natuurlijk wel dat het echt 10 keer zoveel water kost.

Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

met zo'n spuitje krijg je echt niet de modder van je fiets gespoeld, die is bedoeld om vergif te spuiten.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

tati schreef:met zo'n spuitje krijg je echt niet de modder van je fiets gespoeld, die is bedoeld om vergif te spuiten.
Toch wel hoor, ik heb er eentje die soms meegaat naar marathons ed. waar ik veel modder verwacht en op vakantie ed. Ik zie ook regelmatig andere bikers die er ook een hebben. Ik gebruikte hem vooral toen ik nog geen trekhaak + drager had en de fiets(en) dus in de auto meemoesten. Ik neem dan ook een plantenspuit met zeepsop mee, bespuit daar de fiets mee en dan krijg je de prut er goed van af. Als de modder nog vers is gaat zonder zeepsop overigens ook prima en met de vijf liter die er meestal in gaat krijg je twee fietsen.

Thuis gebruik ik een sponsje, emmertje en de tuinslang (als het echt nodig is)
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

In elk geval goed om te weten dat het dus toch kan werken. Ikzelf heb ook wel een trekhaak en fietsendrager maar als ik alleen ga dan neem ik de fiets het liefst in de auto mee (dat is sneller, rijdt wat makkelijker/onbezorgder, en is ook beter vor de fiets).

Het kan in elk geval geen kwaad om het eens te proberen (kost maar +/- 20 EUR) en voor op vakantie is het ook makkelijk.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
zaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 22 oktober 2008, 21:32
Mijn mountainbike: heeft een rode neus
Contacteer:

Hier ook redelijk goede ervaringen met een 5 liter drukspuit :-q
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Zo'n drukspuit lijkt me voor thuis niet echt handig. Tuinslang gebruik ik alleen als het serieus is, maar ook dan gebruik ik nog een emmertje met sop. Je fiets wordt niet echt schoon van alleen de tuinslang. Modder zoveel mogelijk eraf spuiten, en dan met een emmer sop.
Over het watergebruik: met de tuinslang verbruik je wat meer water, maar 10x zoveel? Als ik de slang niet pak, zijn er wel wat extra emmertjes nodig. Om toch zorgvuldig met het water om te gaan, zet ik een paar fietsen bij elkaar en spuit ze tegelijk af.
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Thuis gebruik ik altijd de compressor om de dikke rommel eraf te spuiten, en daarna een sopje. Op locatie blijft het meestal bij goed nat maken, fiets even lekker laten stuiteren en klaar :P
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik zet mn fiets gewoon onder de douche :winkie:
Everybody bought a new bike!
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

kajhpc schreef:Zo'n drukspuit lijkt me voor thuis niet echt handig. Tuinslang gebruik ik alleen als het serieus is, maar ook dan gebruik ik nog een emmertje met sop. Je fiets wordt niet echt schoon van alleen de tuinslang. Modder zoveel mogelijk eraf spuiten, en dan met een emmer sop.
Over het watergebruik: met de tuinslang verbruik je wat meer water, maar 10x zoveel? Als ik de slang niet pak, zijn er wel wat extra emmertjes nodig. Om toch zorgvuldig met het water om te gaan, zet ik een paar fietsen bij elkaar en spuit ze tegelijk af.
Inderdaad zal het een combinatie zijn van afspuiten en dan evt. emmer met sop. Alleen als je eerst, zoals ik vandaag deed, de enorme hoeveelheid modder er eerst met een borstel afhaalt en daarna met een emmer sop aan de slag gaat dan blijf je bezig. Vandaag zelfs even naar de lokale car wash gegaan en in een was box even de fiets onder handen genomen. Inderdaad zie je dan als het opgedroogt is nog steeds wat restanten, maar hij is toch wel schoner dan gemiddeld nu, en vooral op de plekken waar je moeilijk bij kunt.

Wellicht kan ik me de trip naar zo'n carwash en de paar euri besparen als ik thuis even snel de fiets kan afspuiten. Tuinslang is voor mij nu teveel gedoe omdat ik dan eerst de afwasmachine moet ontkoppelen en zo'n slang een eind uit moet rollen. Ik denk dat voor snel afspuiten zo'n drukspuit wel aardig is. Ik heb hem trouwens al besteld nu op onlinebouwmarkt.nl.

De schoonmaakvolgorde wordt nu dus:
  • ergste vuil met borstel eraf.
  • fiets afspuiten (inclusief cassette, tandwielen, ketting)
  • met sopje en spons goed schoonmaken.
  • sopje van de fiets afspuiten
  • onderhoud van de techniek.
Groeten
Erik
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
Michaeldw
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 6 november 2008, 17:11
Mijn mountainbike: Bianchi
Contacteer:

Misschien nog een tipje (wellicht doen sommigen het al wel). Maar ik smeer mn fiets na schoonmaken in met bikewax. Even in de wax zetten, beetje laten opdrogen/uitharden en uitpoetsen.

Heb je daarna een modderrit, dan spoel je de modder er zo af!
Reparto Corse
M@rk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 09:23
Mijn mountainbike: LV301MK8 140/140 26er -- & -- Liteville 301Mk12 650b 150/140 is klaar!

Ook maar eens zo'n spuitje besteld, loop al langer met het idee.

Wat Michaeldw voorstel: fiets om de paar keer in de was zetten scheelt idd.
Naast de tuinslang gebruik ik dan nog wel een emmertje met sop en een spons om alles echt mooi schoon te krijgen.
Niets is wat het lijkt



Love is the feeling you get when you like something as much as your mountainbike; vrij naar Hunter S. Thompson
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

voor thuisgebruik uiteraard gewoon de tuinslang en geen hogerukspuit.

Voor gebruik onderweg natuurlijk geen dure plantenspuit meenemen, maar een jerrycan met kraanwater. Na de rit keer je de jerrycan om boven de fiets en dan is de meeste mud er alweer af. Als de berijder ook vies is, kun je het meegebrachte water eerst voor jezelf gebruiken en daarna alsnog de rest over de fiets kieperen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

bert l. schreef:...dure plantenspuit meenemen...
Duur? Valt best mee toch, hooguit iets van 20 euro of zo en het is best makkelijk...
MTB1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 28 oktober 2008, 12:07

Emmer met 10 liter water met allesreiniger en handveger en behangborstel.
Met handveger alles eraf wat eraf kan hiermee, en daarna met smalle behangborstel kan ik bijna overal tussenin komen.
Met compressor alle restanten overal tussenuit spuiten, en na droging spuitwas over het frame en ff poetsen.

Zeker geen HD reiniger, is funest voor al je dure zooi............
zaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 22 oktober 2008, 21:32
Mijn mountainbike: heeft een rode neus
Contacteer:

ErikEngerd schreef: ...Tuinslang is voor mij nu teveel gedoe omdat ik dan eerst de afwasmachine moet ontkoppelen en zo'n slang een eind uit moet rollen. Ik denk dat voor snel afspuiten zo'n drukspuit wel aardig is. Ik heb hem trouwens al besteld nu op onlinebouwmarkt.nl.

De schoonmaakvolgorde wordt nu dus:
  • ergste vuil met borstel eraf.
  • fiets afspuiten (inclusief cassette, tandwielen, ketting)
  • met sopje en spons goed schoonmaken.
  • sopje van de fiets afspuiten
  • onderhoud van de techniek.
Heel herkenbaar verhaal zo :wink:
Plaats reactie